Krauser koffers, kunststof repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
366
86
De Kwakel
Geachte heren/dames,
Denk dat dit onderwerp op het techniekforum thuis hoort, zoniet dan merk ik het wel 8-) .......

Vorige week een bmwr1100rs uit +/- 1994 met bijbehorende krauserkoffers van een maat geleend, en bij het inparkeren voor een supermarkt raak ik met een koffer een paaltje, waarbij van desbetreffende koffer de hoek met ophangbeugel afbreekt.
Na mezelf zacht en toch doeltreffend voor m'n stomme harses geslagen te hebben, zie ik dat de afgebroken hoek nog wel erg mooi op de koffer past met genoeg breukvlak om netjes te lijmen.
Bij de eerste poging met Sader extra forte (haha) alleslijm, brak de hoek bij het weer ophangen v/d koffer al weer af, bij de 2de poging met loctite secondenlijm gebeurde dat na 10km tijdens de proefrit.
Bij beide pogingen had ik het breukvlak goed schoon gemaakt met white spirit, en de lijm 12 uur laten drogen.....
Ik zit in Frankrijk, waar je alles wat je nodig hebt (qua gereedschap en onderhoudsmiddelen e.d.) echt moet zoeken, (al is er natuurlijk altijd het internet nog), maar als iemand ervaring heeft met het repareren van krauserkoffers, hoor ik het graag.
 
Af fabriek smelten ze PP delen aan elkaar. Twee zijdes verhitten/in de fik zetten en laar het maar in elkaar vloeien.

Dat raad ik met de koffers af tenzij je goed verzekerd bent, dan lekker laten fikken.
 
Bij mijn oude baas repareerden wij poly propyleen transportbanden. Dit is een transportband van tussen de 1 en 1.5 dik PP materiaal. Voor het materiaal aan elkaar te "smelten" gebruikte wij geen hitte maar een speciaal apparaat dat werkt met ultrasoontrillingen. Door de hoge trilling lijkt het of het materiaal smelt en aan elkaar vloeit. Hoe het plakproces precies werkt weet ik niet. Wij voegden geen extra materiaal toe. Transportband had op plek van de las wel een overlap.
Ik denk dat als je met een brander of op een andere manier hitte genereert de structuur van het materiaal veranderd en niet meer de eigenschappen heeft die het van te voren had.

Als je wilt proberen te smelten met bijvoorbeeld een soldeerbout sowieso een draadje erin smelten. Eerst pak je een punt tangetje en van het draadje vouw je een "kammetje" (v-tjes om en om) (hopelijk is mijn uitleg duidelijk)
Je smelt het losse stuk PP met enkele hechten in de koffer, daarna leg je het kammetje erop en druk je met de soldeerbout op het kammetje, en druk je dus het ijzerdraadje (kammetje) mee in het kunststof. Doordat het kammetje aan 2 delen van de breuklijn zit houd hij het bij elkaar.
Ik zou dit proberen als laatste redmiddel. Je hebt niks te verliezen. Uiteraard aan de binnenzijde lassen.
 
Laatst bewerkt:
PP wordt dagelijks gelast voor constructieve doeleinden. Met dat ultrasoon lassen doe je hetzelfde als met hitte lassen. Het enige wat je doet is de moleculen weer met elkaar versmelten. PP verliest bijna tot geen sterkte eigenschappen nadat het is verwarmt.
 
Je zou ook nog butanon (MEK, methylethylketon) kunnen proberen. Gaat ook weer afhangen van de zuiverheid of het zal lukken. Er is een goed topic bij de howto's over MEK reparatie.
Ook uitstekend te combineren met een stukje staal als versteviging.

Edit: zoals hierna door een aantal mensen aangegeven werkt PP inderdaad niet. ABS gaat als een tierelier, maar ja, daar heb je nu niets aan.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals dank, het is me wel duidelijk, dat worden andere koffers :Y .
Zijn toch al oud, dat ophangpunt moet veel kunnen hebben, misschien vind ik hier nog een bedrijf dat een poging wil wagen....maar ja, Fransen he}).
 
Je zou ook nog butanon (MEK, methylethylketon) kunnen proberen. Gaat ook weer afhangen van de zuiverheid of het zal lukken. Er is een goed topic bij de howto's over MEK reparatie.
Ook uitstekend te combineren met een stukje staal als versteviging.
:N PP is bestand tegen MEK.
@TS: ik kan me zo geen voorstelling van het ophangpunt maken, kun je een foto plaatsen?
 
Dat werkt bij ABS plastic, niet bij PP plastic zoals bij koffers.
Dat is me inmiddels duidelijk. Gebruik het zelf met enige regelmaat voor ABS. Ooit mee begonnen naar aanleiding van jouw howto Kees :D. Ook een keer een andere kunststof mee gelijmd, wou prima. Dat zal dus, in tegenstelling tot wat ik me meende te herinneren, geen PP geweest zijn. (maar wat dan ook al weer wel....).

Zal mn eerdere bericht aanvullen om verwarring te voorkomen.
 
Kom ik er gister ook nog achter dat het bmwkoffers zijn, maakt echter qua materiaal niet uit........
Leboncoin ben ik mee bekend, ga kijken of ik iets redelijk geprijsd/in de buurt kan vinden :t .
 
Zo, de gevraagde foto's nog even, en dan mag er van mij wel 'n slotje op hoor 8-)
 

Bijlagen

  • image6.jpeg
    image6.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 8
  • image5.jpeg
    image5.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 8
  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 11
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 8
  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 5
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 5
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan