kosten rijbewijs

smurfie

MF'er
11 jun 2002
118
0
ik ben nogal nieuw op het motorgebied, en ik was eigenlijk benieuwd hoeveel het (gemiddeld) kost om je motorrijbewijs te halen. als hier al eerder topics over zijn geweest, verwijs me dan even met een link

greetz
 
ik weet niet waar je woont en inmiddels zullen de prijzen wel wat hoger zijn maar ik heb vorig jaar een pakket gekocht van 20 lessen + examen voor 1750 gulden bij Cees van Spijk uit Dordrecht :)

En ja, in een keer gehaald dus hij kan goed lesgeven :}
 
ik woon in deurne, vlakbij eindhoven in noord brabant, en voor die rijlessen krijg je gewoon een lesmotor toegewezen neem ik aan? wat voor een kan je dan verwachten
 
en hadden jullie van tevoren eerst je autorijbewijs gehaald? want ik neem aan dat je je motorrijbewijs dan sneller hebt omdat je al ervaring met verkeerssituaties enzo hebt.
 
mijn A rijbewijs was mijn eerste rijbewijs, inmiddels heb ik vijftien lessen later ook mijn autorijbewijs :)

en ik reed op een CB 500
 
Ik heb deze vraag al eerder gesteld.. zoek maar even op in het register... daar staat het wel.

Veel rijscholen geven alleen motorrijlessen voor mensen die al een B-rijbewijs hebben, vanwege het benodigde verkeersinzicht.

De kosten lopen na het behalen erg op, je wilt een motor, moet een pak hebben, laarzen, handschoenen, helm, tanktas e.d., en natuurlijk de peperdure benzine en verzekering!!

Jammer dat motorrijden voor studenten haast te duur is.

Quint.
 
mmja ik heb een motor, die ben ik aan het opknappen maar dat is dan om een beetje mee te spelen, je kan er niet ECHT mee rijden, het is een gilera arizona hawk(maar die zal wel niemand kennen :) ) en op hoeveel kan ik rekenen voor verzekering, de motor is denk ik 15 jaar oud, maar weet ik niet zeker.
 
ik woon in deurne, vlakbij eindhoven in noord brabant, en voor die rijlessen krijg je gewoon een lesmotor toegewezen neem ik aan? wat voor een kan je dan verwachten


Daar woont mijn meissie..leuk stukkie om te gassen daaro 8-)

Ik weet nog wel een rijschool mocht je er een zoeken.

capoeirist@hotmail.com
 
Bij een goede rijschool ben je zeker zo'n €32 kwijt...

Denk eraan dat je er daarmee niet bent...

* Theorie moet je misschien nog halen: €45 een cursus met examen ongeveer.
* Je pasfoto's voor theorie en praktijk.
* Uittreksel bevolkingsregister (prijs verschillend per gemeente)
* Misschien theorieboek(en) (wat jij wil)

Dan de lessen zelf natuurlijk, maar heeft de rijschool bv kleding/helm en handschoenen te leen of moet je dat zelf aanschaffen.

Of wil je dat zelf aanschaffen. Dan is het afhankelijk van wat je wil en wat je te besteden heb.

Lessen voorbij = RBW kopen :( Prijs verschillend bij gemeente...

Tsja en dan wil je ook een fiets natuurlijk ;) Maar ga eerst maar lessen en slagen en sparen enzo...

Maar, motorrijden is leuk hoor })
Kost wat, maar dan heb je ook wat natuurlijk...

Ga wat rijscholen bellen en informeer naar mogelijkheden en daarbij horende prijzen.
Met een zgn. intest kan een rijschool jou wel een indicatie geven van hoeveel lessen je ongeveer nodig zal hebben.

SUCCES
 
heel simpel gezegt, ik had 13 lessen, was 800 euro kwijt, plus een paar kleine dingen zoals uitreiking bevolkingsregister en boeken enzo....maarja die kun je doorverkopen....
motor kopen is duur maar denk niet alleen aan de motor maar ook aan de kleding, informeer hier gewoon even naar in een motorzaak ofzo, die kunnen je wel een goed beeld geven!!

veel succes als je enventueel gaat lessen!!
 
Damn, dan ben ik echt veel kwijt.
Ben nu op z'n minst 2500 gulden kwijt, krijg je als je zakt.

Tot nu toe, stuk of 22-25 lessen. Examen, motor in elkaar gereden. Dus zeg maar 1325,=(pakket 15+ex.) + 450= 1750,=.

Binnenkort weer verder lessen, dus zeg maar paar lessen erbij en examen. Zeg maar in totaal zo'n 2500,= bij mij. Maar had geen B-rijbewijs.*

*Alle bedragen zijn nog in de goede oude guldens.
 
Heb 2,5 jaar geleden fl.100,- voor anderhalf uur rijden betaald. Ik heb 10 uur les gehad en ben in een keer geslaagd.

Ik hoorde onlangs dat bij dezelfde rijschool het tarief is verhoogd van 45 Euro voor vijf kwartier!! Meer voor minder dus.....

Ik weet niet meer precies wat de kosten voor het examen waren maar dat viel erg tegen.
 
Ik was in 1993 fl 975,- kwijt.
Ik heb toen een twee daagse cursus gevolgd bij Hoekstra in Alkmaar. 2 dagen van 8 tot 4 rijden en de dag daarna examen doen.

Wij reden met vier man waarvan er een achterop bij de instructeur zat. Het achterop zitten werd afgewisseld. m.a.w. je reed drie 'beurten' achter elkaar en zat een 'beurt' achterop.
je begon 's ochtends eerst emet de speciale verrichtingen en daarna ging je de weg op. Ik kan het echt iedereen aanraden. Op deze manier hoef je niet elke week weer te wennen aan je motor.

In 1993 moest je eerst een proefrit maken zodat de mensen van de rijschool konden zien of je er voor geschikt was of dat je extra lessen nodig had. Daarna werd je examen aangevraagd en tweed dagen voor je examen ga je dus rijden, toendertijds zat daar zo'n twee maanden tussen.

Het grappige van mijn rijlessen was dat ik maandag autorijles had, dinsdag 1e dag motor, woensdag 2e dag motor, donderdag examen, vrijdag autorij examen. In één week A + B, dit was natuurlijk lekker voordelig qua aanschaf van het roze papiertje.

proefles bij Hoekstra: fl 25,-
rijlessen bij hoekstra incl examen: fl 950,-
roze papiertje: € 33,10 (gisteren nieuwe moeten halen omdat mijn portemonee incl. rijbewijs gejat was...grmbl....)

Hoekstra zat toen op een bedrijven terrein net buiten Alkmaar.

mzzl
 
ik ben een paar weken gekleden geslaagd.
ik heb toen een spoedcursus gedaan in Venray

voor 550 euro 10 lesuren en het praktijk examen.

je moet wel een beetje feeling hebben anders red je het niet in 10 lessen.

een extra examen kost 180 euro (da's heel veel geld)
maarja als je bovenstaande prijzen ziet dan valt dit nog wel mee.
 
heej bedankt voor de reacties allemaal, ik zie nu dat het best wel verschilt per gemeente en dat het ook persoonsgebonden is, maar hoeveel van jullie hadden nou eerst het autorijbewijs en scheelt dit ook echt? en ik rij nu af en toe mee met m'n vader achterop (ktm lc4 640 enduro) en dan probeer ik ook al zoveel mogelijk op te letten met het inschatten van verkeerssituaties enzo. en ik ga op m'n eigen motortje (125cc :( ) ook af en toe ergens achteraf rijden, maar daar is geen verkeer dus dan is het alleen maar om een beetje motorfeeling te krijgen, zou dit ook helpen?
 
ik ben een paar weken gekleden geslaagd.
ik heb toen een spoedcursus gedaan in Venray

voor 550 euro 10 lesuren en het praktijk examen.

je moet wel een beetje feeling hebben anders red je het niet in 10 lessen.

een extra examen kost 180 euro (da's heel veel geld)
maarja als je bovenstaande prijzen ziet dan valt dit nog wel mee.

bij welk bedrijf heb je dat gedaan? want venray ligt vlakbij deurne, en krijg je dan een motor toegewezen, denk het wel he.
nog 1 vraag, ik heb hier al een aantal topics over gelezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk. stel je bent 18, haalt je motorrijbewijs, mag je dan automatisch op je 21ste op een motor met meer dan 25 kw? of moet je eerst een ander examen doen, en als je 21 bent en je doet examen, mag je dan op een motor rijden met meer dan 25 kw of moet je toch nog eerst op een lichte motor cruisen.
 
nog 1 vraag, ik heb hier al een aantal topics over gelezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk. stel je bent 18, haalt je motorrijbewijs, mag je dan automatisch op je 21ste op een motor met meer dan 25 kw? of moet je eerst een ander examen doen, en als je 21 bent en je doet examen, mag je dan op een motor rijden met meer dan 25 kw of moet je toch nog eerst op een lichte motor cruisen.

18 Jaar en slagen is twee jaar verplicht 25 kw. Zit jij met je 20-ste op een zware fiets ;)

Een dag voor je 21-ste slagen is 25 kw tot je 23-ste tenzij je de dag na je verjaardag met een kater opnieuw examen doet voor de categorie "zwaar rbw"

Dus voor je 21-ste slagen zit je er 2 jaar aan vast en na je 21-ste heb je zwaar mits je ook op zwaar afrijdt.
Ben je dus 23 en je rijdt af op 25 kw moet je 25 kw rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan