Kosten woonwerk met de motor

Als het weer zo slecht wordt geven ze altijd wel code rood af en dan is toch niks verzekerd dus moet je lekker thuis blijven. En als het sneeuwt of ijzelt is het vooral op de kleine wegen oppassen en op de grote wegen kan je gewoon rijden. Rij nou 6 jaar het hele jaar door en heb nog nooit niet kunnen rijden.
:^ En als het echt gek is, is dat toch misschien 3 dagen per jaar... niet echt de moeite om een backup-plan voor te maken. Ik heb de afgelopen 5, 6 jaar nog nooit de motor laten staan vanwege het weer.
Soms scheelt het bijvoorbeeld om een uurtje later te vertrekken (vermits je werk dat toelaat natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Ook hier heb ik al over nagedacht :+

Het is namelijk zo
Mijn vriendin is metselaar ( nee ze heet niet holga ze rookt geen zware shag en ze ziet er ook nog is goed uit :P )
En als het dus egt glad en sneeuw en weet ik wat, dan is de kans erg groot dat mijn vriendin in de vorst zit en dan zou ik kunnen overwegen de auto te pakken.
 
Ook hier heb ik al over nagedacht :+

Het is namelijk zo
Mijn vriendin is metselaar ( nee ze heet niet holga ze rookt geen zware shag en ze ziet er ook nog is goed uit :P )
En als het dus egt glad en sneeuw en weet ik wat, dan is de kans erg groot dat mijn vriendin in de vorst zit en dan zou ik kunnen overwegen de auto te pakken.

Dan neem jij de caddy van Holga?
 
Doe al jaren woon-werk op de motor 140 kilometer per dag. Los van het feit dat het sneller is vanwege de files vind ik het ook gewoon veel leuker met de motor dan met de auto. Kosten heb ik nog nooit naar gekeken, al vraag ik me af of het wat betreft verbruiks en onderhoudskosten veel goedkoper is dan met de auto. Boeit me eigenlijk ook niks, ik blijf toch met de motor gaan. De keren dat ik op jaarbasis vanwege het weer met de auto ga zijn op één hand te tellen, en meestal hadden zelfs die keren achteraf ook gewoon met de motor gekund. En wat kou betreft, die 30km die ts moet rijden daar doe je misschien een half uurtje over? Tegen die tijd dat je echt koud krijg ben je er al.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al 16 jaar het hele jaar woon werk over een afstand van ongeveer 20km enkele reis.
Heb niet de goedkoopste maar zeker niet de duurste motorkleding, kan wel goed zijn maar vind de prijzen absurd.
Pak voor ongeveer €500 en normaal gaat dat een jaar of 5 mee, dan heb je nieuw nodig omdat het te snel door gaat lekken.
Paar motorlaarzen van €200 die ondertussen al 10 jaar meegaan.
Verbruikskosten zijn afhankelijk van je motor en rijstijl... dat heb je zelf in de hand.
Een ketting gaat misschien wat minder lang mee omdat deze veel heeft te verduren tijdens de pekelritjes. Regelmatig reinigen en goed insmeren...
Evenals remklauwen, het is beter die voor en na de winter schoon te maken en zoals je aangeeft kun je dat zelf, scheelt weer.

Al met al denk ik dat motor rijden niet goedkoper is dan auto rijden.
Vaker banden, ketting en tandwielen wisselen, prijsverschil onderhoudsbeurten is niet groot, alleen het aantal kilometers tussen een beurt verschilt.
 
Je bespaard al snel 40 euro per maand op de wegenbelasting. Ik denk toch echt dat een motor goedkoper is.
 
Je bespaard al snel 40 euro per maand op de wegenbelasting. Ik denk toch echt dat een motor goedkoper is.
Dit hangt van zoveel verschillende dingen af. Wat voor motor zet je weg tegen wat voor auto. Een dikke KTM met een onderhoudsinterval van 8000 KM tegen een fiat panda bijvoorbeeld. Dan denk ik oprecht dat een panda goedkoper is over een jaar gezien. Daarentegen Pak je een cb500x tegenover een audi A8 dan denk ik dat de motor weer goedkoper is.

Auto is duurder (per jaar gezien); Wegenbelasting, verzekering, aanschaf (uitgaande van nieuw)
motor is duurder (per jaar gezien); ODH, banden, ketting, kleding (uitgaande van nieuw)
 
Dit hangt van zoveel verschillende dingen af. Wat voor motor zet je weg tegen wat voor auto. Een dikke KTM met een onderhoudsinterval van 8000 KM tegen een fiat panda bijvoorbeeld. Dan denk ik oprecht dat een panda goedkoper is over een jaar gezien. Daarentegen Pak je een cb500x tegenover een audi A8 dan denk ik dat de motor weer goedkoper is.

Auto is duurder (per jaar gezien); Wegenbelasting, verzekering, aanschaf (uitgaande van nieuw)
motor is duurder (per jaar gezien); ODH, banden, ketting, kleding (uitgaande van nieuw)

Ennehm... Afschrijving? Als je er even veel kilometers per jaar (om maar eens een metriek te nemen) mee rijdt dan schrijf je de motor nog wel even veel sneller af dan de auto. Zeker uitgaande van beide nieuw. Een motor is met 50k op de klok echt veel ouder dan een auto... Dan heb je trouwens ook nog de APK bij auto's, maar dat zijn de kosten niet op het totaalplaatje natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ennehm... Afschrijving? Als je er even veel kilometers per jaar (om maar eens een metriek te nemen) mee rijdt dan schrijf je de motor nog wel even veel sneller af dan de auto. Zeker uitgaande van beide nieuw. Een motor is met 50k op de klok echt veel ouder dan een auto... Dan heb je trouwens ook nog de APK bij auto's, maar dat zijn de kosten niet op het totaalplaatje natuurlijk.

Klopt de afschrijving is er inderdaad ook nog (rij zelf brikjes, dus niet aan gedacht). De apk is er bij nieuw (de eerste 4 jaar niet)
 
Als je voor 30 km ww, minimale kosten en wat beweging gaat, dan zou een speed pedelec (45 km/uur trapondersteunde fiets) misschien ook een optie zijn. Opladen met normale 220 volt stekker en bruikbaar als een fiets.

[~[url="https://www.fietsenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/0/thumbnail/163b81649b7ef7bc8a00b0066e59ae0a/c/i/cityzen-speed-heren_1.jpg"]afbeelding~][/url]

cityzen-speed-heren_1.jpg


Deze haal ik vrijdag op! Lease constructie via mijn werk. 34km ww (enkele reis)

De laatste jaren ging het echt fout wat betreft motorkosten.
De stap naar Europees (BMW) heeft mij de das omgedaan. :(

Ik deed deze route daarom al geruime tijd met de auto.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al 16 jaar het hele jaar woon werk over een afstand van ongeveer 20km enkele reis.
Heb niet de goedkoopste maar zeker niet de duurste motorkleding, kan wel goed zijn maar vind de prijzen absurd.
Pak voor ongeveer €500 en normaal gaat dat een jaar of 5 mee, dan heb je nieuw nodig omdat het te snel door gaat lekken.
Paar motorlaarzen van €200 die ondertussen al 10 jaar meegaan.
Verbruikskosten zijn afhankelijk van je motor en rijstijl... dat heb je zelf in de hand.
Een ketting gaat misschien wat minder lang mee omdat deze veel heeft te verduren tijdens de pekelritjes. Regelmatig reinigen en goed insmeren...
Evenals remklauwen, het is beter die voor en na de winter schoon te maken en zoals je aangeeft kun je dat zelf, scheelt weer.

Al met al denk ik dat motor rijden niet goedkoper is dan auto rijden.
Vaker banden, ketting en tandwielen wisselen, prijsverschil onderhoudsbeurten is niet groot, alleen het aantal kilometers tussen een beurt verschilt.
Een textielpak moet je, vind ik, eigenlijk elk jaar wassen met speciaal wasmiddel en daarna weer impregneren. Rij nu al jaren met een Dainese textielpak en is nog steeds waterdicht. Mijn wandelschoenen, ook Goretex, als die gaan lekken laat ik ze 1 dag onder water staan om de werking van de Goretex laag weer te activeren of zoiets. werkt wel.
 
Als je echt goedkoop wil dan moet je een Starlet of een Micra kopen. Iets duurder in MRB maar onderhoud is zo goedkoop dat je het verschil met een motor nihil zal zijn. 15000km per jaar is zowat een keer per jaar 1,5x een set banden, kleppenstellen en een halve set ketting-tandwielen. Verbruik is met 1 op 16 verwaarloosbaar t.o.v. de motor.

Het moet dus wel echt de voorkeur hebben om met de motor woon-werk te doen imho.
 
Ennehm... Afschrijving? Als je er even veel kilometers per jaar (om maar eens een metriek te nemen) mee rijdt dan schrijf je de motor nog wel even veel sneller af dan de auto.
Hoezo? Na iedere ton heb je weer een maagdelijke motor, dat kun je van een auto niet zeggen. :+
 
Ook hier heb ik al over nagedacht :+

Het is namelijk zo
Mijn vriendin is metselaar ( nee ze heet niet holga ze rookt geen zware shag en ze ziet er ook nog is goed uit :P )
En als het dus egt glad en sneeuw en weet ik wat, dan is de kans erg groot dat mijn vriendin in de vorst zit en dan zou ik kunnen overwegen de auto te pakken.
En je was al die bouwvakkers voor :+

Ach hoeveel dagen is het echt te slecht om te rijden met een beetje pech 2 maand.
Vaak is het maar een paar dagen of weken.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al 16 jaar het hele jaar woon werk over een afstand van ongeveer 20km enkele reis.
Heb niet de goedkoopste maar zeker niet de duurste motorkleding, kan wel goed zijn maar vind de prijzen absurd.
Pak voor ongeveer €500 en normaal gaat dat een jaar of 5 mee, dan heb je nieuw nodig omdat het te snel door gaat lekken.
Paar motorlaarzen van €200 die ondertussen al 10 jaar meegaan.
Verbruikskosten zijn afhankelijk van je motor en rijstijl... dat heb je zelf in de hand.
Een ketting gaat misschien wat minder lang mee omdat deze veel heeft te verduren tijdens de pekelritjes. Regelmatig reinigen en goed insmeren...
Evenals remklauwen, het is beter die voor en na de winter schoon te maken en zoals je aangeeft kun je dat zelf, scheelt weer.

Al met al denk ik dat motor rijden niet goedkoper is dan auto rijden.
Vaker banden, ketting en tandwielen wisselen, prijsverschil onderhoudsbeurten is niet groot, alleen het aantal kilometers tussen een beurt verschilt.
Goedkoper nee wel gezonder je hebt namelijk geen last van file stres :X
 
Vorige fiets was een F650GS, gekocht met 10.000 op de klok. Elke 10k een beurtje van 200, elke 15k een setje banden, elke 25k een setje ketting/tandwielen en that's it. 1:20 gereden over 90.000 km. MRB 124 per jaar.

Totaal dus 8 beurten = 1600, 4 setjes banden 1000, 3 kettingsets 480, 4 jaar MRB 496, 80000/20=4000 liter peut @ 1,55 = 6200. Verkoopprijs 1000 euro, aanschaf 3500 dus 2500 afschrijving. Verzekering 60/jaar.

Over 4 jaar kostte de fiets dus 12516, das dus ~14 cent per kilometer. Knappe vent die dat met een auto doet.
 
Goedkoper nee wel gezonder je hebt namelijk geen last van file stres :X

Ik vind op de motor tussen de file door rijden ook niet echt relaxed. Bij voorkeur pak ik dan ook een route buiten de snelweg om in spitstijden. Maar dat deed ik vroeger toen ik nog een auto had ook.
 
Vorige fiets was een F650GS, gekocht met 10.000 op de klok. Elke 10k een beurtje van 200, elke 15k een setje banden, elke 25k een setje ketting/tandwielen en that's it. 1:20 gereden over 90.000 km. MRB 124 per jaar.

Totaal dus 8 beurten = 1600, 4 setjes banden 1000, 3 kettingsets 480, 4 jaar MRB 496, 80000/20=4000 liter peut @ 1,55 = 6200. Verkoopprijs 1000 euro, aanschaf 3500 dus 2500 afschrijving. Verzekering 60/jaar.

Over 4 jaar kostte de fiets dus 12516, das dus ~14 cent per kilometer. Knappe vent die dat met een auto doet.
Motorpak, handschoenen, laarzen, helm moeten zeker in deze berekening meegenomen worden. Denk dat je dan alweer een stukje hoger uitkomt. Weet niet of je zelf nog olie, remvloeistof ed bijvulde? Bij motorrijden heb je gewoon te maken met wat extra kosten qua kleding ed hoewel dit niet wil zeggen dat het dan ook duurder is dan autorijden. Zelf heb ik ook nog de motornavigatie en UClear in de berekening gestopt omdat dit in een auto al standaard ingebouwd zit tegenwoordig.
 
Ik vind op de motor tussen de file door rijden ook niet echt relaxed. Bij voorkeur pak ik dan ook een route buiten de snelweg om in spitstijden. Maar dat deed ik vroeger toen ik nog een auto had ook.

Na jaren woon-werk ben ik om die reden gestopt met de motor als vervoersmiddel hiervoor. File over de volledige afstand (30 km), goed opletten (1 keer omver gereden door een automobilist die niet goed op zat te letten) en uiteindelijke snelheidswinst beperkt, ik kon niet met 120 tussen de file door. Doe nu alles met trein en fiets. Overigens vind ik fietsen in de stad gevaarlijker dan motorrijden op de snelweg. Maar dat is een andere discussie.
 
Vorige fiets was een F650GS, gekocht met 10.000 op de klok. Elke 10k een beurtje van 200, elke 15k een setje banden, elke 25k een setje ketting/tandwielen en that's it. 1:20 gereden over 90.000 km. MRB 124 per jaar.

Totaal dus 8 beurten = 1600, 4 setjes banden 1000, 3 kettingsets 480, 4 jaar MRB 496, 80000/20=4000 liter peut @ 1,55 = 6200. Verkoopprijs 1000 euro, aanschaf 3500 dus 2500 afschrijving. Verzekering 60/jaar.

Over 4 jaar kostte de fiets dus 12516, das dus ~14 cent per kilometer. Knappe vent die dat met een auto doet.

Mooi sommetje, maar...

1) De afschrijving van de aanschaf is dan ook bijna helemaal door de eerste eigenaar voor z'n rekening genomen :)
2) 1:20 is best zuinig als je dagelijks woonwerk rijdt :o
3) Vet goedkope verzekering :o
4) 90.000 km op een BMW gereden met 8 beurtjes van €200? Wow... Nooit een nieuwe accu nodig gehad, nooit een grote beurt met kleppenstellen en zo moeten doen, nooit filters hoeven laten vervangen of iets anders gehad dat opeens toch een paar honderd euro meer kost, of zat dat allemaal in die beurtjes van €200? Of deed je heel veel zelf?

en natuurlijk... 5) Wie rijdt er nou weer een F650GS :P

Ik ben het wel geheel met je eens dat een goede koop qua tweedehands middelmaatje motor vs. tweedehands middelmaatje auto heel goed in het voordeel van de motor kan uitvallen...
 
Vorige fiets was een F650GS, gekocht met 10.000 op de klok. Elke 10k een beurtje van 200, elke 15k een setje banden, elke 25k een setje ketting/tandwielen en that's it. 1:20 gereden over 90.000 km. MRB 124 per jaar.

Totaal dus 8 beurten = 1600, 4 setjes banden 1000, 3 kettingsets 480, 4 jaar MRB 496, 80000/20=4000 liter peut @ 1,55 = 6200. Verkoopprijs 1000 euro, aanschaf 3500 dus 2500 afschrijving. Verzekering 60/jaar.

Over 4 jaar kostte de fiets dus 12516, das dus ~14 cent per kilometer. Knappe vent die dat met een auto doet.
Dat zijn geen beurtjes bij de BMW dealer geweest :P
 
Vorige fiets was een F650GS, gekocht met 10.000 op de klok. Elke 10k een beurtje van 200, elke 15k een setje banden, elke 25k een setje ketting/tandwielen en that's it. 1:20 gereden over 90.000 km. MRB 124 per jaar.

Totaal dus 8 beurten = 1600, 4 setjes banden 1000, 3 kettingsets 480, 4 jaar MRB 496, 80000/20=4000 liter peut @ 1,55 = 6200. Verkoopprijs 1000 euro, aanschaf 3500 dus 2500 afschrijving. Verzekering 60/jaar.

Over 4 jaar kostte de fiets dus 12516, das dus ~14 cent per kilometer. Knappe vent die dat met een auto doet.

Met 80k heb je al minimaal 2 keer kleppen moeten stellen lijkt mij. Lijkt mij ook dat je dan wel eens een lager hier of daar hebt moeten vervangen. Een accu is al eens genoemd.

Aardig wanneer iemand dit voor je doet voor 200 euro. Anders houdt die gast jou voor de gek. Of jij doet het veelal zelf. Of jouw motor is slecht onderhouden.
 
Laatst bewerkt:
Ennehm... Afschrijving? Als je er even veel kilometers per jaar (om maar eens een metriek te nemen) mee rijdt dan schrijf je de motor nog wel even veel sneller af dan de auto. Zeker uitgaande van beide nieuw. Een motor is met 50k op de klok echt veel ouder dan een auto... Dan heb je trouwens ook nog de APK bij auto's, maar dat zijn de kosten niet op het totaalplaatje natuurlijk.

Dat is voor mij idd de rede om oudere fietsen met weinig km's te kiezen.
Ik heb vorig jaar op het punt gestaan om een nwe Z800 te kopen, maar ik rij 20.000 per jaar, wie wil er na 4 jaar een Z800 kopen met 80.000 km erop?
Ik denk dat het verstandig is om woon werk met een oudere fiets te doen,met weinig km op de teller bij aanschaf, is het meteen niet erg als er pekel schade op komt, of dat je met sneeuw onderuit gaat (ik heb afgelopen jaar ook op m'n snuffert gelegen doordat het opeens was gaan sneeuwen toen ik aan het werk was en niet voorspeld was).

Maar dit zijn allemaal persoonlijke voorkeuren uiteraard.
 
Vandaag voor de baas 2 x 93 km enkele reis gereden, levert me 50 euro bruto op en dat met een Motorscooter, 1 op 50 is t leuk. Dat kostte me namelijk 6 euro.
Enkel met een zo laag verbruik kan je kostendekkend rijden, in het geval je motor 1 op 20 of meer verbruikt is het niet lonend, omdat je vaker een beurt moet laten uitvoeren en je de kleding etc ook niet moet vergeten.

Mede Daarom rijd ik een motorscooter, dat ie niet harder dan 100 gaat kan me niet zoveel schelen, ik kan wel mooi onder m'n werk id parkeergarage staan, ipv een kwartier vanaf de trein moeten lopen ( wel gezond)
 
Terug
Bovenaan Onderaan