Krijg koppeling R1 1998 niet meer aan de gang?

2 okt 2008
34
0
landgraaf
Beste motorrijders,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn r1 uit 1998.... hij begon een tijd geleden opeens te slippen in de hogere toeren ... dus ik denk .. tjaaa nieuwe koppelings plaatjes erin en klaar. nieuwe platen gekocht erin gezet zeflde gezeik .... als ik em met een losse slag aan de kop-hendle afstel knalt ie in ze 1 of ik krijg em er zelfs niet in .... stel ik em strakker af krijg ik em met moeite erin en slipt ie in hoge toeren .... . Ik motorport opgebeld .... jaaa dan moet je de tussenplaten ook vernieuwen ... ook vandaag vernieuwd ... weer zelfde en nog slagje ergens omdat alles nieuw is en nog moet inslijten ...... koppeling proberen te stellen op alle manieren onderaan proberen te stellen ... ook niks . zit trouwens nieuwe olie op ..silkolene . volgens cycle shop geen probleem ( ben gedeeltelijk bekend met slippen door verkeerde olie op blok )...

weet iemand waar dit aan kan liggen want heb toch nu bijna alles geprobeerd wat er aan te proberen valt ....

gr een nieuw lid .....
 
t liefst trap ik em in mekaar ..... denk toch dat je gelijk hebt nitro ........ ga nu nog een nieuwe diafragma plaat kopen en dan weet ik t echt niet meer .. ben onderhand al 3 meier lichter en het

gaat me nu langzaam flink ergeren .... dus die korf was t ook niet ...........
 
alles loopt nu soepel erin .... kevin int nieuwe huis .... en gaan twijfelen aan nieuwe koppelingsplaten ?? tis nu eenmaal een groot gezoek ... kortom :

nieuwe kop platen
nieuwe tussenplaten
goede olie
onbeschadigde tussenkorf
...... alleen nu nog diafragma plaat vervangen
en dan ben ik teneinde raad
 
heb em ef losgereden ..... en nu moet ik zeggen hij slipt niet meer .... alleen blijft ie onderin in de gangen klakken ... heb iets gelezen over een veertje wat te vervanger is waardoor dit klakken ook weleens optreed??? weet iemand hier meer over .
 
.Zo nu lijkt alles t werken .... maar toch af en toe dat stroef in de 1 gaan met een klak ..... nu is me opgevallen toen ik de koppelingskorf eraf had dat er een dun kettinkje acjter de korf hangt . die hing enorm los dus helemaal niet op een bepaalde spanning ..... weet iemand waar deze voor is ofdat ie op spanning moet staan????
 
hey erik ... ik zou t bij god niet weten .. net weer ef me motor geprobeerd maar hij blijft ratelen als ik em in de gang wil duwen ... word er gek van .... ook die vier of vijf veren achterin de koppeling erik waar dienen die voor kan dat er niks mee te maken hebben .. tis nu ... alles vervangen behalve die veertjes achterin en de diafragmaplaat maar die heeft volgens mij niks te maken met t loskomen van de koppeling ..... ben echt ten einde raad ant raken ...... met dit motortje ...
 
Ik volg je topic op de voet...

Ik heb namelijk na het vervangen van mijn koppelingsplaten (slipte ook in hoge toeren) hetzelfde probleem. Met een knal in de 1e versnelling en bijna niet met draaiende motor in z`n vrij te krijgen.
Als ik de kabel strakker stel, is het probleem minder maar slipt de koppeling weer! :(

Heb de platen al een nachtje in de olie laten weken, en de koppelingskabel vervangen (was gerafeld) maar nog steeds hetzelfde probleem. Misschien toch de diafragma veer? :?

Ik heb de koppelingsplaten trouwens vervangen door EBC Kevlar, jij misschien ook? :X

PS lijdend voorwerp is een R1 `99 :]
 
Laatst bewerkt:
Ja jer,

Ik heb ook beide imitatie ... dus tussenplaten die metalen ... en d koppelingsplaten ook imitatie ....
Leuk dat je er aandacht aan besteed .. ging ie bij jou na te slippen ook moeilijker in de gangern vooral in de eerste en tweede versnelling .... ...

nog es :

- goede koppelingskorf gemonteerd
- nieuwe koppelingsplaten
- nieuwe tussenplaten
- juiste olie 10w40 silkolene

nog niet vervangen :
- diafragma drukveer voor op de koppeling
- achterste veren in de koppeling

Als ik nu zelf ef heel erg nuchter redeneer ...t is 100 procent een koppelingsprobleem
, want als de versnellingsbak gaar was zou ie volgens mijn weten helemaal niet meer schakelen mijne heeft trouwens nu 46000 op de teller ..... t klakkerende geluid dat ie maakt als ie soms naar ze twee in moet komt denk ik doordat de platen toch nog meegenomen worden vraag me niet waardoor olie of dit of zus ofzo ..... door de een of de andere manier komt ie niet fatsoenlijk vvrij alleen bij de lagere gangen ..... nu heb ik mijn motor goed warm gereden vandaag en nu leek ie t eventjes te doen ..... maar toen ie ef stond ik denk pak em nog es een keer . weer knal in ze een en niet eruit te krijgen ... ik ben langzamerhand radeloos .... maar geef t niet op ...

wanneer heb jij je probleem opgemerkt dan jerry`

gr ken
 
Erik dit ook nog even,

De diafragma veer kan te maken hebben met t slippen en niet met t loskomen van de platen, want hij word juist losgetrokken door die pen in de kap om de koppeling heen -------

Zou t toch niet allemaal es flink moeten inslijten en dan toch maar effe weer nieuwe olie erop ..

Misschien dat in die schakelblok waar de schakelvorkjes doorheen lopen dat daar troep of slijpsel inzit ...??

GOD HELP US ::::... hahahaha
 
Maar als ik de kabel zo instel dat de koppeling helemaal vrij loopt en makkelijk in z`n vrij gaat, slipt de koppeling. Misschien met een nieuwe (sterke) diafragmaveer dat hij goed aangedrukt wordt en niet meer slipt?

Of zoals je aangeeft gewoon ermee gaan rijden en hopen dat het verbeterd? Schakelen tijdens het rijden gaat immers soepel.

En het is inderdaad geen versnellingsbak probleem. Koppeling komt echt gewoon niet helemaal vrij. Als ik stilstaat in z`n 1e versnelling, met de koppeling volledig ingetrokken, gaat de motor heel zachtjes vooruit.

Probleem is gekomen na het vervangen van mijn koppelings platen.

Heb je ze nu ook van EBC? misschien is het een productiefout en zijn de platen een fractie te dik o.i.d. :?
 
Laatst bewerkt:
ik heb dezelfde ...... ,

Luister vriend .. ik ben deze avond ef gaan rijden ..... moet zeggen int begin liep ie ook vooruit .... maar heb em toen in ze 1 gestart zodat ie niet meer erin knalt als t ware he ...
Daarna heb ik em goed warm gereden en onder t rijden ef laten slippen ( dus koppeling in trekken en gas geven je merkt dat ie vooruit wilt wat jij zegt maar gewoon ef een paar keer blijven afwisselen ..... en na een tijdje rijden loopt ie niet meer vooruit .. Dus met andere woorden t gaat nu redelijk met die van mij ,,,,, alleen dat van de 1 als ie loopt en je staat stil em in de neutraal tikken ..... erg lastig ....

Ik ben nu van plan om es een flink stuk te gaan rijden ermee om de boel in te laten slijten op mekaar ..... ( maar moet bekennen heb nog altijd t idee dat misschien de eerste en tweede versnelling een beetje gaar zijn .,.... Wie weet heeft de vorige bestuurder em wel afgetrapt dat weet je immers nooit ....

Ga nu maar eens ef die versnellingsbak problemen doorlezen ..... maar denk dat t met je diafragma veer te maken kan hebben ik vernieuw em by the way ook binnekort ... dan weet ik zeker dat alles in orde moet zijn , want meer zit er niet om te vervangen .

Alleen achterin die veertjes wara di enu voor dienen snap ik niet ....ik denk dat ze zijn om te bepalen hoe sterk de koppeling ingrijpt ..

Weet iemand hier iets over ? gr kenny
 
zoals gezegd,

ben ik deze avond weer eens wat gaan rijden na mijn werk .... als ie warm is is t probleem zo goed als weg .... hij loopt niet meer vooruit dan .... Alleen bij koude start tot dat de olie warm is loopt ie vooruit . T schakelen gaat boven de derde versnelling verloopt gewoon soepel alleen die eerste en tweede versnelling moet ik heel langzaam schakelen .... dat snap ik nog even niet .....

Weet iemand of ook dit aan t bekende veertje kan liggen of is dat alleen als ie uit de versnellingen springt ??


gr kenny
 
Mijn probleem lijkt hier enorm op! Als ik m'n R1 start en wil wegrijden dan moet ik niet veel gas geven op de koppeling slipt. Na wat langer rijden valt het wel mee en slipt 'ie alleen nog maar in hogere toeren! Het klakken van het in z'n 1 zetten heb ik ook en schakelen naar z'n 2 klakt ook.
Rijdt gewoon niet lekker!
 
Het lijkt erop de de koppeling niet goed vrijkomt. Dat verklaart het kruipen en het klakkend schakelen.

Het niet goed vrijkomen kan liggen aan :
ingeslagen koppeling korf ( zitten er echt geen bramen op )
Fout gemonteerde tussen platen, afgeronde zijde naar voren monteren !!
Spanning van de kabel niet Ok.

Bij sommige motoren komt de volgorde van montage ook nog precies. Ik weet niet of bij een '98/'99 R1 alle gevoerde en tussen platen identiek zijn.

Suc6 met sleutelen, en sleutel met je verstand niet kwaad worden ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik nog vergeten ben om te vertellen, is dat de motor bij stationair draaien rammelt. Als ik de koppeling inknijp, dan is het rammelen weer weg maar laat ik de koppeling weer los dan begint 'ie weer te rammelen.. -O-
 
Had je het grote naaldlager waaromheen de korf draait al gekontroleerd ?
Als het taats-lager voor de bediening van de koppeling stuk zou zijn dan hoorje herrie bij ingetrokken koppeling.
Heb je de transmissie kopeling gecontroleerd in het koppelinghuis waar het grote tandwiel aan vast zit ?

En ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan