Kostenplaatje motor hebben

deric1

Rookie
12 okt 2009
2
0
Heerenveen
Hoi,

Ik probeer een beetje inzicht te krijgen in hoe duur het is om een motor te hebben, hiermee bedoel ik bijvoorbeeld:

- het rijbewijs
- kosten per maand (verzekering etc)
- vervanging onderdelen
- en alles wat ik nu vergeet.

Alvast bedankt!

Deric de Wilde (aankomend motorrijder?)
 
ligt natuurlijk aan je talent en de motor. Vergeet niet kleding er bij te berekenen!
 
rbw:1000 a 1500?
Motor: zoveel als je wil
per maand:
25/125 aan verzekering afhankelijk van de polis en je leeftijd.
Wegenbelasting: 70 perjaar
helm 100-500
etc
 
-Rijbewijs: uitgaande van 25 lessen(ken t gemiddelde niet, maar zal daar wel ergens liggen) a 40 euro, 50 euro voor theorie, en 300 euro voor examens is totaal ongeveer €1400(was ik ongeveer ook kwijt)
-Kosten per maand: wegenbelasting is slechts 7 euro per maand, en verzekering hangt er een beetje vanaf waar je voor kiest, met welke motor en hoeveel schadevrije jaren. pak je alleen WA dan hebje met eurotje of 15 wel genoeg. ik betaal voor mijn 2006 R6 met 0 schade vrije jaren voor WA+ 22 euro per maand. ik ben per maand dus zo'n 30 euro aan vaste lasten kwijt.
-Vervanging van onderdelen: hangt helemaal af van je rijstijl en aantal kilometers. setje banden is bij mij een seizoen mee gegaan en dan zit je aan zo'n 300 euro. Tel daar nog een klein beurtje bij op elk jaar van zo'n 200 euro en om de paar jaar(of x aantal kilometer) een grote beurt a incl kleppen stellen a 500 euro (ligt nogmaals aan type motor en manier van rijden en dan moet je geen stukken hebben uiteraard)
-Kleding: reken voor een totaal outfitje maar tussen de 500-1500 euro(hangt af van de kwaliteit die je wilt en of je leer of textiel pakt) kan natuurlijk veel duurder, maar daar zou ik sowieso niet mee beginnen(ik was totaal 1400 kwijt)
-Als je eventueel een keer onderuit gaat kan je ook op een flinke kostenpost rekenen, maar je gaat er natuurlijk niet op voorhand vanuit dat je op je bek zal gaan.
-Benzine: ik was ongeveer met 60 euro per maand(mooiweerrijder) een heel eind(ongeveer 600 km per maand dus)

je kan het dus zo duur maken als je zelf wilt. Als je gewoon een simpele motor koopt hebje ook niet echt last van afschrijving(en je loopt niet te veel rente mis;))
Je hebt dus aankoop van de motor+ongeveer 1400 euro voor je rijbewijs+tussen de 500-1500 euro voor je pak+ ongeveer per jaar gemiddeld 500 euro aan onderhoud(incl banden) en aan benzine en vaste lasten zo'n 100 euro per maand(bij zo'n 600-800 km per maand)
 
bedankt voor alle info!

Dan kom ik bij mezelf uit op (eerste jaar) :
- rijbewijs (ongeveer) : 1400
- motor (ongeveer :1500
- verzekering (ongeveer) : 250
- Belasting : 84
- Uitgaven verv/reparatie : 500
- Kleding (eenmalig.) :600
- Benzine(65 km/wdag, 9mnd) :1050
- Overig (slot enzo) : 40
----------------- +
Eerste jaar : 5424 totaal.
Per maand 120 Maarrr: rijbewijs etc: 4000!

Per maand + incidenteel : 120 pper maand, Maarrr: reparaties etc: 600


Is dus een dure grap! Zit ik zo in de buurt?


Groeten,
ÐW
 
Op kleding kun je flink besparen als je goed en rustig aan rond kijkt.

Onderhoud kun je flink op besparen als je het grotendeels zelf doet of samen met een ervaren iemand uit een bijv type gebonden club oid.

verzekering heb ik geen idee van, ik lees altijd bedragen waarvan ik denk :o
De hoogte van die bedragen heb ik nog nooit betaald, maar goed dat zijn ook niet de meest hoge kosten.

Benzine is duurrrrrrrrrrrrrr. Rij je veel gaat daar echt veel in zitten.\
Ik ben zlf gemiddeld zo'n €100,- per maand kwijt aan brandstof.
In de zomer is dat al gauw €200,-!!!

Banden blijf ik ook altijd duur vinden, €300,- per jaar ben ik daar aan kwijt.
 
Kijk niet met alles naar 1 jaar. Kleding gaat langer mee, (groot) onderhoud gaat vaak langer mee. Dat moet je niet met een enkel jaar bekijken. En benzine duur? In principe wel, maar je hebt het zelf in de hand door rustig te rijden of een motor te kopen die wat zuiniger is. Zelfde met banden. Koop je supersport banden die binnen 3000km kaal zijn of toerbandjes zoals bijv. BT45 die heel wat langer mee gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan