kosten motor voor woonwerkverkeer

Op een snelweg heb je genoeg aan een top van 110kmph.
Dat heb ik dus een half jaar en 17.000 km gedaan.
Na een tijd ga je echt gillend naar huis.
Oh nee kon juist niet. Even opschieten. :')
lets agree to disagree, inhalen met wat snelheidsverschil en het jezelf in veiligheid kunnen rijden door te acceleren ipv remmen is véél fijner. Er zijn genoeg stukken waar je 130 (gps) kmh mag, als dan op of voor 110 kmh op gps alles op is, is niet chill.
Exact! ;)
 
Niemand verplicht je om een auto te kopen. Die 19 ct krijg je ook als je op de fiets gaat. En waarom moet de overheid de vaste kosten van je auto betalen? Je kunt ook dichter bij je werk gaan wonen of werk zoeken wat dichter bij huis is.

Waarom ik een auto / motor nodig heb? Omdat ik een buitendienstfunctie heb, en zeker 75% van mijn kilometers zakelijk is. Niet iedereen heeft een baan dichtbij, of zit iedere dag op dezelfde plek.

Op de fiets? Grapjas :+

(vandaag werk ik thuis, morgen zit ik in Amsterdam, woensdag en donderdag in Den Haag, en vrijdag in Eindhoven ... waar zou ik moeten gaan wonen volgens jou?)
 
Waarom ik een auto / motor nodig heb? Omdat ik een buitendienstfunctie heb, en zeker 75% van mijn kilometers zakelijk is. Niet iedereen heeft een baan dichtbij, of zit iedere dag op dezelfde plek.

Op de fiets? Grapjas :+

(vandaag werk ik thuis, morgen zit ik in Amsterdam, woensdag en donderdag in Den Haag, en vrijdag in Eindhoven ... waar zou ik moeten gaan wonen volgens jou?)
ik zou tussen amsterdam den haag en eindhoven in gaan wonen dan. of een camper kopen.
 
Waarom ik een auto / motor nodig heb? Omdat ik een buitendienstfunctie heb, en zeker 75% van mijn kilometers zakelijk is. Niet iedereen heeft een baan dichtbij, of zit iedere dag op dezelfde plek.

Op de fiets? Grapjas :+

(vandaag werk ik thuis, morgen zit ik in Amsterdam, woensdag en donderdag in Den Haag, en vrijdag in Eindhoven ... waar zou ik moeten gaan wonen volgens jou?)
dicht bij mij *O*
 
ik zou tussen amsterdam den haag en eindhoven in gaan wonen dan.

Ik woon in Utrecht. Er tussenin dus inderdaad. Nog steeds geen fietsafstand naar de meeste klanten :+

Feit is gewoon dat heel veel mensen voor hun werk afhankelijk zijn van een auto of motor. Wie geen leaseauto heeft (of leasemotor) is aangewezen op een km-vergoeding. 19 ct/km is gewoon ontoereikend.

Mijn werkgever vergoedt gelukkig meer dan die 19 cent, maar daarvan pikt de overheid dus doodleuk een deel in. En waarom? Het is toch geen inkomen, maar een gewone vergoeding voor daadwerkelijke onkosten die ik heb gemaakt om mijn werk uit te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Dan hebben medewerkers van de overheid mazzel. In de gezondheidszorg vindt men 8 cent de kilometer voldoende...vakbonden vonden dat blijkbaar ook en gingen akkoord. B|
reken anders mijn voorbeeld even uit
ik werk namelijk ook voor de overheid

even kijken, 76 km enkel is 152 per dag
5 dagen maakt 760
of, we pakken deze maand even, 23 dagen in 1 maand maakt 3496 km deze maand
laten we gunstig gaan rekenen, 1:22 wat ik tot nu toe gemiddeld niet haal (verbruikgegevens in link in onderschrift)
ik heb dus 159 liter brandstof nodig om te kunnen rijden.
pak ik 1.70 per liter (gunstig zei ik al) dan kom ik uit op 270 euro uit.
ik krijg dus maar 115 118 euro per maand om te rijden en ben al 270 euro minimaal kwijt deze maand aan brandstof. onderhoud niet mee genomen dus.


in de werkelijkheid ben ik 8 cent per km nodig voor brandstof, 12 cent om te rijden (brandstof & onderhoud). en die 23 dagen is niet het gemiddelde gelukkig. daarbij werk ik een beetje anders dan gemiddeld. op oneven weken heb ik vrijdag vrij (wk 1 4X9 1X8 = 44, wk 2 4X9 = 36 uur)
365 dagen per jaar, zonder weekend ongeveer 260.
vrije dagen ongeveer 300 uur dus laten we 6 weken zeggen.
230 dagen. nog wat losse dagen vrij van de baas en de feestdagen, makkelijk rekenen zorgt voor 200 dagen. in die 200 dagen rijd ik dan 30.000 KM --> 1380 liter --> 2350 euro per jaar brandstof.
totaal reiskosten vergoeding is dus 1400 euro

het verschil is dan ongeveer 1000 euro... dat kost het mij om naar mijn werk te gaan een jaar lang. en dan moet hij nog onderhouden worden!

nee, werken voor de overheid heeft niet alleen maar positieve kanten :N
 
ik rijd dagelijks met m'n motor naar werk (zzr 600 '92) Ik rijd ongeveer 300 km op een 18 liter tank. Dus ongeveer 1 op 16/17. Dit zijn geen snelwegkm. Verzekering betaal ik 6 E per maand en wegenebasting 10 E per maand. Ik ben stukken voordeliger uit dan dat ik met de auto ga. Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik in een 2.0 reed :P
 
En die rij je in je eigen auto?
nee, op zijn eigen motor :P

hij heeft gelijk, ik kan ook wel dicht bij mijn werk gaan wonen, rond havelte nu
dan had ik 4 jaar in haaksbergen gewoond, 2.5 jaar in wezep en nu dus hier
en over/binnen 3 jaar rond ermelo...

jaaaa joh, goed idee man dat bij je werk gaan wonen

tuurlijk heb je gelijk en is het beter om dicht bij je werk te wonen, als ik minder dan 20km hoefde elke dag was ik gaan fietsen (20km enkel dus he ;) )

ik weet zeker dat ik aan onkosten van het reizen minder kwijt ben dan dat een verhuizing zou kosten ;)
 
reken anders mijn voorbeeld even uit
ik werk namelijk ook voor de overheid

even kijken, 76 km enkel is 152 per dag
5 dagen maakt 760
of, we pakken deze maand even, 23 dagen in 1 maand maakt 3496 km deze maand
laten we gunstig gaan rekenen, 1:22 wat ik tot nu toe gemiddeld niet haal (verbruikgegevens in link in onderschrift)
ik heb dus 159 liter brandstof nodig om te kunnen rijden.
pak ik 1.70 per liter (gunstig zei ik al) dan kom ik uit op 270 euro uit.
ik krijg dus maar 115 118 euro per maand om te rijden en ben al 270 euro minimaal kwijt deze maand aan brandstof. onderhoud niet mee genomen dus.


in de werkelijkheid ben ik 8 cent per km nodig voor brandstof, 12 cent om te rijden (brandstof & onderhoud). en die 23 dagen is niet het gemiddelde gelukkig. daarbij werk ik een beetje anders dan gemiddeld. op oneven weken heb ik vrijdag vrij (wk 1 4X9 1X8 = 44, wk 2 4X9 = 36 uur)
365 dagen per jaar, zonder weekend ongeveer 260.
vrije dagen ongeveer 300 uur dus laten we 6 weken zeggen.
230 dagen. nog wat losse dagen vrij van de baas en de feestdagen, makkelijk rekenen zorgt voor 200 dagen. in die 200 dagen rijd ik dan 30.000 KM --> 1380 liter --> 2350 euro per jaar brandstof.
totaal reiskosten vergoeding is dus 1400 euro

het verschil is dan ongeveer 1000 euro... dat kost het mij om naar mijn werk te gaan een jaar lang. en dan moet hij nog onderhouden worden!

nee, werken voor de overheid heeft niet alleen maar positieve kanten :N
Tsjah, ik moet naar mn stage en niemand betaalt mij een euro om naar mn stage te komen O-) En dan heb ik nog geluk dat ik iig iets krijg om op mn stage te zijn, anders loop je helemaal leeg als n malle. (145 km per dag woon-werk km's 4 a 5 dagen per week (gemiddeld 9 dagen per 2 weken = 1305 km. Stageperiode van 18 weken is 11745 km.

1081 euro aan brandstofkosten alleen. ;( Niet genoeg om op locatie te gaan wonen, niet genoeg tijd om er veel uren naast te werken met minimaal 55 uur per week door opdracht gevuld. Ik noem het maar investeren en kijk niet vaak naar mn bankrekening :z daar wordt je nie vrolijk van :+
 
Laatst bewerkt:
ik rijd dagelijks met m'n motor naar werk (zzr 600 '92) Ik rijd ongeveer 300 km op een 18 liter tank. Dus ongeveer 1 op 16/17. Dit zijn geen snelwegkm. Verzekering betaal ik 6 E per maand en wegenebasting 10 E per maand. Ik ben stukken voordeliger uit dan dat ik met de auto ga. Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik in een 2.0 reed :P

Klopt, maar als je in een klein koekblikje uit 1992 zou rijden, zou je niet veel duurder uit zijn.

Een fors deel van de onkosten zit in de afschrijving. En ik heb een betrouwbare motor nodig, die (ik krijg het m'n toetsenbord haast niet uit :+ ) ook nog representatief moet zijn.

Daarom rij ik een relatief nieuwe Honda. Dat gaat niet stuk, en heeft een überneutraal imago ;)
 
Ben nu ook aan het forensen met de motor.

100km enkele reis welke ik gelukkig niet dagelijks hoef te maken maar zo'n 3 keer per week.

Doe dit op een burgman 400 met verbruik van zo'n 1 op 27.

Prive rij ik een Espace op benzine i.v.m. 3 kinderen. Deze heeft al 2 ton gelopen en schrijft nog wel wat af, maar 3/4 is al door de vorige bestuurder afgeschreven tijdens zijn lease periode. Als ik deze ultra zuinig rijd is 1 op 14 maximaal haalbaar.

Vindt het vooral handig om ook de motor te kunnen gebruiken voor een bezoekje aan de stad of het strand. Scheelt ook weer parkeergeld. Als ik eens wat minder hoef te rijden scheelt het ook meteen in de kosten. De hoge wegenbelasting op diesels verplicht je echt om er veel in te rijden.

Qua uitrusting had ik al een paar jaar spullen liggen dus dit bracht geen extra kosten met zich mee. Het onderhoud doe ik ook zoveel mogelijk zelf (inmiddels olie + filter, luchtfilter, remolie ed vervangen en riem geinspecteerd). Vind het leuk om zelf wat aan auto of motor te sleutelen.

Alleen een goedkope diesel zal vast goedkoper zijn, maar ook een stuk saaier en voor mij minder ruimte.
 
Voor mij als 20 jarige is de motor nog het goedkoopst, komt ook vooral door de dure verzekering die je als jongere moet betalen (en voor een leuke auto een boel MRB).. Heb voor mijzelf ook een overzichtje gemaakt tussen de kosten van 2 auto's die mij interessant leken en van de motor die ik nu bezit.

4 jaar schadevrij
20 jaar oud
Benzineprijs: € 1,70
15.000KM per jaar

BMW 3 serie Compact 316i:
MRB: € 488,00
WA: € 971,35
benzinekosten: € 2125
Totale kosten per jaar: € 3584,35
Aanschafprijs: € 800/1000

Nissan Micra 1.3 K11
MRB: € 236,00
WA: € 667,98
benzinekosten: € 1820
Totale kosten per jaar: € 2723,98
Aanschafprijs: € 600/800

Honda NTV650 RC33
MRB: € 116,00 (geld voor elke motor)
WA: € 70,77
Kleding: ongv. € 350 per jaar
benzinekosten: € 1415
Totale kosten per jaar: € 1951,77
Aanschafprijs: € 400/1000 (erg afhankelijk van staat en accessoires)

Onderhoudskosten zijn niet meegerekend maar de BMW zal hiermee wel de duurste zijn, Micra en NTV zijn waarschijnlijk ongeveer gelijk.
 
Gezien de leasetarieven voor b.v. een FJR1300 geloof ik er niks van dat een representatieve motorfiets goedkoper is dan een representatieve middenklasse auto. Iemand van PZ bij mijn werkgever heeft een paar jaar geleden weleens een calculatie laten uitvoeren bij ING CarLease, en dat kwam niet goedkoper uit dan bijv. een Audi A3, meen ik me te herinneren. Maar de motorfiets-lease-discussie is hier helemaal van de tafel; we mogen kiezen tussen km-vergoeding of een leaseblik.
 
Het is dus nog niet zo makkelijk als het lijkt.

Zelf toch ook maar even berekend.
Ik rij 17600 km per jaar. Mijn auto loopt 1op 17 17600:17=1030 liter. Ik ga er van uit dat een motor dit ook zon beetje nodig heeft ( ook 1 op 17) diesel is 20 cent goedkoper per liter. Dat scheelt dus 206 euro per jaar.

betaal aan wegenbelasting 110 euro per maand dus dat is 1320 euro per jaar. De verzekering en belasting voor een motor is rond de 240 euro per jaar hierbij komen dan de kosten voor een benzine auto ipv een diesel dat zal zo rond de 600 euro zijn. opgeteld dus zou het in theorie
480 euro per jaar schelen


Dus een motor erbij gaat me geld schelen. Of is het onderhoud aan een motor zoveel duurder?
 
Laatst bewerkt:
Enige manier om geld te besparen voor jou zou een goedkopere zuinige benzine- of dieselauto zijn, of je falco vervangen voor een zuinige motor en daar een deel van je werk en plezier kilometers mee combineren om zo de 3dubbele lasten van een 3e voertuig te ontwijken.
 
Hou je er rekening mee dat je zowel je motor als je kleding afschrijft? Zeker wanneer je bij ieder weertype rijdt, is investeren in goede kleding essentieel. En die gaat, net zoals je helm en je motor, niet eeuwig mee.
 
Zitten in je berekening nog te veel kosten niet, die er om het vergelijk eerlijk te maken wel in moeten.

Meeste kans om een duidelijk verschil in kosten te maken zou zijn door de diesel weg te doen, en af en toe de falco te pakken als je dan zin hebt om te rijden, maar een groot gedeelte van je km's met een kleinere benzinewagen te doen.
 
Laatst bewerkt:
Dus een motor erbij gaat me geld schelen. Of is het onderhoud aan een motor zoveel duurder?

Variabele kosten (onderhoud, banden, brandstof) zijn bij mijn motor €0,15 per km.

Ik denk dat brandstof plus onderhoud voor een kleine benzineauto niet hoger uitkomen.

Door zelf doen worden de kosten natuurlijk lager, maar dat geldt voor zowel motor als auto.
 
Laatst bewerkt:
kleding, ik denk niet dat dat zo heel erg duur is per km

de helm gaat 6 jaar mee voor vervanging door ouderdom, wel alleen bij een goede helm, de goedkopere zitten misschien eerder los op je hoofd.
voor 600 euro heb je wel een schuberth wat toch wel een goede helm is
een goed pak gaat veel langer mee, mijn rukka pak heeft de eerste helm ten minste al overleefd
1000 euro heb ik toen ongeveer betaald voor het pak
laarzen van daytona gaan een eeuwigheid mee, 20 jaar is geen uitzondering.
handschoenen, daar heb ik een aantal van. ga je uit van een beetje een uitgebreide set dan zit je aan
-(verwarmde) winterhandschoenen
-waterdichte licht gevoerde handschoenen
-zomerhandschoenen
ik heb dus verwarmde handschoenen, waterdichte gevoerde handschoenen, vollederen handschoenen (van die sportieve dingen) en een setje doorwaai model handschoenen.
hoe lang ze mee gaan is verschillend.
de vollederen kunnen het heel lang volhouden, beetje onderhoud doet wonderen.
de verwarmde gevallen heb ik nu 1 keer vervangen, 8 jaar trouwe dienst
de doorwaai hebben nu al 10 jaar lang hun nut bewezen en zijn nog niet stuk.
de licht gevoerde mogen van mij ook vervangen worden, de voering is zo goor dat ik het niet meer schoon krijg. jammer want het goretex is nog dicht. in principe kunnen ze dus nog

