Kosten motorreis

Haha, wat een tips weer!
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het me echt ongelofelijk leuk lijkt zo'n trip, maar dat ik stiekem ook nog een beetje twijfel tussen dit, of het vliegtuig pakken naar Australië en kijken hoever ik daar kom (evt. zonder motor ;) ) Toch lijkt zo'n reis me echt geweldig!
 
en hoe wou je die tent meenemen op je motor, dat ding is niet compact mee te nemen.

de rest van je verhaal ben ik het wel mee eens ;)
Oh, bummer :o Eigenlijk geen flauw idee hoe groot die dingen zijn.. Ik moest eraan denken na het lezen van dit topic, beetje een trauma van die stomme tenten. :+


Ik ben ook aan het kijken voor een popup tent.
Bij decatlon zijn vrij ruime 1pers tenten ingepakt 55cm doorsnee.
Das gemakkelijk mee tenemen.
So there's more where that came from!
Haha, wat een tips weer!
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het me echt ongelofelijk leuk lijkt zo'n trip, maar dat ik stiekem ook nog een beetje twijfel tussen dit, of het vliegtuig pakken naar Australië en kijken hoever ik daar kom (evt. zonder motor ;) ) Toch lijkt zo'n reis me echt geweldig!
Niet afhaken nou hé!

Nu kan ik wel zeggen wat ik gister al dacht, maar niet geschreven had; Ik zou me dodelijk alleen voelen! Twee maanden lang reizen op de motor is natuurlijk geweldig, maar (afhankelijk van het volk waar je staat en je vlotte babbel) ben je wel een einzelganger. Sinds 1.5 jaar heb ik de eer een lang weekend op stap te mogen met een aantal vrienden, volgend weekend naar de Ardennen (jippie!) en een van de leukste dingen vind ik eigenlijk... 's avonds met zn allen na babbelen over de gemaakte trip. But that's very personal. :)
 
tja, er zijn er genoeg die alleen gaan. Soms wel jaren rond de wereld.
Als je alleen bent (en niet mensen schuw) maak je makkelijker contakt met anderen.

Ook op campings heb je snel genoeg aanspraak, ook als je alleen bent.

Het heeft allemaal z'n voor en nadelen.

zo'n opgooi tent schijnt trouwens wel wat lastiger te zijn om in te pakken. plus dat ze makkelijker wegwaaien.
 
Die smijttentjes zijn geweldig makkelijk en na een paar keer oefenen plooi je ze zo weer op. Kijk alleen uit dat je eentje met een dubbel zeil neemt.. die met 1 zeil zijn alleen goed als het niet regent. Wegwaaien doen ze niet als je de haringen gebruikt en eventueel de stormkoordjes :)

Spring eens binnen in een amerikaanse legerstock voor gamellen (aluminium bakje dat dienst doet als bord en pan) en ander legerspul perfect voor de kampeerder, en iets vriendelijker voor de portomonee dan het hightech kampeerspul dat je in de AS adventure vindt.

Als je alleen gaat, laat dan potten en pannen en snijplanken, keukengerei thuis.. en gebruik uw medelanders die met de mobilhome op de camping naast u staan om deze onhandige dingen even te lenen (en gelijk ook een beetje sociaal contact te leggen)

Couch surfing is ook in tegenwoordig of inderdaad op de boerenbuiten aan een boer vragen of je in zijn hooizolder mag slapen (warm, zacht, alleen opletten met teken)

Qua kledij zou ik zeggen, niet teveel.. iets voor als je op de motor zit en wat een beetje mag stinken :) en iets wat je na de rit kan aandoen.
Als het 's avonds giet, trek dan niet al je warme kleren aan als je buiten staat.. eerder een zwembroek en slippers om de rest droog te houden. Op een camping kan je natuurlijk ook wel altijd in de bar gaan schuilen.. in het wild iets minder.

Een beetje afleiding voor als de medekampeerders te oud/lelijk zijn

(bovenstaande tips en ervaringen zijn opgebouwd door jaren met de scouts jaarlijks 2 weken in de ardennen te liggen, zonder enig comfort.. enkel een zelfgebouwd tentenkamp, wassen in de beek en schijten in een put... Ieder jaar nam ik minder en minder mee :) )
 
Nu kan ik wel zeggen wat ik gister al dacht, maar niet geschreven had; Ik zou me dodelijk alleen voelen! Twee maanden lang reizen op de motor is natuurlijk geweldig, maar (afhankelijk van het volk waar je staat en je vlotte babbel) ben je wel een einzelganger. Sinds 1.5 jaar heb ik de eer een lang weekend op stap te mogen met een aantal vrienden, volgend weekend naar de Ardennen (jippie!) en een van de leukste dingen vind ik eigenlijk... 's avonds met zn allen na babbelen over de gemaakte trip. But that's very personal. :)

het heeft beide z'n voor en nadelen maar ik ga ook het liefst met minimaal 2 personen.
Toch wat gezelliger 's avonds en bij de tussenstops.
Maar als je alleen bent hoef je met niemand rekening te houden en je hebt denk ik eerder aanspraak van vreemden.
 
Juist die aanspraak van vreemden is een reden om te gaan. En ik krabbel niet terug, de keuze was nog niet helemaal gemaakt, maar ik dacht het achterwege te laten om discussie te voorkomen wat leuker of beter zou zijn xD
In ieder geval blijft de info in dit topic echt heel erg handig voor me, want ook al mocht het toch Australië worden, dan nog zal ik ongetwijfeld nog heel wat motortripjes voor de boeg hebben :D
 
het heeft beide z'n voor en nadelen maar ik ga ook het liefst met minimaal 2 personen.
Toch wat gezelliger 's avonds en bij de tussenstops.
Maar als je alleen bent hoef je met niemand rekening te houden en je hebt denk ik eerder aanspraak van vreemden.

dat is zeker waar, je zal er nog van staan te kijken hoeveel aanspraak je hebt als je alleen op stap bent. Hostels zijn eigenlijk ook wel ideaal, niet zeuren over prvacy als je met 6 man op een kamer slaapt maar verder biedt het veel meer dan een gewoon hotel voor een fractie van de prijs.
Het is me de laatste keer goed bevallen om alleen te reizen en zal het volgend jaar met de 6 weekse trip naar centraal azie ook weer doen (tenzij zich nog iemand aanmeldt die mee wil).
 
alleen gaat heel goed ,ik reisde ook altijd alleen ,maar na een paar jaar.
ken je zoveel volk overal op de wereld dat je eigenlijk nooit alleen bent.
en je maal leuke vrienden overal ,ligt ook een beetje aan de persoon zelf he.
je moet wel open staan voor mensen en nieuwe dingen.
 
had trouwens de hepco en becker gobi koffers mee , en moet zeggen top spul.
wel duur ,maar gebruik ze het helejaar door woon werk , en voor trip,s super
spul.
je kan er ook nog water in meenemen 3.5 per koffer..
 
okee! Er staan al wat dingen bij op mijn sinterklaaslijstje aan kampeerspullen e.d. ;)
heb plaatjes gezien in een ander topic in reizen en toeren,
en opzich is het niet eens een gek idee om een beetje te gaan motorrijden in OZZ :D
 
Als je nou is 100 euries per dag reserveerd zit je riant in de richting.
Kan je nog is wat leuks doen, en alles wat je overhoudt, kan je je rekeningen van de afgelopen 2 maanden mee betalen.

En anders niet gaan, of wel gaan maar niet de vraag hier stellen :+
 
Laatst bewerkt:
als je de landen echt goed wilt bekijken zou ik niet france- italie - spanje doen. Is nogal een omweg met spanje erbij.

Dan zou ik eerder kiezen voor france - spanje - portugal - marokko ofzo...

Of France - Swiss - noord-italie - slovenie - slovakia , czech rep., etc. (flinke ronde hoor!)

Griekenland is denk ik niet zo heel tof met de motor omdat het mooiste van griekenland toch op de eilanden te vinden is. Binnenland is ook mooi, maar heel anders dan die chille eilandjes!
 
...
Griekenland is denk ik niet zo heel tof met de motor omdat het mooiste van griekenland toch op de eilanden te vinden is. Binnenland is ook mooi, maar heel anders dan die chille eilandjes!

Nederland > Luxemburg > Vogezen > Jura > Franse Alpen (de bekende bergpassen) > Cote D'azur > Italie > Cinque Terre > Pisa > Firenze > Sienna > Trasimeno meer > Assisi > Gran Sasso geberchte > Vesuvius > Sorrento > Amalfi kust > Campania provincie dwars doorsteken naar Bari.

Boot van Bari naar Igoumenitsa (met tussenstop op Corfu?) , afzakken via Lefkas, Kefalonia (de bergtop van 1600mhoog is een must) , Zakynthos . de ronde van de Peloponesos: Olympia > Pylos, tot in de Mani > Monemvassia > Nafplio > Poros/Hydra. Daarna via Korinthe en Delfi en de Parnassos top omhoog naar Meteora, Metsovo en de Vikos kloof. Daarna verder noordwaarts naar Kastoria, en Macedonie binnen via de meren van Ohrid.

Verder naar Skopje < Pristina, rond Albanie, terug naar Podgorica > Kotor > Dubrovnik.
Op de eilanden Peljesac > Korcula > Hvar naar Split & Trogir > Sibenik > Zadar > Schiereiland Pag > Over naar Rab en Krk, naar Cres en Losinj. Terug omhoog naar Istrie.
Verder Slovenie in naar Bled. En dan de dolomieten van oost naar west > Cortina > Bolzano > de Stelvio Naar het Como meer. Dan via de Furka pas zwitserland doorsteken. Naar het zwarte woud, en via de eifel terug naar huis

Ben je 8000km zoet mee.

Als dat niet tof is -de mooiste passen van de alpen, een zee reis, 6 griekse + 7 kroatische eilanden, 4 heel verschillende eet & drink culturen, 15 boten & ferrys, zon zee en sneeuw- dan weet ik het ook niet meer ... :+
 
Laatst bewerkt:
Nederland > Luxemburg > Vogezen > Jura > Franse Alpen (de bekende bergpassen) > Cote D'azur > Italie > Cinque Terre > Pisa > Firenze > Sienna > Trasimeno meer > Assisi > Gran Sasso geberchte > Vesuvius > Sorrento > Amalfi kust > Campania provincie dwars doorsteken naar Bari.

Boot van Bari naar Igoumenitsa (met tussenstop op Corfu?) , afzakken via Lefkas, Kefalonia (de bergtop van 1600mhoog is een must) , Zakynthos . de ronde van de Peloponesos: Olympia > Pylos, tot in de Mani > Monemvassia > Nafplio > Poros/Hydra. Daarna via Korinthe en Delfi en de Parnassos top omhoog naar Meteora, Metsovo en de Vikos kloof. Daarna verder noordwaarts naar Kastoria, en Macedonie binnen via de meren van Ohrid.

Verder naar Skopje < Pristina, rond Albanie, terug naar Podgorica > Kotor > Dubrovnik.
Op de eilanden Peljesac > Korcula > Hvar naar Split & Trogir > Sibenik > Zadar > Schiereiland Pag > Over naar Rab en Krk, naar Cres en Losinj. Terug omhoog naar Istrie.
Verder Slovenie in naar Bled. En dan de dolomieten van oost naar west > Cortina > Bolzano > de Stelvio Naar het Como meer. Dan via de Furka pas zwitserland doorsteken. Naar het zwarte woud, en via de eifel terug naar huis

Ben je 8000km zoet mee.

Als dat niet tof is -de mooiste passen van de alpen, een zee reis, 6 griekse + 7 kroatische eilanden, 4 heel verschillende eet & drink culturen, 15 boten & ferrys, zon zee en sneeuw- dan weet ik het ook niet meer ... :+

})
En ervaring met deze route?
 
als je in griekenland wil rijden moet je van de winter met ijsel gaan oefenen. de wegen daar zijn voornamelijk in de grote steden spek en spek glad. ik heb maar 25 kw. maar als er nog maar 15 op de straat staan begin je al met doorslippen. als je iedereen met piepende banden tot stilstand hoord komen en met piepende banden weer wegrijd weetje dat je in de gevarenzone rijd. voor Albanië kan ik het advies geven om te oefenen met ofroad technieken anders overleef je de wegen daar niet in het noorden. maar voor beide landen zijn op die 2 puntjes na geweldig. en pas op met tankstations. er zijn er een hoop gesloten. dus als je denk o over 5 km een tankstation kan het nog welleens 40 km verder wezen. omdat er 3 gesloten zijn.
 
Voor Zwitserland heb je geen visum nodig. Bij de grens je paspoort laten zien is voldoende. Je hebt echter wel een vignet nodig om gebruik te mogen maken van het wegennet aldaar. Volgens mij kun je alleen maar een vignet kopen voor een heel jaar en dat is niet echt goedkoop. Wat dat betreft is het in Oostenrijk beter geregeld, want daar kun je een vignet voor tien dagen kopen voor slechts een paar euro. De laatste keer dat ik naar Zwitserland ben geweest was ik er binnen enkele minuten binnen.
Wat beterft de aanschaf van de motor zou ik niet alleen naar de aanschafprijs kijken en ook naar de kosten voor onderhoud, onderdelen ed. en dan zou de fazer toch wel eens de beste keuze kunnen zijn. Mijn neef heeft een Monster en als ik hoor wat hij voor zijn onderhoudsbeurten neer moet tellen, dan schrik ik daar toch iedere keer weer van. Dit zou ik in je overweging zeker meenemen.

Nou, in Oostenrijk beter geregeld? Daar ben ik het dus totaal niet mee eens als je daar echt de bergen in wilt. Tel de leuke panoramastrasse eens bij elkaar op, zit je al aan maut rond de 100€. Toll of vignetten voor auto(snel)wegen kun je in beide landen wel vermijden, maar in Swiss ben je voor 25€ klaar en kan je overal komen.
Ik kom elk jaar 1 tot 2x in Swiss, nooit problemen gehad bij de grens, en nooit problemen gehad met de polizei. Ze zijn daar streng, alleen kom je ze nooit tegen. Dat in tegenstelling tot Italie en Oostenrijk, daar zie ik ze altijd staan met hun laserguns :/
 
Je moet je niet te druk maken.

1,5 jaar geleden ben ik op me motor gestapt (een gs 500 van 700 euro) en ben rondom de zwarte zee gereden via de balkan helemaal door midden turkije en georgie in tot 80 kilometer van de russische grens.

Toen een vrachtschip gepakt naar oekraine en vanuit daar via slowakije en tsjechie terug gereden.

Veel gezien, veel meegemaakt en geen centje pijn.

Mijn verste rit voor deze reis? 300 kilometer, retourtje maastricht.

Het was toen een zware keuze om te maken, ik was toen 21 maar het was een van de betere keuzes in mijn leven. Prachtig allemaal.

helaas is de haven in georgie waar ik zat 2 maanden later gebombardeerd door de russen in dat rusland-georgie conflict. Daar had ik in kunnen zitten maar zo moet je niet denken. Als er een vliegtuig neerstort en jij zat 2 maanden geleden in een vliegtuig ga je ook niet denken "was het wel slim om te gaan vliegen"

Mocht je inspiratie op willen doen, ik heb een pdf verhaal van me trip (40 pagina's) mail maar en ik stuur hem naar je toe.

Guus

Deze zomer door spanje en even marokko aantikken om weer slingerend door spanje terug te rijden naar hollandia.
 
Terug
Bovenaan Onderaan