Koude start, eerste 400m

350-v-twin

MF veteraan
12 aug 2004
1.522
850
den haag
Sinds een jaar heb ik een Suzuki V-Strom 1050, gloedjenieuw gekocht. TOP fiets waar ik erg blij mee ben.
Ik heb echter één (1) vraag over de koude start. Wanneer de motor koud is start hij onmiddellijk.
Ik rij dan rustig weg en hou de indicatie van de koelvloeistof temperatuur in de gaten voor ik wat 'sportiever' ;-) rij })

De eerste 400m is het of de motor in rainmodus rijdt en je nog niet de volle power hebt. Pas na die afstand (ong. 400m ) komt het volle vermogen erin en dat voel je.
Je moet dan gas terugnemen. Afgelopen zaterdag kreeg de motor een kleine beurt. De dealer kende dit verschijnsel niet en aangezien de motor niet meer koud was kon hij het ook niet zelf ervaren. Oh ja, de V-Strom heeft drie rij modi: rain, street en sport. Ik rij bijna altijd in sport.

Voor de Suzuki had ik een Ducati Monster S2R 800 (injectie) die géén rijmodi had, maar precies hetzelfde 'probleem' had. N.l. ook de eerste 300~400m geen vol vermogen. Pas na die afstand kwam ook bij die fiets het volle vermogen erin.

Iemand een idee wat dat kan zijn? (Er is best mee te leven, maar ik zou graag weten hoe dit kan en wat er aan gedaan kan worden).
 
Een motorblok dient na de start echt opgewarmd worden. Dat wil zeggen, niet alleen de olie maar het hele motorblok. Om na 400 meter het gas er al op te gooien is een beetje te veel van het goede. Ik rijd zelf een Harley Davidson Fat Bob. Voor een Harley geldt de stelregel, dat pas na een twintig kilometer het blok echt lekker door en door warm is en je dan pas echt aan het gas kan gaan schroeven.

Groet,
Jaap Huizenga
 
Dat hoort niet te gebeuren.
Heb je toevallig een niet originele uitlaat of andere aanpassingen?
Oorzaak kan vanalles zijn... Van op afstand niet te beoordelen.
Nee, motor heeft pas 8.000km gelopen helemaal origineel, ook de uitlaat.
Een motorblok dient na de start echt opgewarmd worden. Dat wil zeggen, niet alleen de olie maar het hele motorblok. Om na 400 meter het gas er al op te gooien is een beetje te veel van het goede. Ik rijd zelf een Harley Davidson Fat Bob. Voor een Harley geldt de stelregel, dat pas na een twintig kilometer het blok echt lekker door en door warm is en je dan pas echt aan het gas kan gaan schroeven.
Dan heb je niet helemaal goed gelezen (of niet begrepen?). Ik schreef:

"Daar wil ik iets harder rijden om met het verkeer mee te gaan, maar niet harder dan 45~50km/u, omdat ik nog steeds in een woonwijk rij. Als ik die snelheid heb en de gashandel absoluut niet beweeg komt er na 200m ineens veel meer vermogen bij, zonder dat ik dat wil".

Ik doe dus niets, maar de motor doet iets!
 
Nee, motor heeft pas 8.000km gelopen helemaal origineel, ook de uitlaat.

Dan heb je niet helemaal goed gelezen (of niet begrepen?). Ik schreef:

"Daar wil ik iets harder rijden om met het verkeer mee te gaan, maar niet harder dan 45~50km/u, omdat ik nog steeds in een woonwijk rij. Als ik die snelheid heb en de gashandel absoluut niet beweeg komt er na 200m ineens veel meer vermogen bij, zonder dat ik dat wil".

Ik doe dus niets, maar de motor doet iets!
Klopt allemaal, is logisch, niet prakkezeren, meer broez'n. ;)
 
Nee, motor heeft pas 8.000km gelopen helemaal origineel, ook de uitlaat.

Dan heb je niet helemaal goed gelezen (of niet begrepen?). Ik schreef:

"Daar wil ik iets harder rijden om met het verkeer mee te gaan, maar niet harder dan 45~50km/u, omdat ik nog steeds in een woonwijk rij. Als ik die snelheid heb en de gashandel absoluut niet beweeg komt er na 200m ineens veel meer vermogen bij, zonder dat ik dat wil".

Ik doe dus niets, maar de motor doet iets!
Ik zou het niet zo laten, terug ermee naar de dealer.
Dat hoort niet.
 
Heb het zelfde verschijnsel met mijn v storm xt 1050 2021, 600m naar hoofdweg in die afstand is er inderdaad precies wat minder vermogen als blok koud is .
Ik rij nu in street stand en dan iets het net iets minder heftig .
 
Nee, heb net de startprocedure nagelezen in het eigenaarshandboekje. Alleen als de buitentemperatuur onder de -10 graden Celsius is moet je de motor een paar minuten laten lopen.

Verder staat er:
"Begin in andere omstandigheden, rekening houdend met het milieu, onmiddellijk na het starten van de motor te rijden".

Dat doe ik inderdaad. Zoals eerder toegelicht doe ik dat heel rustig.
 
Heb het zelfde verschijnsel met mijn v storm xt 1050 2021, 600m naar hoofdweg in die afstand is er inderdaad precies wat minder vermogen als blok koud is .
Ik rij nu in street stand en dan iets het net iets minder heftig .
Interessant! Heb je het er al met de dealer over gehad? Ik had mijn dealer ruim tevoren (6 weken) geïnformeerd. Toen ik de motor bracht voor een kleine beurt begon hij er inderdaad over, maar het euvel was hem onbekend. Omdat de motor goed op temperatuur was door de rit van 40km kon ik het helaas niet demonstreren. Volgende keer zal ik de motor de middag voor de beurt daar parkeren, dan kan de monteur het de volgende ochtend zelf ervaren. Dat lijkt mij de enige manier om achter de oorzaak te komen.

Overigens vind ik de V-Strom 1050 een klasse motor!!
 
Interessant! Heb je het er al met de dealer over gehad? Ik had mijn dealer ruim tevoren (6 weken) geïnformeerd. Toen ik de motor bracht voor een kleine beurt begon hij er inderdaad over, maar het euvel was hem onbekend. Omdat de motor goed op temperatuur was door de rit van 40km kon ik het helaas niet demonstreren. Volgende keer zal ik de motor de middag voor de beurt daar parkeren, dan kan de monteur het de volgende ochtend zelf ervaren. Dat lijkt mij de enige manier om achter de oorzaak te komen.

Overigens vind ik de V-Strom 1050 een klasse motor!!
Nee nog niet met dealer over gehad, ik dacht aard van het beestje , heb er eigenlijk nog niks achter gezocht
 
Terug
Bovenaan Onderaan