kraken geluid

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.829
426
Vandaag de motor Aprilia falco op de bok gezet om de ketting opnieuw te smeren. .

Draaiend aan het achterwiel kwam dit geluid eruit zie link hieronder.

Ketting schoongemaakt en op nieuw ingevet en afgesteld maar het geluid bleef helaas.
Zodra ik de centrale wiel moer ga lossen dan is het gekraak weg en draait het wiel soepel zonder bijgeluid. Wiel verwijdert alles schoongemaakt en opnieuw ingevet .
Alles weer inelkaar en ketting weer afgesteld op 2.5 cm speling maar mocht niet baten zodra ik de central moer weer aan draai hoor je dat krakende geluid weer. Ook met achterrem klauw en ketting eraf blijf het kraken. Vraag wie herkend dit ? Zijn het nou de wiellagers of tandwiel lager ??? Motor heeft pas 18.000 km gedraait en verkeerd in nieuwstaat de laaste verkochte serie 2005 .



 
Laatst bewerkt:
Stomverbaast van iemand die veel "advies" geeft in tech die niet ff het wiel eruit haalt. Gaat veel sneller dan filmen en typen.
 
als ik aan het wiel trek of drukt zijdeling absoluut geen speling niks ?

Zodra ik de centrale moer iets los draai is het weg ?

nee mis niks geen busje oid
 
Laatst bewerkt:
Gezocht op internet bij Aprilia rijders forum en was iemand met dezelfde klacht en ook een filmpje .


Volgens een Aprilia rijder ging het om ......

Dat geluid van het filmpje zijn de krakende rubbers van de tandwielhouder, is makkelijk op te lossen door de bussen (bouten v/h tandwiel) van de tandwiel houder iets in te smeren met (lager)vet of teflon.
Controleer ook deze bussen/bouten goed er zijn verhalen dat deze af kunnen breken of loslopen (gelukkig zelf nog nooit meegemaakt).


Van de week maar ff doen ..... kom erop terug.
 
Laatst bewerkt:
Jij vindt dit echt als rubber klinken? En dan nog rubber dat zonder belasting eigenlijk gewoon vast op 1 plek zit, zonder wrijving?



Ik kan dat me moeilijk voorstellen :)
 
Laatst bewerkt:
Geen idee ga in ieder geval deze week het wiel er weer uit halen en de mogelijke tip uitvoeren . Het zou kunnen toch?
Wat ik wel weet is Centrale moer lossen is het weg , zodra aangetrokken is het er weer. ...


ps ff motor-forum door gespit (had ik natuurlijk gelijk moeten doen |( )

kwam dit tegen Tuono rijder ---->




bikefreak schreef op 22 juli 2013 @ 23:49:

Zo het kenteken van de Tuono is binnen. Nu nog een plaat laten maken.
Het tikkende/krakende geluid van het achterwiel is echter terug :( :(

Heb wat met de achterwielmoer geprobeerd en als de moer los zit kraakt er niks en naarmate ik de moer vaster draai gaat hij behoorlijk hard kraken (bij vooruit en achteruit duwen).

Zal we een lager zijn. :(

Probleem opgelost. De rubber dempingselementen waren onvoldoende gesmeerd en kraakten. Voorzien van vet en alles draait weer geluidloos......
 
Laatst bewerkt:
Geen idee ga in ieder geval deze week het wiel er weer uit halen en de mogelijke tip uitvoeren . Het zou kunnen toch?
Wat ik wel weet is Centrale moer lossen is het weg , zodra aangetrokken is het er weer. ...
het leek mij gewoon een wielmoer. Niets centraals. Wanneer er iets gaat knakken als die vastgezet wordt is er iets niet uitgelijnd of verdwijnt er ergens een noodzakelijke speling.
 
Toch apart dat er al 2 zijn met dezelfde klacht en dezelfde oplossing. Het laatste (Tuono rijder) heeft precise dezelfde omschrijving als mij. Dus ben benieuwd van de week. Ga nu lekker genieten van het mooie weer en de race van rossi kijken. :)
 
Toch apart dat er al 2 zijn met dezelfde klacht en dezelfde oplossing. Het laatste (Tuono rijder) heeft precise dezelfde omschrijving als mij. Dus ben benieuwd van de week. Ga nu lekker genieten van het mooie weer en de race van rossi kijken. :)
tis vreemd dat blijkbaar de tandwiel drager gaat bewegen in het wiel wanneer hij op zijn plek zit. Dat duidt op slechte afstemming van die spaghetti vreters
 
Nou toch maar ff het wiel er weer uit en ....






bussen van binnen goed ingevet





staven goed ingevet

blijkbaar toch de staven die in de bussen vallen geven als ze droog staan dat irritante geluid.

Resultaat
draait weer als een tierelier :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan