kosten motor voor woonwerkverkeer

spree

Die hard MF'er
15 nov 2008
930
1
twente
Ik rij voor mijn werk elke dag 76 kilometer per dag met mijn dieselkoekblik. deze auto heb ik privé nodig (dochter van 1) Maar begin me steeds meer af te vragen of het niet goedkoper is om een woon werk motor aan te schaffen. Gewoon een simpel 250cc motor/scooter.

Dus de vraag is eigenlijk: Is een benzineauto in combinatie met een motor/motorscooter voordeliger dan een diesel? Of is dat verwaarloosbaar?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me niet voordeliger, want je gaat wel omlaag in je wegenbelasting met een benzine auto, maar je verbruik gaat omhoog, je krijgt kosten erbij voor motor belasting, verzekering, brandstof, onderhoud etc.
 
Ik rij voor mijn werk elke dag 76 kilometer per dag met mijn dieselkoekblik. deze auto heb ik privé nodig (dochter van 1) Maar begin me steeds meer af te vragen of het niet goedkoper is om een woon werk motor aan te schaffen. Gewoon een simpel 250cc motor/scooter.

Dus de vraag is eigenlijk: Is een benzineauto in combinatie met een motor/motorscooter voordeliger dan een diesel? Of is dat verwaarloosbaar?
Reken het eens uit, en dan weet je het.
 
ligt aan wat voor diesel je nu hebt en wat voor scooter/motor je uiteindelijk koopt.

In mijn eigen situatie;
Mijn 600cc sport rijdt zuiniger dan mijn auto, alleen het onderhoud is met wat meer regelmaat en de afschrijving per km een stukkie hoger. Wegenbelasting is stukken lager en verzekering kost ook niks... (echter 25k op jaarbasis met een sportmotor, dan krijg je hem na 3 jaar aan de straatstenen niet kwijt)

Met een 250cc scooter of tourmotor/all-road, zal het verbruik nog lager zijn.. zoek naar iets wat langere onderhoudsintervallen heeft die vergelijkbaar zijn met die van een auto en dan moet je wel goedkoper uit zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als het al goedkoper is dan is het marginaal. Vergeet niet dat je hoge kosten maakt: motorbroek, motorjas, motorlaarzen, motorhelm, motorhandschoenen, daarnaast nog zomer en winter versies van zo'n beetje alles behalve de helm. Het brengt de nodige ongemakken met zich mee: op werk loop je binnen als een motorrijder in volledig ornaat, en je moet je vervolgens omkleden. Je haar zit niet goed, je moet je helm schoonmaken omdat er allemaal insecten op zitten, en als het erg warm is heb je mogelijk ook flink zitten zweten.

De voordelen: Het is super leuk! Als er file is dan rij je er gewoon tussendoor. Je bent sneller op je werk, en je bent sneller thuis. Je voelt veel meer vrijheid en je krijgt aan het eind van de dag gewoon zin om op je 2-wieler te stappen.

En dán komen de kosten (meer of minder) nog eens om de hoek kijken.

Je hebt nóg geen APK, maar mogelijk komt dat er wel aan. Onderhoud van een motor is ook niet goedkoop, tenzij je het zelf kan.

Ik zou het aanraden maar niet om de financiële winst, als die er al is. Ga er vanuit dat je pas over vele jaren gaat merken dat het goedkoper is geworden ;) Maar serieus: dat is het niet. Over 5 jaar wil je een elektrische motorscooter omdat die goedkoper rijden en verder komen, weer 5 jaar later wil je een teleportatiemotor omdat, tja, dan ben je instantly op je werk. En weer 5 jaar later werkt je nieuw aangeschafte robot-kloon gewoon voor je en blijf jij thuis. Die worden vast ook duur.
 
Hangt helemaal van je motor / scooter af.

Als het kan pak ik de motor op en neer naar me werk en dat scheelt me meer als 1 liter per dag.
Onderhoud aan de auto laat ik doen, aan de motor doe ik zelf en daarmee bespaar ik elke 10.000 kilometer ook een hoop geld.

Ik bespaar daarmee iets meer geld dan dat de motor aan verzekering en aan wegenbelasting kost. Wel heb ik de kosten van motorpak, helm etc buiten beschouwing gelaten.

Ik hou iets over als ik 9 maanden in het jaar op de motor ga, dus als er een lange ijzige winter is en ik rij dan 3 maanden niet en heb in totaal ook nog 1 maand vakantie kost het me iets. Is het een zachte winter, dan bespaar ik iets meer geld.

Maar het plezier en genot wat je er voor terug krijgt is onbetaalbaar
full
 
Laatst bewerkt:
Als het al goedkoper is dan is het marginaal. Vergeet niet dat je hoge kosten maakt: motorbroek, motorjas, motorlaarzen, motorhelm, motorhandschoenen, daarnaast nog zomer en winter versies van zo'n beetje alles behalve de helm. Het brengt de nodige ongemakken met zich mee: op werk loop je binnen als een motorrijder in volledig ornaat, en je moet je vervolgens omkleden. Je haar zit niet goed, je moet je helm schoonmaken omdat er allemaal insecten op zitten, en als het erg warm is heb je mogelijk ook flink zitten zweten.

:^

Daarom zou ik het zelf niet eens willen.....

maar ik ben wel van mening dat je op een motor een stuk voordeliger kan rijden. Maar dan ga ik er wel een beetje vanuit dat je niet de nieuwste diesel heb staan die 1:30 doet... :X
 
Ik heb het zelfde "probleem" alleen ik rij 120 km per dag.

motor is voor mij niet goedkoper, zeker niet als een diesel. ik heb een Volvo s40 2.0D en deze rijdt 1 op 19/20 ongeveer. daarintegen rijd ik motor voor de lol en is het heerlijk met file's, dus ja ik ga vaker op de motor als met de auto. ook al is de auto goedkoper.
 
Tja ik hoor het al. het maakt eigenlijk geen moer uit als je er nog een auto naast hebt. Bedankt allemaal voor het meedenken.
 
Ik zou gewoon een motor erbij nemen. 10tje wegenbelastig, 10tje verzekering (wa)? Of je nou diesel of benzine verbruikt. Diesel doet 1 op 16? Motor doet 1 op 15?
Onderhoud heb je bij wel bij beide. Wel minder voor de auto als je de motor meer gebruikt.
Dan het belangrijkste, veel meer plezier op de motor en met een glimlach op je werk verschijnen. :Y

Ik laat zelf mijn leasebak staan en pak de motor bij lekker weer :]
 
Dat doe ik ook, voordeel bij mij is dat ik naast mijn leaseauto ook een tankpas heb waarbij ik auto én motor mag tanken :D Enige onkosten die ik dus heb zijn de kleding (Wat ik al heb) en het onderhoud van de motor.
 
op dit forum is het antw: de Motor is Leuker !
(en dat is ie ook!)

praktisch zou ik vooral een motor kiezen als je veel file hebt: sneller, en meer voldoening.

maar motor-erbij is altijd duurder: 2 zaken te onderhouden.

Zelf denk ik voor de winter een autootje erbij te nemen, sneeuw enzo, en praktisch: meer zaken meenemen.
 
Tis vrijdag dan kan ik ook wel een nuttige bijdrage doen: :+

via autotrader dieselbakkie opgezocht:
Audi Q5 2.0 TDI quattro Pro Line, Leer,Navi,Xenon
Diesel
Handgeschakeld
Maandelijkse kosten: € 2023,-

Wordt dan:

Nissan Micra 1.0. Stuurbekr
Benzine
Handgeschakeld
Maandelijkse kosten: € 73,

Daar blijft wel wat geld over :P

Ik zeg doen :+
 
Laatst bewerkt:
Motor kost ca. 25ct/km in mijn geval.

Maar jouw geval is vast anders, dus daar heb je niet zoveel aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij voor mijn werk elke dag 76 kilometer per dag met mijn dieselkoekblik. deze auto heb ik privé nodig (dochter van 1) Maar begin me steeds meer af te vragen of het niet goedkoper is om een woon werk motor aan te schaffen. Gewoon een simpel 250cc motor/scooter.

Dus de vraag is eigenlijk: Is een benzineauto in combinatie met een motor/motorscooter voordeliger dan een diesel? Of is dat verwaarloosbaar?

Koop nou maar gewoon die scooter. :+











Wij weten al dat je het gaat doen....
 
Laatst bewerkt:
Motor kost ca. 25ct/km in mijn geval.
Maar jouw geval is vast anders, dus daar heb je niet zoveel aan.

Maar....dat kán echt niet, da's veel te hoog. We krijgen van de overheid immers 19 cent de kilometer vergoed.......en men beweert dat het absoluut de kosten dekt..... |(
 
Tweedehands 250cc motor of scooter kopen zal goedkoper uit zijn. Ook de running costs van bijvoorbeeld een CB500 zijn lager. Het hangt er natuurlijk ook af van wat voor auto je het tegen af wilt zetten. Zo'n 250 verbruikt niet zoveel en kost in de maandelijkse lasten ook niet zoveel, bovendien hoef je in een stad niet zoveel parkeergeld te betalen.
Maar zodra het regent/sneeuwt/vriest maken die kosten snel weinig meer uit. Dan betaal je graag wat extra's om lekker in de warmte te zitten ;)

De stad in is er echter niets beters, ook met veel file zou ik lekker de tweewieler kiezen. En als het dan wat minder weer is lekker de auto pakken. De kosten om ze beide te hebben valt wel mee. Alleen niet nieuw kopen, want dan ga je kapot aan de afschrijving.
 
Loopt die diesel 1:8 of 1:30? Weegt ie 900kilo of 1900kilo?

Een 900kilo diesel die 1:30 doet is bijna onverslaanbaar. Bij een tank die 1:8 loopt is bijna elke motor (veel) goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren geleden in vijf maanden tijd 17.000 woon~werk kilometers gereden met een 250 cc motorscooter. Het verbruik schommelde tussen de 1:25 en 1:30.

Elke maand hield ik dik geld over in verhouding tot de standaard vergoeding.
Lachte me rot. En nooit later thuis als het verkeer dik vast stond.

Prive ritjes waren ook leuk, met de duo naar het strand goed te doen.
Eventueel kan er in de loop der jaren ook een kinderzitje op. :P

Vraag me wel af wat een kind van 1 jaar met een dure dieselauto moet. :Y :+

Slot van dit hemelse verhaal: na een half jaar werd ik gillend gek van het tempo met een 250 cc motorscooter. Liever 100 euro per maand meer besteden en af en toe flink buiten de deur uit je slof gaan. Even buiten spelen. :P
 
Laatst bewerkt:
Mijn twee centen:

Ik rij woonwerk (70 km enkele reis) met twee motoren, bij gladheid rij ik in een oud benzine-autootje of de trein. Deze motoren zijn een BMW K75RT uit 1991, nu met 200.000 op de teller en een Suzuki GS500 met dik 80.000 op de teller. Ik heb deze motortjes een jaar of vier terug gekocht voor resp 800 en 2750 euro. Daar heb je dan gelijk het eerste grote verschil, bij een auto is de afschrijving juist de een van de grootste kostenposten.

Het onderhoud doe ik zelf, ook voor de auto's. Qua onderdelen zijn motoren een fractie duurder, vooral omdat er voor auto-onderdelen veel meer aftermarket te koop is. Qua onderhoudsfrequentie is de motor enorm in het nadeel: iedere 7500 en iedere 6000 km een beurtje tegenover pakembeet iedere 30.000 voor de nieuwste koekblikken.

Toch, ik hou ook de kosten bij en dat komt neer op dik 10 cent per kilometer. Ik heb ook een oude Polo gehad, die had zo'n 18 ct/km nodig. Dat was ook vanwege het gemis aan arbeidsloon maar ook omdat ook dat al een oudje was toen ik hem kocht. Vergeet ook niet dat het onderhoud heel sterk afhankelijk is van de conditie van het voertuig, een voertuig aftrappen zonder onderhoud is zeker niet de goedkoopste manier van rijden - het verbruik loopt op en je hebt al snel weer een andere nodig.

Als je net als ik probeert met oudere barrels te rijden mag je ook niet kritisch zijn. Een K-serie mag dan misschien het ultieme oude-lul-imago hebben, een goed vervoersmiddel voor een paar kromme muntjes is de keerzijde. Waar je wel serieus rekening mee moet houden is dat er met oude voertuigen altijd wel iets is, men verkoopt geen goed voertuig voor weinig als het voertuig perfect in orde is. Toch, het kan iets simpels zijn als een soort grootzeil aan het stuur wat de fiets ernstig instabiel maakt met snelheden boven de 100 km/uur.

Maar, ik heb een relatief grote kostenpost niet: arbeidsloon. Dat is niet omdat de vakman met een vork schrijft, maar simpelweg omdat er veel tijd in onderhoud gaat zitten. Daarom: Als je voor het onderhoud op een vakman aangewezen bent, is een klein crisis-diesel-koekblik veruit het goedkoopst. Vooral als je ook nog de simpele klusjes zelf doet. De superzuinige LPG-bakkies zijn in eerste instantie ook erg goedkoop, maar dat zijn nog steeds aangepaste benzineauto's en er zit kaf onder het koren die boven de pakembeet 2 ton wat dure reparaties nodig hebben.

Verder is het belangrijk de juiste vakman te zoeken. De dealer (het glazen paleis) is meestal de duur-en-goed oplossing, een universele garage heb je in soorten vanaf Teun de Beun tot de specialist waar iedereen naar toe gaat met zijn probleemgevallen. En dat staat helaas niet op de gevel of in de advertentie.
 
Laatst bewerkt:
Kosten motor per km:
  • Afschrijving: €0,01 tot €0,15 per km (goede 2e hands tot dure nieuwe, uitgaande van 100.000km)
  • Banden: €0,02 tot €0,03 per km
  • Onderhoud: €0,02 tot 0,06 per km (zelf doen met alleen onderdelen tot alles bij de dealer)
  • verzekering, belasting: €0,01 (bij veel km)
  • Brandstof: €0,06 tot €0,14 per km (zuinig goedkoop tanken tot zuiperd en op de snelweg tanken)

Totaal: €0,12 tot €0,39 per km

Er is dus een best een groot verschil. Ik zit zelf rond de €0,28 per km. Ik rijd een Moto Guzzi Norge, die ik overgenomen heb uit de lease voor ongeveer €10.000 en die rijdt 1:18. Ik rijd ongeveer 20.000 km per jaar woon-werk. Met de €0,19 per km die ik mag rekenen van de fiscus, kom ik niet uit. Dan moet ik naar een 2e hands zuinigere kleine motor, bijv een scooter. Maar ja dat wil ik niet. Ik wil motor rijden. :]
 
Tja ik hoor het al. het maakt eigenlijk geen moer uit als je er nog een auto naast hebt. Bedankt allemaal voor het meedenken.


Waarom ga je niet met die Aprillia Falco naar het werk?

Wordt het tenminste een leuke rit :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan