Kosten om rijlessen + kleding + motor aan te schaffen?

dibbes

Rookie
11 okt 2016
1
0
Ik wil gaan rijlessen en een motor halen de komende 6-12 maanden.
Hoeveel kost het realistisch gezien om een A2-rijbewijs te halen en een motor en beschermende kleding aan te schaffen? Ik hoef geen racemonster van een motor, als ik er maar op kan rijden. (Oog was al op een Suzuki TU250x gevallen)

Excuses als dit vaker gevraagd wordt
 
Afhankelijk van een heleboel factoren, zoals:
Hoe snel pik je het op?
Wat voor kleding wil je kopen?
Hoe is het tweedehands aanbod voor dat type motor (tenzij je voor nieuw gaat)?

Rbw: tussen de 800 en 1200
Kleding: Tussen de 400 en 800
Motor: ? moet je maar ff op internet zoeken. --> 1500/2000
 
Laatst bewerkt:
Kleding/helm kan je net zo duur maken als je wilt. Ik ben voor mijn huidige outfit (helm, pak, handschoenen, laarzen, oordoppen) zo'n 1400 euro kwijt
 
Hoe hoog zijn de eisen die je aan de kleding stelt?
Voor een paar 100 euro kan je al compleet klaar zijn. Bijv. via Marktplaats en/ of Lidl.
Lidl heeft in het voorjaar altijd motor-spullen in de reclame. Niet top, maar om te starten OKE.

In het voorjaar heb je ook wel aanbiedingen bij grotere motor-dealers voor een complete outfit voor weinig. Outfit (overjarig) kan je ook voor niet te veel geld scoren op de motorbeurs Utrecht.
 
ook bij een echte motorzaak kun je voor 300 euro klaar zijn, een motor die het doet ook 300 euro dus ca 600 euro klaar..
Ehm, goede helm 60 euro, he je ook voor 30 etc..
Zlf wat gaan zoeken.. ;)
 
Net alles gehaald en voor mij was het:
rbw ~1500
Kleding ~600
Motor 1650
Morgen langs voor onderhoud dus zal ook weer 500 zijn

Benzine: heel veel :]
 
ook bij een echte motorzaak kun je voor 300 euro klaar zijn, een motor die het doet ook 300 euro dus ca 600 euro klaar..
Ehm, goede helm 60 euro, he je ook voor 30 etc..
Zlf wat gaan zoeken.. ;)

En wat heb je dan?
Als je een ongeluk krijgt ben je vast nog steeds zo blij dat je zulk lekker goedkoop spul hebt gekocht..

Naar mijn mening kun je beter wat door sparen als het zo moet. Voelt ook fijner lijkt mij, het zit zoiezo fijner 😊
 
Voor mij de kosten so far:
€1100 lessen + examens (ervanuitgaande dat ik het in een keer haal...)
€1000 voor het pak
€???? voor een motor maar ik heb m'n budget gesteld op €2000 voor m'n eerste motor.

Dus redelijk in lijn met wat de rest noemt...
 
Ik betaalde:
Rijbewijs: 1400
Helm + Pak etc: 700
Motor: 1800

Maar goed, qua prijs kun je het zo gek maken als je wilt.
Ga maar uit van 2000 euro minimum, als de rijlessen meezitten, je tweedehands een goedkoop pak weet te scoren, en de know-how hebt om een budgetbike van MP rijdende te kringen.
 
om te beginnen mijn situatie
1000 euro voor het rbw (2005)
lederen pak incl handschoenen en laarzen 350
helm 200
motor 3000

maar zoals iedereen al zegt, je kunt het zo gek maken...
binnen een jaar kwam er namelijk
jas+broek 1000 euro
laarzen 220
helm 500
handschoenen 400 (meerdere paren voor verschillende omstandigheden)

en dan reken ik voor het gemak de 400+ aan onderkleding maar niet mee.

maar vertel eerst eens wat ongeveer je eisen zijn voor de verschillende dingen, dan kunnen mensen een iets beter beeld aan je voorschotelen.
 
Laatst bewerkt:
Tsjonge wat een bedragen allemaal om je RBW te halen!
Dan is er helaas voor nieuwe rijders veel ten nadele veranderd. Al die rare oefeningen die je tegenwoordig moet doen, die leer je wel vanzelf in de praktijk!

Voor mij was het minder dan 200 Gulden = 90euries. (toen voor alle A-rbw's) Ik had 1 lesje om de examen-motor (400CC-45pk)een beetje aan te voelen en daarna (praktijk-)examen. KLAAR!
OKE, ik reed al jaren bromfietsen, die eigenlijk motor hadden moeten zijn. Daarnaast had ik al een tijdje mijn auto-RBW. Geen les gehad en toch steeds alles heel kunnen houden!
 
Alles is duur als je net begint en nog niet weet of het je zal bevallen!

Tip, koop je spullen in de aanbieding, kijken op Marktplaats (zijn een hoop mensen die de nieuwste kleding het seizoen in willen, of een maatje groter of kleiner nodig hebben waar jij van kunt profiteren).
Check de grote motorzaken in het voorjaar en najaar (je bent nu net te laat). Afgelopen weken hadden deze allemaal najaar-shows met veel aanbiedingen..

Verder, koop niet het duurste maar ook niet de genoemde LIDL spullen (ik vertrouw er niet op).
Maar voor helm, pak (of overall) handschoenen en laarzen ben je al gauw 1000 Euro kwijt.
Koop in delen, pak je voordeel in de winter, en verspreid je aankopen totdat je gaat lessen. Indien mogelijk gewoon de kleding aldaar lenen en gebruiken totdat je geslaagd bent en je eigen spullen gaat dragen (reden waarom? Omdat dan je eigen kleding heel blijft als je een val of schuiver meemaakt. En het gebeurt... Altijd bij een ander, nooit bij jou toch!?

Veel succes met je keuze (textiel/leer/casual/racer/toerder/chopper)....
 
Alles is duur als je net begint en nog niet weet of het je zal bevallen!

Tip, koop je spullen in de aanbieding, kijken op Marktplaats (zijn een hoop mensen die de nieuwste kleding het seizoen in willen, of een maatje groter of kleiner nodig hebben waar jij van kunt profiteren).
Check de grote motorzaken in het voorjaar en najaar (je bent nu net te laat). Afgelopen weken hadden deze allemaal najaar-shows met veel aanbiedingen..

Verder, koop niet het duurste maar ook niet de genoemde LIDL spullen (ik vertrouw er niet op).
Maar voor helm, pak (of overall) handschoenen en laarzen ben je al gauw 1000 Euro kwijt.
Koop in delen, pak je voordeel in de winter, en verspreid je aankopen totdat je gaat lessen. Indien mogelijk gewoon de kleding aldaar lenen en gebruiken totdat je geslaagd bent en je eigen spullen gaat dragen (reden waarom? Omdat dan je eigen kleding heel blijft als je een val of schuiver meemaakt. En het gebeurt... Altijd bij een ander, nooit bij jou toch!?

Veel succes met je keuze (textiel/leer/casual/racer/toerder/chopper)....


TIP: [i][b]http://www.motor-forum.nl/forum/list_topics/72/Te-koop-kleding.html[/b][/i]
 
Nooit bij stilgestaan, maar nu ik dat doe zie ik dat de kosten bij mij vrij fors waren. ;(

Rbw: 1200
Kleding: 1100
Motor: 6400

Totaal: 8700
 
Rijbewijs , zoals je leest.. hoe snel je het oppikt..
( ik zat paar jaar terug op 1200, ivb nog wat extra kosten door m'n groot rijbewijs )
Vooral een keer opnieuw examen moeten doen tikt aan.

Kleding, wil je een modepoppetje zijn, goed passend spul, of wat uit de lidl collectie ?
Was zelf voor rond de 500 klaar met overjarige A-merk kleding.
( kun je gewoon naar vragen )

Laarzen.. ergens tussen de 60 en 120 , voor mij aan de hoge kant wegens grote poten.

Helm , 150-200 heb je een fatsoenlijke integraal.
( ik heb een HCI kop, dus mazzel, die kosten niet de topprijzen als je geen dure smaak
hebt )

Motor , met wat werk en als je zelf wilt en kan sleutelen 500-1000 ,
rijklaar op verse banden 1500-xxxx
( als bouwjaar je niet boeit )


Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, geheel afhankelijk van je zelf kan , en wilt , en
je kan/wilt veroorloven.
Zit je op een budget, zou ik eerder er voor kiezen te besparen op je eerste motor ( rij je toch plat met leerfoutjes ), als op wat duurdere goeie kleding.
Om, dezelfde reden.

* en om de volgende reactie te beantwoorden ,
er zijn er niet veel die ik ken, die in hun eerste "zelf rijden" perioden niet hun motor hebben
laten omvallen of op een knullige, of minder knullige manier op hun bek zijn gegaan *
 
Laatst bewerkt:
Verder, koop niet het duurste maar ook niet de genoemde LIDL spullen (ik vertrouw er niet op).
Maar voor helm, pak (of overall) handschoenen en laarzen ben je al gauw 1000 Euro kwijt.
Koop in delen, pak je voordeel in de winter, en verspreid je aankopen totdat je gaat lessen. Indien mogelijk gewoon de kleding aldaar lenen en gebruiken totdat je geslaagd bent en je eigen spullen gaat dragen (reden waarom? Omdat dan je eigen kleding heel blijft als je een val of schuiver meemaakt. En het gebeurt... Altijd bij een ander, nooit bij jou toch!?

Veel succes met je keuze (textiel/leer/casual/racer/toerder/chopper)....

Op zich een goed advies, maar...

Ik heb zo snel mogelijk, al tijdens het lessen, een eigen pak, helm, laarzen en handschoenen gekocht. Man, wat was ik blij dat ik niet meer die uitgewoonde, doorgezweette, kapotte en niet goed passende spullen van de rijschool meer aan hoefde. En een keer moet je ze toch kopen. Een keertje vallen bij de les kost je echt niet je pak, hoor.

Ik was er geen 500 euro aan kwijt, Evolution zomer / winter pak, de rest LIDL. Bleek prima spul, trouwens. En omdat ik in de winter leste, kreeg ik de handschoenen van de rijschool (winkeldochters van de motorwinkel in de buurt).
 
Kan inderdaad heel erg verschillen. Mijn rijbewijs heeft me 1200 gekost.

Ik heb ook A2, dan moet je je motor laten begrenzen wat ook geld kost. Begrenzen zelf is vaak alleen al 200 euro, en dan heb je ook nog de keus om het op kenteken te zetten (wat ik niet heb gedaan).

Ik was voor m'n motor incl. begrenzen 2100 kwijt. Motoruitrusting - voornamelijk Alpinestars, maar je hebt goedkopere merken - (helm, jas, broek, handschoenen, schoenen) ongeveer 800 euro. Binnen een jaar kwam er een extra (kevlar) broek, extra paar warmere handschoenen, extra paar (zomer)schoenen, oordoppen, andere helm e.d. (weer 600 erbij) Die helm had ik via internet gekocht dus nooit van tevoren gepast, wat heb ik daar een spijt van gehad. Je kan best dingen via internet halen, maar koop je helm beter in een winkel. En pas meerdere modellen/merken. Hoe duurder meestal hoe beter, maar voor 200 euro heb je wel al een prima helm om mee te beginnen.

En dan komen nog de kosten voor reparaties en of modificaties, ook alweer 600 ongeveer..

Ik kreeg van mijn rijschool wat kortingsbonnen voor Motorkledingcenter wat me wel een paar honderd euro heeft bespaard. Misschien dat je bij jouw rijschool ook wat bonnen kunt krijgen voor een zaak in de buurt ofzo, scheelt ook weer wat.

Ik heb mijn pak enzo overigens ook tijdens het lessen gekocht. Na mijn eerste les alles in delen gaan kopen, want lessen in een veel te groot all-season pak in hartje zomer met een helm die ook te groot was was voor mij geen optie
 
Laatst bewerkt:
RBW in 2010 - 600 euro (6 uur les en alle examens)
Kleding inclusief helm - 1100
Eerste motor, ktm exc 525 supermotard, toen 4 jaar oud (4750 euro)
 
Uiteraard kan je je kledingkosten gewoon uitsmeren over een aantal maanden. Je hoeft niet alles direct aan te schaffen.

Bijvoorbeeld zou je je broek en jas van de rijschool gebruiken, alleen dan niet van degene die net voor je is geweest :p

Wel zou ik je aanraken om een helm en handschoenen zelf aanschaffen ivm hygiëne. Wel zo fris.

Mocht je omkukelen tijdens de lessen dan is je "nieuwe" pak niet gelijk naar de klote, maar de pak van je rijschool ;)

Dan kan je ook nog een op je gemak naar een goed passend pak gaan kijken.

Marktplaats speuren zou ik zeker ook doen..

Gister zelf nog een paar goede motorschoenen voor woon-werk verkeer gevonden via marktplaats.. 30 euro, maar in prima staat *D
 
Ja, want duurdere motorkleding is altijd veiliger |(

Hij heeft het over een helm van 30 a 60 euro voor op een motor. Ja een duurdere helm is dan zeker altijd veiliger.
Je rijdt op een motor geen 50cc scootertje.
Ik had in mijn brommertijd een helm van 90 euro en dat was al niks ten opzichte van die ik nu heb.
Hetzelfde geld voor de kleding. Ook redelijk goedkoop gekocht totdat ik onderuit ging. Daarna maar gestopt met krenterig doen en het duurdere spul gekocht, geen moment spijt van gehad.

Ik zou wel gewoon lekker naar je budget kijken maar niet bij alles voor het goedkoopste gaan. :)
 
Rijbewijs: plm 1400 (moet nog wel even mn examen halen)
Uitrusting: 50 pak, 30 helm, 45 laarzen, 15 handschoenen
Motor: 500

Totaal: plm 2040

Dus t kan allemaal redelijk goedkoop. Heb al mn uitusting tweedehands/op een veiling van overjarig spul gekocht en nul spijt van. Moest wat basis onderhoud doen aan de motor en nieuwe bandjes eronder dus daar kwam nog 250 bovenop.

Edit: allemaal kwaliteitsspul; dainese, nolan/x-lite
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan