Kosten motorreis

DaanK

MF'er
15 jan 2009
167
0
Boskoop
Hallo iedereen!

Ik heb een aantal vragen rondom motorreizen, met name de kosten ervan spelen mee.
Ik ben van plan om in de lente van 2010 een flinke motorreis te gaan maken door Europa, (heb 1 á 2 maanden de tijd).

Deze reis wil ik maken uiteraard voor het hele avontuur an sich.
Verder ben ik nu stevig aan het lessen en hoop ik in de eerste maand van 2010 mijn rijbewijs gehaald te hebben :) De reis is dus ook een beetje bedoeld om écht te leren motorrijden, maar ik wil wel de tijd nemen om de landen en plekken waar ik kom echt goed te kunnen bekijken.

De keuze is daarom gevallen op Frankrijk - Spanje - Italië - (misschien griekenland?)
en via midden Europa terug naar Nederland.

Nu heb ik een aantal vragen over hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken. Aangezien ik hier nog totaal geen ervaring mee heb.

Ten eerste zit ik nog vast aan een 25kw motor. Het liefst wil ik een Duc Monster, hoewel dit natuurlijk niet de ultieme reismotor is, stuurt het wel geweldig. Hoe denken jullie hierover?

Ten tweede vraag ik me af, aan hoeveel bagage ik eigenlijk moet denken. Tent kampeerspulletjes e.d. lijken me vrij duidelijk. Maar zijn er nog echt specifieke dingen waar ik aan moet denken, die je niet bij een gewone reis mee hoeft te nemen? (Of dingen die ik juist niet mee moet nemen?)

En dan nu met name: Hoeveel kost een motorreis eigenlijk ongeveer? Ik wil toch wel lekker een tijdje van huis zijn, dus vraag ik me aardig af wat de kosten zijn waar ik per dag rekening mee moet houden. Hoeveel benzine verbruik je als je bijv. 300km per dag rijdt? Wat zijn de kosten van overnachten en eten?
Mochten die dan hoger uitvallen dan kies een wat goedkopere motor.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Mvg,

Daan :]
 
Laatst bewerkt:
benzine komt uit op 1.10-1.40 per liter. wisselt per land.
simpele camping zit je tussen de 7 en de 15 euro
eten kan je zelf maken en voor 2,50 euro inslaan bij de lokale supermarkt of uitgebreid uit eten. hangt sterk af van waar je eet.

60dagen X 250 km per dag kom ik op een rondje van 15000 km uit. dan kan je een hele hoop zien.
als je uitgaat dat je op een rijdag 333 km maakt kan je eens in de 3 dagen een rondkijk dag houden.

om het goedkoop te houden.
slaap in een tentje op de camping of nog goedkoper is wildkamperen ook al mag het nergens. maar soms moet je wel als je geen benzine meer heb om de volgende camping te halen. of na sluitingstijd aankomen en voor openingstijd weer vertrekken.

kook je eigen voedsel en ga niet dagelijks uit eten.

beetje zuinig rijden. op de 8 in Kroatië haalde ik de 350 km op een tank terwijl ik er normaal 250 mee haalde. aangezien dat 350 km zuidelijk rijden was over een doorgaande weg.met een km of 80 wel leuke bochten enz. maar ook een mooie omgeving. en voldoende campings. :]

en als motor raad ik een gs500 aan. 2001+ model. in duitsland rustig met 160 door tuffen. en blijft nog steeds zeer goed te rijden als er bagage achterop ligt. en niet langs de kant gestaan met mankementen. totdat me voorvork een beetje krom was doordat ik in de goot lag. maar dat lag ook aan de motor :+ rijd gewoon veels te lekker om ermee te stoppen dus dat moet je jezelf afdwingen om er weer vanaf te stappen.

|( slaap genoeg voordat je zomaar in de goot ligt. |(

ik was €750 kwijt voor 11 dagen en 5500 km. en als voorbereiding nog een nieuwe ketting en 2 banden. 350 euro. bt45 gaat een km of 10 000 mee als je geluk heb dus als je tocht langer dan 10 000km word zou ik nog een onderhouds dagje ergens inplannen.

rondje van een km of 8000 als je hem uitrij.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/245290/rondje-met-de-motor-tot-aan-Azi%EB-1.html
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in maart dit jaar mijn rijbewijs gehaald en ben deze zomer op vakantie gegaan. Ik denk dat je plannen iets te fanatiek zijn. Ik ben alleen op mijn GS500 door de ardennen, vogezen en door de alpen gereden. Hier heb ik zeker leren rijden, maar dat was ook heel erg vermoeiend.

Als je lang gaat reizen, zou ik het zeker rustig aan doen. Reken iets van 200-250 km per dag. Ligt voornamelijk aan de type wegen waar je op rijdt, maar berggebieden zijn erg verslavend. Je moet niet vergeten nog wat energie over te houden om je tent op te zetten, boodschappen te doen en te koken. Als je het betaalbaar wilt houden, is dat wel een must.

Voor koken was ik wel wat meer kwijt dan diekooi. Maar ik vind goed eten ook erg belangrijk. Dat heb je ook wel nodig met lange dagen op de motor. Ik kocht meestal een lekker visje, wat rijst, groente, lekker biertje en sportdrankjes. Dan zit je al snel aan de 7-10 euro. Vooral die dure sportdrankjes waren echt een wondermiddel om lange dagen in de hitte vol te houden. Voor een overheerlijke crepe en cola als lunch bovenop de berg ben je ook wel snel 5-7 euro kwijt. Sloeg ik de lunch over, dan zakte het moraal snel aan het eind van de dag.

Benzinekosten zijn aardig goed in te schatten aan de hand van je plannen. Je verbruik zal wel iets hoger liggen dan je in nederland gewend bent. Je remt veel meer af op de motor en zal ook wel lekker doorgassen op de collen die je tegenkomt. Ik zou 1:15 aanhouden om de kosten in te schatten. Campings verschillen van 5-15 euro, dus 10,- euro gemiddeld.

Dan de grootste kosten; je motor. Ik zou allereerst niet voor een ducati gaan. Bewaar die maar voor als je wat ouder bent, zonde van je geld.
Ik rij nu GS500 en die koop je voor zo'n 1000 euro. Voordat je op reis gaat heb je hoogstwaarschijnlijk 2 verse bandjes nodig voor 250 euro. Is de kettingset aan vervanging toe? Reken op nog eens 100,- euro. Dan heb je nog een tassenset nodig voor 80,-. Een tanktas van 40,- Een leuk klein tentje, gas flesje, pannenset, luchtbed, stoer mes etc. etc. Kijk voor dit soort spullen op louis.de.

Ik ben nu een reis aan het plannen rond de baltische zee en ga een nieuwe motor aanschaffen. Voor mij is de ideale motor een honda ntv 650. Goedkoop, cardan, betrouwbaar.

En misschien nog de beste tip: lees alle topics door in reizen en toeren. Daar heb ik al mijn voorbereiding uitgehaald en heb onderweg niet iets nodig gehad, dat ik niet bij mij had. Ik was dan ook erg goed voorbereid.

Ook kan je voor de lol een boek lezen als 'Jupiter's travel', film kijken als 'motorcycle diaries' of 'riding solo'. En natuurlijk de series 'long way down' en 'long way round' om alvast een beetje in de sfeer te komen ;).
 
of bekijk sites van mensen die het al gedaan hebben.

Dit stel is 4 jaar onderweg geweest (over de hele wereld) en waren in totaal iets van $100.000 kwijt.

Dat is natuurlijk wel van een hele andere maat dan een paar maanden Europa, maar ze geven wel een goed rekenvoorbeeld.
COSTS + PACKING

Op die sites en waar ze aan doorlinken staan ook veel handige tips.
 
Laatst bewerkt:
met 3 a 400 euro per week kom je meestal aardig mee weg, of je nu een rondje europa maakt of naar centraal azie of afrika maakt volgens mij niet zo veel uit. In de vormalige Soviet Unie is benzine ca 50ct/liter en eten ook erg goedkoop, tis maar een idee.
Deze berekening is gebaseerd op overnachtingen in Hostel of kamperen maar ook af en toe in een Hotel, de Rusland trip heeft ca 1200 euro gekost en was nog redelijk luxe.
 
reken tussen de 50 en 100 euro per dag doe ik ook altijd en dan valt het nooit tegen.
en voor de spullen kun je ook onze sit short way down bekijken.
onder reizen: met je motor naar marokko.
volgend jaar staat in september weer een leuke trip geplend ,heb wel weer
een jaar nodig voor de voorbereiding denk ik..
 
het is ook maar net wat je zelf allemaal doet en wilt. Ga je alleen kamperen of in hotels? En kook je zelf elke dag of ga je altijd uit eten? Dat bepaald grotendeels de prijs. Maar tussen de 50-100euro/dag incl alles klopt redelijk. Mijn vakanties waren altijd 100euro/dag incl alles.
 
als je alleen gaat ben je vaak duurder uit , zoek een maat of meerdere die meegaan.
is leuker ook.
 
Vraag 1:
als je 2 maanden weg wilt blijven zou ik niet met een duc monster gaan
en als je veel kilometers gaat rijden houd ook rekening met onderhoud aan je motor als je nog onderweg bent.
Een 25kw motor maakt niet uit maar ik zou eerder een motor pakken die beter voor dit doel geschikt is zoals een all road. (kle500 zou al kunnen)
Kan je na je reis weer verkopen en een monster aanschaffen ;)

Zorgen dat de motor van te voren helemaal in orde is (grote beurt, nieuwe banden, ketting en tandwielen, remblokken)

Navigatie kan makkelijk zijn.

En voor de bagage
Zorg dat je alles goed kan meenemen (koffers of tassen)

Vraag 2:
Wat je allemaal mee moet nemen.
Denk aan kampeerspullen zoals een tent, matje slaapzak, stoeltje.
Kleding voor een aantal dagen, laders voor telefoon en camera, toiletspullen
Gereedschap zodat je nog wat kan sleutelen, eventueel reserve onderdelen zoals een spanningsregelaar en een rem/koppelingshendel, bandenreparatiesetje.
Toiletspullen, kookspullen.

En wat het allemaal kost weet ik niet maar ik weet wel dat je niet moet besparen op het onderhoud van je motor want niks is zo kut als een kapotte motor op vakantie.
 
Wow, echt super veel reacties in korte tijd! Dank daarvoor:)

Qua onderhoud ben ik ook echt niet van plan te gaan bezuinigen! ik klus op zaterdag bij in een kleine motorzaak, en kan dus gelukkig zelf het een en ander, en ook onderdelen kan ik wat goedkoper aan komen:)
De keuze van de motor vind ik echt moeilijk:p feit is dat ik al jaren gróót fan ben van de monster, en nu ik het geld ervoor heb is het moeilijk me in te houden(A) Maar een allroad is ook wel een heel erg goed idee.

die 3 á 400 E vind ik echt iets waar ik aan heb! Dank U! kampeerspullen ben ik ook al mee bezig, maar hoe vervelend rijdt een rugzak? Ik heb namelijk een backpack inclusief hoes zodat alle touwtjes e.d. niet gaan wapperen. Of rijdt dit echt bagger?

Roy, je krijgt straks een mailtje!

Meer tips zijn altijd welkom!
 
Wow, echt super veel reacties in korte tijd! Dank daarvoor:)

Qua onderhoud ben ik ook echt niet van plan te gaan bezuinigen! ik klus op zaterdag bij in een kleine motorzaak, en kan dus gelukkig zelf het een en ander, en ook onderdelen kan ik wat goedkoper aan komen:)
De keuze van de motor vind ik echt moeilijk:p feit is dat ik al jaren gróót fan ben van de monster, en nu ik het geld ervoor heb is het moeilijk me in te houden(A) Maar een allroad is ook wel een heel erg goed idee.

die 3 á 400 E vind ik echt iets waar ik aan heb! Dank U! kampeerspullen ben ik ook al mee bezig, maar hoe vervelend rijdt een rugzak? Ik heb namelijk een backpack inclusief hoes zodat alle touwtjes e.d. niet gaan wapperen. Of rijdt dit echt bagger?

Roy, je krijgt straks een mailtje!

Meer tips zijn altijd welkom!


rugzak moet je niet doen, dit is leuk voor een stukje maar niet om dag in dag uit op je rug te hebben.
Iig geen rugzak waar je al je spullen in hebt zitten en deze dan op je rug doen.
Kan je beter de rugzak achter op je zadelknopen.
Maar waterdichte tassen zijn ook niet duur en werkt denk ik makkelijker
 
Rugzak niet doen, als je zoveel kms gaat rijden is het echt vervelend. Ik ben zon ding na 100 km al moe.
Ik was afgelopen zomer 800 euro kwijt voor 8 dagen dolomieten, waren bijna 4000 km, in hotels geslapen en niks zelf gekookt. Dus als je ze zelf voor je eten zorgt en kampeert moet het wel lukken voor ong. 50 euro per dag denk ik.
Als je graag een Duc monster wilt rijden moet je gewoon zon ding kopen, ze zijn best comfortabel en sturen goed in de bergen. Moet je wel een route maken me zo min mogelijk snelweg, de windbescherming is niet alles op zon ding.
Als je het onderhoud toch zelf kan is een Duc geen probleem, gewoon zorgen dat t ding goed in orde is en gaan.
 
Laatst bewerkt:
Zoals hierboven al aangegeven is een rugzak niet echt aan te bevelen. Ik rijd zelf dagelijks nogal wat woon-werkkilomters met een rugzak en dat is geen probleem. Tijdens motorvakanties neem ik nooit een rugzak mee. Je maakt dan vaak meer kilometers per dag, maar dat is niet het grootste probleem. Het nadeel is vooral dat je de hele tijd met het ding loopt te klooien als je niet op de motor zit en daarnaast drukt mijn rugzak altijd tegen de bagage die ik achterop knoop.
Voor een goedkope vakantie ben je aangewezen op kamperen. Als je dagelijks kampeert dan valt het qua kosten allemaal redelijk mee. De beninze is bij ons en de omringende landen duur, maar dat is niet overal in Europa zo. Je kunt ervoor kiezen om naar landen te reizen waar de benzine (en het leven in het algemeen) wat goedkoper is.
Denk ook aan extra kosten om de motor onderweg te servicen (olie wissel ed.) en hou er rekening mee dat je misschien de banden een keer moet vervangen.
300 kilometer op een dag is heel goed te doen, ook in landen waar het bergachtig is.
Wat betreft de motor, als een Monster je ding is dan zou ik daar voor gaan. Als je wat meer vanuit het verstand zou gaan kopen, dan is een Honda CB, Yamaha Fazer of Suzuki Bandit of iets dergelijks een betere keuze. In ieder geval iets met een kuip. Die nakeds zijn misschien leuk om te zien, maar als je echt lange stukken gaat rijden dan is een goede kuip toch echt aan te bevelen. Ga in ieder geval ook na of je bagage mee kunt nemen op je motor, maar sla daar niet in door. Ik ben zelf al meerdere malen met een supersport op vakantie geweest en hang er dan twee zadeltassen aan en daarbovenop knoop ik een bagagerol. ik krijg daargaans als mee genomen wat ik nodig heb, inclusief tent etc.
 
Dan maar even tegengas geven wat betreft een rugzak.

ik ben laatst drie weken naar Rusland geweest met rugzak, als je die goed afstelt kun je de Iron Butt ermee rijden! Zelf heb ik op de langste rijdag 14 uur achter elkaar gereden en geen last ervan.
Nu de voordelen:
Je komt aan bij een Hostel dat 3 hoog zit zonder lift, ik kon alle bagage in een keer naar boven nemen en hoefde niet twee keer of meer te lopen voordat de motor afgeladen was.
Een ander voordeel was dat je hem ook gemakkelijk mee neemt naar binnen bij een restaurant of tankstation en je handen vrij hebt, meestal heb je in je rugzak toch wel de kostbare dingen zitten zoals foto of video spul en laptop die ik ook mee had.
Het is wel een vrij kleine rugzak die ik heb, waar ik trouwens best nog een hoop in kwijt kon.

Wat afstellen betreft, ik houd hem vrij losjes zodat hij onderweg gewoon op de buddy rust.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me trouwens wel af hoe de mensen hier in 1 week met 400 euro rondkomen?

Overnachting rond de 35 euro alleen
Eten over de hele dag al gauw 35-40 euro
Op een dag 500km rijden is al meer dan 40 euro
Kom ik al op 115 voor 1 dag...

Oh wacht, ik ga uit van hotel overnachtingen... moet zeggen dat ik kamperen met de motor niets vind. Veel te veel troep die je op een motor moet proppen.
Met een hotel heb je aan een tanktas en bagagerol genoeg voor 2 weken.



Daan je hebt mail terug!
 
Laatst bewerkt:
Tsja de motor kiezen blijft denk ik het lastigst(A) Maar ik moet toegeven dat ik ook al naar andere fietsen heb zitten kijken hoor, De Fazer is in principe ook door de keuring alleen nadeel daarvan is dat ie bijna net zoveel kost als de duc, en dan is de stap om toch voor de monster te gaan kleiner xD een NTV is wel een goeie kanshebber, niet zo duur en daar bind je denk ik ook wat makkelijker bagage op dan op el duc?
Als ik het topic zo doorlees denk ik dat je dus wel rekening mag houden met 3 á 400 EU per week, afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk.
Roy in je mail las ik iets over de grens bij zwitserland, is dit echt een gedoe? Hoe werkt dit precies, moet je van tevoren iets aanvragen of kan je gewoon een ''doorreis visum'' kopen aan de grens?
 
Voor Zwitserland heb je geen visum nodig. Bij de grens je paspoort laten zien is voldoende. Je hebt echter wel een vignet nodig om gebruik te mogen maken van het wegennet aldaar. Volgens mij kun je alleen maar een vignet kopen voor een heel jaar en dat is niet echt goedkoop. Wat dat betreft is het in Oostenrijk beter geregeld, want daar kun je een vignet voor tien dagen kopen voor slechts een paar euro. De laatste keer dat ik naar Zwitserland ben geweest was ik er binnen enkele minuten binnen.
Wat beterft de aanschaf van de motor zou ik niet alleen naar de aanschafprijs kijken en ook naar de kosten voor onderhoud, onderdelen ed. en dan zou de fazer toch wel eens de beste keuze kunnen zijn. Mijn neef heeft een Monster en als ik hoor wat hij voor zijn onderhoudsbeurten neer moet tellen, dan schrik ik daar toch iedere keer weer van. Dit zou ik in je overweging zeker meenemen.
 
Bij de grens je paspoort laten zien is voldoende. Je hebt echter wel een vignet nodig om gebruik te mogen maken van het wegennet aldaar.
Kleine nuancering: geldt alleen voor het snelwegennet. En snelwegen moet je vermijden als je lekker op de motor op vakantie bent... ;)

Ook wij zijn ongeveer 400 euro per week kwijt als we op motorvakantie gaan en dan gaan we ook weleens uit eten en pakken we ook weleens een hotelletje...
 
Voor Zwitserland heb je een vignet nodig om op de autobahn te mogen rijden, ga je binnendoor dan is deze niet nodig. Die vignetten kun je ook bij de ANWB halen dan kun je bij de grens zo doorrijden, probeer trouwens niet te denken van bespaar op het vignet (28.- of zoiets) door binnendoor te rijden, dat is in het noorden rond Basel enzo niet leuk en soms zijn snelwegen bijna niet te vermijden.

Wat type motor betreft zou ik zeggen kies voor een Guzzi als je italiaans wilt rijden, vooral mechanisch zeer betrouwbaar. elektrisch is het wel handig om te weten hoe de boel in elkaar zit, er wil nog wel eens een schakelaartje of stekkertje haperen.
 
Als je hotelletjes gaat gebruiken dan moet je op 100eur/dag rekenen, dan heb je het ruim en all-in.

Het kan uiteraard zotter als je vervolgens ook nog eens iedere avond de kroeg in duikt maar de meeste doen dit niet :)
 
Ik sliep voor ca 10 a 15 euro per nacht in een Hostel

er handig ook dat daar wasmachines zijn trouwens en je kunt zelf koken in een vaak luxe keuken.
 
puik topic, alles wat van belang is staat er zo'n beetje in.

Nadeel van zelf koken is alleen wel de aanschaf van al je spullen, maar met een paar maand gebruiken heb je die wel terug verdiend

In 2008 ben ik 16 dagen rond gereden door Duitsland, oostenrijk, italie, zwitserland, monaco frankrijk & belgie (5000km). en was iets meer dan 1000 euro kwijt.

1 keer een hotel toen alles zeiknat was geregend en verder keer of 5 uit eten
, verder op de camping.

Ik zou wel een 2 persoonstent nemen om ook al je bagage binnen te kunnen stallen. Meerdere tassen nemen ook wat ruimte in.
Verder iets om buiten te kunnen zitten. en een waterkokertje (met laag amperage) voor de thee/koffie is wel relaxt bij ontbijt.
Er staan ook nog veel tips in het kamperen: How to topic
 
Laatst bewerkt:
Een heel geinig tentje is de Coleman Manitou die ik een keer heb gescoord op MP, is een twee persoons tunneltent met nog een behoorlijke voortent. Wat ik vooral kan waarderen is de kleine pakmaat en het vrij snel opzetten, een echte trekkerstent dus....wel veel haringen trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op de site van de luie morfiets.
www.de luiemotorfiets.nl
boordevol met tips.
Voor de rest geniet ervan en veel plezier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan