Kosten verv. schakelwals en schakelvork BMW K75

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
446
121
Ergens in de buurt van Joure
Hoi

Heeft iemand enig idee wat het zou kosten om de schakelwals en schakelvork van een BMW K75 te vervangen ?

Ik leen nl. mijn vaders' BMWtje af en toe en merkte dat het ding belabberd terugschakeld (eigenlijk alleen als je eerst tussengas geeft) waarop ik dit als vraag al eens gepost heb. Van diverse kanten werden er dingen over schakelwalzen en schakelvorken geroepen waar ik als leek geen enkel gevoel bij heb :)

Daarom nu maar even de vraag wat zo'n grapje zou kosten ?
Hij zelf rijdt als een ehm... nou ja hij heeft altijd tijd zat om eens lekker te gaan tussengassen :+ , laten we het zo zeggen, maar mijn broer en ik komen nog weleens wat vlot op een rotonde aan en zo O-) , en dan is het niet prettig als je eerst een flink aantal handelingen moet gaan zitten doen voor je het ding 2 versnellinkjes terug getrapt hebt....
 
Als kleine cross-over tussen Toer en Techniek: de schakelwals is een ronde as van vrij grote diameter, waarin een patroon van sleuven is gefreesd. De schakelvorken (meerdere) zitten om de schakelwals heen en vallen met een pal in de sleuven. Als je schakelt, verdraai je de schakelwals een klein stukje, en schuiven de schakelvorken heen en weer door het sleuvenpatroon. De heen-en-weer gaande schakelvorken duwen op hun beurt de tandwielen in de versnellingsbak heen en weer, waardoor je kunt schakelen.

Moeilijk schakelgedrag kan dus komen doordat ofwel het sleuvenpatroon in de schakelwals ofwel de pallen in de schakelvorken versleten zijn, en dat is een vrij dure grap om te repareren (enkele 100'en euro, als het niet meer is). De hele bak moet namelijk uit elkaar gehaald worden, en de onderdelen zelf zijn ook niet goedkoop.

Moeilijk schakelen (en vooral terugschakelen) kan ook veroorzaakt worden door een versleten of slecht afgestelde koppeling. Als je vader inderdaad rijdt zoals jij het omschrijft, kan ik me nauwelijks voorstellen dat de schakelwals echt versleten kan zijn. Ga eens naar een motordealer en laat ze de koppeling eens nakijken.

En een BMW K75 is natuurlijk geen sportmotor, dus verwacht geen superflitsende versnellingsbak.

just my 2 cents.....
 
Yep, lijkt mij ook zeker de moeite om de koppeling zorgvuldig af te (laten)stellen. met name de onderste afstelling (achter op de bak) kan veel uitmaken.

als je toch in de bak moet zijn:

schakelvork zo'n 130 euro per stuk, drie stuks,
schakelwals 213 euro
pakkingset 40 euro

arbeid is volgens BMW zo'n drie uur, maakt zo'n beetje 187 euro(dealertarief)

ik hoop dus maar dat het de koppelingsafstelling is
succes, Daniël
 
Terug
Bovenaan Onderaan