dat komt neer op:
helm 100 euro per jaar
pak nu 125 per jaar (verwacht: 60 euro per jaar, 16 jaar met een pak)
laarzen max 15 euro (15 jaar)
handschoenen winter (170 per set?) 28 euro per jaar, leder minder dan 10 per jaar, doorwaai minder dan 4 euro per jaar en gevoerd 15 per jaar dus totaal handschoenen 57 euro per jaar

totaal per jaar 297 euro of in het gunstigere geval 232 per jaar.
ga ik uit van iets minder uitgebreid kan daar de gevoerde handschoen en doorwaai nog af, 214 euro

naast deze benodigdheden kun je nog investeren in allerlei andere zaken zoals een col, helmmuts, enz...
ik heb een kol (30 eu), helmmuts (15 eu) binnenhandschoenen (15 eu) en thermokleding (totaal 420 euro)
deze zaken zijn of goedkoop of je kunt ze voor meerdere dingen gebruiken. de reden van de prijs van de thermo rommel is het dubbele gebruik ervan. bovendien zit hier ook een softshell in welke erg veel gedragen word.

ga ik uit van 20.000 km per jaar en pak ik het minst gunstige bedrag dan zit ik aan 1.4 cent per km.
ga ik van het meest gunstige uit, 30.000 per jaar dan kom ik op 0.7 cent

de eerste reden waarom ik nooit mijn kleding kosten mee neem in de prijs van het rijden is simpel. ook zonder woon werk verkeer reed ik motor en als ik in de toekomst ermee stop (ww) dan rijd ik nog altijd motor.
kosten van de helm heb je dan altijd. ook heb je enige kleding nodig voor de fun ritten. wel zal dit minder duur zijn. de hoeveelheid handschoenen kan ook naar beneden, de verwarmde vallen af.
zonder woon werk verkeer denk ik dat ik dus nog altijd 100 (helm) + 30 (handschoenen) + 30 (pak) + 15 (laarzen) kwijt ben, totaal dus 175 euro. ga ik het verschil tussen de woon werk set en de fun set berekenen per km dan kom ik op 0.2 cent uit (232 - 175 / 20.000km) wat echt niet de moeite is dus.

daarbij bereken ik ook nooit de wegenbelasting, verzekering en afschrijving. ik zou hoe dan ook een motor hebben (verz en mrb) welke bovendien waarschijnlijk ook iets nieuwe zou zijn (hogere afschrijving per jaar tegen hogere afschrijving wegens veel km per jaar). denk dat hier geen groot verschil in zal zitten

ik ga hierbij dus wel uit van redelijk dure componenten. een echt goede helm is ook voor 400 euro wel te vinden, dan is het natuurlijk geen systeem helm maar ach. ook de handschoenen kunnen goedkoper en zullen dan ook langer mee gaan, ik moet helaas minimaal een uur rijden voor het werk...

nu heb ik naast het textiel ook nog een lederen pak en heb ik een extra helm. deze zijn allen niet echt nodig natuurlijk en gaat het pak bovendien een eeuwigheid mee, weinig km in combinatie met een goed merk en veel onderhoud zorgen daar wel voor :P
 
Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat je met 20k per jaar erg lange intervallen voor vervanging aanhoudt. Maar verder, goed verhaal. Laarzen 15 jaar met 20k per jaar = 300.000 km

Ik heb prima laarzen, maar die zijn nu denk ik rond de 110-120dkm max, en die gaan dat écht niet nog eens doen helaas. Maar ik geef ook voor het meeste wel minder uit door een beetje zoeken. Een goeie helm is ook voor <400 te vinden. Rij zelf een Multitec die nieuw net 200 heeft gekost, en dat zit toch gewoon nog aan de helm-top. Daarom vallen de lagere prijzen die te vinden zijn wel weg tegen de imo overdreven (of werk je in de motorkleding-marketing ;) ) levensduur :+

Maar verder geld voor mij hetzelfde, ik zou tóch motor rijden, dus hoef niet alle kosten op woonwerk te gooien. :)
 
Ik denk wel dat je met 20k per jaar erg lange intervallen voor vervanging aanhoudt. Maar verder, goed verhaal. Laarzen 15 jaar met 20k per jaar = 300.000 km
klopt
de helm is al gebleken dat deze naar zo'n lange periode gewoon goed zit, die gaat weg wegens leeftijd. als enige is de helm erg gevoelig voor leeftijd en niet alleen of vooral voor afstanden.
de rest moet een beetje blijken, het pak moet ook lukken, er zijn er zat welke er meer dan 20 jaar mee doen en er niet zuinig op zijn. ik heb rukka wel zo hoog zitten dat dit (1 van) de beste is.
!
Ik heb prima laarzen, maar die zijn nu denk ik rond de 110-120dkm max, en die gaan dat écht niet nog eens doen helaas.
en de laarzen, daytona gaat gewoon erg lang mee, 1 persoon gesproken welke de eerste set eindelijk had weggegooid, ze waren gewoon versleten maar nog wel waterdicht. ook zien ze er nog bijna als nieuw uit, ook de laarzen onderhoud ik bijzonder vaak ten opzichte van sommige anderen. ik vet ze niet maar 1 keer per jaar in zeg maar ;)
Maar ik geef ook voor het meeste wel minder uit door een beetje zoeken. Een goeie helm is ook voor <400 te vinden. Rij zelf een Multitec die nieuw net 200 heeft gekost, en dat zit toch gewoon nog aan de helm-top. Daarom vallen de lagere prijzen die te vinden zijn wel weg tegen de imo overdreven (of werk je in de motorkleding-marketing ;) ) levensduur :+
uiteraard kan het allemaal nog goedkoper
en nee, ik doe qua werk niets anders met motoren dan erop rijden om op mijn werk te komen.
 
Helemaal zitten, te lopen, te berekenen, hoeveel je motor kost voor woon-werk :P

Koop gewoon een brommert, helm, pak, laarzen en handschoenen binnen je budget en lekkuhh rijuhh hoor :]

Als je iedere cent moet omdraaien voor je brommert kan je altijd nog OV gaan zitte te lope..
nie tan...ja toch... ;)
 
Helemaal zitten, te lopen, te berekenen, hoeveel je motor kost voor woon-werk :P

Koop gewoon een brommert, helm, pak, laarzen en handschoenen binnen je budget en lekkuhh rijuhh hoor :]

Als je iedere cent moet omdraaien voor je brommert kan je altijd nog OV gaan zitte te lope..
nie tan...ja toch... ;)
Heb je de prijzen van het OV wel eens bekeken :W , en ja, sommigen hebben t niet zo breed als anderen he. Niets verkeerd aan toch? Sommigen hebben wel woon-werkverkeer, maar geen (steady) salaris. Dan kan je dus wel zomaar wat shit kopen dat "binnen het budget past" maar voordat je weet wat dat budget is kun je niets kopen (of wel, en kom je in de financiële problemen).

Kijk eens bij mensen die financiële problemen hebben, meeste hebben geen idee waar hun geld blijft omdat ze altijd denken zoals bovenstaande gedachtegang :), door af en toe op dit soort "kostenposten" een sommetje te maken kun je dat voorkomen. Kost je echt geen uren en zeker met beperkt budget kan het wel eens flink schelen om je keuzes te heroverwegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan