Koude start....

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
Heb van de week een Dax gekocht met Daytona Anima 190cc blok. De vorige eigenaar heeft lopen kloten met de carburateur. Dit betreft een (echte) Keihin PE28. In middels heb ik hem weer netjes lopen als hij warm is. Koud wil hij alleen aanslaan zonder choke, maar blijft dan niet lopen. Als ik het gas aanraak, of de choke uittrek, slaat hij meteen af. Kennelijk staat hij stationair te rijk? De stationaire sproeier is maat 42 wat Daytona voorschrijft. Naald staat op standje 3 zoals voorgeschreven. Luchtschroef staat op 2 slagen uit(720 graden). Iemand tips om hem koud beter te laten starten?
 
Ja gechecked. Vorige eigenaar zegt dat hij goed liep, maar dat vertrouw ik niet zo. Hoofdsproeier is 112 ipv de voorgeschreven 125. Ook kan ik niet zien of de juiste gasnaald gemonteerd is. Ga zo kijken wat de gasnaald doet en anders bestel ik de juiste naald en een set sproeiers.
ik rijdt met een YX150 , met sproeier 160 (mikuni) 125 lijkt me echt klein voor een 190 ?
 
Nou, ik weet het niet meer. Kleppen gesteld en de carb nog maar eens uitelkaar gehaald. Alles weer schoon gemaakt, vlotter hoogte iets veranderd en alles na gelopen. Hekaas weer het zelfde resultaat. Zodra de hoofdsproeier het over moet nemen, gebeurd er niets, behalve wat gesputter.
 
Ben nog steeds aan het prutsen met de carburateur. Motor loopt steeds beter, maar verzuipt nog bij hogere toeren. Heb het vlotterniveau verlaagd en zit inmiddels op hoofdsproeier 98.
Ik heb nog een vraag voor de kenners. De naald/sproeier buis is in hoogte verstelbaar(foto). Tot nu toe heb ik hem steeds op het hoogst staan, dus max ingedraaid. Als ik hem nu lager instel, wat voor invloed heeft dat op het mengsel, rijker of armer?
 

Bijlagen

  • buis.jpg
    buis.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 26
nog nooit gezien. heb geloof ik wel 2 PE carbu's liggen, ooit gekocht voor een project dat maar niet van start geraakt. zal er vanavond eens naar kijken.

al eens helemaal uiteen gehaald ? wat gaat er dan allemaal omhoog/omlaag ?
 
nog nooit gezien. heb geloof ik wel 2 PE carbu's liggen, ooit gekocht voor een project dat maar niet van start geraakt. zal er vanavond eens naar kijken.

al eens helemaal uiteen gehaald ? wat gaat er dan allemaal omhoog/omlaag ?
Er zijn nogal wat imitaties in omloop die dit niet hebben. Heb hem er idd al eens uitgehaald. Is een complete gasbuis. Als ik hem lager zet, komt de sproeier lager te zitten en ontstaat er meer ruimte om de gasnaald. Denk dat hij dus nog rijker gaat lopen.
 
Advies gewoon testen wel opschrift bij houden wat je veranderd heb
Dat doe ik al een hele poos, maar krijg het niet voorelkaar. Heb nu mijn kleinste sproeier er in, 98. Loopt daar het beste op, maar 125 wordt geadviseerd. Denk dat er wat anders aan de hand is. Heb al verschillende gasnaalden en vlotterniveaus geprobeerd, maar zonder succes.
 
Hier de foto's zal dus een tweetakt carb zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_20211030_130749.jpg
    IMG_20211030_130749.jpg
    49 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20211030_130758.jpg
    IMG_20211030_130758.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20211030_130821.jpg
    IMG_20211030_130821.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 15
nog nooit gezien. heb geloof ik wel 2 PE carbu's liggen, ooit gekocht voor een project dat maar niet van start geraakt. zal er vanavond eens naar kijken.

al eens helemaal uiteen gehaald ? wat gaat er dan allemaal omhoog/omlaag ?
Zou je eens foto's kunnen maken van hoe die van jou er uitzien? Of zijn dat ook 2 takt carb's?
 
de mijne hebben die regelbare buis niet.
in zou de sowiso zo zetten dat de bodem gelijk komt met de venturi om turbulenties te vermijden. en op zoek gan naar mengbuizen zonder half maantje.
P1080699.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan