Kosten rijklaar maken en andere vragen

Lientje1970

Rookie
23 mrt 2017
11
0
Hallo Allemaal,

Vrijdag ga ik kijken bij Melis Motoren voor een oude 2e hands motorfiets.
(Heeft iemand ervaring bij deze zaak want ze zijn geen Bovag lid)
En zouden jullie een fiets/ auto bij een niet Bovag aangesloten bedrijf kopen?

Deze motor heeft 3 jaar stilgestaan (door ziekte van de eigenaar) maar word als het goed is helemaal (brandstofleidingen en carburateur enzo) nagekeken en dan moet hij weer goed zijn. Toch???
Ik heb meerdere opties wat dit model motor aangaat maar ik krijg van sommige zaken de kosten van rijklaar voorgeschoteld van €500,00
Nu vraag ik mij af is dit niet buitengewoon hoog?

Alvast bedankt voor de reacties
 
En zouden jullie een fiets/ auto bij een niet Bovag aangesloten bedrijf kopen?
-Ik wel, Bovag lid zijn zegt namelijk helemaal niet zo veel.

Deze motor heeft 3 jaar stilgestaan (door ziekte van de eigenaar) maar word als het goed is helemaal (brandstofleidingen en carburateur enzo) nagekeken en dan moet hij weer goed zijn. Toch???
-Als er voor stilstand niets aan de hand was dan kun je daar wel van uit gaan. Helemaal zeker weet je het nooit met een tweedehands fiets. Het is altijd verstandig om iemand mee te nemen die er kijk op heeft.

...kosten van rijklaar voorgeschoteld van €500,00
Nu vraag ik mij af is dit niet buitengewoon hoog?
-Vind ik wel ja.
 
Hallo Allemaal,

Vrijdag ga ik kijken bij Melis Motoren voor een oude 2e hands motorfiets.
(Heeft iemand ervaring bij deze zaak want ze zijn geen Bovag lid)
En zouden jullie een fiets/ auto bij een niet Bovag aangesloten bedrijf kopen?

Deze motor heeft 3 jaar stilgestaan (door ziekte van de eigenaar) maar word als het goed is helemaal (brandstofleidingen en carburateur enzo) nagekeken en dan moet hij weer goed zijn. Toch???
Ik heb meerdere opties wat dit model motor aangaat maar ik krijg van sommige zaken de kosten van rijklaar voorgeschoteld van €500,00
Nu vraag ik mij af is dit niet buitengewoon hoog?

Alvast bedankt voor de reacties

Volgens mij mogen kosten rijklaar maken niet meer.
Einde ‘kosten rijklaar maken’
 
500 is veel geld, maar als ze ook daadwerkelijk er flink aan sleutelen en grootte beurt geven zeg ik doen.
Maar weet je wel zeker dat het ook gebeurd, want helaas zelf geen goede dingen meegemaakt en dat zijn juist de redenen dat je bij een zaak gaat kopen.
 
Wat voor motor is het (en wat moet het ongeveer kostten zonder kosten rijklaar maken).
Wat moeten ze eraan doen (en weet je zeker dat het uitgevoerd wordt?)
Zit er ook garantie op en zo ja welke voorwaarden hangen daar aan.

Wat is de staat van de banden (dot code?) en van andere slijtage onderdelen die je kan zien?
 
Laatst bewerkt:
Als de motor inderdaad 3 jaar heeft stilgestaan moet hij goed nagekeken worden, veel rubbers kunnen uitgedroogd zijn, de banden moeten wellicht vervangen worden, misschien moet er iets aan de remmen gedaan worden....
maar daar kun je naar vragen waar die 500 euro voor gebruikt worden.
En Bovag zegt idd niet zoveel, je betaalt dan voor je eigen garantie.
Zomaar wat losse gedachten,
Succes, en hou je ons op de hoogte?
 
Kosten rijklaar maken is absolute onzin. De motor is toch verkoopklaar? Als je een niet rijdende sleutelmotor koopt en je betaald om hem rijklaar te maken kan ik er wel inkomen, anders niet.
Als Melis de motor wil verkopen zal hij hem rijdbaar moeten maken, anders zoekt hij maar een andere gek.
 
Behoorlijk bedrag en naar mijn mening worden rijklaar kosten alleen gebruikt om de motor goedkoop te adverteren. Met dit soort rijklaar kosten word een goedkope motor in één hap een stuk duurder. Zelf sla ik dit soort motorzaken liever over, motor moet gewoon goed zijn en niet met rijklaar kosten klanten proberen te strikken..

Dus zou vooral kijken wat deze motor in totaal kost om aan te schaffen in vergelijking met soortgelijke motoren.
 
Carburateurs schoonmaken, olie verversen, remvloeistof vervangen. Klaar.
 
Kosten rijklaar maken is iets waar je niks mee kan.
Zat altijd bij nieuwe voertuigen, omwille van fiscaal voordeel. En is meteen door de branche aangegrepen om een paar honderd euros extra uit de zak van de klant te kloppen.

Jaren terug dacht een handelaartje: dat kan ik ook bij mijn tweedehandsjes. Aldus geschiedde, en zo krikte de branche easy de opbrengst van inruilertjes op.

De vraag is: welke motor, welke totaalprijs, en wat is de werkelijke technische staat voor dat geld?
 
Ben erachter gekomen welke motor TS wil. :9

Vind persoonlijk een totaalprijs van 2650 te veel, helemaal als je er geen garantie bij krijgt. Maar dat oordeel ik hier vanaf een computer, geen idee wat de staat is van deze fiets in vergelijking met andere (goedkopere) fietsen.
 
Rijklaar maken van een motor of auto? Vind ik je reinste bedrog. Dat is toch gemaakt om te rijden, hoe moet je hem dan nog rijklaar maken?
En al die verhaaltjes over het nakijken en vervangen van leidingen etc... omdat die motor zo lang heeft stil gestaan, ik ben daar een beetje sceptisch over. Je denkt toch niet dat ze werkelijk alle brandstofleidingen preventief gaan vervangen? Dat er wat onderhoud aan moet gebeuren snap ik, maar dat zit normaal toch bij de prijs in, moet je niet nog eens extra gaan aanrekenen achteraf.
En dat hele Bovaggebeuren moet je ook niet te veel waarde aan hechten, het is maar een naampje dat ze er op plakken.
Enfin, als de motor je echt interesseert, goed informeren, goede afspraken maken en een fatsoenlijke testrit maken (geen blokje om). Als er dan beloofd word dat er onderdelen vervangen gaan worden, vraag dan of je de oude onderdelen mag zien achteraf. En dat nakijken? Daar moet jij niet voor betalen, zij willen jou toch een motor verkopen? Moeten ze er ook maar wat moeite voor doen. Daar hoort mijns inziens nakijken en onderhoud bij.
 
ah natuurlijk de supermagna ;)
Dus een kwart van de prijs om hem rijklaar te krijgen....

Mocht je dat soort bedragen ervoor willen uitgeven kan je misschien beter een aankoopkeuring laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid. Melis vraagt geen kosten rijklaar maken.
Maar een andere zaak waar ook een supermagna 700 cc (ja dus ppponer😉) met duozit en sissy bar van 1988 vraagt dus €2100 en daarbovenop €500 rijklaar maken en dan 3 maanden garantie.
Maar ja wat voor garantie.
Affijn morgen eerst bij Melis kijken.
En ik hou jullie op de hoogte
 
Kosten rijklaar maken mogen wel, maar wat niet mag is ze buiten de geadverteerde prijs houden. Dus in de advertentie €2100 zetten en dan €2600 vragen. Dan moet de geadverteerde prijs €2600 zijn.
 
250 euro rijklaar maken is bij mij toch wel het randje hoor, 500 zou ik nooit geven.
 
Kosten rijklaar maken mogen wel, maar wat niet mag is ze buiten de geadverteerde prijs houden. Dus in de advertentie €2100 zetten en dan €2600 vragen. Dan moet de geadverteerde prijs €2600 zijn.
Muah, zolang je hem ook mee kan krijgen voor het lagere bedrag vond ik het nog wel best

Ik ben ook eens bij een zaak geweest waar een deauville voor 3000 stond. Echter de verkoper melde, alsof dat echt vaker gebeurde, dat de rijklaarbeurt al gedaan was om zo de klant de motor sneller mee te kunnen geven. En dat bedrag moest er dus nog even bij op... We konden hem dus niet voor de geatverteerde prijs mee krijgen.

Heb zelfs bovag nog gemaild maar zoals helaas te verwachten, die steken echt geen vinger voor jouw als klant uit.
 
Eigenlijk zijn die kosten 'rijklaar maken' een post voor motorzaken om de motor de aandacht te geven zodat ze met een gerust hart de garantie kunnen/willen geven.

Alternatief is dus om de motor mee te nemen "op handelsvoorwaarden", maar dan kun je zelf nergens meer op terugvallen.

Ik ben van mening dat die losse post eigenlijk gewoon inclusief in de prijs moet zitten, is veel overzichtelijker.

Als ik mijn eigen zaak zou hebben zet ik er een
- handelsprijs X en
- prijs Y met garantie (en afleverbeurt) op

Dan kan de klant zelf kiezen. Alleen dan wel even duidelijk uitleggen wat die handelsprijs/handelsvoorwaarden zijn. Hoewel ik dan wel weer verwacht dat mensen die de motor kopen voor handelsprijs, alsnog gaan zeiken over "ja maar eigenlijk moet dit niet kunnen, ik wil dat je het toch repareert..bla bla"
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zijn die kosten 'rijklaar maken' een post voor motorzaken om de motor de aandacht te geven zodat ze met een gerust hart de garantie kunnen/willen geven.

...

Dan kan de klant zelf kiezen. Alleen dan wel even duidelijk uitleggen wat die handelsprijs/handelsvoorwaarden zijn. Hoewel ik dan wel weer verwacht dat mensen die de motor kopen voor handelsprijs, alsnog gaan zeiken over "ja maar eigenlijk moet dit niet kunnen, ik wil dat je het toch repareert..bla bla"

Ja zo wordt die lekker je geeft garantie of je geeft geen garantie, maar eigenlijk stel jij gewoon je koopt garantie en dan gaan we daarna nog kijken wat er wel en niet onder valt.

ALs ik een motorzaak zou hebben zou ik willen dat ik vertrouwen heb in de motor die ik weer de weg op stuur. En dat je dan een keer pech hebt kan gebeuren, maar dat verreken je dan in de aankoopprijs.

En dat gezeur bij keuzes krijg je idd want mensen gaan zich dan beroepen op consumenten recht.

en eigenlijk hebben de zaken het nog makkelijk ook gezien de gemiddelde motorrijder nog geen 4 k per jaar rijdt. Het moet toch makkelijk voor ze zijn om een motor op pad te sturen die minimaal nog 10 k kan rijden Dus lapje erover, luchtfilter uitblazen, nieuwe olie beetje aditief in de tank en hoppa 500 verdiend. en ja hoor die 3 maanden garantie is geen probleem (niet op slijtage onderdelen!)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zijn die kosten 'rijklaar maken' een post voor motorzaken om de motor de aandacht te geven zodat ze met een gerust hart de garantie kunnen/willen geven.

Volgens mij zijn die "kosten rijklaar maken" vooral een mogelijkheid voor de dealer om een deel van de inkomsten als kosten te kunnen oormerken i.p.v. omzet. En dat is fiscaal aantrekkelijker.

En het onderhandelt gewoon lekker voor de dealer. Je komt een prijs overeen en hij knalt daar ineens nog effe een paar honderd euro kosten rijklaar maken overheen. En zoals hierboven staat soms zelfs € 500,- Dat is bij mijn motor meer dan een grote beurt kost.
 
Als je een motor bij een motorzaak koopt heb je recht op een deugdelijk product, dus een "soort van garantie" heb je altijd, ook als je iets zonder garantie koopt. De enige manier voor een motorzaak om hier onderuit te komen is om een fiets als "defect" te verkopen, in alle andere gevallen heb jij gewoon recht op een deugdelijk product.
 
Terug
Bovenaan Onderaan