Krijg koppeling R1 1998 niet meer aan de gang?

2 okt 2008
34
0
landgraaf
Beste motorrijders,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn r1 uit 1998.... hij begon een tijd geleden opeens te slippen in de hogere toeren ... dus ik denk .. tjaaa nieuwe koppelings plaatjes erin en klaar. nieuwe platen gekocht erin gezet zeflde gezeik .... als ik em met een losse slag aan de kop-hendle afstel knalt ie in ze 1 of ik krijg em er zelfs niet in .... stel ik em strakker af krijg ik em met moeite erin en slipt ie in hoge toeren .... . Ik motorport opgebeld .... jaaa dan moet je de tussenplaten ook vernieuwen ... ook vandaag vernieuwd ... weer zelfde en nog slagje ergens omdat alles nieuw is en nog moet inslijten ...... koppeling proberen te stellen op alle manieren onderaan proberen te stellen ... ook niks . zit trouwens nieuwe olie op ..silkolene . volgens cycle shop geen probleem ( ben gedeeltelijk bekend met slippen door verkeerde olie op blok )...

weet iemand waar dit aan kan liggen want heb toch nu bijna alles geprobeerd wat er aan te proberen valt ....

gr een nieuw lid .....
 
vergelijk de dikte van het oude platenpakket eens met de nieuwe.
dus alle platen op elkaar.

edit: ben toch te snel met mijn antwoorden zie ik.
probleem blijft hetzelfde met nieuwe platen.

misschien veren vervangen?
of ander zwaardere.
 
Laatst bewerkt:
Beste motorrijders,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn r1 uit 1998.... hij begon een tijd geleden opeens te slippen in de hogere toeren ... dus ik denk .. tjaaa nieuwe koppelings plaatjes erin en klaar. nieuwe platen gekocht erin gezet zeflde gezeik .... als ik em met een losse slag aan de kop-hendle afstel knalt ie in ze 1 of ik krijg em er zelfs niet in .... stel ik em strakker af krijg ik em met moeite erin en slipt ie in hoge toeren .... . Ik motorport opgebeld .... jaaa dan moet je de tussenplaten ook vernieuwen ... ook vandaag vernieuwd ... weer zelfde en nog slagje ergens omdat alles nieuw is en nog moet inslijten ...... koppeling proberen te stellen op alle manieren onderaan proberen te stellen ... ook niks . zit trouwens nieuwe olie op ..silkolene . volgens cycle shop geen probleem ( ben gedeeltelijk bekend met slippen door verkeerde olie op blok )...

weet iemand waar dit aan kan liggen want heb toch nu bijna alles geprobeerd wat er aan te proberen valt ....

gr een nieuw lid .....
Meestal is het niet de slijtage van de platen waardoor de koppeling gaat slippen maar de veren waar de kracht uit is.
Maar wat jij nu omschrijft is een koppeling die niet helemaal vrij wil komen, lijkt erop dat je toch iets verkeerd hebt gedaan met de montage, misschien een vulring tussen binnen en buitenkorf vergeten te monteren waardoor de binnenkorf strak op de buitenkorf gedrukt wordt en deze laatste het binnenhuis al aandrijft.
Andere mogelijkheid is dat de vingers van de buitenkorf ingeslagen zijn waardoor de platen niet meer los van elkaar willen komen.
 
ook raar in deze koppeling zitten geen losse veren die ik ook dacht te verwachten maar 1 veerplaat die met 6 boutjes aangedrukt word ... platen en tussen platen zijn nieuw ... kan er ook mee draaien als ik de deksel eraf heb dus ze lopen vrij maar stroef ...... en ja t is me opgevallen dat er een soort van deuk in de ronding zit maar echt minimaal .... echt verwarrend , t is me opgevallen voor ik alles verving dat ie opeens moeilijk in de versnellingen terug naar beneden ging en t werd steeds erger ... aan de versnellingsbak ligt t denkelijk niet ... weet iemand of dit
type van 1998 veren heeft in koppeling ..
 
Met de R1 kon/kun je heel fijn wheelys maken.
Als dat dan met de koppeling gebeurde ipv het gas, is dat een aanslag op je koppelingshuis

Koppeling wheelies met de R1 is echt een not-done wheelie :N
Ding is helemaal niet nodig daarvoor :P

Toen mijn R1 verkocht werd slipte de koppeling ook in hoge toeren. Dacht ook dat het gewoon de platen waren die vervangen moesten worden en heb dit dus ook netjes gemeld aan de nieuwe eigenaar.
Zal dit wel even doorsturen naar hem :)
 
heb inderdaad weleens dmv koppeling wheelies gemaakt met bijrijder erop ... denk dat ik gewoon een second hand koppelingshuis bestel . En nee erik ik heb de platen niet laten indrenken een dag in olie .. maar dit lijkt me eerlijk gezegd niet de boosdoener ... heb t nog es nagekeken en gemerkt dat ik de koppelings platen met enige druk erin moet duwen dacht dat dit zo hoorde. laat jullie weten hoe t afloopt .... erg handig dit topic ..... tis trouwens een rood witte r1 erg mooi nog maar veel troubles. heb em nu zoon 2 a3 maanden en een kleine 5000 km gereden. Laatst weggebracht voor kleppen te stellen bij 42000 .. stonden 16 kleppen verkeerd volgens motorport .... nokkenassen gelift bleken ingelopen. tweedehands kop gekocht in laten slijpen de kleppen .... kortom 1000 euro lichter en nog tikken maargoed zal hen maar vertrouwen.
nu dit ... maar das eigen schuld . Moet wel zeggen dat er een enorme dozis power inzit ..... gr kenny
 
Dan zou mijn huis allang stuk moeten zijn....
1 en al wheelie pret van deze kant heb er nu 23 000 km wheelies mee gemaakt alles is nog als nieuw...

Excuus, koppeling gaat helemaal niet stuk van de wheely, maar van het plotselinge loslaten van je hendel.
Platen knallen dan tegen de korf waardoor er kleine deukjes ontstaan =speling. Platen krijgen wat meer ruimte en de platen knallen nog harder tegen de korf enz enz.
Als je dit vaak genoeg doet slaan deze echt wel in.
 
de platen klemmen echt als ik ze in de korf duw vandaar natuurlijk t niet vrij komen en het in de versnellingen klakken ...... t is inderdaad een aaanslag erop geloof ik ook wel ... zal voortaan zonder koppeling wheelieen ... en heb ook gezein dat me rechter veerpoot iets lekt ... is dit goed zelf te repareren of moet je speciale tools hebbe.. wil een fotootje van em erop zette van me sgat .. hahaha maar weet ef niet hoe ik dat doe ....
 
heb al ene besteld gelijk nadat ik de reacties had gelezen djinnie ... 100 euro heb ik betaald , nog ef wachten tot ie hier is word opgestuurd .... motorsloperij in meerlo ... via onderdelenzoeker erg handig nu nog hopen dat ie mooi rond is pfff...... ik laat jullie meteen iets weten of t t huis was waar de problemen door kwamen .... gr kenny
 
maar jou koppelingshuis had geen beschadiging sandro ofwel??? ..... ben nog steeds ant wachten op me tweedehands koppelingshuis pfff komt uit motorsloperij in meerlo hebben daar veel van yamaha r1 ... misschien handig te weten . Sta echt te springen om em om te bouwen ... dan kan ik nog wat km tertjes maken voor overal van die bladeren liggen ...
 
Het ligt niet alle bovenstaande oplossingen maar aan je diafragma veer (die in het midden met die 6 boutjes) daar moet je een ander druk plaatje op zetten b.v. van barnett ben je van heel het gezeik af kost ongeveer 150 euro maar nooit geen slippende koppeling meer
 
fotootje van het drukplaatje dat er bij mij in zit
full
 
heb em onderhand al 10 keer open en dicht gehad .... net terug uzit amsterdam vant werk en wat ligt er op me te wachten het nieuwe koppelingskorfje .... nou morgenvroeg maar ef ombouwen ...... en voor zekerheid ook nog ma ef plaatjes in de olie laten indrenken en dan ben ik echt benieuwd ............. moest trouwens 100 euro betalen voor koppelingskorf ... dit moet t probleem wel zijn want de kopp korf die nu erop zit heeft een beschadiging en de platen gaan er stroef in ..... kan niet wachten tot t licht word lol ... laat jullie morgen t einde van dit probleem ( hoop ik ) weten ,,. word onderhand echt tijd nu ....
 
heb em onderhand al 10 keer open en dicht gehad .... net terug uzit amsterdam vant werk en wat ligt er op me te wachten het nieuwe koppelingskorfje .... nou morgenvroeg maar ef ombouwen ...... en voor zekerheid ook nog ma ef plaatjes in de olie laten indrenken en dan ben ik echt benieuwd ............. moest trouwens 100 euro betalen voor koppelingskorf ... dit moet t probleem wel zijn want de kopp korf die nu erop zit heeft een beschadiging en de platen gaan er stroef in ..... kan niet wachten tot t licht word lol ... laat jullie morgen t einde van dit probleem ( hoop ik ) weten ,,. word onderhand echt tijd nu ....
Als ook de frictieplaten ook stroef in je nieuwe koppelingshuis lopen dan moet je maar eens gaan twijfelen aan de nieuwe platen zelf...
 
Terug
Bovenaan Onderaan