Krijg remmen niet ontlucht!!!

tomba

Die hard MF'er
19 mrt 2004
429
0
Breda
Afgelopen zaterdag nieuwe remblokken en stalen remleidingen gemonteerd, ging allemaal heel goed, alleen ik krijg de boel niet ontlucht. De blokken zitten zelfs nog los in de remklauwen. We hebben toch wel een uur geprobeerd om de lucht eruit te krijgen (pompen, pompen pompen vasthouden en ontluchten op het nippel). Misschien heb ik de remzuigers te ver terug gedrukt?? :? :?

Nu heb ik op louis.de zo'n ontluchtingspompje besteld omdat de achterrem en de koppeling ook nog gedaan moeten worden...
 
te ver terug duwen kan niet (tenzijn je hem door de achterkant weer naar buiten duwt :+ ) maar er kan wel lucht bij de banjo-bouten blijven 'hangen' daarom moet je soms (ik doe het altijd, voor de zekerheid) bij Alle verbindingstukken ontluchten. pomp 5x hou hem vast en draai de banjo-bout open en weer dicht (bij de handel) doe dit 3x en ga dan naar het verbindingsstuk op je onderste kroonplaat, alwaar hij zich in tweeen splitst. daarna naar onderen (remmerij zelf)..
omgekeerd ontluchten in noodgevallen: remolie via het ontluchtingskanaal naar boven persen (zachtjes) remhandel open zetten (ingeknepen) maar daarna altijd via de reguliere weg weer ontluchten onderaan !!
 
Zit er dan zoveel lucht in dat de blokken nog niet eens tegen de schijven komen te zitten?? :? Ik bedoel de cilinders in de klauwen, die heb ik terug gedrukt.
 
wat je ook had kunnen doen is eerst olie door je remleiding laten lopen dan pas aansluiten op je klauw je ventiel open zetten en gaan pompen.
dat heb ik ook gedaan pas als je denkt dat je voldoende druk hebt zet je de motor in de schuur en zet je je remhendel in de remstand vast door een touwtje of een tyrip.
zodat er meer druk wordt opgebouwd. haal je het de volgende dag los merk je dat er meer druk op je systeem zit.
 
ja zoveel lucht zit er in.. alle ruimte waar normaal olie zit, zit nu lucht (er moet uiteraard 'iets' zitten..en aangezien het geen olie is...)
gebeurd wel vaker hoor, dat je hem in eerste instantie niet ontlucht krijgt, maar als hij eenmaal op gang is, dat de olie naar beneden kruipt, is het een fluitje van een cent
 
Gebruik de zoekfunctie eens. Ik heb zelf eens een probleem gehad:
Stalen remleiding GSX-R1000: hendel niet hard!
Uiteindelijk bleek bij mij dat er lucht in de hendel bleef zitten.
Dus gewoon doorgaan met ontluchten zoals je al deed, dan ook de banjobouten onder (lichte) druk ontluchten en tenslotte de banjobout van je hendel.
Wellicht dat het verbindings slangetje naar de reservoir nog lucht vast houd.
Indien dit alles is gedaan even een tijdje het remcircuit onder druk houden door de hendel vast te zetten met bijv. een tie-rap.
Je zal versteld staan van het resultaat!
Succes!
 
wat je ook had kunnen doen is eerst olie door je remleiding laten lopen dan pas aansluiten op je klauw je ventiel open zetten en gaan pompen.
dat heb ik ook gedaan pas als je denkt dat je voldoende druk hebt zet je de motor in de schuur en zet je je remhendel in de remstand vast door een touwtje of een tyrip.
zodat er meer druk wordt opgebouwd. haal je het de volgende dag los merk je dat er meer druk op je systeem zit.

..meer druk doordat de luchtbellen naar boven kruipen..(opwaartste kracht)..let wel op met die kliederboel die je snel krijgt, en remolie bijt alle lak eraf !!! methode werkt prima maar maak het zooitje goed schoon..een beter afbijtmiddel ken ik niet
 
Bij de apotheek en grote spuit halen, deze op het uiteinde van je ontluchtingsnippel zetten en de olievloeistof naar beneden toe zuigen mbv onderdruk in de spuit. Zorg wel dat je het reservoir op tijd bijvult, anders kun je weer opnieuw beginnen.
Werkt hetzelfde als zo'n setje van louis en kost bijna niets.
 
Of met grote injectiespuit met een slangetje ven beneden naar boven de vloeistof erin pompen.
Lucht heeft namenlijk de eigenschap om naar boven te gaan in een vloeistof.

Je hoeft je remhandel dan niet in te knijpen, alleen zorgen dat je met een andere spuit/pomp je remhandel reservoir tijdig leeg zuigt (anders stroomt het over)

En inderdaad als alles onder druk is, even de banjobouten lossen en weer vastzetten.
 
Toen we een paar jaar terug de remmen gingen vullen van de motor van me vader zijn we ook een paar uur bezig geweest voordat we druk hadden.
Nu heb ik laatst stalen remleidingen erop gezet en aan het ontluchtingsnippeltje een slangetje gezet. Daar wat vloeistof in met een spuit en toen gaan blazen (die spuit was maar een kleintje) aan de andere kant ook en toen was het zo gepiept. Bovenaan bijvullen en lekker door blijven pompen totdat er geen lucht meer uitkomt.
 
Het is gelukt!!!!! :)
Gewoon bij de remcilinder ontlucht en hij is nu super hard.

Het setje wat ik bij louis had besteld is niet meer nodig, maar volgens mij nog wel heel handig.

Iedereen bedankt voor de tips :}
 
Inderdaad, de lucht die je er nooit uitkrijgt zit meestal in het bovenste gedeelte van je rempomp (is hoogste punt, want die steekt schuin naar boven)
Dus ontluchten op normale manier maar dan je ontluchtingsnippel op je tang niet losdraaien maar de bovenste banjo-bout op je pomp.
Ook kun je goed ontluchten met een normaal oliespuitje maar dan gevuld met remvloeistof, slangetje er op doen en dat op je ontluchtingsnippel op je remklauw doen, pompen maar met je oliespuitje natuurlijk met nippel open en zorgen dat je er geen lucht in pompt.
Succes verzekerd!
Op dinsdag 12 oktober 2004 09:36 schreef tomba het volgende:
Afgelopen zaterdag nieuwe remblokken en stalen remleidingen gemonteerd, ging allemaal heel goed, alleen ik krijg de boel niet ontlucht. De blokken zitten zelfs nog los in de remklauwen. We hebben toch wel een uur geprobeerd om de lucht eruit te krijgen (pompen, pompen pompen vasthouden en ontluchten op het nippel). Misschien heb ik de remzuigers te ver terug gedrukt?? :? :?

Nu heb ik op louis.de zo'n ontluchtingspompje besteld omdat de achterrem en de koppeling ook nog gedaan moeten worden...
[/quote]
 
Terug
Bovenaan Onderaan