Kosten woonwerk met de motor

Ik rijd zo'n 25.000 km per jaar. Het enigste voordeel ten opzichte van de auto is dat motorrijden leuker is :D.
Mijn pak was niet duur, jas gekregen uit het kringloop topic, broek was 120, winter handschoenen 110, zomer 60, kistjes 10 euro en voor de winter een sjaal, gebreid door mn schoonmoeder :) en een hemvul regenpak. Mn helm was dan wel 260. Ik vervang iedere 5.000 km de olie, 10 euro bij de actiongamma, iedere 10.000 km vervang ik ook het oliefilter ennde bougies en stel ik de kleppen, luchtfilter is een K&N, mag blijven zitten. Banden zijn 200 ongeveer met omleggen, gaan bijna 30.000 mee.
Wat wel een aanrader is, handvatverwarming, ik heb de eerste winter zonder gedaan maar zo'n chinees setje voor 13 euro is echt een uitkomst.
 
Ik ga vanaf eind deze maand ook ergens anders werken waarbij ik de gewone fiets ga inruilen voor de gemotoriseerde fiets.

Ik heb voor mijzelf een overzicht gemaakt van de verwachte kosten.
Ik rij ongeveer 50 km per dag. Als ik de aftelling niet meereken ben ik bij de motor goedkoper uit, al scheelt het niet veel. Het grootste voordeel zit hem in het feit dat het ding er toch al staat en elke maand zijn vaste lasten kost. Ik reken dan de afschrijving niet mee omdat ik een vrij oude motorfiets heb.
Een auto er bij geeft meer vaste lasten, maar ik reken de helft minder onderhoudskosten.
 
Voor een pak heb ik nooit behoefte gehad aan gore-tex of iets degelijks. In de winter gebruik ik laagjes zoals een dunne fleece trui, plus mijn regenjas ook als het droog is. De regenjas werkt perfect als windstopper en na een regenbui is het snel droog. Zo heb ik heel wat winters met mijn leren pak gereden ook bij vorst en sneeuw. Nu doe ik hetzelfde met goedkoop textiel.

Voor laarzen en handschoenen vind ik gore-tex wel duidelijk in het voordeel. Zeker voorheen op naked bikes, nu op de motorscooter heb ik geen waterdichte laarzen nodig.

Door zelf onderhoud uit te voeren kun je flink besparen, ook al als je alleen de kleine beurtjes doet met remmen en zo.

Voor nu maakt het niet uit, maar voor de winter zijn er tig topics geschreven over bescherming tegen pekel Voor de zichtdelen wordt vaak ACF-50 etc. gebruikt. Bij het onderhoud gebruik ik vaak keramisch vet om te voorkomen dat bouten vast gaan rotten. Wel even opletten dat je vette bouten minder vast moet zetten. Bijvoorbeeld 30nm bij een vette bout is vaster dan 30nm bij een droge bout.
 
Ik ben service monteurkantoor zittencaddy wegmotorongeveer 12000kmWa kost da
Hoi, duidelijk verhaal: een quote voor de baas gewenst. Ik zal mijn ervaring delen.

Voor zakelijke doeleinden rij ik een FJR: die koop ik nieuw, rij er 2 jaar mee (einde garantieperiode), de teller staat dan op 50000 km give or take, en dan kost-ie zo'n €0.45 per km. Dat is inclusief afschrijving, onderhoud, benzine, belasting en verzekering, maar exclusief rentederving (geld op bankrekening levert anno nu praktisch niets op). Iedere 2 jaar wissel ik ook van motorkleding, à raison van pakweg €2000, want goede spulen zijn raadzaam als je in weer en wind rijdt. Als je dat meeneemt, dan kom je op €0.53 per km.

UItgaande van die 25000 km per jaar kost die FJR dus 25000 x 0.53 / 12 = €883 per maand, inclusief BTW, netto. Nou rij ik dat ding in de BV, dus kan ik de BTW verrekenen, maar als je dat vertaald naar brutoloon - ik weet niet wat jij verdient, dus ik gok maar wat - dan kom je grofweg uit op €1200-1300 bruto per maand, wat je dan dus bovenop je brutoloon zou moeten krijgen. Met jouw kilometrage kan jouw baas voor dat geld een verlengde Caddy met V6 en 2 turbo's leasen, om die vervolgens onder jouw kont te schuiven...

Ik zeg niet dat je dat bedrag aan je baas moet voorstellen - want een CBF is geen FJR en kost in aanschaf zodoende geen 20k€, dus je schrijft er minder op af - maar je kunt wel dezelfde benadering kiezen:

- neem het verwachtte jaarkilometrage als uitgangspunt
- brandstofkosten zijn obv verbruik gemakkelijk te berekenen
- verzekeringspremie ken je, als het goed is
- houderschapsbelasting idem
- banden gaan pakweg 10k km mee, en een setje kost €300-400 (en als je met een CBF mak an doet dan kun je daar best wat op besparen)
- reken voor overig onderhoud ongeveer 10 cent per km (als je het zelf doet kun je besparen natuurlijk)
- motorkleding meenemen in de berekening, ga uit van goede spullen, afschrijven over 2 jaar
- afschrijving van jouw motor: kijk even op marktplaats.nl voor een indicatie van prijzen voor de verschillende bouwjaren, en neem het verschil

Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, maar mijn inschatting is dat het je sowieso geld gaat kosten: voor het geld dat motortje rijden kost met dergelijke kilometrages (als je hecht aan betrouwbaarheid en niet zelf wilt sleutelen), en vertaald naar loonkosten, kan een werkgever een behoorlijke middenklasse auto leasen. Maar als-ie de Caddy nu al afneemt, dan denk ik niet dat de kans erg groot is dat-ie dat gaat doen. Onderhandelen dus...
 
Ik ben het 100% eens met hetgeen hierboven staat, alleen 1 punt van kritiek....Een FJR rij je niet als je aan de kosten denkt.
De TS ree eerst een caddy, en geen Mercedes S klasse.
Ik rij woon-werkverkeer op een cbr600f, dik 2 jaar terug gekocht voor 2000,-, en de enige reparatie die ik eraan gehad heb is een benzine kraan, een wiellager, en een kettingspanner (achterwiel,niet de naks).

Zoals jij het zegt klopt je berekening vast wel, maar een FJR is natuurlijk een super luxe fiets die je nooit koopt als je goedkoop wilt rijden.

Qua kleding ben ik het echt met je eens, met die 2 jaar voor een goed pak.
Daarnaast komt dan uiteraard nog het droge spul voor de dag erna bij en doorwaaijas enz enz.
 
Volgens mij zijn we het gewoon eens: mijn boodschap is niet anders dan dat je de kosten niet moet onderschatten als je serieus km's gaat maken.

Grappig: die FJR heb ik juist omdat ik wel degelijk aan de kosten denk.. bij genoemd kilometrage zijn er genoeg moto's die veel duurder in gebruik zijn.

Maar FJR of wat anders: het doet er niet toe - die nuance maakte ik al - maar verkijk je miet op afschrijving. Dat is verreweg de grootste kostenpost. Op een nieuwe FJR schrijf je in 2 jaar pakweg 6k af, en natuurlijk is dat meer dan bij een goedkopere motor, maar de overige kosten schelen niet zoveel. Met dien verstande dat je met een nieuwe FJR geen dure reparaties hoeft te verwachten, waar dat met een goedkopere tweedehands motor anders ligt.

En als je voor, zeg, 4k een motor koopt, dan krijg je daar met een dergelijk kilometrage geen hoofdprijs meer voor terug na een jaar of wat. Scheelt qua absolute kosten iig minder dan je zou verwachten. Overige kosten maken dus praktisch geen verschil: de inmiddels 8 jaar oude Bandit van vriendinlief is goedkoper qua afschrijving, maar is 2 keer zo duur in onderhoud: onderhoudsintervallen zijn korter, en alles slijt gewoon sneller, behalve de banden.

Waar je werkelijk kunt beparen is door onderhoud zelf te doen, maar dan moet je dat kunnen, en er de spullen/ruimte/tijd voor hebben. Als dat niet het geval is, dan ben je met een autootje iiig goedkoper uit, al duurt het allemaal wat langer (file).

Mijn Mercedes, weliswaar geen S-klasse, is goedkoper per km dan elke willekeurige motor die ik heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een mooi lang verhaal getypt, maar die was door een verkeerde knop weer verdwenen.
Ik ga het niet weer opnieuw typen, maar ik kom inclusief alles (benzine, banden, onderhoud, belasting, verzekering, kleding etc...) op 17ct de kilometer bij 40km per dag. Met een vergoeding van 19ct de kilometer rijd ik kostendekkend.
Ik zit sinds maart 2010 onafgebroken op de fiets. Zonder extreem dure kleding en met een '99 SV650N die ik in 2011 voor een bedrag heb gekocht, waar ze nu zelfs nog niet voor gaan. Dus ik heb geen afschrijving meegeteld.
Het is dus zeer goed te doen, tegen een lage kilometerprijs
 
Verschilt sterk met het model wat je hebt.
Ik reed 1:22 met de motor, ook met 120 km/h, met mijn 1.6 automaat red ik 1:15 maar dan wel erg rustig aan.
Banden kunnen harder gaan maar met een beetje beheersing kan een achterband ook 25.000km mee hoor, ik deed er zelfs van 96.500 tot 129.600 over. Wel tot op de draad versleten maar ook gebruikt voor stukken van 30 km waarin niet langzamer dan 150 gereden werd (dld)


Hier ligt mijn probleem :+

Ze zeggen dat m'n motor ( vfr 750 rc36/1 1 op 18 moet kunnen halen ...
Maar beter als 1/12 haal ik echt niet, bandjes zijn met 12-15k ook echt wel op.

Route is voor het grootste deel snelweg ( 70km van de 80 ), als de flitskippen nog liggen te slapen
of al weer thuis aan de bal gehakt zitten.


Heb tegenwoordig de meest goedkope oplossing gevonden :)
Parkeer de werkauto 5 minuten lopen van m'n voordeur, zodra ik de sleutel
omdraai begint de werkdag.
Baas blij , ik blij , cjib niet zo blij. *D
 
Ik had een mooi lang verhaal getypt, maar die was door een verkeerde knop weer verdwenen.
Ik ga het niet weer opnieuw typen, maar ik kom inclusief alles (benzine, banden, onderhoud, belasting, verzekering, kleding etc...) op 17ct de kilometer bij 40km per dag. Met een vergoeding van 19ct de kilometer rijd ik kostendekkend.
Ik zit sinds maart 2010 onafgebroken op de fiets. Zonder extreem dure kleding en met een '99 SV650N die ik in 2011 voor een bedrag heb gekocht, waar ze nu zelfs nog niet voor gaan. Dus ik heb geen afschrijving meegeteld.
Het is dus zeer goed te doen, tegen een lage kilometerprijs

Dit is natuurlijk zelfbedrog. De aanschaf/ afschrijving niet meetellen en dan op een lage km prijs komen. Dat je aanschaf naar eigen zeggen een koopje was, dist daar niets aan af.
😊
 
ik heb al een beetje zitten rekenen
ik zou per maand ongeveer 66 euro aan benzine kwijt zijn (uitgegaan van 1 op 15)
afschrijving van 2000 per 2 jaar dus 83 p/m
kleding zoon 800 euro per 2 jaar dus 33p/m
onderhoud nog niet op een bedrag kunnen komen maar als ik op 200 per jaar ga zitten kom ik denk ik een heel eind als ik meerendeel zelf doe dus 16p/m
banden 1x per jaar ongeveer is 400 dus 33 p/m
verzekering en belasting betaal ik al dus neem ik nu niet mee
dan kom ik op een bedrag uit van €231.-
km vergoeding van 0.19= €190p/m
dus een €100.- er bij per maand en Km vergoeding komt al een heel eind in de richting
hier ben ik uit gegaan van een "wat oudere"motor want nieuw zie ik mezelf niet gauw kopen...
ook kwa kleding hoef ik niet het nieuwste van het nieuwste of het allerbeste.

wel heb ik naar zoon kawa z300 zitten kijken best gave motors voor leuke prijzen alleen zou ik deze eerst een keer een weekend moeten huren om te kijken of ik hem prive leuk genoeg vindt :P
maar voor woonwerk is dit volgens mij een hele fijne motor.
 
Laatst bewerkt:
- banden gaan pakweg 10k km mee, en een setje kost €300-400 (en als je met een CBF mak an doet dan kun je daar best wat op besparen)
Een setje goede banden kost wel zo'n 300 euro, klopt. Maar het is natuurlijk niet zo dat je dat bedrag iedere 10K kwijt bent. Een voorband gaat immers veel langer mee dan een achterband. Ikzelf heb een setje Pilot Road 4 Trail's onder mijn DL1000 liggen (een fiets die volgens mij niet echt zuinig met de achterband omgaat...) en deed met de vorige achterband bijna 20K. Zelfs aan het einde voelde die band nog prima. De achterband is pas weer vervangen. Kleine 200 euro incl. montage bij mijn favoriete garage (hé dat rijmt :+) maar dat kan nog wel goedkoper als je even gaat shoppen.

Bij de vergelijking met de auto hangt er ook nogal vanaf wat je ter beschikking hebt. Mijn C5 doet ongeveer 1:11 / 1:12. Mijn DL1000 doet afhankelijk van het traject (lees: of ik harder dan 110 kan :+) tussen de 1:15 en de 1:18.
Banden voor een C5 zijn ook niet goedkoop maar gaan inderdaad wel 2x zo lang mee. Anderzijds ben ik voor de C5 al zo'n 85 euro per maand kwijt als 'ie stilstaat (wb + verzekering) en voor de DL1000 maar 26.
De C5 hoeft lang niet zo vaak om een beurt als de motor... maar een beurt is wel veel duurder (ja, ik laat alles doen).

Kweenie. Ik *denk* dat ik goedkoper uit ben met de motor maar ik heb 't nooit goed uitgerekend. Vind ik ook niet zo interessant want ik vind met de motor gewoon prettiger. Dat 't in mijn geval ook nog iets goedkoper uitvalt is mooi meegenomen. :)

Ohja: ik heb natuurlijk wel eens gekeken naar een kleinere, zuinigere auto... maar voor m'n C5 geeft niemand meer serieus geld dus voor een kleinere zuinigere auto moet ik pittig bijleggen dus daar wordt 't verschil op korte termijn ook niet echt kleiner van.
 
maar voor banden heb ik gewoon 400 euro geteld want de eerste set banden zal redelijk snel aan de beurt zijn niet dat ze out zijn maar dat zijn van die corsa race bandjes :p dus daarmee woonwerk zal wel zo een effect hebben.
en alles wat ik over houd van die banden is mooi mee genomen :)


ik ga niet uitrekenen of met de auto goedkoper is want ik wil gewoon de keus maken tussen kantoor werk met de motor of gewoon weer in de buiten dienst met de caddy
 
Eeuwige discussie, woon-werk auto vs. motor. :P
Ik doe ook veelal met de motor. Maar nu ik niet meer in de randstad woon en werk is het wel anders. Nauwelijks files dus dat voordeel valt weg en ook meer km's - 60-70 km enkele reis - is op de motor zelfs een beetje saai :/ waardoor ik de radio begin te missen. :$ In de winter ging het voorheen prima maar nu met een uur reistijd, moet ik toegeven dat ik dat met vrieskou niet volhoud. :N
Jullie hebben wel zuipschuiten allemaal zeg. :P Mijn motor doet met gemak 1 op 20 en de auto (diesel) 1 op 18.
Dat maakt natuurlijk veel uit voor de berekeningen.
8<
ik ga niet uitrekenen of met de auto goedkoper is want ik wil gewoon de keus maken tussen kantoor werk met de motor of gewoon weer in de buiten dienst met de caddy
Sorry maar nu neem je twee dingen samen die niks met elkaar te maken hebben. Ik zou zeggen, eerst goed nadenken over kantoor of buitendienst. Dat is immers je dagelijkse werk! Daarna pas beslissen over het reizen. Voor de kantoorbaan kiezen alleen maar omdat je dan met de motor kunt, lijkt mij niet de juiste afweging.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd een vergelijkbare afstand en ook het hele jaar door. Ik gebruik een relatief goedkoop pak, met veel regen of extreme kou doe ik daar een regenjack overheen. Zo blijf ik warm en droog en zit ik niet met een nat pak. Ik heb ook meerdere handschoenen maar met handvatverwarming en handkappen heb ik mijn winterhandschoenen in de praktijk alleen aan als het ver onder nul is.
 
Ik zou direct elektrisch gaan rijden, als ik nu zou beginnen. Prijzig in aanschaf, voordelig in onderhoud en benzinekosten liggen rond de 0 euro per eeuw. Mooiste feature: nooit meer tanken.. arghhh met je natte en koude handschoenen, dat gekloot met je pasje en die pomp... altijd op ongelegen momenten :X Oja en je bent razendsnel, ook wel lekker :]
 
ow confronterend dit.. berekenen wat motorrijden nu eigenlijk kost. Zeker als je al het onderhoud uit gaat besteden.

Ik rijd nu bijna negen jaar een CBF600 met kuip en koffers, destijds 2de hands gekocht, aanschafprijs € 6.000,- Een heel praktische motorfiets die erg braaf haar werk erg goed doet.

Gebruik deze fiets met beleid, dwz gewoon met het verkeer mee, geen haast maar relaxed, lekker motorrijden zonder gejakker. Dat zorgt ervoor dat er zo goed als geen kosten zijn geweest. Omdat de onderhoudsintervallen niet meer in het boekje voorkomen gaat Grey eenmaal in de twee jaar voor een beurt. Gemiddelde kosten voor een beurt zijn dan €500/€600 omdat er o.a. klepcontrole plaatsvindt.

Elk jaar doe ik zelf "klein onderhoud" als olie verversen, filters vervangen, remolie vervangen en eens in de twee jaar remblokken vervangen. Hierbij heb je alleen kosten voor onderdelen.

Door het rustige rijgedrag hoeven banden om de ca twee jaar vervangen te worden (20.000 km?) De wielen demonteer/monteer ik zelf en laat alleen de banden erom leggen.

Qua kosten? valt misschien wel mee maar tikt toch best aan. Vergelijkbaar met een kleine 2de hands auto.

Mijn tip: investeer in goede kleding en helm. Ik heb lang met B-merken rondgereden en enkele jaren geleden geïnvesteerd in Rukka en Schuberth. Wil nooit meer anders! Dit zit comfortabel, absoluut waterdicht, is rustgevend etc.

Dit geeft wel een enorme druk op het kostenplaatje:

Een nieuw Rukka pak (€ 1200-)
Rukka handschoenen (€ 170,-)
Alpine Stars laarzen (€ 230,-)
helm (€ 579,-)

Maar deze gaan -hopelijk- weer 5 a 6 jaar mee..

Ik zou dus niet meer anders willen dan goede kleding, dan maar op een iets eenvoudiger motor. Bij mij in de buurt kom ik regelmatig een medemotorrijder tegen op een prachtige recente FJR, maar met een oud motorjack, gewone schoenen en in een spijkerbroek. Ook als het koud is of giet van de regen!

Ik denk dat ik op die momenten meer plezier heb op mijn CBFje
 
Sorry maar nu neem je twee dingen samen die niks met elkaar te maken hebben. Ik zou zeggen, eerst goed nadenken over kantoor of buitendienst. Dat is immers je dagelijkse werk! Daarna pas beslissen over het reizen.

nou daar denk ik anders over het zit namelijk zo

ben door omstandig heden tijdelijk op kantoor komen te zitten.
opzich bevalt dat wel maar nu kom ik voor een keuze te staan.

of weer de buiten dienst in dus met de caddy.
of op kantoor blijven maar dan moet de caddy de deur uit en moet ik zelf vervoer regelen en ik ben daar best toe berijd maar dan wil ik eerst een berekening maken wat dat extra kost en dit bij mijn baas neer legen zo van ik wil wel op kantoor maar dan moet ten minste dit er maandelijks bij.
 
Onderschat de kosten niet, heb een jaar woon/werk met de motor gedaan
om de kosten te drukken.

Ja, had zeker meer lol..
Ja, was zeker sneller waar ik moest wezen..
( véél sneller )

Nee, heb alleen maar meer geld uitgegeven. ( pak / helm en dergelijke niet eens meegerekend )

1- banden, die zijn prijzig , en slijten rap...
Veel sneller als bij een koekblik..

2- brandstof , nu .. ok.. is mijn rechterhand wat agressiever als m'n rechter voet,
maar ik verbruikte toch echt meer peut met de motor... ( 1 / 12 ) als met de auto ( 1 / 16 )


Allebei afschrijving nihil ( oude auto én motor ) , onderhoud in eigen beheer.

Beide punten is nogal afhankelijk van het type motor en je rijstijl.

Mijn motor zit op gemiddeld 1 op 22, en dan doe ik echt niet rustig aan.
Doe ik dat wel dat kom ik erg in de buurt van 1 op 25.

Banden gaan 20K tot 30K mee, weer afhankelijk van mijn beheersing tijdens het rijden.
 
Ook hier een woon-werk tuffer, 4 x id week 91 km per dag, waarvan grotendeels provinciaal.
Hiervoor gebruik ik een Honda PCX 150. Deze heb ik aangeschaft omdat een grote motor niet in mijn schuur past en hij zuinig is. (Heb gewoon A rijbewijs)

De voordelen hiervan zijn als volgt:

- Lage aanschaf (€ 2.900
- Lage verzekering € 10-15 p.m.)
- Laag benzine verbruik, € 40-50 p.m. (1 op 40-45 met gemak)

Ik houd dus per maand aan reiskosten verg. 0.18ct km, zo'n € 180 over, wat beschikbaar is voor onderhoud/afschrijving.
Dit zorgt ervoor dat ik de motor budgetneutraal kan rijden. Heb een 'aparte' spaarpot en hier betaal ik het onderhoud (dealer) uit, aanschaf accessoires en de vervanging na een aantal jaar. Dit potje staat ondanks deze kosten, 750 in de plus. (start juli 2016)
Als je zelf onderhoud kan doen is een scooter helemaal goedkoop.

Rij door weer en wind, heb dan ook een windscherm, beenkleed, winterbanden en verwarmde handschoenen (echt nodig) maar dan is het echt goed te doen, heb verder een cheap lidl pak en goedkope helm, wel aangemeten oordoppen.

Maargoed, neem aan dat je voorkeur niet uitgaat naar deze optie, omdat de motor te licht is. In dat geval zal je echt een zuinige motor moeten selecteren, want alleen dan kan je enigzins budget neutraal rijden. Als de motor van mij niet zo zuinig was, zou een koekblikje rijden toch goedkoper zijn (lagere onderhoudsinterval (wel veeeeel trager in de spits).

Ik stel geen hoge eisen aan woon-werk vervoer, (privé wel een dik aangeklede middenklasser) al is het soms irritant dat als het gas opengaat er in vergelijking met een 'echte' motor weinig gebeurd (maar alle auto's trek je er bij een verkeerslicht echt wel uit).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tiental jaar woonwerk op de motor gedaan.

Qua kosten (vrijwel al het onderhoud zelf gedaan, gewoon conform wphb) kwam ik rond de 13 en 11 ct/km uit (BMW K75RT, Suzuki GS500) waarbij ik de kleding, afschrijving en vaste lasten niet meegerekend heb. Deze afschrijving bestaat uit 100 euro per jaar voor de K75RT en 275 euro per jaar voor de GS500. Je kan genoeg oudere, nog goed functionerende motoren scoren voor een paar kwartjes als je het eisenlijstje beperkt houdt (bijvoorbeeld geen ABS).
Motorkleding koop ik altijd in de uitverkoop of bij de Gamma/Lidl en ik rij wel altijd met gehoorbescherming. Qua waterdichtheid en bescherming is een betere kwaliteit kleding de beste keuze.

Ik heb in deze periode afstanden gereden tussen 20 km woonwerk en 100 km woonwerk. In deze periode ben ik de GS500 gaan waarderen om zijn handelbaarheid (je prikt hem heel gemakkelijk tussen de file door) en de K75RT waardeer ik door zijn goede bescherming tegen de elementen (met 100 km/uur door de stromende regen en toch relatief droog blijven).

Echter, je leert ook de minpunten heel goed kennen. De K75RT heeft als minpunt dat hij elektrisch zwak is. Dit zijn tot nu toe altijd kleine dingetjes geweest, maar als je de zoveelste keer het knipperlichtje niet kan uitzetten of geen koplamp hebt, ontstaat er toch irritatie.
De GS500 heeft als minpunt dat hij klein maar dapper is. Een goede storm tegen beperkt de topsnelheid tot net 130 km/uur en dat heeft gevolgen. Hij rijdt niet meer rustig en bij continu volgas rijden lust de GS500 best wel een flinke slok olie.

Maar ik heb veel plezier beleefd aan het woonwerk-motor-rijden. Je geniet onderweg van het rijden op de motor, je kan vrijwel altijd parkeren en vertraging door files kost je niet direct een paar uur. Ik denk er zelfs sterk aan om de leasebak vaarwel te zeggen en binnenkort weer op de woonwerk motor te stappen.

Een ding: Denk er aan dat een tweedehands motor met een paar ton op de teller geen drol meer opbrengt. De afschrijving berekenen is daarom niet moeilijker dan aanschafprijs over het aantal jaar gebruik.
 
Hoi, duidelijk verhaal: een quote voor de baas gewenst. Ik zal mijn ervaring delen.

Voor zakelijke doeleinden rij ik een FJR: die koop ik nieuw, rij er 2 jaar mee (einde garantieperiode), de teller staat dan op 50000 km give or take, en dan kost-ie zo'n €0.45 per km. Dat is inclusief afschrijving, onderhoud, benzine, belasting en verzekering, maar exclusief rentederving (geld op bankrekening levert anno nu praktisch niets op). Iedere 2 jaar wissel ik ook van motorkleding, à raison van pakweg €2000, want goede spulen zijn raadzaam als je in weer en wind rijdt. Als je dat meeneemt, dan kom je op €0.53 per km.

UItgaande van die 25000 km per jaar kost die FJR dus 25000 x 0.53 / 12 = €883 per maand, inclusief BTW, netto. Nou rij ik dat ding in de BV, dus kan ik de BTW verrekenen, maar als je dat vertaald naar brutoloon - ik weet niet wat jij verdient, dus ik gok maar wat - dan kom je grofweg uit op €1200-1300 bruto per maand, wat je dan dus bovenop je brutoloon zou moeten krijgen. Met jouw kilometrage kan jouw baas voor dat geld een verlengde Caddy met V6 en 2 turbo's leasen, om die vervolgens onder jouw kont te schuiven...

Ik zeg niet dat je dat bedrag aan je baas moet voorstellen - want een CBF is geen FJR en kost in aanschaf zodoende geen 20k€, dus je schrijft er minder op af - maar je kunt wel dezelfde benadering kiezen:

- neem het verwachtte jaarkilometrage als uitgangspunt
- brandstofkosten zijn obv verbruik gemakkelijk te berekenen
- verzekeringspremie ken je, als het goed is
- houderschapsbelasting idem
- banden gaan pakweg 10k km mee, en een setje kost €300-400 (en als je met een CBF mak an doet dan kun je daar best wat op besparen)
- reken voor overig onderhoud ongeveer 10 cent per km (als je het zelf doet kun je besparen natuurlijk)
- motorkleding meenemen in de berekening, ga uit van goede spullen, afschrijven over 2 jaar
- afschrijving van jouw motor: kijk even op marktplaats.nl voor een indicatie van prijzen voor de verschillende bouwjaren, en neem het verschil

Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, maar mijn inschatting is dat het je sowieso geld gaat kosten: voor het geld dat motortje rijden kost met dergelijke kilometrages (als je hecht aan betrouwbaarheid en niet zelf wilt sleutelen), en vertaald naar loonkosten, kan een werkgever een behoorlijke middenklasse auto leasen. Maar als-ie de Caddy nu al afneemt, dan denk ik niet dat de kans erg groot is dat-ie dat gaat doen. Onderhandelen dus...
Waarom zou zijn baas hem een auto leasen, enkel om naar kantoor te rijden? :P
 
Eeuwige discussie, woon-werk auto vs. motor. :P
Ik doe ook veelal met de motor. Maar nu ik niet meer in de randstad woon en werk is het wel anders. Nauwelijks files dus dat voordeel valt weg en ook meer km's - 60-70 km enkele reis - is op de motor zelfs een beetje saai :/ waardoor ik de radio begin te missen. :$
Bluetooth in je helm en streamen maar, radio in de helm maakt lange stukken rijden op de snelweg zo veel draaglijker...

Ik zou direct elektrisch gaan rijden, als ik nu zou beginnen. Prijzig in aanschaf, voordelig in onderhoud en benzinekosten liggen rond de 0 euro per eeuw. Mooiste feature: nooit meer tanken.. arghhh met je natte en koude handschoenen, dat gekloot met je pasje en die pomp... altijd op ongelegen momenten :X Oja en je bent razendsnel, ook wel lekker :]
Helemaal met de afstand die TS hoeft te doen is elektrisch rijden geen probleem. Sterker nog als ie hem zakelijk leased dan kan dat onder streep heel voordelig uitvallen.
 
Waarom zou zijn baas hem een auto leasen, enkel om naar kantoor te rijden? :P
Even verder lezen ;) want ik zei zelf ook al dat niet te verwachten. En ik heb zelf niets met Caddy's, maar eentje met een biturbo V6 in het vooronder lijkt me wel geinig...

@TS: als je graag op kantoor wilt zitten en er een salarisverhoging ter compensatie van reiskosten bij krijgt: gewoon proberen. Je merkt vanzelf of ww per motor jouw ding is, of dat je met het invallen van herfst of winter weer in auto (bus of trein) zit. Zolang je geen appels met peren gaat vergelijken zal het elkaar qua kosten niet reusachtig veel ontlopen, en bespaartips werden al gegeven.
 
hi, een aantal jaar geleden had ik ook iets geprobeerd , nu wil ik nooit meer wat anders dan woon-werk verkeer met de motor. ik had toen net geen nieuwe suzuki sixteen gekocht om te testen. Hier een verslag met alle kosten van een jaar ( inclusief onderhoud bij een monteur )

Gebruikerstest: Suzuki SIXteen 125/150 (2013)
 
Terug
Bovenaan Onderaan