Krijg ik puntenrijbewijs of niet?

Ray1981

geblokkeerd account
10 aug 2006
4.168
1
Enschede
Hallo allemaal,

zojuist was ff een vriendin op bezoek die haar auto-rijbewijs had gehaald.
ik peste haar ff met de wetenschap dat ze maar drie grote fouten mocht maken en dan weer op de fiets kon.

ikzelf heb dus al bijna 5 jaar mijn auto rijbewijs.

ben nu aan het lessen op een zware motor.
nu zeidden mijn huisgenoten dat ik ook een puntenrijbewijs krijg omdat ik beginnend motor bestuurder ben?

is dit waar?
geld dit alleen voor motor?
 
Puntenrijbewijs geldt alleen voor het eerste gehaalde rijbewijs.
Aangezien je je autoRBW al hebt, krijg je dus geen puntenRBW.

Precies hetzelfde bij mij alleen vond ik 't wel raar.
Heb al 7 jaar mijn autoRBW en had een volRBW. Vorige week geslaagd voor motor en RBW opgehaald, krijg ik zo'n puntenRBW met dus 3 van die zilveren stripjes.
Ik vragen en ze zeiden dat 't idd voor je eerste RBW is.

Mja, datum wanneer ik mijn autoRBW heb gehaald staat er goed op, dus oom agent heeft niks te zeggen.. :P
 
Puntenrijbewijs geldt alleen voor het eerste gehaalde rijbewijs.
Aangezien je je autoRBW al hebt, krijg je dus geen puntenRBW.

Precies hetzelfde bij mij alleen vond ik 't wel raar.
Heb al 7 jaar mijn autoRBW en had een volRBW. Vorige week geslaagd voor motor en RBW opgehaald, krijg ik zo'n puntenRBW met dus 3 van die zilveren stripjes.
Ik vragen en ze zeiden dat 't idd voor je eerste RBW is.

Mja, datum wanneer ik mijn autoRBW heb gehaald staat er goed op, dus oom agent heeft niks te zeggen.. :P

Dus, die 3 streepjes bovenaan je papiertje staan voor punten rbw???
 
Yep, alleen geldt die voor mij niet meer, misschien waren de normale RBWen op ofzo, aangezien vanaf 1 oktober het nieuwe RBW wordt ingevoerd in de vorm van een creditcard a la amerika.

Een vol RBW, wat ik hiervoor dus had, heeft geen 3 stripjes, maar een soort cirkelvormig zilveren kenmerk op het middelste blad.
 
Hmm, ik heb namelijk vrijwel dezelfde rijbewijs situatie, 6 jaar geleden autorbw gehaald, 3 mnd. geleden het motorpapiertje. Ik heb dus ook die drie streepjes er op staan...

Ik betwijfel of je op het roze papiertje kunt zien of het om een puntenpapiertje gaat.
 
die 3 streepjes zijn idd niet je punten, maar iets om te zorgen dat het moeilijker te vervalsen is..heb ik me laten vertellen

maar nu iets anders, vanaf begin oktober komt er een nieuwe vorm van je rijbewijs, geen papiertje meer, maar een pasje, net als een bankpasje :)
maar, ik heb nu al me autorijbewijs, en dus zoon papiertje, en ga binnekort (naja..binnekort :9 ) me motorrijbewijs halen, zou ik dan een stempeltje op me bestaande papiertje krijgen?, of zullen ze me zoon mooi pasje geven 8-)
want eigenlijk krijg je die als je een nieuw rijbewijs haal, of je rijbewijs verlopen is..
 
ik ben blij dat ik geen puntenrijbewijs heb en dus ook niet ga krijgen.

Maar wat een drukte om niets, heb al 5 jaar m'n rijbewijs en de enige boete die ik heb gekregen was voor een scherpe spoiler, betwijfel of ik daar een punt kwijt voor zou raken :D
 
die 3 streepjes zijn idd niet je punten, maar iets om te zorgen dat het moeilijker te vervalsen is..heb ik me laten vertellen

maar nu iets anders, vanaf begin oktober komt er een nieuwe vorm van je rijbewijs, geen papiertje meer, maar een pasje, net als een bankpasje :)
maar, ik heb nu al me autorijbewijs, en dus zoon papiertje, en ga binnekort (naja..binnekort :9 ) me motorrijbewijs halen, zou ik dan een stempeltje op me bestaande papiertje krijgen?, of zullen ze me zoon mooi pasje geven 8-)
want eigenlijk krijg je die als je een nieuw rijbewijs haal, of je rijbewijs verlopen is..


mooi opgehelderd dus :D

lol, ik zal dus een van de eersten in nederland zijn met een pasje als rijbewijs :D

trouwens wel makkelijk zo'n pasje alhoewel ik hoop dat ze steviger zijn dan bankpasjes die nog wel eens willen breken en zo
 
Inderdaad, de ergste bon voor mij was ook maar vanwege verkeerd voorsorteren (of verkeerd wegrijden, net hoe je dat bekijkt natuurlijk :P )

@Reuffneck: je krijgt een pasje vanaf een bepaalde datum, daarvoor krijg je een papiertje zoals je nu ook al hebt voor je auto. Je kunt wel zodra het nieuwe RBW 'ingaat' een pasje halen (maarja, kun je wel weer meteen dokken...)
 
@Reuffneck: je krijgt een pasje vanaf een bepaalde datum, daarvoor krijg je een papiertje zoals je nu ook al hebt voor je auto. Je kunt wel zodra het nieuwe RBW 'ingaat' een pasje halen (maarja, kun je wel weer meteen dokken...)

ja vanaf begin oktober :p, en daarna ga ik pas me motor rijbewijs halen (moet nog beginnen met lessen :X )
maar zullen ze hem als ik hem dan heb inruilen voor een pasje?
 
aha, dan heb ik 't verkeerd begrepen kennelijk.. :P
Was in de veronderstelling dat er zo'n zilveren streepje weggeknipt werd bij een overtreding. Want 3 zware overtreding was schluss toch?

Mja, vind 't wel een hele verbetering met het oude RBW.. :X

Wie vanaf 1 oktober een RBW gaat halen, of het nou verlengen of een nieuw RBW of een additie (motor erbij), krijgt zo'n pasje. Je moet nl je oude RBW inleveren en je krijgt een nieuwe ervoor terug.
 
aha, dan heb ik 't verkeerd begrepen kennelijk.. :P
Was in de veronderstelling dat er zo'n zilveren streepje weggeknipt werd bij een overtreding. Want 3 zware overtreding was schluss toch?

Mja, vind 't wel een hele verbetering met het oude RBW.. :X

Wie vanaf 1 oktober een RBW gaat halen, of het nou verlengen of een nieuw RBW of een additie (motor erbij), krijgt zo'n pasje. Je moet nl je oude RBW inleveren en je krijgt een nieuwe ervoor terug.


*O* jeej *O* *O* *O*
 
Jep, vanaf 1 oktober het nieuwe pasje!

Helaas duurt het dan wel 5 dagen voordat je daadwerkelijk je rijbewijs kunt ophalen... Kreeg afgelopen week van de RDW bericht dat mijn rijbewijs in november verloopt en daar stond dit in.
Dus als ik in oktober (hopelijk) voor mijn A slaag, moet ik nog minimaal 5 werkdagen wacht totdat ik kan rijden -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan