Koude start KLX650 C

SjeeleBrik

Die hard MF'er
14 aug 2006
276
78
Gilze
Wanneer ik m'n KLX koud wil starten geeft dit nogal problemen, met de choke volledig uit slaat ie helemaal niet aan en met de choke een beetje uit slaat ie wel aan om daarna gelijk uit te vallen. Als ik daarna (na lang met de choke pielen) hem stationair aan het lopen heb
valt ie gelijk uit zodra ik aan het gas kom, er zit iedere keer niks anders op dan lang genoeg wachten met wegrijden. Warm starten is overigens geen probleem, de motor slaat dan met 1 druk op de knop gelijk aan.
 
Is er een manier om hier zelfs iets aan te controleren of te stellen?
Ik heb deze motor gekocht om zelf wat wijzer te worden in het sleutelen dus ik ga ook proberen om zo veel mogelijk zelf te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je hebt de KLX650 nog niet zo lang.
Je hebt hem met het koud startprobleem zo gekocht.

Normale procedure bij koude start is altijd met uitgetrokken choke starten, daarna is hij vlot naar beneden te drukken.

Als je toch meer wilt gaan sleutelen is dit wel handig

Wanneer je hem langer als een dag weg zet, is het verstandig om de bezinekraan te sluiten en de motor nog even te laten draaien. Zodat de carburateur leeg is.
Zo op de zijstandaard langere tijd laten staan, houd de KLX niet van.

Wanneer bij langere standtijd laat ik altijd eerst even de carburateur leeg lopen. (vorige procedure vergeten).
Dan pas begin ik met de startprocedure. Choke, benzinekraan open starten.

Er is mij altijd vertelt dat bij een koude motor de benzine makkelijk condenseert tegen het koude motordeel, wanneer dit het geval is wordt het mengsel magerder.

Een ander probleem is wel eens de aansluiting van carburateur op de motor, valse lucht aanzuiging. Dat is bij een koude motor nog kritischer.

Als er voor jouw ook aan de KLX gesleuteld is, kunnen zulke zaken ontstaan zijn.

Bedenk me ook dat de uitlaat afdichtingsring vaak ook eens aan vervanging toe is, vals lucht, naverbranding in de uitlaat knallen.

Hoe staan je kleppen, set deze zo maximaal mogelijk, wanneer deze officieel minimaal staan kan dat al/ook problemen geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je hebt de KLX650 nog niet zo lang.
Je hebt hem met het koud startprobleem zo gekocht.

Normale procedure bij koude start is altijd met uitgetrokken choke starten, daarna is hij vlot naar beneden te drukken.

Als je toch meer wilt gaan sleutelen is dit wel handig

Wanneer je hem langer als een dag weg zet, is het verstandig om de bezinekraan te sluiten en de motor nog even te laten draaien. Zodat de carburateur leeg is.
Zo op de zijstandaard langere tijd laten staan, houd de KLX niet van.

Wanneer bij langere standtijd laat ik altijd eerst even de carburateur leeg lopen. (vorige procedure vergeten).
Dan pas begin ik met de startprocedure. Choke, benzinekraan open starten.

Er is mij altijd vertelt dat bij een koude motor de benzine makkelijk condenseert tegen het koude motordeel, wanneer dit het geval is wordt het mengsel magerder.

Een ander probleem is wel eens de aansluiting van carburateur op de motor, valse lucht aanzuiging. Dat is bij een koude motor nog kritischer.

Als er voor jouw ook aan de KLX gesleuteld is, kunnen zulke zaken ontstaan zijn.

Bedenk me ook dat de uitlaat afdichtingsring vaak ook eens aan vervanging toe is, vals lucht, naverbranding in de uitlaat knallen.

Hoe staan je kleppen, set deze zo maximaal mogelijk, wanneer deze officieel minimaal staan kan dat al/ook problemen geven.

Bedankt voor de service manual, is altijd handig. Dat van de vlotterbak leeg laten lopen wist ik niet, dit heb ik dus ook nooit gedaan en meestal zitten er 2-3 dagen tussen de ritten. Ik ga donderdag weer bij de motor kijken (staat bij m'n ouders) en ik heb in de tussentijd een lijstje gemaakt met dingen om te controleren.

- carb afstelling (luchtschroef 2,75 slagen uit, kijken of de originele sproeiers er in zitten)
- luchtfilterbak (volgens mij is de snorkel verwijderd, het deksel niet)
- bougie (te grote elektrode afstand wil volgens mij bij koud starten ook problemen geven)
- valse lucht (inlaat+uitlaat)


Kleppen hoor ik lichtjes tikken, dus deze zullen ergens rond het maximum staan.
 
Ik ben gisteren stil komen te staan met een kapotte spanningsregelaar, welke waarschijnlijk al langer kapot is geweest. Zou het kunnen dat het koud starten daarom zo moeilijk gaat, vanwege een te lage spanning?
 
Bij mij was het (gelukkig) zo dat de accu gewoon niet meer werd bij geladen. Ik heb de laatste 2 ritjes de motor aan de acculader moeten hangen om te kunnen rijden, ik heb al die tijd gedacht dat dat was omdat ik de accu leeg trok door het moeilijk starten maar waarschijnlijk heeft ie gewoon niet meer bij geladen.

Ik ga vanmiddag kijken voor een andere spanningsregelaar en dan weet ik snel genoeg of dit het probleem is, alhoewel ik evengoed mijn twijfels heb over het mengsel
 
Laatst bewerkt:
Maandag geprobeerd met de nieuwe spanningsregelaar en vers opgeladen accu. Gelijk de afstelling gecontroleerd (sproeiers zijn origineel) en de luchtschroef op de juiste waarde gezet. Helaas heeft het allemaal niet mogen helpen, ik heb de motor na een kwartier prutsen met startkabels pas aan de gang gekregen :(

Wat zijn nog opties om te controleren?
 
Laatst bewerkt:
controleer de luchtspleet tussen het pickup spoeltje en het vliegwiel eens.
dit was bij dit model nogal eens te groot, zodat je een zwakkere vonk hebt.
de luchtspleet moet zo klein mogelijk zijn.
 
Bedoel je de afstand tussen 21003 en 21007? Zoja, is daar iets aan te stellen?
full
 
Laatst bewerkt:
Als ik het dynamo deksel eraf haal, zie ik dat onderdeel dan zo zitten of moet ik nog andere dingen verwijderen? Is in ieder geval al weer iets om morgen te controleren.
 
Is het nummer 9 op deze foto? In het service manual noemen ze dit onderdeel de pickupcoil.

Edit: sorry voor de vele vragen, ik ben nogal een beginner op sleutel gebied B|
full
 
Laatst bewerkt:
We hadden laatst eens een klx650R, dus zonder accu en startmotor.

Ze hadden ermee gereden, weg gezet en niet willen starten met de kickstarter.
Kill switch, omzeild.
Bougie vervangen, bobine vervangen, spanningsregelaar vervangen CDI, pickup vervangen, niets hielp

Bleek later dat de draadovergang van de spoel naar de kabel, los zaten, gesoldeerd en toen liep hij gelijk.

Zo raar kan het soms lopen.
Dit na een tip uit het buitenland, die dat vaker had gehad.
Blijkt wel vaker voor te komen.
 
Laatst bewerkt:
We hadden laatst eens een klx650R, dus zonder accu en startmotor.

Ze hadden ermee gereden, weg gezet en niet willen starten met de kickstarter.
Bougie vervangen, bobine vervangen, spanningsregelaar vervangen CDI, niets hielp.

Bleek later dat de draden aan de spoel, los zaten, gesoldeerd en toen liep hij gelijk.

Zo raar kan het soms lopen.

Dit na een tip uit het buitenland, die dat vaker had gehad.
Blijkt wel vaker voor te komen.

Bedoel je die pickup spoel? Lijkt me trouwens sterk dat dit het probleem is, als de motor warm is start hij met 1 druk op de knop.
 
Eindelijk is het probleem gevonden!

De accu was kapot (waarschijnlijk door de spanningsregelaar) en de kabel van de accu naar het startrelais maakte slecht contact waardoor binnen enkele startpogingen de accu al leeg was en er niet genoeg spanning was voor een fatsoenlijke vonk.
Accu is onder garantie vervangen en het contact van de kabel heb ik zuiver gemaakt en in de vaseline gezet, nu na 3 dagen start de motor koud nog steeds perfect *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan