Kosten R11RT

24 aug 2016
204
140
Mijn auto is nogal een miskoop geweest, waardoor ik er al behoorlijk in heb moeten investeren (inmiddels al bijna het aankoopbedrag) om de auto op de weg te houden. Nu zit ik er steeds meer aan te denken om een andere motor erbij te kopen waarmee ik dan het jaar door kan rijden en de auto weg te doen.

Nu zit ik te kijken bij de BMW R1100RT, omdat de aankoop prijs mij wel bevalt en deze goed in de kuipen zit waardoor ikzelf zo veel mogelijk uit de wind zit én deze motor handvatverwarming heeft. Ook zoek in een toerbuffel omdat ik er ook mijn boodschappen e.d. mee moet doen en dan wel wat ruimte kan gebruiken 8-)

Echter nu is mijn vraag: Hoe betrouwbaar zijn deze motoren?


p.s. Een woon-werk rit is maar 10 min.

p.p.s. Ik heb ook bij de Honda pan european gekeken, maar die zijn vaak ouder en missen vaak handvatverwarming. Ik vind het fijner wanneer dit vanuit de fabriek is geïnstalleerd, zodat ik niet afhankelijk ben van andermans sleutelvaardigheden.
 
Laatst bewerkt:
Is op voorhand niet te 'zeggen', elke voertuig kan stuk gaan, je hebt gewoon een stukje geluk nodig.......en pas achteraf kun je een kostenplaatje opmaken.

Op voorhand zou ik geen BMW nemen, eerder een Pan....gewoon omdat BMW garages duur zijn als je er afhankelijk van bent.

En handvatverwarming kun je eventueel bij de koop laten monteren toch.
 
Mijn auto is nogal een miskoop geweest, waardoor ik er al behoorlijk in heb moeten investeren (inmiddels al bijna het aankoopbedrag) om de auto op de weg te houden. Nu zit ik er steeds meer aan te denken om een andere motor erbij te kopen waarmee ik dan het jaar door kan rijden en de auto weg te doen.

Nu zit ik te kijken bij de BMW R1100RT, omdat de aankoop prijs mij wel bevalt en deze goed in de kuipen zit waardoor ikzelf zo veel mogelijk uit de wind zit én deze motor handvatverwarming heeft. Ook zoek in een toerbuffel omdat ik er ook mijn boodschappen e.d. mee moet doen en dan wel wat ruimte kan gebruiken 8-)

Echter nu is mijn vraag: Hoe betrouwbaar zijn deze motoren?


p.s. Ik heb ook bij de Honda pan european gekeken, maar die zijn vaak ouder en missen vaak handvatverwarming. Ik vind het fijner wanneer dit vanuit de fabriek is geïnstalleerd, zodat ik niet afhankelijk ben van andermans sleutelvaardigheden.
Het hangt af van je gebruik van de motor, als het een R1100RT betreft dan is deze gegarandeerd aardig op leeftijd (1999 op z'n jongst) met (tenzij van een oud vrouwtje geweest) flink wat kilometers op de teller. Onderhouds status en historie spelen dan een belangrijke rol.
En wie gaat het onderhoud doen?
Voor dagelijks gebruik het jaar rond zou ik nu geen R1100RT en ook geen R1150RT (2004 op z'n jongst) meer aanraden, maar een wat jongere R1200RT.
 
Is op voorhand niet te 'zeggen', elke voertuig kan stuk gaan, je hebt gewoon een stukje geluk nodig.......en pas achteraf kun je een kostenplaatje opmaken.

Op voorhand zou ik geen BMW nemen, eerder een Pan....gewoon omdat BMW garages duur zijn als je er afhankelijk van bent.

En handvatverwarming kun je eventueel bij de koop laten monteren toch.
Ik snap dat het niet van de individuele fiets valt te zeggen, het gaat mij meer om het algemeen.
 
Ik zou haast zeggen; kijk voor een NC700X als dit binnen je budget valt.

Oerdegelijk en betrouwbaar, kuipen, zeer zuinig, een handig opbergvak i.p.v. de tank.
 
In zo'n oud gebakje kun je wel heel wat meer dan 1 keer het aankoopbedrag investeren om hem rijdend te houden.
 
Elk merk en type motor heeft wel zijn eigen kwalen, en BMW heeft een aantal bekende kwalen.
Een i-ABS (hello....), problemen met de vertandingen van de aandrijfas is een veel gehoorde klacht.
Als de motor zijn regelmatige onderhoud heeft gehad is die kans kleiner, maar veelal zijn het wel rijdersfietsen (veel km's) en kan het eraan komen.
Het is wat je wilt, maar een knappe RT1100 kost ook nog wel wat geld. En dan zou ik zelf ook gaan voor een Honda NC (heb je geen kuip).
Maar 10 min. woon-werk, dan wordt de motor ook niet echt warm of goed op temperatuur!
 
Goeie motor inderdaad, maar qua kuip totaal niet te vergelijken met een RT

Klopt, maar een setje handkappen erop.. en een verhoogd scherm doen al wonderen. Dan zit je uit de wind.
En als het toch maar hebt over een ww ritje van 10 minuten; dan heb je misschien liever een wat lichtere motor i.p.v. een zware zoals een Bmw / Pan euro
 
Klopt, maar een setje handkappen erop.. en een verhoogd scherm doen al wonderen. Dan zit je uit de wind.
En als het toch maar hebt over een ww ritje van 10 minuten; dan heb je misschien liever een wat lichtere motor i.p.v. een zware zoals een Bmw / Pan euro
Of een trapfiets, dan hoef je geen motorpak aan of helm op. Dan ben je nog eerder op je werk.O-)
 
Ik heb 5 jaar een 1100rt uit 1999 gehad. Weinig onkosten aan gehad, hoewel niet foutenvij. Pulsgever stuk, keer dynamo, en altijd geklooi met de abs. Ik heb nu een 1100 pan. Ook niet feiloos. Zitten nieuwe slangen op en een andere abs unit voor. De riem moet nog. Op zich ouderdoms en slijtagedingen. Toch voelt de pan beter. Rijdt ook fijner. Ik zou zeker voor een pan gaan. (De mijne is te koop trouwens. Voor niet veel. Sinds we een campertje hebben, staat ie vooral stil.)
 
hoeveel wil je er voor uitgeven? ik heb net zelf een R1100RT gekocht. 2000euro, 1997 met 66k op de teller. Beetje sloom (weinig mee gereden) en niet moeders mooiste, maar voor woonwerk/winter etc prima. De meeste staan met zo'n 100k a 150k, sommige bijna 200k op marktplaats enzo. Prijzen van 1200 tot 3000 ofzo. Onderhoud is niet super moeilijk, maar kan me voorstellen als je 2 linkerhanden hebt dat het lastig is. Check wel ff op de ABS het doet. Deze units willen nog wel es stuk gaan en zijn duur om te fixen. Nu rijden ze ook prima zonder hoor, maar tis maar dat je het weet.
 
De meeste staan met zo'n 100k a 150k, sommige bijna 200k op marktplaats enzo. Prijzen van 1200 tot 3000 ofzo.
Onderhoud is niet super moeilijk, maar kan me voorstellen als je 2 linkerhanden hebt dat het lastig is.
Check wel ff op de ABS het doet. Deze units willen nog wel es stuk gaan en zijn duur om te fixen.
Nu rijden ze ook prima zonder hoor, maar tis maar dat je het weet.

Of de optie om de ABS eruit te halen of los te koppelen! En dat wel even nieuwe remslangen (staalflex) laten monteren. Maar kost je ook zo'n 300-500€
 
Voor een woonwerk-afstand van slechts 10 km zou ik persoonlijk geen motor (of auto) pakken, want het ding komt zo nooit op werktemperatuur, en al helemaal niet in de winter. En al die kuipen heb je voor zulke kleine stukjes imho niet nodig, maar als je het mooi vind, tja.

Maar goed, ieder z’n ding, dus over de motor: een R1100RT is oud, dus daar kan sowieso van alles aan mankeren. En verder zijn er problemen geweest met de versnellingsbak (3e versnelling meestal) en aandrijving, komt een defect ABS regelmatig voor, en als er eens teveel olie werd bijgevuld (of uitsluitend hele korte ritjes werden gemaakt, met door condensvorming in het blok een te hoog oliepeil tot gevolg...) dan kan het zomaar zijn dat de keerring die olie weg moet houden bij de drogeplaatkoppeling kapot is. Allemaal hele dure reparaties, als je pech hebt.

Als je werkelijk zulke kleine stukjes wilt rijden met de motor, dan is het raadzaam om b.v. wekelijks ook een langere rit te doen, waarbij de motor goed op temperatuur komt, en anders (veel) vaker dan voorschreven de olie verversen. Sowieso olie peil in de gaten houden: teveel sloopt je koppeling (die keerring dus), te weinig is ook niet goed natuurlijk, en ze verbruiken vrijwel allemaal wat meer dan een (gezonde) doorsnee Japanner.
 
Laatst bewerkt:
en het is leuk dat er handvat verwarming af fabriek op zit maar dat is ook een systeem dat regelmatig kapot gaat. het werkt met een weerstandsdraad in de kabelboom die nog wel eens wil overlijden en dan werkt de handvat verwarming alleen nog op vol vermogen als de rest van de kabelboom niet gesmolten is door de hitte die van de weerstandsdraad af komt.
maar als het om een stukje van 10 minuten gaat zou ik eens een elektrische trapfiets overwegen met een paar fietstassen of eventueel een speedpedilek (tot 45 km/u). stukjes van 10 minuten vind geen enkele verbrandingsmotor leuk of die nu in een auto of motor zit.
 
Mijn auto is nogal een miskoop geweest, waardoor ik er al behoorlijk in heb moeten investeren (inmiddels al bijna het aankoopbedrag) om de auto op de weg te houden. Nu zit ik er steeds meer aan te denken om een andere motor erbij te kopen waarmee ik dan het jaar door kan rijden en de auto weg te doen.

Nu zit ik te kijken bij de BMW R1100RT, omdat de aankoop prijs mij wel bevalt en deze goed in de kuipen zit waardoor ikzelf zo veel mogelijk uit de wind zit én deze motor handvatverwarming heeft. Ook zoek in een toerbuffel omdat ik er ook mijn boodschappen e.d. mee moet doen en dan wel wat ruimte kan gebruiken 8-)

Echter nu is mijn vraag: Hoe betrouwbaar zijn deze motoren?


p.s. Een woon-werk rit is maar 10 min.

p.p.s. Ik heb ook bij de Honda pan european gekeken, maar die zijn vaak ouder en missen vaak handvatverwarming. Ik vind het fijner wanneer dit vanuit de fabriek is geïnstalleerd, zodat ik niet afhankelijk ben van andermans sleutelvaardigheden.

Waarom geen PC800?

Aankoop bedrag: Erg gunstig
Kuipwerk: Meer ga je gewoon niet krijgen
Opbergruimte: Heeft gewoon een kofferbak!
Betrouwbaarheid: Heel erg betrouwbaar
Handvat verwarming vanuit de fabriek: Nee helaas.


1602224901102.png
 
Zoals hier vermeld is: e-bike gesubsidieerd door de werkgever nemen.

En

Wellicht een mooiere kopen voor de echte ritten..... :?
 
Een 1100RT is een oerbetrouwbaar ding. Je kan er vrijwel geen verborgen gebreken aan hebben. Hoewel alles natuurlijk een keer stuk aan kan gaan. Ik zou alleen weg blijven van het bekrachtigde remsysteem, het is niet voor niets dat BMW daar ook al weer snel mee gestopt is.
Maar van 10km gaat hij niet beter worden, dan verzamel je meer vocht dan je benzine verbrand. Koop dan een tweetakt. Alleen het aankleden al voor zo'n kudstukje.
 
Voor een woonwerk-afstand van slechts 10 km zou ik persoonlijk geen motor .......................
Voor 10km kan je beter een speed-pedelec kopen. Gaat 45 km/h. Geen motorkleding, motorhelm ect.
In de tijd dat je de motor uit de schuur hebt, dan ben je met de pedelec op op je bestemming.

Wil je dan toch een motor......................
Mss is dit monster een goede oplossing? :X Nee, erger zal 't niet worden.............
Heel veel bergruimte. Te koop voor een scheet en 3 knikkers.
Hoop dan wel dat je niet 's nachts gillend wakker gaat worden uit een nachtmerrie!
Als je zelf niet erg sleutel-vaardig bent..............?
Desnoods breng je 'm naar een dealer om een goede handvatverwarming te laten plaatsen.

Vwb de RT
Een kennis van mij heeft een 1200RT en hij is ook niet erg handig.
Laat alles doen door dealer/ servicepunt.
Neem dan wel een krantenwijk om alle rekeningen te kunnen betalen. Erg duur!
 
Laatst bewerkt:
Een 1100RT is een oerbetrouwbaar ding. Je kan er vrijwel geen verborgen gebreken aan hebben. Hoewel alles natuurlijk een keer stuk aan kan gaan. Ik zou alleen weg blijven van het bekrachtigde remsysteem, het is niet voor niets dat BMW daar ook al weer snel mee gestopt is.
Maar van 10km gaat hij niet beter worden, dan verzamel je meer vocht dan je benzine verbrand. Koop dan een tweetakt. Alleen het aankleden al voor zo'n kudstukje.

Waarom een tweetakt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan