Kouwe banden

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half uur verder????
Omdat ik het een lulverhaal vond en omdat hij zijn gespiegelde zonnebril niet af wou zetten ben ik verder de discussie niet aangegaan en dacht dat ik op MF, wel betere respons zou krijgen. Mij leek ook dat als er wrijving in het karkas is er ook slijtage in de band plaats moet vinden, alwaar mee ik dus onder andere zijn verhaal als lulkoek kon bestempelen.

De uiteindelijke vraag is dus: Moeten gewone wegbanden wel warm zijn en wat heb ik aan die banden als ik 100 KM door de kouwe regen rij en dan ineens oog in oog met een knijpende bocht sta????
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half...
Okee, ik had al de keuze voor nieuwe banden op Michelin laten vallen...
Ik maakte uit jouw antwoord eigenlijk verkeerd op dat Michelin én Dunlop de kliko in kunnen
Ik rijd nu met mijn derde Road 5 achterband ( eentje lek gereden) en tweede voorband en ik vind ze erg goed bij koud en nat weer.
Door de slick- achtige zijkanten doen ze het ook erg goed bij sportief rijden bij mooi weer.
 
't heeft dus niets met warmrijden en al die dingen te doen? Het is gewoon de band ;( . Een band waar ik onder najaars omstandigheden helemaal niet mee buiten moet komen. Ik had bij droog en warm weer ook helemaal geen klachten over dit rubber, die overtreft mijn rijstijl.
 
't heeft dus niets met warmrijden en al die dingen te doen? Het is gewoon de band ;( . Een band waar ik onder najaars omstandigheden helemaal niet mee buiten moet komen. Ik had bij droog en warm weer ook helemaal geen klachten over dit rubber, die overtreft mijn rijstijl.
In de bandentesten van "Motorrad" worden altijd verschillen aangekaart, maar er wordt ook gerelativeerd: de verschillen zijn klein.
 
Het wordt weer mooi weer, effe die BT023's oproken, Michelins eronder en dan maar hopen op regen.

In de bandentesten van "Motorrad" worden altijd verschillen aangekaart, maar er wordt ook gerelativeerd: de verschillen zijn klein.



Omdat ik als een krant rij (met regen dus als een natte krant) kan ik dat verschil niet goed opmerken. Ik hoop dat met die Michelins wel te gaan merken. Zeker onder in de TS genoemde omstandigheden.

Misschien dat het met de motor allemaal dichter bij elkaar zit. Maar met de banden die door de jaren heen onder de auto's hebben gezeten merkte ik wel ernstig goed verschil, dus het is -wat auto betreft- goed voelbaar. Nou is een motor veel minder vergevingsgezind, is glijden vaak fataal. Onder de omstandigheden waar ik in ieder geval een auto nog terugkreeg ben ik bang dat dat op de motor niet gaat lukken dus heb ik die grenzen nooit opgezocht.
 
Het wordt weer mooi weer, effe die BT023's oproken, Michelins eronder en dan maar hopen op regen.





Omdat ik als een krant rij (met regen dus als een natte krant) kan ik dat verschil niet goed opmerken. Ik hoop dat met die Michelins wel te gaan merken. Zeker onder in de TS genoemde omstandigheden.

Misschien dat het met de motor allemaal dichter bij elkaar zit. Maar met de banden die door de jaren heen onder de auto's hebben gezeten merkte ik wel ernstig goed verschil, dus het is -wat auto betreft- goed voelbaar. Nou is een motor veel minder vergevingsgezind, is glijden vaak fataal. Onder de omstandigheden waar ik in ieder geval een auto nog terugkreeg ben ik bang dat dat op de motor niet gaat lukken dus heb ik die grenzen nooit opgezocht.
BT 023 is een oud type, de nieuwere zijn zeker beter.
 
Michelin. Dunlop Kliko

Tsja, niets zo persoonlijk als banden keuze.
Ik moet echt helemaal niets meer hebben van Michelin. Van Bridgestone ook niet trouwens.
Doe mij maar een Conti Sport Attack.
En in het terrein Mitas E9 achter en Conti TCK70 voor.

En als ik dit zeg volgen er nu nog zeker 20 anderen die gaan vertellen wat hun voorkeur is.

Om terug te komen opm de vraag van Rob: ik heb alleen last van koude banden als ik wegrij. 1 a 2 keer gasgeven en remmen en het voelt als van ouds.
 
Tsja, niets zo persoonlijk als banden keuze.


Om terug te komen opm de vraag van Rob: ik heb alleen last van koude banden als ik wegrij. 1 a 2 keer gasgeven en remmen en het voelt als van ouds.

Dat bevestigt de bewering van Spiegelbrilletje, maar als je dan, zoals in mijn verhaal, 20 km over een kouwe natte snelweg rijdt is er van je remmen/gassen niks meer over toch???
 
Ik weet niet waar je precies opzij stapte, maar die dikke vette stalen expansiestukken geven natuurlijk ook geen grip.
Ik neem aan dat je met nat weer wel eens over een putdeksel gereden bent, die altijd midden in een bocht moeten liggen?
En, een klein slippertje voelt vaak aan alsof je een halve meter opzij stapt, zal met het schrikmoment te maken hebben.
 
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half uur verder????
Omdat ik het een lulverhaal vond en omdat hij zijn gespiegelde zonnebril niet af wou zetten ben ik verder de discussie niet aangegaan en dacht dat ik op MF, wel betere respons zou krijgen. Mij leek ook dat als er wrijving in het karkas is er ook slijtage in de band plaats moet vinden, alwaar mee ik dus onder andere zijn verhaal als lulkoek kon bestempelen.

De uiteindelijke vraag is dus: Moeten gewone wegbanden wel warm zijn en wat heb ik aan die banden als ik 100 KM door de kouwe regen rij en dan ineens oog in oog met een knijpende bocht sta????
Jouw vraag is m.i. niet duidelijk, waardoor je ook geen duidelijk antwoord krijgt.
Er had even doorgevraagd moeten worden, of jij had uit jezelf meer info kunnen geven.
Jouw laatste vraag was een betere vraag geweest om die aan hem te stellen, jammer dat je dat niet gedaan hebt. Ik ken hem goed genoeg om te weten dat je daar een duidelijker antwoord op gekregen had.

"wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen"
Als je al in die situatie zit KAN er niets meer goed of fout gaan. Er is dus geen antwoord op deze vraag mogelijk.
Ja, er bestaan banden die meer grip geven in de regen, maar dat was jouw vraag niet.
Ja, je kan je huidige banden meer grip geven in de regen, maar dat was jouw vraag ook niet.
Ja, je had de situatie kunnen voorkomen door er niet of anders overheen te rijden, maar ook dat was jouw vraag niet.

In zijn algemeenheid werken motorbanden alleen als ze op werktemperatuur zijn. Elke (soort) band heeft een andere werktemperatuur, en dat kan behoorlijk schelen. Banden warmen op door er mee te rijden. Alleen al doordat de band iets vervormd tijdens het rollen met het gewicht er op beginnen ze met opwarmen. Om ze op werktemperatuur te krijgen moet je meestal wat meer doen (gasgeven, remmen en sturen). Zolang je blijft rijden koelen de meeste banden maar minimaal af, maar sportbanden hebben wat meer nodig.

"Moeten gewone wegbanden wel warm zijn en wat heb ik aan die banden als ik 100 KM door de kouwe regen rij en dan ineens oog in oog met een knijpende bocht sta???
Alle banden moeten op werktemperatuur zijn voor dit soort gevaren. Bij een sportband is dat inderdaad warm, bij een sport/toerband is lauw al voldoende. Al zijn warm en lauw natuurlijk relatieve begrippen.....
En dat je ver genoeg vooruit zou moeten kijken om niet door een bocht verrast te worden weet je zelf ook wel. Maar 99 van de 100 keer gebeurd dat eigenlijk alleen als het (te) snel gaat, en dan zijn je banden wel warm.
 
Oplossing

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan