Krassen in cilinder door vastloper na X km verdwenen..!?

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Heb ooit eens een vastloper gehad met mijn VS750. De schade viel mee en de krassen waren amper voelbaar maar wel goed zichtbaar. Ook de zuiger zag er nog goed uit en toendertijd om budgettaire redenen slechts nieuwe zuigerveren geplaatst en weer in elkaar gezet. Heb er vervolgens (schat ik) al met al een 2000 km mee gereden. Daarna heeft de motor een aantal jaren stilgestaan maar goed dat zal verder weinig invloed hebben gehad. Nu in het kader van de renovatie heb ik diezelfde cilinder nogmaals gedemonteerd om eens te kijken hoe die zich heeft gehouden (zie elders op het forum). Wat schetst mijn verbazing alle krassen zijn verdwenen, niet meer voelbaar nog zichtbaar. Mijn vraag is of dit mogelijk is dat tijdens het rijden de cilinder als het ware is gepolijst c.q. een beetje opgehoond..!?

29D87A9A93.jpg

p.s. de bruine vlekken zijn geen roest maar van de cameralens.. ;)
 
Lijkt me goed mogelijk.

De cilinder kan niet zijn opgehoond, honen wil niets anders zeggen dan dat je cilinder wordt voorzien van een patroon van groefjes, zodat de oliefilm beter wordt vastgehouden. Dat patroon verdwijnt juist door slijtage.
 
Als er werkelijk een kras in gezeten heeft die nu weg is, dan is je cilinder waarschijnlijk nu te groot en heb je teveel zuigerspeling, even na meten dus..
Gebruik de volgende keer geen vloeibare pakking meer op plaatsen waar dat niet hoeft, en al zeker niet het hele potje op 1 pakking smeren...
 
Dan zullen het ook geen diepe krassen geweest zijn.
Nee zoals gezegd amper voelbaar maar wel goed zichtbaar.

De cilinder kan niet zijn opgehoond, honen wil niets anders zeggen dan dat je cilinder wordt voorzien van een patroon van groefjes, zodat de oliefilm beter wordt vastgehouden. Dat patroon verdwijnt juist door slijtage.
Ok bedankt voor de info maar was meer spreekwoordelijk bedoelt.. ;)

Als er werkelijk een kras in gezeten heeft die nu weg is, dan is je cilinder waarschijnlijk nu te groot en heb je teveel zuigerspeling, even na meten dus..
Lijkt me sterk gezien de motor net een 20000km heeft gereden. Maar je hebt een punt en zal het zekers even gaan opmeten.

Gebruik de volgende keer geen vloeibare pakking meer op plaatsen waar dat niet hoeft, en al zeker niet het hele potje op 1 pakking smeren...
Nee dat was me al duidelijk.. :+ heb nieuwe pakkingen dus komt geen rode smeersel meer tussen.. ;)
 
Zou het niet kunnen zijn dat de wand nooit beschadigd is geweest?
Misschien was er wel een beetje van de zuiger versmeerd over de wand (aluminium) en leek dat op krassen.
 
Is toch zo moeilijk niet die nieuwe zuigerveren hebben er gewoon voor gezorgd dat alles weer lekker schoongemaakt cq gepolijst is
Ja zo dacht ik ook.. maar als ik lees dat de cilinderwand slijtvaster is dan de zuigerveren, en dat ik nu wellicht een te ruime cilinder heb dan ga ik toch weer twijfelen.. :o

Zou het niet kunnen zijn dat de wand nooit beschadigd is geweest?
Misschien was er wel een beetje van de zuiger versmeerd over de wand (aluminium) en leek dat op krassen.
Mmmm nou leken toch wel echte krassen.. niet diep maar toch.
 
Laatst bewerkt:
Ja zo dacht ik ook.. maar als ik lees dat de cilinderwand slijtvaster is dan de zuigerveren, en dat ik nu wellicht een te ruime cilinder heb dan ga ik toch weer twijfelen.. :oMmmm nou leken toch wel echte krassen.. niet diep maar toch.


Maak je niet druk, je hebt de cilinder en zuiger toch nagemeten?
Gewoon monteren en rijden maar :]
 
Nou toch de kop maar even van de cilinder gescheiden voor een betere licht inval.. en na veel draaien en ja onder een bepaalde hoek is de kras nog zichtbaar. Op de foto is het de donkerblauwe streep aan de rechterkant.

35A0939643.jpg

Waren dus toch geen kabouters.. ;)

Hij is echt te verwaarlozen en dat was wat ik wilde weten, plus het vervangen van de oude pakkingen + vloeibare drab door nieuwe originele pakkingen. Gaat morgen dus weer in elkaar..
:]
 
Laatst bewerkt:
Nou toch de kop maar even van de cilinder gescheiden voor een betere licht inval.. en na veel draaien en ja onder een bepaalde hoek is de kras nog zichtbaar. Op de foto is het de donkerblauwe streep aan de rechterkant.

[afbeelding]
Waren dus toch geen kabouters.. ;)

Hij is echt te verwaarlozen en dat was wat ik wilde weten, plus het vervangen van de oude pakkingen + vloeibare drab door nieuwe originele pakkingen. Gaat morgen dus weer in elkaar..
:]

ik zie niets? ;( waar? zet eens een cirkeltje rond ofzo? :+
 
Het patroon van groefjes om de oliefilm beter vast te houden (zoals JanB aangeeft) is duidelijk zichtbaar en de kras lijkt daar onderdeel van uit te maken. Is echt bijna niet zichtbaar noch voelbaar. Dus honen lijkt me overbodig.
 
Laatst bewerkt:
Nja, van al die dingen die je leert op school, en van monteurs, daar moet je ook niet alles opuit doen.

ik had een blok met 60000km, dat in de soep was gelopen ( lager uitgaande as). Toevallig een blok gevonden met 5000km.
Ik moet wel zeggen dat die ook soepelder liep en harder trok, maar het benzineverbruik was er ook naar. Denk je van het verbruik zal ook wel naar beneden gaan, dus niet.
 
Nja, van al die dingen die je leert op school, en van monteurs, daar moet je ook niet alles opuit doen.

ik had een blok met 60000km, dat in de soep was gelopen ( lager uitgaande as). Toevallig een blok gevonden met 5000km.
Ik moet wel zeggen dat die ook soepelder liep en harder trok, maar het benzineverbruik was er ook naar. Denk je van het verbruik zal ook wel naar beneden gaan, dus niet.


Ik begrijp niet wat je zegt :?
 
Oja, je hebt inderdaad gelijk. Is inderdaad een beetje wazig. Keihard gewerkt vandaag en ik moest komen eten van de vrouw.

Je kunt dat wel doen nieuws honen omdat het beter is dat er groeven inzitten, maar het is maar de vraag of het er daadwerkelijk merkbaar beter op word.
Een paar honderd euro extra uitgeven omdat je dan misschien niet halfweg het jaar 20cc motorolie hoeft bij te vullen.
 
Oja, je hebt inderdaad gelijk. Is inderdaad een beetje wazig. Keihard gewerkt vandaag en ik moest komen eten van de vrouw.

Je kunt dat wel doen nieuws honen omdat het beter is dat er groeven inzitten, maar het is maar de vraag of het er daadwerkelijk merkbaar beter op word.
Een paar honderd euro extra uitgeven omdat je dan misschien niet halfweg het jaar 20cc motorolie hoeft bij te vullen.

:?

Hoonapparaten per stuk, MIDLOCK

( van onze vriend hier op het forum )
 
Terug
Bovenaan Onderaan