Kosten motor rijden

Wie kan me wat meer vertellen wat de kosten zijn van motor rijden? B.v. banden verbruik, olieverbruik, ketting etc. en dan daar ook de kosten van. Ben van plan om ongeveer 10000 km op jaar basis te rijden denk ik, zomer met de motor naar mijn werk, winter met de auto (dit kan natuurlijk nog veranderen).

Zit nu trouwens te twijfelen tussen cb500 of gs500. Die gs500 is ook vet :) :]
 
BMW K75 :}
aanschaf 5000 euro, tien jaar en 100.000 km geleden.
nu ongeveer 1200 euro waard.
da's dus 3800:10 is 380 euro per jaar.
3800 euro gedeeld door 100.000 km is 0,038 cent per kilometer aan afschrijving.
diagonaalbandjes avon roadrunner gaan globaal 20.000km per stuk mee en kosten ongeveer 110 euro inclusief omleggen.
vervolgens twee keer per jaar 3,5 liter goede olie á 10 euro per liter en eens per jaar een filtertje van een tientje.
in 100.000 km één luchtfilter en twee klepstelplaatjes vervangen.
en ook nog twee keer drie bougies omdat hij slecht ging starten.
wel het hele jaar rond rijden
goedkoper kan volgens mij niet. *O*

het is dan niet zo leuk als een ducati maar wel héél economisch
 
maken de kosten veel uit dan als je echt graag wilt motorijden? :? oke het kan te gek ook maar zo duur kan het ook weer niet zijn.
 
Kan duur uitvallen hoor als je beetje gaat willen racen. Reeds 5de seizoen bezig hier ..

Let wel: enkel recreatief, geen competitie. (10 circuitdagen per jaar) Wel redelijk snel niveau (rondetijden 1.40's Zolder - 2.43 Francorchamps)

- 10 sets banden = 2500 euro (elke circuitdag setje ver opgebruikt (supercorsa), daarna nog +/- 2000km straatkilometers mogelijk tot profiel overal weg is)
- 10x inschrijving circuit = 1500 euro
- 15.000 km/jaar straat:
- verzekering : 500 euro (straat + circuitverzekering recreatief rijden)
- 1500 euro naft
- 3 sets remblokken, 5x olie+divers : 800 euro
- nieuwe R1 afschrijving /jaar = 2000 euro (13000 nieuw ; na de 3 jaar 7000 inruilwaarde 6000:3)
- kleding : arlen ness pak : 1100 euro + spidi botten 300 euro + spidi handschoenen 200 euro + shark helm rsr2 600 euro (elke 2 jaar aan vervanging toe in best geval) = dus 1100 per jaar

Totaal = 11.200 euro per jaar

-> Geen extra's geteld zoals uitlaten / tuning of brokken gemaakt door te vallen, consumpties onderweg, vakanties etc etc ..

*edit*

Voor Pogostick die het niet reeël noemt bij deze een aanpassing om het dan wel compleet te maken:

Akrapovic uitlaten = 2200 euro
luchtfilter = 100 euro
remleidingen = 150 euro
db-ruitje = 100 euro
solo-tail = 200 euro
rearsets = 350 euro
aanpassing voorvering intern kayaba = 1100 euro
öhlins achtervering = 1200 euro
powercommander + installatie = 450 euro
polyesterkuip + spuitwerk = 500 euro
2de set wielen = 900 euro

7250 euro - 2400(resale na 3 jaar: 1000 (akra) + 150 (rearsets) + 600 öhlins achter + 150 pcr + 500 wielen

Dus nog eens 4850/3 jaar = 1600

= totaal : 11.200 euro + 1.600 euro

= 12.800 euro per jaar

En dan vergeet ik nog wel een hoop waarschijnlijk :X

En dan mag je niet vallen. |(

En let op, ik doe alles maar dan ook alles compleet zelf. Polyster repareren, spuitwerk en alle onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Dus 775 euro per maand in jouw geval. Weinig mensen die dat op kunnen hoesten, maar het is dan ook niet echt reëel.
 
vaste kosten oudere motor:

verzekering: 55 euro p/j als je boven de 25 bent en daaronder het dubbele
wegenbelasting: 60 euro
banden: mijne zitten er al weer bijna 20.000km om en en dat setje was 240 geloof ik
olie: verbruikt m'n motor niet veel, dus alleen met de service beurt ververssen
benzine: 1 op 24

conclusie: erg goedkoop in vergelijking met een auto :+
 
20.000 km met een bandje ???
Ik had mijn achterband er eind Maart om laten zetten en deze is nu al weer aan vervanging toe .
Dunlop bandje ongeveer 3500 km mee gereden :?
(Suzuki GSX - R 750).
 
20.000 km met een bandje ???
Ik had mijn achterband er eind Maart om laten zetten en deze is nu al weer aan vervanging toe .
Dunlop bandje ongeveer 3500 km mee gereden :?
(Suzuki GSX - R 750).

Ik doe met mijn banden zo'n 27000 km.
en ik rijd niet echt bandvriendelijk zeg maar...
Da's bijna twee sets in het jaar.

Elke 10000km onderhoud, (om beurten klein en groot).

Laat ik het zo zeggen:
Met de 19ct/km vergoeding van de baas red ik het net niet op jaarbasis,
als je ook afschrijving, verzekering, wegenbelasting en dergelijke meerekent.
Net niet, maar het scheelt niet veel!
 
20.000 km met een bandje ???
Ik had mijn achterband er eind Maart om laten zetten en deze is nu al weer aan vervanging toe .
Dunlop bandje ongeveer 3500 km mee gereden :?
(Suzuki GSX - R 750).

Achterband BridgeStone BT014 ,bij aankoop opgegaan (4500 KM op teller *D ) ,morgen wordt vervangen B| (+/- 9500 KM op teller :9 )
Oftewel 5000 km of nog geen 6 maanden rijden :P

In ieder geval : de opsommingen van de maandelijkse kosten
Ongeveer 78 pleuro per maand voor verzekering
Ongeveer 25 pleuro per weekend aan brandstof (gemiddeld verbruik 1:16 *O* )
Dus 1 keer per 6 maanden nieuwe achteband á 250 pleuro en 1 keer per jaar voor en achterband á 450 pleuro (da's voor MPP's ,van die Bridgestone's wil ik af :X )
En natuurlijk 1 keer 56 pleuro per jaar aan wegenbelasting _O-

Samen wordt dat :
€ 78 * 12 = € 936,- per jaar
€ 25 * 4 * 12 = €1200,- per jaar
€ 250 + € 450 = € 700,- per jaar
€ 56 * 1 = € 56,- per jaar
_________________________________+
Samen per jaar : € 2892,- oftewel € 241,- per maand

En de aanpassingen zijn dan nog niet meegerekend O-)
En de beurten ook niet '(

Kost wat ,maar heb je wel een :9~ leuke hobby }) O-)
:+
 
Laatst bewerkt:
Geen idee :?
Aanschaf, afschrijving, onderhoud, benzine, verzekering, kleding etc. Reken er maar op dat het net zo duur is als het rijden van een auto, dan heb je enig idee ;)
 
Mijn GS500 data:

Verzekering (WA met opzittenden): 130 euro per jaar
Wegenbelasting: 56 euro per jaar
Verbruik: 1 op 24 gemiddeld (Euro 95)

Achterband BT-45, 8000-10.000 km à 120 euro
Voorband BT-45, +/- 15.000 km (?) à 100 euro
Olie: Motul 10W40 halfsyntheet. 4 liter à 44 euro
Oliefilter: 8 euro. (Olie en oliefilter elke 6000 km vervangen)

Dan nog extra kosten zoals ketting, tandwielen en ander onderhoud, maar die komen minder vaak voor :)

Bij aankoop van een GS wel altijd even wat dingen nachecken zoals: klepspeling, staat van remolie en dat soort dingen.. Heb bij aankoop van mijn GS direct voor een grote beurt gezorgd om zeker te weten dat alles in prima staat is
 
Ik heb een goedkoop brik voor iets meer dan 200 euro gekocht, zet er goedkope banden op omdat het kreng tóch slecht door bochten gaat (en het ding kan geen wheelies, dus doe ik burnouts). Betaal bijna niks aan verzekering en geen belasting. Daarnaast loopt-ie 1 op 20-iets.

Het is niet het meest comfortabele rijden, maar voor een student als ik, zeker weten het leukste en goedkoopste rijden, zolang je maar niet elke dag over de snelweg hoeft.

Ow, ANWB-abonnement aangeraden ;)
 
En vergeet vooral ook je kleding ed. niet.

Is toch een flinke investering en niet alles gaat levenslang mee.
Maar ook dit kan je weer zo duur maken als je wilt natuurlijk.
 
vaste kosten oudere motor:

verzekering: 55 euro p/j als je boven de 25 bent en daaronder het dubbele
wegenbelasting: 60 euro
banden: mijne zitten er al weer bijna 20.000km om en en dat setje was 240 geloof ik
olie: verbruikt m'n motor niet veel, dus alleen met de service beurt ververssen
benzine: 1 op 24

conclusie: erg goedkoop in vergelijking met een auto :+
Pardon? 110 euro p/jaar verzekering? Ik heb WA+ met opzittende verzekering, en betaal toch echt maar 73 euro per jaar, en de laatste keer dat ik het checkte was ik nog steeds 20. Met een CBR600 (volvermogen).

Verders doe ik bijv ongeveer 4000km met een set ex-circuit Corsa's a 100 euro/set, ongeveer zelfde met remblokken voor (2 setjes samen 75 euro). Elk jaar grote beurt a 50 euro ongeveer.

Tis maar net hoeveel je rijd, hoe je rijd, en of je zelf onderhoud ed kan doen. Ik ben zelf monteur en doe dus alles zelf, en krijg vrijwel alle onderdelen voor veel leukere prijzen als de gemiddelde motorrijder.

Bjorn
 
@ pogostick: zeker en vast reeel. hangt er gewoon van af hoeveel je rijdt en hoeveel je voor je hobby over hebt. :Y

hangt er vooral van af met wat je rijdt en hoeveel je rijdt.
kawa zx6r een 1000tal km per week. iets minder in de winter.

rijdt zelf het hele jaar door. 20km woon-werk verkeer 6 maal per week.
5 op 7 een 100tal km voor plezier en dan 1 dag in de week ergens rond de 400km.

MPP achterband: 300euro (ongeveer iedere 7000km) 4 tal banden dus per jaar
MPP voorband: 100euro (iedere 2 a 3 achterbanden) 2 per jaar
nafte: iets van een 300-400euro per maand
verzekering: hangt er van af met wat je rijdt en hoe oud je bent. ik 700euro p/j
wegentaks: kleine 100 euro gellof ik
onderhoud iedere 5000km: 100tal euro zeker. zou moeten kijken.
groot onderhoud: iedere 20000km. 300-400 euro


dat maakt een 6 a 7000 euro per jaar. denk zelf eerder tussen 5 en 6000 met de winter. hangt er vooral van af hoeveel het regent op men congedagen. :(

dus met circuitdagen geraak je heel gemakkelijk aan 10000eurokes per jaar. ;)
 
45/jaar voor mn cb 400n, belastingvrij, 1:23 rijden, goedkope bandjes (140/set) die lang meegaan (15000km)... kost geen ruk



55/jaar voor mn cbr 1000f, 55 euro belasting/jaar, 1:15 rijden, dure bandjes (300/set)die niet lang meegaan (8000km), kost iets meer rukken ;)

Gaan nooit kapot, onderhoud zelf doen.. is een eitje!


Student met 2 motoren *O* :P blijf t 8-) vinden
 
@ pogostick: zeker en vast reeel. hangt er gewoon van af hoeveel je rijdt en hoeveel je voor je hobby over hebt. :Y
..

Daar noem je het, wat heb je er voor over.


VEEL *O* })

Nja, ik lig niet elke dag op cafe, ik gok niet, ik rook niet, heb geen vaste vriendin, speel niet op de lotto, heb al afbetaald appartement.
Al van jongs af zot geweest van de snelheidsmotoren. Kosten nog moeite worden gespaard. Al moet ik er een dubbele job voor doen.

:] 8-)
 
Laatst bewerkt:
Pardon? 110 euro p/jaar verzekering? Ik heb WA+ met opzittende verzekering, en betaal toch echt maar 73 euro per jaar, en de laatste keer dat ik het checkte was ik nog steeds 20. Met een CBR600 (volvermogen).

Interessant welke verzekering is dat dan?
 
maken de kosten veel uit dan als je echt graag wilt motorijden? :? oke het kan te gek ook maar zo duur kan het ook weer niet zijn.

Nee dat niet, ik wil graag gaan motor rijden, dus dat zal geld kosten. Dat is het probleem niet, maar ik wil een inschatting van hoe het zit met bandenverbruik etc. Dan kan ik daar rekening mee houden.
 
vaste kosten oudere motor:

verzekering: 55 euro p/j als je boven de 25 bent en daaronder het dubbele
wegenbelasting: 60 euro
banden: mijne zitten er al weer bijna 20.000km om en en dat setje was 240 geloof ik
olie: verbruikt m'n motor niet veel, dus alleen met de service beurt ververssen
benzine: 1 op 24

conclusie: erg goedkoop in vergelijking met een auto :+
Ja idd dit is echt goedkoop, vooral het benzineverbruik, hoewel ik wel denk dat je daar mee kunt spelen natuurlijk 8-) .
Die 240 euro is dat met opleggen van de banden of niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan