Kouwe banden

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half uur verder????
Omdat ik het een lulverhaal vond en omdat hij zijn gespiegelde zonnebril niet af wou zetten ben ik verder de discussie niet aangegaan en dacht dat ik op MF, wel betere respons zou krijgen. Mij leek ook dat als er wrijving in het karkas is er ook slijtage in de band plaats moet vinden, alwaar mee ik dus onder andere zijn verhaal als lulkoek kon bestempelen.

De uiteindelijke vraag is dus: Moeten gewone wegbanden wel warm zijn en wat heb ik aan die banden als ik 100 KM door de kouwe regen rij en dan ineens oog in oog met een knijpende bocht sta????
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half...
zelfverklaarde bandenkenner
Ooit ga jij misschien eens begrijpen dat je niet altijd de wijsheid in pacht hebt.
Soepel kan vreselijk sterk zijn, maar ook beweeglijker. Dus of je het nu soepel of slap noemt, we bedoelen hetzelfde.

Als je soepel of bewegelijk bedoeld, schrijf dat dan. Ze zijn namelijk niet slap. Ik vind het best dat jij als zelfverklaarde bandenkenner overal loopt te blaten en je toko loopt te promoten, maar feitelijke onwaarheden kan ik slecht tegen.
 
Op dat soort plekken heb ik toch het meeste vertrouwen in Michelin, maar ik moet bekennen dat ik met de nieuwere types van Bridgestone geen ervaring heb.

Zowel de T30's als de T30 EVO's zijn mij altijd goed bevallen. Momenteel heb ik de PR3's eronder liggen en die bevallen mij ook redelijk maar minder goed dan de T30 banden. Geen ervaring met de Road 5 verder. Dat wordt de volgende band die eronder komt.
 
zelfverklaarde bandenkenner

Als je soepel of bewegelijk bedoeld, schrijf dat dan. Ze zijn namelijk niet slap. Ik vind het best dat jij als zelfverklaarde bandenkenner overal loopt te blaten en je toko loopt te promoten, maar feitelijke onwaarheden kan ik slecht tegen.
Dom geblaat. Onwaar? Hoogstens een woordenstrijd over een definitie. Je laat jouw ergenis over het feit dat ik wat klanten van je overgenomen heb wel duidelijk meespelen in jouw mening hoor Zot.
Zelfs de bandenfabrikanten hebben het trouwens over een stijvere konstruktie.

Oh ja, lees dit eens: Stijf en slap
 
Dat kan best, niet echt geschrokken maar zoals ik al zei meer verbaasd. Het heeft wel een indruk achter gelaten. Volgende banden wordte die Michelins en ja, dan ga ik het met regen weer proberen. Ik ben sowieso niet bang voor een uitstapje, dat doet-ie met gewoon motorrijweer ook maar dan weet ik wanneer omdat het dan uit de pols vandaan komt.
@Janbros: 8-)
Je rijdt als een natte krant zal ik dan met een korrel zout nemen, maar je hebt zelfs met droogweer een uitstapje aan de achterkant. :?
Is de vering wel goed. :P

Als het vanuit de pols komt laat het dan lekker driften. :]
 
Dat. okee, ik ben niet echt altijd een lieverdje maar ook ik word ingehaald hoor :] B| . Het is een gekietelde 1000, hij zou 165 PK gehad hebben.
 
Ik heb denk ook een dingetje gevonden....


Banden zien er goed uit, zijn echter van 2006 en 2007, ja....
Gauw oproken en nieuwe eronder
 
Zo heb ik ook van horen zeggen dat nieuwe banden hedendaags geen gladde laag meer hebben die er in de eerste grofweg 200 km van af gereden moet worden. Maar of dag zo is?!

Ik rij hem wel voorzichtig in.
 
Op een mooie dag, een fijn afgestelde rechtop fiets op een verlaten stuk asfalt.. ja kan zo gepiept zijn (eigen ervaring). In de winter op een fiets met een sterk aan/uit effect, slechte doseerbaarheid en clipons.. tja?

Als je vertrouwen hebt in jezelf en je machine kun je de proef op de som nemen. Als je de grens voorzichtig genoeg benadert dan voel je m meestal wel aankomen. En als je er maar heel kort over gaat en geen gekke dingen doet, gaat het meestal ook wel goed.
 
Nee. Alleen Continental heeft op een paar modellen Traction Skin. Een speciale mal waaruit de banden zonder losmiddelen uitgenomen kunnen komen. Die hoef je niet "ruw te rijden", maar wel natuurlijk opwarmen.
Alle andere fabrikanten gebruiken wel losmiddelen (ook al heten ze niet altijd meer zo), en die dien je de eerste 100/200km in te rijden.
De waxlaag die vroeger op banden zat is inderdaad al jaren afwezig op vrijwel alle motorbanden.
 
Nee. Alleen Continental heeft op een paar modellen Traction Skin. Een speciale mal waaruit de banden zonder losmiddelen uitgenomen kunnen komen. Die hoef je niet "ruw te rijden", maar wel natuurlijk opwarmen.
Alle andere fabrikanten gebruiken wel losmiddelen (ook al heten ze niet altijd meer zo), en die dien je de eerste 100/200km in te rijden.
De waxlaag die vroeger op banden zat is inderdaad al jaren afwezig op vrijwel alle motorbanden.
Maar de bandenboer moet ook opletten of hij zelf niet per ongeluk wat hulpmiddelen op het loopvlak laat komen bij de montage. :)
(Of wat al dan niet uit het randje tussen band en wiel komt bij het opwarmen..)

Ik heb wel eens hele klodders gezien. :X
 
Die waarschuwing voor nieuwe banden moeten monteerders van banden altijd geven. Kloten klaren heet dat. Toen ik laatst een achterband liet monteren was er een sticker van Hoco Parts op het stuur geplakt met de waarschuwing "New Tyre". Het is echt wel heel lang geleden (29 jaar) dat ik hinder ondervond van gladde nieuwe banden. Die waren zo glad dat bij een zeer langzaam genomen bocht het voorwiel uitbrak, wat ik kon corrigeren door mijn voet op de weg te drukken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan