krijg hem niet aan het lopen jawa 638 350cc twin

pelly

Rookie
7 aug 2014
14
0
uelsen
nieuwe krukas,zuigers, veren, pistonpen naald lagers, alle keerringen vernieuwd alle lagers in de bak
hallo allemaal ik snap er niets meer van hij wil niet lopen, heb zo,n hulpstart op het achterwiel zet hem in de 2de versnelling en dan gaat hij wel rond,kraan open op het contakt vol gas maar helemaal niks, geen slag, bougie,s er uit kurkdroog. carburateur uit elkaar maar die is brandschoon maar voor de zekerheid alles ff doorgeblazen.heb hem gevuld met benzine en dan met de luchtslang blazen werkt helemaal goed. (carburateur is nieuw)
sprak ik in Tubbergen een jawa rijder, heb ik ook gehad zegt ie, heb je de zuigers er verkeert om in zitten,direct de andere dag de cilinders er afgehaald en controleren of ik die fout heb gemaakt, dus niets fout gedaan staat duidelijk een pijl op en R en L. het slot van de zuigerveer mag niet door de spoelpoort of de uitlaatpoort lopen, dus je kunt het niet verkeerd in elkaar zetten. de zaak weer gemonteerd, ontstekings tijdstip nog een keer gecontroleerd 2,5mm voor het BDP klopt.
in de 2de versnelling contakt kraan open vol gas (niets) weer geen slag, bougie,s er uit kurkdroog, ja er zit genoeg peut in de tank, heb in mijn beleving alles gedaan wat maar kan maar lopen hooooo maar,zuigt geen benzine aan. wie o wie kan mij vertellen hoe dit mogelijk is en de oplossing aandragen, heb je een dikke pot bier verdiend.;(8)7:N
groeten pelly
 
had gisteren de cilinders er al afgehaald,
nu de zuigers zonder veren er aan gezet cilinders er op,
als de zuiger helemaal onderin staat zijn de spoelpoorten en de uitlaatpoort helemaal open
als de zuiger helemaal boven in staat is de inlaatpoort helemaal open.
als de onderkant van de zuiger de inlaatpoort begint te openen dan kan de zuiger nog 24mm naar boven dan staat de zuiger helemaal boven.
dus het aanzuigen van de brandstof moet dan in die 24mm gebeuren is dat wel goed??
 
Doen we dat..Neem je ook een bus remreiniger mee? Voor de rest heb ik alles wel... sprleken we verder af over PB

Wat je WEL kan doen, als je de cylinders er nog af hebt (gebruik je wel nwe voetpakking en koppakkingen?) is het blokje in het midden van het carter, onder de cylinders waar 2 kleine gaatjes in zitten er even uit nemen. Deze gaatjes verzorgen de smering van de middelste lagers. dit is een zwak punt. Ros een 6mm boor door deze gaten heen.
Denk er om dat je de buitenzijde/passing van dit blokje niet beschadigd.
 
De eerste keer dat mijn contactpuntjes verliepen tijdens een monsterrit door Duitsland gingen ze er gelijk af.
Een elektronische ontsteking voor een Jawa is helemaal niet duur en ik vond het betrouwbaarder. En bij mij was afstellen niet nodig.
Maar er zweren nog hele volksstammen bij puntjes. :P

Alleen zijn de bougies nu niet eens nat dus valt er ook niets te ontsteken.. -O-
 
De eerste keer dat mijn contactpuntjes verliepen tijdens een monsterrit door Duitsland gingen ze er gelijk af.
Een elektronische ontsteking voor een Jawa is helemaal niet duur en ik vond het betrouwbaarder. En bij mij was afstellen niet nodig.
Maar er zweren nog hele volksstammen bij puntjes. :P

Alleen zijn de bougies nu niet eens nat dus valt er ook niets te ontsteken.. -O-
Daar gaan we dan ook het eerst naar kijken..
En idd dat Vape-kitje van ca. 90 euro is plug & play en werkt goed!
 
Laatst bewerkt:
Als je een probleem wilt oplossen, moet je eerst goed weten hoe een apparaat werkt en met filmpjes en allerlei informatie is dat goed te begrijpen.

Wat de contactpuntjes betreft: die hebben wat onderhoud nodig, maar werken probleemloos en een elektronische ontsteking schakelt wat beter en sneller, dus in principe heb je een sterkere vonk. Maar als het kapot gaat ben je uitgereden en met contactpuntjes valt er onderweg nog wel eens wat te redden.

Zo had ik eens een gebroken bladveertje, stukje spons er tussen gepropt en naar huis gereden. En in principe wordt het schakelaartje, wat de puntjes in feite zijn, overgenomen door een thyristor, maar verder werkt het ongeveer elektrisch gezien niet veel anders.
 
misschien wel iets te l*llig om te vragen. staat het benzine kraantje wel open? 8)7

of de ontsteking verkeerd afgesteld ipv voorontsteking naontsteking. kan je motor prima tegenovergesteld rond draaien. is mij al een keer gelukt
brommer aan gerent motor draait, nog even wat praten met anderen. gas geven en dan vrolijk achteruit rijden.🤔
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan