Koude start, eerste 400m

350-v-twin

MF veteraan
12 aug 2004
1.523
853
den haag
Sinds een jaar heb ik een Suzuki V-Strom 1050, gloedjenieuw gekocht. TOP fiets waar ik erg blij mee ben.
Ik heb echter één (1) vraag over de koude start. Wanneer de motor koud is start hij onmiddellijk.
Ik rij dan rustig weg en hou de indicatie van de koelvloeistof temperatuur in de gaten voor ik wat 'sportiever' ;-) rij })

De eerste 400m is het of de motor in rainmodus rijdt en je nog niet de volle power hebt. Pas na die afstand (ong. 400m ) komt het volle vermogen erin en dat voel je.
Je moet dan gas terugnemen. Afgelopen zaterdag kreeg de motor een kleine beurt. De dealer kende dit verschijnsel niet en aangezien de motor niet meer koud was kon hij het ook niet zelf ervaren. Oh ja, de V-Strom heeft drie rij modi: rain, street en sport. Ik rij bijna altijd in sport.

Voor de Suzuki had ik een Ducati Monster S2R 800 (injectie) die géén rijmodi had, maar precies hetzelfde 'probleem' had. N.l. ook de eerste 300~400m geen vol vermogen. Pas na die afstand kwam ook bij die fiets het volle vermogen erin.

Iemand een idee wat dat kan zijn? (Er is best mee te leven, maar ik zou graag weten hoe dit kan en wat er aan gedaan kan worden).
 
een motor moet eerst op temperatuur komen. Dat kost tijd. Ook al kan een motor meteen na het starten , meteen vol op de gas, is dat niet aan te raden. Metaal zet uit als je het verhit en dat kost tijd. Mijn V7 motor heeft geen warm up hiccup (nog niet vol gas gegeven bij koude motor. Ga ik ook niet doen), maar dat wilt niet zeggen dat ik vol gas ga geven. Eerste paar kilometer rustig aan, dan op de snelweg met een gerust hart vol gas.....

Olie moet ook op werk temperatuur komen....

Techniek weet ik helaas niet alles. Mocht er iemand zijn die het in detail wilt uitleggen....
 
De Vif moet echt even op choke rondreutelen voor ze er echt zin in heeft, de AWO is een draak tot ik ermee de straat uit ben.
De Hallies knallen en bokken, en 'Kamikaze' loopt eerst op twee en dan op drie poten.
Man, je moet mij eens horen als ik net uit bed kom...

Normaal gedrag dus...hènig an
 
Nee, ik rij nooit volgas weg. Laat de motor eerst rustig op temperatuur komen. Het is ook niet erg, ik vroeg mij alleen af wat het kan zijn, waardoor het veroorzaakt wordt?

Als ik jullie reacties lees is er niets aan de hand.

De V-Strom start perfect, rijdt perfect, dus verder helemaal niets te klagen. TOP fiets, aanrader! Vorige maand mee naar Duitsland geweest!

20220827_093457.jpg
 
Wanneer de motor koud is start hij onmiddellijk.
Ik rij dan rustig weg en hou de indicatie van de koelvloeistof temperatuur in de gaten voor ik wat 'sportiever' ;-) rij })

De eerste 400m is het of de motor in rainmodus rijdt en je nog niet de volle power hebt.
en wat is nu juist je probleem, vermits je veel verder dan 400m geen vol vermogen wil gebruiken zeg je ?

en het vol vermogen is er niet , dus heb je het wel al willen gebruiken koud ?
 
Nee, ik wil het niet gebruiken, rij rustig weg. Alleen na 400m word je enigszins "gelanceerd" als de full power opeens loskomt. Als je daar niet op bedacht bent kan dat gevaarlijke situaties opleveren.
 
Injectie regelt je hoeveelheid benzine.
Maar de nieuwe motoren euro 5 of bij welk cijfer zijn we inmiddels die lopen zo schraal.
En bij koude motor wil je liever dat hij wat rijker staat
Denk dat dat het is.
Als je kvs stof warm is betekent het nog niet dat je motorolie op temperatuur is.
2 heel verschillende dingen.
 
Nee, ik wil het niet gebruiken, rij rustig weg. Alleen na 400m word je enigszins "gelanceerd" als de full power opeens loskomt. Als je daar niet op bedacht bent kan dat gevaarlijke situaties opleveren.
Hoe je het nu beschrijft klinkt het alsof je de gashendel even ver open houdt en de motor er opeens vandoor gaat?
Als dit zo is, naar de dealer gaan en hem eens laten afkoelen zodat ze het zelf kunnen ervaren en problemen uitlezen.
 
Ik snap er niks van, je gaat na 400 meter al vol vermogen gebruiken? Hoe moet ik me dat voorstellen? Ga je dan vol op het achterwiel er vandoor?
Ik rij altijd heel rustig weg, ik voel dat de motor nog erg koud is en nog niet zoveel trek heeft. is een injectiefiets en loopt direct mooi rond. Is het wel een probleem of is het een bedieningsfout van je gas?
 
Moderne voertuigen maken gebruik van een opwarmcyclus om de katalysator zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen.

Dit gaat vaak gepaard met licht verhoogd toerental.

Misschien kun je eens nagaan of dit van toepassing is op je 1050. Ik vermoed van wel.
 
Ik snap er niks van, je gaat na 400 meter al vol vermogen gebruiken? Hoe moet ik me dat voorstellen? Ga je dan vol op het achterwiel er vandoor?
Ik rij altijd heel rustig weg, ik voel dat de motor nog erg koud is en nog niet zoveel trek heeft. is een injectiefiets en loopt direct mooi rond. Is het wel een probleem of is het een bedieningsfout van je gas?
Nee, ik leg het nog een keer uit:

motor start koud perfect. Ik rij echt rustig de straat uit (200m). Voor het geval ik dan écht power zou willen (die wil ik niet), maar stel, dan is die power er niet. Lijkt erop alsof hij in rainmodus rijdt i.p.v. sportmodus (sportmodus is wél ingeschakeld). Nog steeds géén probleem, want tegen de tijd dat het einde van de straat in zicht komt is er een basisschool. Ook daar rij ik heel rustig langs met een snelheid van ong. 25km/u.

Vervolgens ga ik de bocht om en kom op een drukke weg. Daar wil ik iets harder rijden om met het verkeer mee te gaan, maar niet harder dan 45~50km/u, omdat ik nog steeds in een woonwijk rij. Als ik die snelheid heb en de gashandel absoluut niet beweeg komt er na 200m ineens veel meer vermogen bij, zonder dat ik dat wil. Ik rij immers al 50. Ik weet dat dit gebeurt en hou er altijd rekening mee. In het geval iemand op deze motor stapt en dit niet verwacht wordt hij/zij onaangenaam verrast.

De Suzuki 1050 heeft een heel prettig, modern injectieblok met echt voldoende power. Mijn auto (Audi A3) heeft ook een prettig, modern injectieblok (1.400cc TFSI met turbo), maar die doet dit niet.

Vandaar mijn vraag: hoe kan dit (waar komt dit vandaan, waar ligt het aan?) en wat is er evt. aan te doen? Ik kan er verder prima mee leven en zoals ik in mijn openingsbericht schreef, mijn Ducati Monster S2R 800 injectiefiets had precies hetzelfde. Bij die motor kon het de katalysator niet zijn, want die had de vorige eigenaar eruit gehaald.

Ik ben vooral geïnteresseerd in de techniek/oorzaak. Als het niet opgelost kan worden, is het mij best, maar ik wil graag weten waar dit vandaan komt?
 
Nee, ik leg het nog een keer uit:

motor start koud perfect. Ik rij echt rustig de straat uit (200m). Voor het geval ik dan écht power zou willen (die wil ik niet), maar stel, dan is die power er niet. Lijkt erop alsof hij in rainmodus rijdt i.p.v. sportmodus (sportmodus is wél ingeschakeld). Nog steeds géén probleem, want tegen de tijd dat het einde van de straat in zicht komt is er een basisschool. Ook daar rij ik heel rustig langs met een snelheid van ong. 25km/u.

Vervolgens ga ik de bocht om en kom op een drukke weg. Daar wil ik iets harder rijden om met het verkeer mee te gaan, maar niet harder dan 45~50km/u, omdat ik nog steeds in een woonwijk rij. Als ik die snelheid heb en de gashandel absoluut niet beweeg komt er na 200m ineens veel meer vermogen bij, zonder dat ik dat wil. Ik rij immers al 50. Ik weet dat dit gebeurt en hou er altijd rekening mee. In het geval iemand op deze motor stapt en dit niet verwacht wordt hij/zij onaangenaam verrast.

De Suzuki 1050 heeft een heel prettig, modern injectieblok met echt voldoende power. Mijn auto (Audi A3) heeft ook een prettig, modern injectieblok (1.400cc TFSI met turbo), maar die doet dit niet.

Vandaar mijn vraag: hoe kan dit (waar komt dit vandaan, waar ligt het aan?) en wat is er evt. aan te doen? Ik kan er verder prima mee leven en zoals ik in mijn openingsbericht schreef, mijn Ducati Monster S2R 800 injectiefiets had precies hetzelfde. Bij die motor kon het de katalysator niet zijn, want die had de vorige eigenaar eruit gehaald.

Ik ben vooral geïnteresseerd in de techniek/oorzaak. Als het niet opgelost kan worden, is het mij best, maar ik wil graag weten waar dit vandaan komt?
Het lijkt me niet goed dat je zonder het te willen ineens versmelt.
 
Het klinkt een beetje alsof je motor van de start-up procedure overgaat naar de normale mapping.
Maar ik zelf heb na een aantal injectie fietsen nog niet zoiets meegemaakt, die lopen gelijk vanaf de koude start als heel goed.
 
Heb op m'n 2020 Suzuki, een Low Rpm assist zitten, heeft de V Strom ook.
Merk er zelf wel iets van, maar niet zo erg dat het de snelheid beïnvloed.
Misschien is ie bij jouw V Strom iets te enthousiast.
In welke versnelling gebeurt dit?
 
Mijn xj900f doet dit ook.. In de wijk is nog pruttel-pruttel inhouden en dan plots gaat íe er vandoor zonder dat je het gas verder opentrekt. Niets bijzonders.. Kennelijk net de grens dat de benzine niet meer beslaat op de cylinderwanden..
 
Heb op m'n 2020 Suzuki, een Low Rpm assist zitten, heeft de V Strom ook.
Merk er zelf wel iets van, maar niet zo erg dat het de snelheid beïnvloed.
Misschien is ie bij jouw V Strom iets te enthousiast.
In welke versnelling gebeurt dit?
In 2e of 3e versnelling, maar weet ik niet precies. Ik rij dan tussen de 40 en 50km/u.

@IJzervreter, ja starten voor ik m'n helm opzet en handschoenen aantrek is wel een idd !

Het klinkt een beetje alsof je motor van de start-up procedure overgaat naar de normale mapping.
Dat zou idd kunnen.

Mijn xj900f doet dit ook.. In de wijk is nog pruttel-pruttel inhouden en dan plots gaat íe er vandoor zonder dat je het gas verder opentrekt. Niets bijzonders.. Kennelijk net de grens dat de benzine niet meer beslaat op de cylinderwanden..
Ja zou kunnen, of de motor gaat van de start-up procedure over naar de normale mapping zoals Robinjo schreef.

Kortom het is niet iets om je druk over te maken. De oorzaak is mij nu ook iets duidelijker en daar ging het mij in hoofdzaak om.
Thanks voor jullie reacties.
 
Mijn xj900f doet dit ook.. In de wijk is nog pruttel-pruttel inhouden en dan plots gaat íe er vandoor zonder dat je het gas verder opentrekt. Niets bijzonders.. Kennelijk net de grens dat de benzine niet meer beslaat op de cylinderwanden..
Dat is toch een carburator fiets?
Kan je niet vergelijken met een injectie.
Ik heb zoiets nog nooit ervaren met de laatste 15 motoren die ik gereden heb met injectie.

(Benzine die neerslaat op de cilinderwanden wordt gecorrigeerd door de ECU, en daar merk je zelfs niet zo veel van als dat niet gecorrigeerd wordt)
 
Nee, ik leg het nog een keer uit:

motor start koud perfect. Ik rij echt rustig de straat uit (200m). Voor het geval ik dan écht power zou willen (die wil ik niet), maar stel, dan is die power er niet. Lijkt erop alsof hij in rainmodus rijdt i.p.v. sportmodus (sportmodus is wél ingeschakeld). Nog steeds géén probleem, want tegen de tijd dat het einde van de straat in zicht komt is er een basisschool. Ook daar rij ik heel rustig langs met een snelheid van ong. 25km/u.

Vervolgens ga ik de bocht om en kom op een drukke weg. Daar wil ik iets harder rijden om met het verkeer mee te gaan, maar niet harder dan 45~50km/u, omdat ik nog steeds in een woonwijk rij. Als ik die snelheid heb en de gashandel absoluut niet beweeg komt er na 200m ineens veel meer vermogen bij, zonder dat ik dat wil. Ik rij immers al 50. Ik weet dat dit gebeurt en hou er altijd rekening mee. In het geval iemand op deze motor stapt en dit niet verwacht wordt hij/zij onaangenaam verrast.

De Suzuki 1050 heeft een heel prettig, modern injectieblok met echt voldoende power. Mijn auto (Audi A3) heeft ook een prettig, modern injectieblok (1.400cc TFSI met turbo), maar die doet dit niet.

Vandaar mijn vraag: hoe kan dit (waar komt dit vandaan, waar ligt het aan?) en wat is er evt. aan te doen? Ik kan er verder prima mee leven en zoals ik in mijn openingsbericht schreef, mijn Ducati Monster S2R 800 injectiefiets had precies hetzelfde. Bij die motor kon het de katalysator niet zijn, want die had de vorige eigenaar eruit gehaald.

Ik ben vooral geïnteresseerd in de techniek/oorzaak. Als het niet opgelost kan worden, is het mij best, maar ik wil graag weten waar dit vandaan komt?
Dat hoort niet te gebeuren.
Heb je toevallig een niet originele uitlaat of andere aanpassingen?
Oorzaak kan vanalles zijn... Van op afstand niet te beoordelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan