Kosten motorreis

Zwitserland zal als vakantieganger op de motor idd best wel te doen zijn. Maar van wat ik her en der heb gelezen is Zwitserland ook niet zo motorvriendelijk en dat was mijn hoofdreden om CH te gaan mijden.
 
2 maanden, pakweg 8weken.
De trip die de TS zo ongeveer voorstel: NL > F > E > F > I > GR> HR >.. NL, mag je rekenen op 10.000km.

Een gemiddelde 25Kw fiets op een normale manier bereden, met bagage etc, reken op 6 liter/100km = 600 liter = 800€. + een oliewissel erbij + wat tolsnelweg = grof afgerond 1000€.
Banden/remmen etc moeten goed zijn voor vertrek.

Slapen: kamperen is goejkoop, kun je voor een persoon alles tegenkomen van 10 tot 20€ (italie is duur qua campings). Pak gemiddeld 15€ (wat teveel is). Soms kun je in Frankrijk aan de rand van de nationale parken wel in het wild kamperen voor een nachtje (zorg dat je niet vanaf de weg kan gezien worden), met meschien af en toe es een blokhut stacaravan chaletje of bed&breakfast erbij : 1000€
Vervoer & verblijf samen: 2000€

Eten kan heel goedkoop maar of je dat 60 dagen volhoudt is een andere vraag.
De jarenlange (40!) ervaring leert dat je ondertussen mag rekenen op minimaal 25€/dag.
Het kan voor 5e ook, maar geloof me dat je het in Italie niet ga laten om de pizzas pastas expresso's ijsjes etc te kopen. Na een rit op een hete dag is een terrasje doen met een ijskoude limonade en een ferme coupe italiaans ijs, of savonds voor de tent een fles wijn legen. gewoon leuk ! Maar het kost.
En in griekenland moet je moussaka eten en lamsvlees enz ... niet pasta-uit-een-pakje-voor-je-tentje. 25€*60 = 1500€
Doe er nog een 500€ allerhande toegangsgelden enzo bij.

Samengeteld 4000€ Voor 8 weken en 10.000km.

Ofte 500€ per week van 2500km.
(exact dus wat Gias hierboven uitgaf)

Een 2 persoonstent is goud waard: vooral als het regent, is het makkelijk als je wat extra plaats hebt om je (motor)kleren aan/uit te trekken en je spullen binnen te leggen.
 
Laatst bewerkt:
Dan maar even tegengas geven wat betreft een rugzak.

ik ben laatst drie weken naar Rusland geweest met rugzak, als je die goed afstelt kun je de Iron Butt ermee rijden! Zelf heb ik op de langste rijdag 14 uur achter elkaar gereden en geen last ervan.
Nu de voordelen:
Je komt aan bij een Hostel dat 3 hoog zit zonder lift, ik kon alle bagage in een keer naar boven nemen en hoefde niet twee keer of meer te lopen voordat de motor afgeladen was.
Een ander voordeel was dat je hem ook gemakkelijk mee neemt naar binnen bij een restaurant of tankstation en je handen vrij hebt, meestal heb je in je rugzak toch wel de kostbare dingen zitten zoals foto of video spul en laptop die ik ook mee had.
Het is wel een vrij kleine rugzak die ik heb, waar ik trouwens best nog een hoop in kwijt kon. Wat afstellen betreft, ik houd hem vrij losjes zodat hij onderweg gewoon op de buddy rust.
Tjah, het is ook afhankelijk wat voor 'n motor je hebt en wat voor pak. Met een Gixxer inclusief "bult-rug" is een rugzak niet comfortabel in een lange reis...

full


Dus rij ik met een tanktas op mijn kontje, aangezien de tank gedeeltelijk kunststof bevat en je met tanktas niet lekker op je GPS kan kijken.

Verder wel een gaaf avontuur! Ik weet niet of het al gezegd is, maar zorg ervoor dat je al wel een paar KM hebt gemaakt voordat je op vakantie gaat. Sinds dit jaar heb ik ook mijn motor, en ben naar Duitsland op vakantie geweest. Daar had ik "de handen wel vol aan". Als ik dan foto's van de Stelvio in Italie zie is dat natuurlijk supergaaf, maar nog niets voor mij...

Misschien ook een puntje om rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van een BMW F650 als werkpaard?
Dat lijkt me een super fiets om mee te reizen, zeker als de wegen wat minder strak worden (zijn de mooiste plekjes). Ik ga zelf straks mijn langste motorreis tot nu toe maken (15 a 20000Km) met een eencilinder, de Yamaha XT600 Tenere! De 660 is natuurlijk ook OK maar ja die heeft weer waterkoeling, weer iets wat onderweg stuk kan gaan......
 
Tjah, het is ook afhankelijk wat voor 'n motor je hebt en wat voor pak. Met een Gixxer inclusief "bult-rug" is een rugzak niet comfortabel in een lange reis...

[afbeelding]

Dus rij ik met een tanktas op mijn kontje, aangezien de tank gedeeltelijk kunststof bevat en je met tanktas niet lekker op je GPS kan kijken.
Ik was met een BMW K100 heeft ook een getrapte buddy (vind ik een nadeel omdat je niet echt kan verzitten)
Zithouding is ook niet onbelangrijk, ik heb de RS nog omgebouwd naar RT omdat ik anders nog geen 100Km zou halen zonder rugpijn. Belangrijkste was in dat geval een ander stuur zodat je iets meer rechtop zit, de Xt zit wat dat betreft in een keer goed.
 
Haha, ja een avontuur word het zeker! of het ook echt 2 maanden gaat worden hangt natuurlijk af van de kosten, een BMW vind ik denk ik te duur, helemaal omdat ik niet alleen maar wil rijden, maar ook een beetje de tijd wil nemen om de landen te bekijken, denk ik dat iets als een NTV oid wel volstaat. Drukt gelijk ook de kosten een beetje.
Een 2 persoons tentje is denk ik wel handig idd. kost volgens mij ook niet heel veel meer dan een 1 pers. tent. Verder ben ik echt wel blij met alle tips die jullie geven!
 
Haha, ja een avontuur word het zeker! of het ook echt 2 maanden gaat worden hangt natuurlijk af van de kosten, een BMW vind ik denk ik te duur, helemaal omdat ik niet alleen maar wil rijden, maar ook een beetje de tijd wil nemen om de landen te bekijken, denk ik dat iets als een NTV oid wel volstaat. Drukt gelijk ook de kosten een beetje.
Een 2 persoons tentje is denk ik wel handig idd. kost volgens mij ook niet heel veel meer dan een 1 pers. tent. Verder ben ik echt wel blij met alle tips die jullie geven!

valt eigenlijk best wel mee, een K100 kostte mij nog geen 1000 euro. Deze was optisch niet geweldig maar technisch in prima staat, gaat over het algemeen zo'n 200000Km mee.
 
Haha, ja een avontuur word het zeker! of het ook echt 2 maanden gaat worden hangt natuurlijk af van de kosten, een BMW vind ik denk ik te duur, helemaal omdat ik niet alleen maar wil rijden, maar ook een beetje de tijd wil nemen om de landen te bekijken, denk ik dat iets als een NTV oid wel volstaat. Drukt gelijk ook de kosten een beetje.
Een 2 persoons tentje is denk ik wel handig idd. kost volgens mij ook niet heel veel meer dan een 1 pers. tent. Verder ben ik echt wel blij met alle tips die jullie geven!


2 persoonstent is zeker idealer, kan je alles wat makkelijker kwijt in je tent.
wanneer ben je trouwens van plan om te gaan?
 
2 persoonstent is zeker idealer, kan je alles wat makkelijker kwijt in je tent.
wanneer ben je trouwens van plan om te gaan?
helemaal mee eens, vorig jaar zijn we met z'n 2'n in een 4-persoonstent gegaan. Lekker groot en kan je staan. Qua grote valt het allemaal wel mee, je bind het vaak met een sjorbandje achterop je buddy vast. Of je dan 1 of 2 of 4 persoonstent hebt, maakt niet zoveel uit.
Het verschil in kosten voor een 1 of 2 persoonstent zijn ook niet zo heel groot.
 
Wow, echt super veel reacties in korte tijd! Dank daarvoor:)

Qua onderhoud ben ik ook echt niet van plan te gaan bezuinigen! ik klus op zaterdag bij in een kleine motorzaak, en kan dus gelukkig zelf het een en ander, en ook onderdelen kan ik wat goedkoper aan komen:)
De keuze van de motor vind ik echt moeilijk:p feit is dat ik al jaren gróót fan ben van de monster, en nu ik het geld ervoor heb is het moeilijk me in te houden(A) Maar een allroad is ook wel een heel erg goed idee.

die 3 á 400 E vind ik echt iets waar ik aan heb! Dank U! kampeerspullen ben ik ook al mee bezig, maar hoe vervelend rijdt een rugzak? Ik heb namelijk een backpack inclusief hoes zodat alle touwtjes e.d. niet gaan wapperen. Of rijdt dit echt bagger?

Roy, je krijgt straks een mailtje!

Meer tips zijn altijd welkom!
Je kan een beetje sleutelen dus. Koop een goedkope all road en ga daar mee op pad. De ervaring van je leven en als je terug komt kan je altijd nog een monster kopen, daar zijn er duizenden van. Op een Monster kan je bijna niks meenemen.
 
Je kan een beetje sleutelen dus. Koop een goedkope all road en ga daar mee op pad. De ervaring van je leven en als je terug komt kan je altijd nog een monster kopen, daar zijn er duizenden van. Op een Monster kan je bijna niks meenemen.
XT600 Tenere of een XTZ750 Super tenere?
 
Haha, tsja, hoe goedkoper ik de motor hou hoe langer ik op pad kan:P Alleen zit ik dan nog met het probleem dat ie naar 25kw moet, en dan zijn die fietsen vaak gelijk een stuk duurder:/
Ik ga trouwens aan het begin van het voorjaar, eind februari begin maart iets in die richting.
Moet nog even kijken wanneer precies. Een allroad is denk ik wel ideaal, maar het zou toch echt stukken minder fijn moeten sturen dan bijvoorbeeld een naked?
 
Ehh, je weet wel dat dan de meeste campings nog niet open zijn? Tenminste Frankrijk per 1 mei en volgens mij Spanje ook. Bedenk ook dat dan best koud kan zijn. Ik had bijv een slaapzak tot 3 graden (klein compact ding) en vlak bij het meer van Geneve was het best koud (ijs op mijn tent en de sneeuw zag je soms nog liggen)

Campings in Spanje zijn btw best duur (zeker als ze geen trekkersveld hebben), varieerde van 13-20 euro. Gps is zeker makkelijk, ik gebruikte mijn nokia 5800 met alle poi's voor campings erin. Garmin op "vermijd snelweg, tolweg en provinciaal" en je rijdt de mooiste d-wegen. Als je af en toe nog wat wilt zien, dan zul je zien dat 150-200 km per dag over die fietspaden, genoeg is. In frankrijk barst het van de campings en zocht ik in garmin op welke ik wilde bereiken (mini-camping, camping a la ferme of municipal). In spanje begon ik zonder POI's voor campings en dat was (te) spannend. Soms maar 1 camping te vinden (om een uur of 20.00) en dan aankomen en blijkt dat de camping gesloten is(of failliet). Dan wordt het wild kamperen!

Ik heb van mei tot juli, 2 maanden door Frankrijk, Spanje en Portugal gereden (kamer onderverhuurd, scheelt je ook weer wat kosten). 10.000 km op een transalp. 3 koffers (is meer "hufter" proof dan tassen en waterdicht) en een tanktas.
Neem een ruime tent waar je makkelijk je spullen in kwijt kan en mogelijk zelfs nog wat ruimte in hebt om te koken.

Zorg dat je wat geld als reserve hebt voor onvoorziene zaken. Ga gewoon rijden en kijk hoe ver je komt. Frankrijk is al een groot land en zeker als je over de kleine wegen rijdt, kan je er prima 2 maanden rondrijden. Oh ja, en neem wat taalgidsjes mee!

Kan er wel een heel boek overschrijven, merk ik. Maar moet er vandoor!
 
Haha, tsja, hoe goedkoper ik de motor hou hoe langer ik op pad kan:P Alleen zit ik dan nog met het probleem dat ie naar 25kw moet, en dan zijn die fietsen vaak gelijk een stuk duurder:/
Ik ga trouwens aan het begin van het voorjaar, eind februari begin maart iets in die richting.
Moet nog even kijken wanneer precies. Een allroad is denk ik wel ideaal, maar het zou toch echt stukken minder fijn moeten sturen dan bijvoorbeeld een naked?

daar zal je van staan te kijken
ik heb een street triple en een super tenere maar die super tenere stuurt ook heel goed.
De houding is ook veel relaxer, je kan beter bagage kwijt op dat ding en als je een keer een stuk slechte weg tegen komt kan je met een all road ook nog goed uit de voeten.

Ik ga trouwens begin juni omdat van te voren veel campings nog dicht zijn en je kans hebt dat veel passen dicht zijn ivm sneeuwval. En de kans is groter dat je beter weer hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de XT600 Tenere ook heel fijn sturen, en een zithouding die je ook een poosje vol kunt houden.
verder kun je heel veel doen met vering om de rij eigenschappen verder te verbeteren, ik overweeg om een Wilbers achterveer te monteren (moet toch ok zo'n 15000Km ermee rijden).
De standaard vering van een XT is trouwens al vrij goed maar beperkt kwa instel mogelijkheden, ik wil hem verder iets verlagen.
 
Laatst bewerkt:
hoe neem je de bagage mee?

koffers of zijtassen?

ik gebruikte eerst zijtassen en een grote rol er boven op.

maar ik wil nu smalle koffers, die kunnen op slot.
een tanktas is handiger dan een rugzak, vind ik.
de kaarten en navigatie zijn zichtbaar,mijne heeft een soort bekerhouder waar bv een gatorade flesje inpast en er niet uitvalt op de snelweg

en de meeste tanktassen zijn ook rugzakken.

vor slapen kan je gewoon bij een boer aanbellen en uitleggen dat je op zijn erf wilt slapen,kan je vaak nog mee eten ook. ( wel van zijn dochter afblijven natuurlijk)

gas of benzine brander mee en eten halen in de supermarkt of van die pakjes meenemen
 
Laatst bewerkt:
Allroad of niet heeft natuurlijk ook nog te maken met waar je heen wil.
Als je op het asfalt blijft kan je met een tourmotor toch ook overal komen ?

dus vraag aan TS, heb je al een reisplan?


Met TS bedoelen we de Topic Starter, DaanK dus ;)
 
Laatst bewerkt:
Haha, tsja, hoe goedkoper ik de motor hou hoe langer ik op pad kan:P Alleen zit ik dan nog met het probleem dat ie naar 25kw moet, en dan zijn die fietsen vaak gelijk een stuk duurder:/
Ik ga trouwens aan het begin van het voorjaar, eind februari begin maart iets in die richting.
Moet nog even kijken wanneer precies. Een allroad is denk ik wel ideaal, maar het zou toch echt stukken minder fijn moeten sturen dan bijvoorbeeld een naked

Een testritje zegt genoeg. ;) En als een all-road zo slecht zou rijden dan zouden ze nu echt niet zo populair overal zijn: mijn TDM850 is voor mij mijn eerste all-road en hij stuurt net zo lekker als menig sportieve fiets.....
 
Ik heb nog een tentjestip! Die 2 seconden tenten; Quechua.. ze zijn licht, goedkoop, groot genoeg voor jezelf en spullen en na een lange dag rijden ben je binnen een minuut geinstalleerd. Kan me niet voorstellen dat je met tentstokken wil prutsen :)

Als ik dan toch bezig ben... zou ik persoonlijk ook niet voor de Ducati Monster kiezen. Ten eerste omdat het niet echt de ideale reismotor is.. maar dat is al vaker aangehaald. Ten tweede omdat het je droommotor is! Als je zo'n reis op je droommotor kan maken, is dat natuurlijk super. Maar is het niet leuker om eerst een beetje 'ervaring' op te doen op een iets goedkopere motor.. (waar je eventueel ook nog eens fijn mee onderuit kan gaan, zonder dat er stukjes van je hart afbrokkelen? Want no offence.. maar bijna iedereen gaat wel een keer.. :z )
Ik kan de Fazer 600 uit 98/99 wel aanraden.. Mede omdat ik er zelf een jaar met plezier op heb gereden, terwijl ik er echt heel sceptisch tegenover stond. Plus een heel belangrijk iets; gemakkelijk op 25kw te krijgen, hij start altijd, is bijna onderhoudsvrij, klaagt niet eens een beetje als je hem mishandeld. En als je terug komt van je reis, is hij goed door te verkopen / in te ruilen.

Ik vind het wel echt superfanatiek! Je rijbewijs nog moeten halen en dan zo'n afstand plannen :)
 
Ik heb nog een tentjestip! Die 2 seconden tenten; Quechua.. ze zijn licht, goedkoop, groot genoeg voor jezelf en spullen en na een lange dag rijden ben je binnen een minuut geinstalleerd. Kan me niet voorstellen dat je met tentstokken wil prutsen :)

Als ik dan toch bezig ben... zou ik persoonlijk ook niet voor de Ducati Monster kiezen. Ten eerste omdat het niet echt de ideale reismotor is.. maar dat is al vaker aangehaald. Ten tweede omdat het je droommotor is! Als je zo'n reis op je droommotor kan maken, is dat natuurlijk super. Maar is het niet leuker om eerst een beetje 'ervaring' op te doen op een iets goedkopere motor.. (waar je eventueel ook nog eens fijn mee onderuit kan gaan, zonder dat er stukjes van je hart afbrokkelen? Want no offence.. maar bijna iedereen gaat wel een keer.. :z )
Ik kan de Fazer 600 uit 98/99 wel aanraden.. Mede omdat ik er zelf een jaar met plezier op heb gereden, terwijl ik er echt heel sceptisch tegenover stond. Plus een heel belangrijk iets; gemakkelijk op 25kw te krijgen, hij start altijd, is bijna onderhoudsvrij, klaagt niet eens een beetje als je hem mishandeld. En als je terug komt van je reis, is hij goed door te verkopen / in te ruilen.

Ik vind het wel echt superfanatiek! Je rijbewijs nog moeten halen en dan zo'n afstand plannen :)

en hoe wou je die tent meenemen op je motor, dat ding is niet compact mee te nemen.

de rest van je verhaal ben ik het wel mee eens ;)
 
Ik ben ook aan het kijken voor een popup tent.
Bij decatlon zijn vrij ruime 1pers tenten ingepakt 55cm doorsnee.
Das gemakkelijk mee tenemen.
 
hoe neem je de bagage mee?

koffers of zijtassen?

Ik heb nu een rek met twee vrij smalle munitiekisten voor op de Tenere, daar kunnen nog twee rollen op en ik ben nog aan het kijken voor een topkoffer voor allerlei spullen die je direct wilt kunnen bereiken. De rugzak gaat ook weer mee of een tanktas maar die is op een XT niet zo handig....
 
Terug
Bovenaan Onderaan