Kouwe banden

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.266
112.234
Rèswèk
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half uur verder????
Omdat ik het een lulverhaal vond en omdat hij zijn gespiegelde zonnebril niet af wou zetten ben ik verder de discussie niet aangegaan en dacht dat ik op MF, wel betere respons zou krijgen. Mij leek ook dat als er wrijving in het karkas is er ook slijtage in de band plaats moet vinden, alwaar mee ik dus onder andere zijn verhaal als lulkoek kon bestempelen.

De uiteindelijke vraag is dus: Moeten gewone wegbanden wel warm zijn en wat heb ik aan die banden als ik 100 KM door de kouwe regen rij en dan ineens oog in oog met een knijpende bocht sta????
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half...
Super Blackbird, Hier help je me wel mee :t


Jouw vraag is m.i. niet duidelijk, waardoor je ook geen duidelijk antwoord krijgt.
Er had even doorgevraagd moeten worden, of jij had uit jezelf meer info kunnen geven.
Jouw laatste vraag was een betere vraag geweest om die aan hem te stellen, jammer dat je dat niet gedaan hebt. Ik ken hem goed genoeg om te weten dat je daar een duidelijker antwoord op gekregen had.

"wat er vantevoren goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen"
Als je al in die situatie zit KAN er niets meer goed of fout gaan. Er is dus geen antwoord op deze vraag mogelijk.
En om daar wel antwoord op te kunnen geven voeg ik daar "vantevoren" aan toe
Ja, er bestaan banden die meer grip geven in de regen, maar dat was jouw vraag niet.
Vraag 1) Zijn dat de inmiddels gedoodverfde Michelins? Vraag 2 Als die het niet zijn welke dan wel, en kan ik er dan eventueel ook bij droog weer mee thuiskomen? De BT023 en zijn serie is natuurlijk een gesneden slick, gemaakt om sportief op een mooie zomerse dag 's-Heeren weegen onveilig te maken... Dat lukt ook wel
Ja, je kan je huidige banden meer grip geven in de regen, maar dat was jouw vraag ook niet.
Bij deze wel die vraag, met name na een lang stuk op de A2, waar je niet even kan oefenen, remmen en gassen omdat het volzit met zondagsrijders
Ja, je had de situatie kunnen voorkomen door er niet of anders overheen te rijden, maar ook dat was jouw vraag niet.
Ik denk wel goed op de situatie ingespeeld te hebben, uit alles blijkt dat ik heel rustig deed, desalniettemin was ik verbaasd over het uitstapje, zoveel gripverlies in vergelijk met de BT45 had ik niet verwacht. De tweede dilitatie heb ik met gevoelsmatig hogere snelheid maar met een korte bocht voor en na het ijzer genomen, net als ik putdeksels doe
In zijn algemeenheid werken motorbanden alleen als ze op werktemperatuur zijn. Elke (soort) band heeft een andere werktemperatuur, en dat kan behoorlijk schelen. Banden warmen op door er mee te rijden. Alleen al doordat de band iets vervormd tijdens het rollen met het gewicht er op beginnen ze met opwarmen. Om ze op werktemperatuur te krijgen moet je meestal wat meer doen (gasgeven, remmen en sturen). Zolang je blijft rijden koelen de meeste banden maar minimaal af, maar sportbanden hebben wat meer nodig.
Het niet genoemde "aflaten bij regen" zou hier ook effect kunnen hebben? 0,3 bar minder druk?
"Moeten gewone wegbanden wel warm zijn en wat heb ik aan die banden als ik 100 KM door de kouwe regen rij en dan ineens oog in oog met een knijpende bocht sta???
Alle banden moeten op werktemperatuur zijn voor dit soort gevaren. Bij een sportband is dat inderdaad warm, bij een sport/toerband is lauw al voldoende. Al zijn warm en lauw natuurlijk relatieve begrippen.....
En dat je ver genoeg vooruit zou moeten kijken om niet door een bocht verrast te worden weet je zelf ook wel. Maar 99 van de 100 keer gebeurd dat eigenlijk alleen als het (te) snel gaat, en dan zijn je banden wel warm.

Wat is jouw mening over Michelins? Heb je een beter alternatief? Echte regenbanden?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze gezien.
Die, die "de beste slicks" opwarmen met de elektrische deken, onzeker als een slappe krant hun rondjes draaien. En wanneer dan alle temperatuur uit de banden is, dan hoeft het leren pak ook niet meer in de wasmachine...... (na vijf jaar)

De gemiddelde motorrijder heeft niets aan een bovengemiddelde band die veel temperatuur nodig is. En al helemaal niet op de openbare weg.
 
Ik heb ze gezien.
Die, die "de beste slicks" opwarmen met de elektrische deken, onzeker als een slappe krant hun rondjes draaien. En wanneer dan alle temperatuur uit de banden is, dan hoeft het leren pak ook niet meer in de wasmachine...... (na vijf jaar)

De gemiddelde motorrijder heeft niets aan een bovengemiddelde band die veel temperatuur nodig is. En al helemaal niet op de openbare weg.
Ja, dat ben ik!
Ik rijd zo hard als ik durf/kan, maar aan het einde van een sessie zijn de banden toch afgekoeld van 80 naar 60 graden :X
 
Super Blackbird, Hier help je me wel mee :t



En om daar wel antwoord op te kunnen geven voeg ik daar "vantevoren" aan toe

Vraag 1) Zijn dat de inmiddels gedoodverfde Michelins? Vraag 2 Als die het niet zijn welke dan wel, en kan ik er dan eventueel ook bij droog weer mee thuiskomen? De BT023 en zijn serie is natuurlijk een gesneden slick, gemaakt om sportief op een mooie zomerse dag 's-Heeren weegen onveilig te maken... Dat lukt ook wel

3. Bij deze wel die vraag, met name na een lang stuk op de A2, waar je niet even kan oefenen, remmen en gassen omdat het volzit met zondagsrijders

4. Ik denk wel goed op de situatie ingespeeld te hebben, uit alles blijkt dat ik heel rustig deed, desalniettemin was ik verbaasd over het uitstapje, zoveel gripverlies in vergelijk met de BT45 had ik niet verwacht. De tweede dilitatie heb ik met gevoelsmatig hogere snelheid maar met een korte bocht voor en na het ijzer genomen, net als ik putdeksels doe

5. Het niet genoemde "aflaten bij regen" zou hier ook effect kunnen hebben? 0,3 bar minder druk?


6. Wat is jouw mening over Michelins? Heb je een beter alternatief? Echte regenbanden?

Graag gedaan.
1. De meeste Michelins zijn goed in de regen. Niet allemaal, en ook niet altijd beter dan de concurrentie, maar wel vaak in de top-3 te vinden.
2. Welke dan wel? Dat hangt af van jouw motor, jouw rijstijl, jouw gebruik, en jouw wensen.
De meeste sport/tourbanden doen het heel aardig in de regen, en ook in het droog.
De BT023 is een nogal touristisch uitgevallen sport.toerband, maar zeker geen topper in de regen. En dan ook nog eens een S/T-band van enkele generaties oud. Na de BT023 kwamen de T30, T30 Evo, en T31 uit.
3. In dat geval kan je weinig anders doen dan een "betere" band kopen. Maar er bestaat geen enkele band die op elke ondergrond en temperatuur perfect werkt. Inschatten van de omstandigheden blijft noodzakelijk.
4. Bedoel je hier te zeggen dat je denkt dat je met de BT45 meer grip zou hebben gehad dan met de BT023? Op zich heeft dat rubber niet meer grip, maar door de andere bandconstructie kan het wel anders aanvoelen.
5. Een lagere bandendruk zorgt voor meer beweging in de band waardoor deze warmer wordt. Daarnaast heb je een iets groter contactoppervlak. Of je het verschil daadwerkelijk merkt wil ik nu niet zo zeggen.
6. In zijn algemeenheid maakt Michelin prima banden, net als de andere grote merken. Maar om nu te zeggen dat er 1 merk beter is dan een ander, daar geloof ik niet in. Het is wel zo dat Michelin tot voor kort banden met een lichter en slapper karkas maakte dan de concurrentie. Het voordeel was inderdaad sneller opwarmen en meer comfort. Het nadeel was eerder oververhit raken van de banden, en een niet helemaal neutraal stuurkarakter. Dat laatste wordt door sommigen als positief gezien (de fans), en door anderen negatief (de haters). Ikzelf zou niet snel een Michelin met een slap karkas aanbevelen op een zware motor als men daarmee wat meer gaat vragen (belading of rijstijl).
Maar de laatste jaren worden de Michelins net als de concurrentie steeds stijver, dus de verschillen worden kleiner.
Echte regenbanden (semi-circuitbanden) op straat zullen bij warm weeral heel snel te warm worden. Niet doen.
Alternatieven hangen dus weer af van mijn eerder gestelde vragen (zie punt 2).
 
Punt 2: Ik heb een zéér terughoudende rijstijl. Vooruitkijkend en berekenend. Dus: Bochten met lantaarnpalen, vangrail, bomen, geparkeerde auto's zijn voor mij taboe om gas te geven, Daarbij realiserend dat een stoeprand bij een schuiver ook een lantaarnpaal is. Afslagen op de A28 en A2 bijvoorbeeld zijn vaak vrij van dat geteisem en daar wil ik wel pittig doorheengaan, op cicuits kom ik niet. In mooie vrije bochten trek ik zwarte strepen. Maar ik ga ook 500 km of meer op Vakantie, vandaar mijn S/T banden
Kan je daar wat mee?
 
Punt 2: Ik heb een zéér terughoudende rijstijl. Vooruitkijkend en berekenend. Dus: Bochten met lantaarnpalen, vangrail, bomen, geparkeerde auto's zijn voor mij taboe om gas te geven, Daarbij realiserend dat een stoeprand bij een schuiver ook een lantaarnpaal is. Afslagen op de A28 en A2 bijvoorbeeld zijn vaak vrij van dat geteisem en daar wil ik wel pittig doorheengaan, op cicuits kom ik niet. In mooie vrije bochten trek ik zwarte strepen. Maar ik ga ook 500 km of meer op Vakantie, vandaar mijn S/T banden
Kan je daar wat mee?
Jawel. En om welke motor gaat het hier?
 
FZR 1000, iets gekieteld, die gebruik ik het meeste als algemene fiets, 95'er
FZR 600's, zijn niet direct belangrijk maar een keuze van rubber heeft misschien toch invloed op de keuze voor deze fietsen. Alleen rondjes om de kerk als er verder geen verkeer (of politie) in de buurt is O-)
 
Ik kies al jaren voor michelin of dunlop sport-toer banden zoals pilot road met dual compound. Ik rij daarbij al 25 jaar en ca 25.000km per jaar en rij het hele jaar door met weer en wind tot 0 graden. Noem mezelf daarbij een sportieve rijder. Nooit dit probleem gehad tenzij ik serieus gas bij gaf op dat moment met koude of natte banden.

Overigens wat aanvoelt als een halve meter is meestal slechts iets van 20 cm max. Daarnaast gebeurt er niets ernstigs zoals je gemerkt hebt.
 
Poll aangemaakt *D
hahahah... :P:}:}*O*

Gestemd...

dalijk krijg ik nog een ban voor wat jij flikt :}

hijweer.gif


En ik was zo lekker rustig
 
Ik heb nog nergens een direct antwoord gelezen. Rijd op een gemiddelde dag gewoon een rondje van 20km, stap af, handschoen uit en leg je hand op de band. Weet je het gelijk
 
Ik heb nog nergens een direct antwoord gelezen. Rijd op een gemiddelde dag gewoon een rondje van 20km, stap af, handschoen uit en leg je hand op de band. Weet je het gelijk
Op een gemiddelde dag kan ik doen wat ik wil, banden worden lekker lauw, grip is goed. Gassen en stoppen geen punt, bochten gewoon goed.
Gaat mij om die ene extremiteit waar alles wat je niet wil bij elkaar komt. Ijskouwe banden, kouwe regen, een lange flauwe bocht met een stuk ijzer erin...
 
Op een nat stuk ijzer krijg je met de beste banden ter wereld nog geen grip.
Waarschijnlijk ben je zo geschrokken dat het vastgelegd is op je harde schijf, kortom het zit tussen je oren.
Dat kan best, niet echt geschrokken maar zoals ik al zei meer verbaasd. Het heeft wel een indruk achter gelaten. Volgende banden wordte die Michelins en ja, dan ga ik het met regen weer proberen. Ik ben sowieso niet bang voor een uitstapje, dat doet-ie met gewoon motorrijweer ook maar dan weet ik wanneer omdat het dan uit de pols vandaan komt.
@Janbros: 8-)
 
Graag gedaan.
1. De meeste Michelins zijn goed in de regen. Niet allemaal, en ook niet altijd beter dan de concurrentie, maar wel vaak in de top-3 te vinden.
2. Welke dan wel? Dat hangt af van jouw motor, jouw rijstijl, jouw gebruik, en jouw wensen.
De meeste sport/tourbanden doen het heel aardig in de regen, en ook in het droog.
De BT023 is een nogal touristisch uitgevallen sport.toerband, maar zeker geen topper in de regen. En dan ook nog eens een S/T-band van enkele generaties oud. Na de BT023 kwamen de T30, T30 Evo, en T31 uit.
3. In dat geval kan je weinig anders doen dan een "betere" band kopen. Maar er bestaat geen enkele band die op elke ondergrond en temperatuur perfect werkt. Inschatten van de omstandigheden blijft noodzakelijk.
4. Bedoel je hier te zeggen dat je denkt dat je met de BT45 meer grip zou hebben gehad dan met de BT023? Op zich heeft dat rubber niet meer grip, maar door de andere bandconstructie kan het wel anders aanvoelen.
5. Een lagere bandendruk zorgt voor meer beweging in de band waardoor deze warmer wordt. Daarnaast heb je een iets groter contactoppervlak. Of je het verschil daadwerkelijk merkt wil ik nu niet zo zeggen.
6. In zijn algemeenheid maakt Michelin prima banden, net als de andere grote merken. Maar om nu te zeggen dat er 1 merk beter is dan een ander, daar geloof ik niet in. Het is wel zo dat Michelin tot voor kort banden met een lichter en slapper karkas maakte dan de concurrentie. Het voordeel was inderdaad sneller opwarmen en meer comfort. Het nadeel was eerder oververhit raken van de banden, en een niet helemaal neutraal stuurkarakter. Dat laatste wordt door sommigen als positief gezien (de fans), en door anderen negatief (de haters). Ikzelf zou niet snel een Michelin met een slap karkas aanbevelen op een zware motor als men daarmee wat meer gaat vragen (belading of rijstijl).
Maar de laatste jaren worden de Michelins net als de concurrentie steeds stijver, dus de verschillen worden kleiner.
Echte regenbanden (semi-circuitbanden) op straat zullen bij warm weeral heel snel te warm worden. Niet doen.
Alternatieven hangen dus weer af van mijn eerder gestelde vragen (zie punt 2).
Ooit ga jij misschien begrijpen, dat de michelins niet slapper zijn, maar soepeler en dat de "anderen" niet stijver zijn maar stugger.
Soepel kan namelijk vreselijk sterk zijn.
 
Ooit ga jij misschien begrijpen, dat de michelins niet slapper zijn, maar soepeler en dat de "anderen" niet stijver zijn maar stugger.
Soepel kan namelijk vreselijk sterk zijn.
Ooit ga jij misschien eens begrijpen dat je niet altijd de wijsheid in pacht hebt.
Soepel kan vreselijk sterk zijn, maar ook beweeglijker. Dus of je het nu soepel of slap noemt, we bedoelen hetzelfde.
 
Ooit ga jij misschien begrijpen, dat de michelins niet slapper zijn, maar soepeler en dat de "anderen" niet stijver zijn maar stugger.
Soepel kan namelijk vreselijk sterk zijn.


Ooit ga jij misschien eens begrijpen dat je niet altijd de wijsheid in pacht hebt.
Soepel kan vreselijk sterk zijn, maar ook beweeglijker. Dus of je het nu soepel of slap noemt, we bedoelen hetzelfde.

Yeahhhh bitchfight
Come on girls you can do this*O**O*
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan