Krauser koffers, kunststof repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
366
86
De Kwakel
Geachte heren/dames,
Denk dat dit onderwerp op het techniekforum thuis hoort, zoniet dan merk ik het wel 8-) .......

Vorige week een bmwr1100rs uit +/- 1994 met bijbehorende krauserkoffers van een maat geleend, en bij het inparkeren voor een supermarkt raak ik met een koffer een paaltje, waarbij van desbetreffende koffer de hoek met ophangbeugel afbreekt.
Na mezelf zacht en toch doeltreffend voor m'n stomme harses geslagen te hebben, zie ik dat de afgebroken hoek nog wel erg mooi op de koffer past met genoeg breukvlak om netjes te lijmen.
Bij de eerste poging met Sader extra forte (haha) alleslijm, brak de hoek bij het weer ophangen v/d koffer al weer af, bij de 2de poging met loctite secondenlijm gebeurde dat na 10km tijdens de proefrit.
Bij beide pogingen had ik het breukvlak goed schoon gemaakt met white spirit, en de lijm 12 uur laten drogen.....
Ik zit in Frankrijk, waar je alles wat je nodig hebt (qua gereedschap en onderhoudsmiddelen e.d.) echt moet zoeken, (al is er natuurlijk altijd het internet nog), maar als iemand ervaring heeft met het repareren van krauserkoffers, hoor ik het graag.
 
Ik kan me vergissen, maar ik weet nagenoeg zeker dat het PP is. Dat staat waarschijnlijk in de binnenkant ergens, dus dat kun je controleren. Er zijn lijmen voor, dus daar zou je, als mijn aanname klopt, naar moeten zoeken. Ik denk dat dat in Frankrijk net zo'n uitdaging is als lassen.

Met een gewone lijm werken kun je vergeten, maar dat had je zelf ook al gemerkt.
 
Als het PP is kan je het lassen met een soldeerbout.
DE afgebroken hoek op zijn plek houden, en de soldeerbout op meerdere plaatsen in het breukvlak duwen.
Gebruik wat restmateriaal ( bv FZS600 richtingaanwijzers zijn van PP gemaakt) als lasdraad.

Mijn SHAD topkoffer doet al jaren dienst, met een op deze wijze gerepareerd scharnier.
 
Mijn ervaring met krauser koffersets is als het eenmaal stuk is of gebroken het op geen ene manier meer te maken is .
Welke lijm of las poging je ook doet .
Ik ben het zelf wezen proberen bij Mijn toen krauser k2 kofferset op de vfr.
Allerlei superlijmen geprobeert waarvan iedereen zei dit moet werken.
Na een week scheurde het weer kapot op het breukvlak.
En zelfs bij een bedrijf hiervoor die hierin gespecialiseerd was laten maken.
Die had het gelast
Een maand later weer kapot.
Weer onder garantie laten maken weer stuk ,
Erna netjes geld terug gehad .
Toen bij een ander bedrijf en die zei meteen het is niet meer goed te maken en die begon er niet eens meer aan.

Op 1 of andere manier is het niet meer na schade goed te maken en zijn de onderdelen ook niet begaanbaar.
Want krauser bestaat niet eens meer.

Die sets en ophangbeugels vooral waren van iets gemaakt wat eenmaal bij kapot gaan niet te maken is.
Enigste wat ik je aanraad speuren op,internet of iemand nog een ophangbeugel aanbied.
Soms ruimt iemand zijn schuurtje op.
En anders helaas.
Ik heb me krauser kofferset er af gegooid was het zat dat ik na elke rit elke keer er achter kwam k.....weer is het los geraakt en niet vast te maken.
Het was in die tijd toen het nog gemaakt werd ,gerust wel iets die krauser sets ,was ook verschrikkelijk duur.
Maar namte de tijd verstrijkt en het stuk is ,niet te maken.
Net zoals de slotjes van de koffers zijn die kapot zit je er mooi mee.
En onderdelen amper meer te begaan.
Leuk als een bedrijf failliet gaat en erna onderdelen er ook niet meer zijn.
Ik heb mijn reparatie pogingen en zoektochten naar krauser onderdelen opgegeven.
Want als iemand iets aanbood en ik ging er heen was het ook gelijmd of kapot of aan het vergaan.
Heb die vfr later verkocht ingeruild op een andere motor en de motorzaak heeft meteen die hele krauser set inclusief ophangbeugels er af gehaald toen ik hem die dag inruillde en in zijn afval container gegooid ,hij kon er ook niks meer mee ,niet te repareren meer.
 

Bijlagen

  • IMG_1009.JPG
    IMG_1009.JPG
    865,6 KB · Weergaven: 13
  • IMG_2432.JPG
    IMG_2432.JPG
    671,7 KB · Weergaven: 6
  • IMG_2545.JPG
    IMG_2545.JPG
    499,9 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
ISO Afk.DrijftBrand- / DooftijdVlamkenmerkenRookkenmerkenBrandgeurkenmerkenUiterlijke Brandkenmerken
PAneedooft directzwak, lichtgrijsgrijs na het uitblazenverschroeid haartrekt draden
PVCneedooft directgeel groen met zwarte rookgrijs na het uitblazenscherp / zoutzuurverkoold oppervlak
PCneedooft na 20 sec.oranje geel met zwarte rookgrijs na het uitblazenziekenhuisluchtverkoolt met blaasjes
PETPneedooft na 20 sec.oranje geel met grijze rook zoetig-
PFneedooft na 20 sec.geel zonder rook amoniakverkoolt
ABSneeblijft brandengeel met blauwe kernwalmende roetvlagenhyacintverkoolt
PMMA-XTneeblijft brandenblauw gele topgrijs na het uitblazenzoetige fruitgeur, sinaasappel-
POMneeblijft brandenblauw transparantgrijs na het uitblazendoordringende formalinegeurkan druipen
PURneeblijft brandenhelder geel onaangename amandelluchtkan druipen
PTFEneebrand nietmoeilijk ontvlambaar (Giftig) niet inademen (giftig)zwelt iets en verkoolt
PVDFneebrand nietmoeilijk ontvlambaar (Giftig) niet inademen (giftig)verkoolt, kunststof wordt doorzichtig
PEjablijft brandenblauw gele topgrijs na het uitblazenkaarslucht na het dovendruipt, makkelijk krasbaar
PPjablijft brandenblauw gele topgrijs na het uitblazenkaarslucht, gemengd met wierrookdruipt en is moeilijk krasbaar
 
Hoogstwaarschijnlijk is het PP dit is niet te lijmen. Sommige lijmen zeggen dat dit wel kan maar het is allemaal niet goed genoeg voor dit soort verbinding. Zoals gezegd kun je PP lassen als er niet teveel toevoegingen bijzitten. Dan hecht dit ook niet. Ik zou naar een bedrijf zoeken die hier in gespecialiseerd zijn en hun laten beoordelen.
 
Van de week nog een stuk PP gelast met de soldeerbout. Daarna opgeruwd en "afgewerkt" met jb weld, plamuur en spray putty.

Is echter niets kritisch en er staan geen krachten op maar de stevigheid viel mij alles mee.

Wat ik wel eens gedaan heb op een raam mechanische (wel veel kracht) is veel gaatjes boren en spijkertjes er in lijmen met een geschikte lijm.

Dit heeft gewerkt tot de auto weg ging (5 jaar).
 
Inderdaad zijn de koffers van PP, toch weer veel gehad aan jullie reacties, ga met de eigenaar overleggen wat te doen, uiteindelijk is lijmen alleen dus niet sterk genoeg, als ik het zo lees.....
 
ik kan ze niet meer terugvinden, maar er is op dit moment een soort kunststof mat in de handel die onder invloed van UV licht uithardt, daar heb ik ze bumpers en ophangpunten van koplampen mee zien repareren...misschien als laatste optie..
(heb nachtdienst vannacht , dus 7 uur internetten, zal kijken of ik het terug kan vinden)
 
Daar staat niet nadrukkelijk bij dat het voor PP is. Dat moet je echt zeker weten. Ik kan het niet vinden, maar jij hebt nog meer dan 6 uur :+

Het lijkt net of je iets gaat lijmen waar nog een laag vet op zit. De lijm valt er zo af.
 
Het voordeel van PP is dat het heel goed tegen chemicaliën kan. Het nadeel hiervan is dat het niet goed reageert op een lijm zoals andere producten dat doen. Vele fabrikanten beweren dat ze PP kunnen lijmen. Maar met de specialisatie lijmen is het nog steeds niet zo goed als lassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan