Kosten om motor-forum.nl te laten draaien..

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Hé duderuud,

Hoe zit het nou precies? Ik neem aan dat dit forum gewoon als hobby begonnen is voor je, maar kost het je niet veel geld? Domeinregistratie, hosting, forumsoftware (net weer nieuwe, op testforum) en dat allemaal zonder reclamebanners.

Dus kost het jou niet gewoon veel geld of krijg je alles gratis?

Ik ben benieuwd. :)
 
motor-forum.nl sponsoring kan op het bankrekeningnnummer van poohbeer btw! Krijg je een eervolle vermelding in dit topic :)
 
Sorry, maar als iemand er geld voor wil hebben, ben ik het wel, haha!

Nee, ik zal het je even uitleggen.

Normaliter zou dit forum VEEL geld moeten kosten, omdat ik namelijk vrij veel traffic veroorzaak. Ik geloof dat het nu al enkele gigs per maand zijn. Dit zou de grootste kostenpost moeten zijn.

Korte geschiedenis: Ik heb een tijd geleden voor http://www.virusalert.nl (www.virusalert.nl) wat content geleverd. De maker hiervan is oa Jeroen Oostendorp, een soort oud-collega bij mijn oude baas, hij werkte voor het hosting/web-gedeelte van mijn oude baas, snappie? :)
Ik heb meer gedaan voor virusalert.nl, en daarom hebben we uiteindelijk besloten dat ALLE hosting gratis zou zijn, tenzij het wel heel erg druk wordt op motor-forum.nl, dan gaat de traffic gewoon teveel kosten...dan moeten we wat verzinnen.

We hadden de deal gemaakt dat ik die content zou leveren, en dat hij gratis een domeinnaam en wat hostingruimte zou regelen.
Toen heb ik gewoon HEEL ERG veel geprobeerd met phpBB. Ik kende Vbulletin en al die andere al, en vond dat phpBB het beste zou zijn. Mede omdat hier veel hacks voor waren.
Na enkele weken van nachtelijk zweten (tot zwaar diep in de nacht) is dit uiteindelijk ontstaan, compleet anders dan het originele phpBB. Maar het kan nog beter, vandaar ActiveTopics.
Dit forum kost F175,-, en heb ik uit eigen zak betaald, omdat ik zo nieuwsgierig was hoe het zou zijn.
Het forum is veel efficienter, en gaat VEEL beter om met bandbreedte. Er zijn nog veel meer voordelen, maar dat hoor je nog wel eens :) .

Net voor de grote motor-draad op GoT had ik al het idee om een motor-forum te maken, en toen die draad gesloten werd, heb ik de knoop doorgehakt. Dit was rond begin mei...

Heel verhaal...maar ik maak wel een keer een los kopje geschiedenis op het nieuwe forum denk ik, wel grappig. Hieronder een aantal foto's van de hosting-ruimte. Jeroen werkt daar, en ik ben er een keer geweest om de DB van phpBB over te zetten naar AT...

Hier draait motor-forum...ongever in het midden :) :)
Dsc00005.jpg


De serverruimte zelf...
Dsc00015.jpg



Nog een keer de Cobalt-kast....als je HEEEEELE goede ogen hebt kan je in de displays zien welke van motor-forum is, hehe!
Dsc00016.jpg


 
He Ruud,

Thanks voor het verhaal, ik snap het nu allemaal veel beter.
Erg interessant om te lezen.

Groeten.
 
Wordt het nu dan eens niet tijd voor wat banners links en rechts ???
Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen, of blijf je alles zelf betalen Ruud ???
 
Tot nu toe betaal ik het zelf. Banners wil ik alleen maar plaatsen als het echt nodig is, want ik hou er niet van! (Jullie vast ook niet, hehe!)

Ik moet nog steeds overleggen met de sysadmin (die ook web-developer is) wat we in de toekomst met motor-forum doen.
Waarschijnlijk een gewone www-pagina er omheen, met achtergrondinfo, foto's, reviews, etc.
We moeten de gebruikers meer bieden...denken we.
 
Diegene die er willen werken, ze zitten in Doetinchem, en je kan meer info vinden op www.hubris.nl

Ik zal nog eens wat bandwith-info vragen...het is in ieder geval een HELE snelle verbinding, dat weet ik wel! })
 
Leuke plannen Duderuud. Ik weet uit ervaring dat het verdomde moeilijk is om zo'n site er als hobby bij te houden, zeker als de plannen eenmaal beginnen te borrelen. :)

Helaas weet ik ook uit ervaring dat je op dit moment echt 0,0 gulden moet verwachten van de verkoop van bannerruimte. Dat merk je al aan de discussies op T.net. De bezettingsgraad van de banners wordt daar op dit moment in promille's gemeten en dan heb je het toch over een populaire site met veel pageviews.

Maar ja, als je nog iemand nodig hebt om mee te brainstormen dan hoor ik het wel.
 
Ik weet het...banners zijn nu helemaal klote...ook nog eens veel te weinig bezoekers...wil je er een klein beetje geld mee verdienen, dan moet je echt VEEL bezoekers hebben...

Maar thx in ieder geval...
 
Wel gaaf hoor ruud, dat je dat allemaal voor elkaar hebt gekregen, en dat dan ook nog puur uit hobby ook nog.

Wijze foto's ook trouwens, daar wil Mustang ook wel werken....
Nieuwe baas nodig ?? }) ( I know I know , moet me mond houden )
 
Jullie hebben vast het verhaal wel gelezen op hiet nieuwe forum over de hosting-problemen..

Maar zie ook kopje nieuws op de frontpage...morgen hoop ik een stuk meer te weten!!
 
Als duderuud alle tijd die hij in dit forum steekt rekent zou het hem wel heel erg veel geld kosten!
Mijn petje af en succes!
 
Misschien wordt het tijd om een frontpage op te zetten met motor-nieuws, reviews, tests en vegelijkingen?? Ik denk dat dat voor een flinke boost in de bezoekersaantallen kan leiden. Dat zou een goeie manier zijn om meer publiciteit te krijgen.
 
Op een ander forum dat ik regelmatig bezoek, werd overeengekomen om de initiatiefnemer wat te vergoeden. De personen die wilden, konden een (bescheiden) bijdrage storten of geven. Zo is die jongen toch min of meer uit de kosten gekomen.

't Is maar een idee.
 
Op een ander forum dat ik regelmatig bezoek, werd overeengekomen om de initiatiefnemer wat te vergoeden. De personen die wilden, konden een (bescheiden) bijdrage storten of geven. Zo is die jongen toch min of meer uit de kosten gekomen.

't Is maar een idee.

Is mijn aanwezigheid al niet genoeg :(
Nou Ruud post je bankrek maar dan zal ik eens in mijn portomonee kijken.
 
Nee, wil ik niet.

Alleen als ik (weer) in de problemen zou komen, dan zou ik het MISSCHIEN doen, maar alleen als het ECHT nodig is...
 
Nee, wil ik niet.

Alleen als ik (weer) in de problemen zou komen, dan zou ik het MISSCHIEN doen, maar alleen als het ECHT nodig is...

Goh, dat antwoord had ik niet van je verwacht })

Kijk nu kom ik toch over als de barmhartige samaritaan })
 
Op 2001-08-20 08:39, schreef Mario:
Op een ander forum dat ik regelmatig bezoek, werd overeengekomen om de initiatiefnemer wat te vergoeden. De personen die wilden, konden een (bescheiden) bijdrage storten of geven. Zo is die jongen toch min of meer uit de kosten gekomen.

't Is maar een idee.

Is mijn aanwezigheid al niet genoeg :(
Nou Ruud post je bankrek maar dan zal ik eens in mijn portomonee kijken.

Sorry, ik ken de gevoeligheden of de gebruiken hier nog niet goed. Was niet slecht bedoeld.
 
Nee Mario bekijk mijn een na laatste post maar.

Ik postte dat alleen maar om mezelf beter over te laten komen ;)
 
lol, J.W is nogal een onbeleefd varken mario, maar hij bedoelt het zeker niet slecht hoor..
rare humor die jongen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan