koude start problemen XJ900

superdexx

MF'er
28 jun 2010
120
0
utrecht
Hoi Techneuten,

ik heb sinds een half jaartje nu een xj900 uit 92. dus dit wordt mijn eerste winter..
ik heb er van de zomer nooit problemen mee gehad, maar toen het wat kouder begon te worden start hij wat minder makkelijk.

toen het nog lekker warm was starte hij gelijk na de eerste klik. (choke wel aan)
en hij begon er gewoon iets langer over te doen naarmate het kouder werd tot hij een paar weken geleden niet wilde starten. het vreemde is dat de startmotor wel normaal klinkt en de motor ook rondgaat, maar niet aanslaat.
maar omdat ik toch weg moest heb ik toen maar geprobeerd om de motor aan te duwen. en na 1 duwtje startte hij direct.

dus ik verdacht gelijk mijn accu,
ik heb toen een druppellader gekocht waar hij nu altijd aan hangt. (motor staat in de schuur, maar wel een open schuur, dus droog, maar wel buitentemp.)
druppellader hielp niets. hij start nog steeds niet.

nog een puntje om te vermelden. hij doet dit alleen als hij koud is, als ik heb gereden: klik broem starten.


dus toen dacht ik dat dan mijn accu wel stuk zou zijn en de startmotor dus niet snel genoeg rond gaat. dus ik ben naar de lokale motor zaak gereden waar ze even mijn accu en dynamo hebben doorgemeten. maar deze waren beide goed.

en nu snap ik het dus niet meer :)
ik had me redelijk gefocust op het electrische gedeelte omdat als ik hem aanduw hij in 1 duwtje direct start.

wat misschien ook nog wel het vermelden waard is:
ik heb op verschillende manier geporbeerd te starten. met gas, zonder gas. met choke zonder.
en vooral met gas, met choke vond hij blijkbaar teveel. heb een paar keer een flinke naverbranding in de uitlaat gehad (de piep ging pas na 10 min uit mn oor :) )


iemand nog heldere ideeen wat er mis zou kunnen zijn?
 
Als ie verder start zonder problemen dan is er niet zoveel ernstigs aan de hand.
Bougies goed kapjes kabels bobines benzinepomp carbs etc .. allemaal goed.
Blijft niet veel over ...

Ik denk aan verzopen blok door foute startmethode (aan het gas hangen), of een accu die te oud en versleten is.

De XJ900S hoor je met koude motor (ook in de zomer) altijd te starten ZONDER gas en MET choke. Absoluut GEEN gas geven bij het starten anders is ie zo verzopen.
Pas als je voelt dat ie durft aan te slaan mag je een heel klein streepje hulpgas bijgeven.
Warm blok = starten zonder gas en zonder choke. Lauw blok klein beetje gas, klein beetje choke, maar dat scheelt van motor tot motor ...
Kan het zijn dat je zonder dat je het beseft een foute startmethode hebt door aan het gas te hangen bij het starten?

De accu? mmm als ie wat ouder is kan het zijn dat je startmotor wel traag ronddraait maar dat het voltage te diep inzakt waardoor je blok niet aanslaat. Als je dan aanduwt gebruik je de startmotor niet blijft het voltage goed en start ie dus. Test: op zo'n koud moment dat je niet verwact dat ie aanslaat: koppelen met startkabels aan autoaccu (auto NIET op contact) en proberen. Dan weet je direct of je accu goed genoeg is of niet.
 
Laatst bewerkt:
Als ie verder start zonder problemen dan is er niet zoveel ernstigs aan de hand.
Bougies goed kapjes kabels bobines benzinepomp carbs etc .. allemaal goed.
Blijft niet veel over ...

Ik denk aan verzopen blok door foute startmethode (aan het gas hangen), of een accu die te oud en versleten is.

De XJ900S hoor je met koude motor (ook in de zomer) altijd te starten ZONDER gas en MET choke. Absoluut GEEN gas geven bij het starten anders is ie zo verzopen.
Pas als je voelt dat ie durft aan te slaan mag je een heel klein streepje hulpgas bijgeven.
Warm blok = starten zonder gas en zonder choke. Lauw blok klein beetje gas, klein beetje choke, maar dat scheelt van motor tot motor ...
Kan het zijn dat je zonder dat je het beseft een foute startmethode hebt door aan het gas te hangen bij het starten?

De accu? mmm als ie wat ouder is kan het zijn dat je startmotor wel traag ronddraait maar dat het voltage te diep inzakt waardoor je blok niet aanslaat. Als je dan aanduwt gebruik je de startmotor niet blijft het voltage goed en start ie dus. Test: op zo'n koud moment dat je niet verwact dat ie aanslaat: koppelen met startkabels aan autoaccu (auto NIET op contact) en proberen. Dan weet je direct of je accu goed genoeg is of niet.


ik heb op veel verschillende manier geprobeerd. met gas zonder gas enz. maakte geen verschil. (behalve knallen nadat ik m verzopen had)

en ik dacht dus ook de accu vandaar druppel lader. en ik heb m door laten meten bij een motorzaak. accu/dynamo waren goed.


maar ik zal morgen nog eens proberen misschien dat ik onbewust wel iets onzinnigs doe bij t starten...

en koppelen aan een auto accu: kan ik m dan niet gewoon aan de lader laten hangen of zou die niet genoeg juice kunnen leverten om bij te springen?
 
Dat de motor wel met een duw start en niet op de starmotor, komt door de stroom die de startmotor trekt.
De spanning daalt hierdoor. De vonk is dan minder sterk of zelfs geheel afwezig.
Dit hoeft niet alleen aan de accu te liggen, ook bougies, bougiekapjes en bougiekabels spelen een rol.
 
..
Dit hoeft niet alleen aan de accu te liggen, ook bougies, bougiekapjes en bougiekabels spelen een rol.

Klopt, maar tzou straf zijn dat bougies-kapjes-kabels bij koud weer zouden besluiten om in staking te gaan. Eentje of zelfs twee ja, maar dan nog zou het blok moeten starten weliswaar moeizaam maar toch.

Ik blijf voorlopig bij men stelling: onbewust verzopen of ,grotere kans, versleten accu (evt icm wat ouderdomsverschijnselen op bougies etc ... )

Koppelen aan autoaccu !! Kweet dat lastig is bij een xj900: zijpaneel moet eraf ... Maar dat duurt maar een paar minuutjes en tis een goedkope test om te zien of je accu kaduuk is of niet. (auto NIET op contact = beveiliging van electronica bij kortsluiting)
Niet starten met een acculader als starthulp :o
 
en ik dacht dus ook de accu vandaar druppel lader. en ik heb m door laten meten bij een motorzaak. accu/dynamo waren goed.

Een accu doormeten geeft geen sluitende conclusie over de staat ervan. Hij kan wel de juiste spanning aangeven, maar dat wil nog niet zeggen dat de accu nog genoeg vermogen kan leveren om de motor te starten. Probeer het anders eens met een Booster of een andere accu.



Oftewel, wat Wullebolle zegt :P
 
Een accu doormeten geeft geen sluitende conclusie over de staat ervan. Hij kan wel de juiste spanning aangeven, maar dat wil nog niet zeggen dat de accu nog genoeg vermogen kan leveren om de motor te starten. Probeer het anders eens met een Booster of een andere accu.



Oftewel, wat Wullebolle zegt :P


ze hebben niet alleen de spanning gemeten maar met zo'n speciale accu tester die hem ook belast om te kijken of hij dan dipt. daarom ook naar de motor zaak geweest :) een multimeter erop zetten kan ik ook ;)
 
Is dit niet een echte xj900F als ie van 92 is?
Maakt ook niet echt uit. Het moeizaam koud starten kan prima een combinatie van alles hierboven zijn.

Mijn xj had beetje zelfde symptoom, kwestie van tlc en het is opgelost.

Dus olie, bougies, lucht en oliefilter vervangen. Bougiedoppen, kabels en bobines eens goed schoongemaakt (wat siliconen spray om het af te maken).
Koolborstels van Dynamo gechecked en vervangen (die waren behoorlijk op) en als laatste kleppen stellen en Carbs synchroniseren.

Start nu weer prima en rijdt ook weer erg fijn. Heb er wel erg veel kilometers op staan, weet niet of het helemaal vergelijkbaar is met jou xj.

Meeste kun je prima zelf, kost bijna niets. Alleen carbs/kleppen combi heb persoonlijk door een vakman laten doen.
 
Een accu doormeten geeft geen sluitende conclusie over de staat ervan. Hij kan wel de juiste spanning aangeven, maar dat wil nog niet zeggen dat de accu nog genoeg vermogen kan leveren om de motor te starten.

Als je de spanning blijft meten terwijl je de motor (probeert) te starten is genoeg om uit te sluiten of de accu defect is of niet.
Maar begin altijd met een opgeladen accu !
 
Ik heb net 6 winters achter de rug met een 1992 XJ900F. Enkele winters dit probleem gehad. In alle gevallen de accu vervangen en de rest van de winter zonder problemen gereden.
Telkens twee jaar later, zelfde probleem, zelfde oplossing.
Nooit iets aan de startmotor of bougiekabels hoeven doen.
 
Ah, een 4BB xj900F. Staan standaard vrij arm afgesteld heb ik inmiddels ervaren.... Is niet erg maar je moet wel zorgen dat je ontsteking en accu goed in orde zijn. Dus als je niet weet hoe oud je bougies zijn kun je die wel vervangen, helemaal als ie al een paar keer verzopen is want dat vinden de bougies niet echt fijn.
 
om maar weer even mijn oude topic uit de sloot te trekken (nou ja oud.. een maand ongeveer).
ik heb mn motor even wat liefde gegeven.
en hij start weer.
is inderdaad waarschijnlijk een probleem geweest dat mn startmotor teveel stroom trok en daardoor geen vonk meer gemaakt werd. als ik mn licht uit doe start ie wel :)
nooit geprobeerd omdat mn licht standaard uit gaat als je de sleutel eruit haalt. en dus gewoon altijd aan staat...
verder beetje schoongemaakt maar dat heeft er weinig mee te maken.

viel me wel op dat die koplamp een enorme sloot power trekt.
ik had zoals hier voorgesteld werd een starthulp aan mn accu gehangen tijdens t starten. maar die stond al bijna vol te laden als ik mn licht aan deed. (zonder licht bijna 0 omdat mn accu wel gewoon vol was)


maar conclusie:
thx mensen ik ben weer blij :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan