Koude start....

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
Heb van de week een Dax gekocht met Daytona Anima 190cc blok. De vorige eigenaar heeft lopen kloten met de carburateur. Dit betreft een (echte) Keihin PE28. In middels heb ik hem weer netjes lopen als hij warm is. Koud wil hij alleen aanslaan zonder choke, maar blijft dan niet lopen. Als ik het gas aanraak, of de choke uittrek, slaat hij meteen af. Kennelijk staat hij stationair te rijk? De stationaire sproeier is maat 42 wat Daytona voorschrijft. Naald staat op standje 3 zoals voorgeschreven. Luchtschroef staat op 2 slagen uit(720 graden). Iemand tips om hem koud beter te laten starten?
 
Blijft hij warm wel stationair lopen en hoe is het stationair toerental dan?
Welk effect heeft de choke bij warme motor?

Afslaan bij gas aanraken klinkt mij juist als te arm lopen.
Kun je geen kort filmpje maken, geluid zegt vaak een hoop.
Kan ook zwakke ontsteking zijn...
 
Blijfttt hij warm wel stationair lopen en hoe is het stationair toerental dan?
Welk effect heeft de choke bij warme motor?

Afslaan bij gas aanraken klinkt mij juist als te arm lopen.
Kun je geen kort filmpje maken, geluid zegt vaak een hoop.
Kan ook zwakke ontsteking zijn...
Warm blijft hij wel lopen. Toerental is dan ook prima. Ik moet net zo lang kicken totdat ik met een snufje gas hem kan laten lopen. Alsnik warm de choke uittrek, slaat hij meteen af.
 
Warm blijft hij wel lopen. Toerental is dan ook prima. Ik moet net zo lang kicken totdat ik met een snufje gas hem kan laten lopen. Alsnik warm de choke uittrek, slaat hij meteen af.
Klinkt nog steeds als arm, heb je de bougie er al eens uitgedraaid? Wat voor kleur heeft die? (fotootje...).
Je zou ook eens wat brandstof achterin de carburateur kunnen spuiten, als hij dan wel gelijk start weet je dat het gebrek aan brandstof is.
 
Klinkt nog steeds als arm, heb je de bougie er al eens uitgedraaid? Wat voor kleur heeft die? (fotootje...).
Je zou ook eens wat brandstof achterin de carburateur kunnen spuiten, als hij dan wel gelijk start weet je dat het gebrek aan brandstof is.
Dan zou hij met de choke er op toch rijker staan en beter moeten starten?
 
Choke betekend niet altijd meer brandstof, voglens mij knijp je juist de lucht (correct me if I am wrong).
Het is dan wel zo dat de verhouding brandstof t.o.v. de lucht stijgt, maar als de brandstof bij voorbaat al gebrekkig is kan dit weleens niet helpen.
Zoals gezegd, beetje remmenreiniger of vergelijkbaar er achter in spuiten en kijken wat het doet.
Bougie is ook altijd een goede indicator.
Als hij te rijk staat zoals je vermoed zou deze zwart van kleur moeten zijn en wellicht zelfs nat/vettig.
Normale/correcte afstelling is koffie met melk kleur.
 
Kleine aanvulling...
Ik zou bij de basis beginnen, dus bougie eruit en kleur bekijken.
Als je hem dan toch eruit hebt even schoonmaken en electrode afstand controleren.
Je zou hem op choke een paar keer kunnen aantrappen (zonder dat hij start) en dan de bougie eruit draaien.
Als hij inderdad te rijk staat is je bougie nat van de benzine, zo niet dan klopt mijn vermoeden en krijgt hij juist te weinig.
 
Choke betekend niet altijd meer brandstof, voglens mij knijp je juist de lucht (correct me if I am wrong).
voor de oorlog (je mag zelf kiezen welke) hadden carbu's inderdaad een klep achterop die de luchttoevoer grotendeels af sloot waardoor er minder lucht naar de motor kon.
dit wordt al lang niet meer gebruikt omdat die klep de luchttoevoer stoort , ook als ze open staat.
nu is een choke een plunjer die een extra kanaal opent dat voor de gasklep/schuit uitkomt langswaar extra benzine wordt aangezogen.

een PWK heeft ook zo'n chokeplunjer.
 
voor de oorlog (je mag zelf kiezen welke) hadden carbu's inderdaad een klep achterop die de luchttoevoer grotendeels af sloot waardoor er minder lucht naar de motor kon.
dit wordt al lang niet meer gebruikt omdat die klep de luchttoevoer stoort , ook als ze open staat.
nu is een choke een plunjer die een extra kanaal opent dat voor de gasklep/schuit uitkomt langswaar extra benzine wordt aangezogen.

een PWK heeft ook zo'n chokeplunjer.
Bedankt voor je uitleg, zo zie je maar, je bent nooit uitgeleerd :t
 
Net de eerste meters op de weg gemaakt. Tot 1/4 gas gaat het prima, daarna staat hij veel te arm. Ik hoor een hoop lucht naar binnen gaan, maar totaal geen power. Zal zo de gasnaald wat hoger zetten en kijken wat hij dan doet. Starten moest weer zonder de choke er op.
 
Al gecontroleerd of hij geen valse lucht zuigt tussen de carburateur en cilinder?
Als je zegt dat de fabrieksafstelling er nu in zit zou je toch verwachten dat hij er geen kilomters naast staat qua afstelling...
 
Al gecontroleerd of hij geen valse lucht zuigt tussen de carburateur en cilinder?
Als je zegt dat de fabrieksafstelling er nu in zit zou je toch verwachten dat hij er geen kilomters naast staat qua afstelling...
Ja gechecked. Vorige eigenaar zegt dat hij goed liep, maar dat vertrouw ik niet zo. Hoofdsproeier is 112 ipv de voorgeschreven 125. Ook kan ik niet zien of de juiste gasnaald gemonteerd is. Ga zo kijken wat de gasnaald doet en anders bestel ik de juiste naald en een set sproeiers.
 
Luchtschroef staat op 2 slagen uit(720 graden).

Ik heb geen verstand van deze motor. Maar ik meende dat 1 slag 180 graden was. Dan zou de luchtschroef te ver uit gedraaid zijn. Misschien dat een van de experts hier iets over kan zeggen?
 
Net de naald omhoog gezet. Geen succes, motor wou niet eens fatsoenlijk van zijn plek. Toen in de laagste stand gezet. Dat was al stukken beter, maar nog lang niet goed. Ik ga de juiste naald en een set sproeiers bestellen.
 
Heb inmiddels de voorgeschreven sproeiers en gasnaald geplaatst. Starten gaat stukken beter nu, maar hij wil nog steeds niet oo toeren komen. Het is net alsof de hoofdsproeier niets doet. Heb de sdi en bobine ook al vervangen. Tot ongeveer 4000 toeren loopt hij prima, daarna begint hij vreselijk in te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan