Krijg voorband niet tot het randje

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
12
omg. Venlo
Heej mensen,


Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik krijg mijn voorband niet tot aan het randje gereden.
Nu is het zo dat de vorige eigenaar er achter een bredere band op heeft gelegd dan dat erop hoort. (180 ipv 170, hoogte is wel goed gecorrigeerd)

Kan het daarmee te maken hebben, of moet ik het echt in de veervoorspanning en demping hebben aan de voorzijde? Het gaat overigens over een RF900 bj. '96, veer en demperinstellingen nog op fabriekswaarde.

Bij mijn oude GSX had ik het andersom, voorband makkelijk tot aan de rand, echter achter steeds 0,5 cm over :P. Wil nu wel eens het hele profiel gaan gebruiken.


grz Thijs

Edit: voordat de inkoppertjes komen, ben echt niet bang om het ding plat te gooien, maar schijnbaar kan het platter, maar krijg ik die feedback niet van de voorzijde terug. Achter ligt ie als een huis. Heb al wat met de bandenspanning gespeeld, maar dat scheelt niet zo heel veel als ik gehoopt had. Banden zijn Dunlop Sportmax'en.
 
Laatst bewerkt:
De ene band is qua geometrie de andere niet. Dus ik kan alleen over Pirelli SC praten.

Ik koop al jaren gebruikte Pirelli Supercorsa Pro banden. Doorgaans komen die van jongens die veel circuit en/of zelfs ZAC / ONK (b.v. van Jarno Visschers) rijden etc...
Die mannen kunnen rijden maar ik heb nog nooit een voorband gehad die volledig benut werd. Er is altijd een minimaal randje over. Wel zie je vaak dat de rullen tot op de rand zitten. Maar dat betekent dat je niet tot op de rand rijdt want dan zou je de rullen er juist af rijden.

Oftewel: Maak je niet druk om dat randje en raak de grond alleen met het bandje........

En anders kom je maar een keer op zaterdag of zondagmorgen naar Scheuten (Venlo) daar kun je goed oefenen. :P
 
Laatst bewerkt:
Heej mensen,


Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik krijg mijn voorband niet tot aan het randje gereden.
Nu is het zo dat de vorige eigenaar er achter een bredere band op heeft gelegd dan dat erop hoort. (180 ipv 170, hoogte is wel goed gecorrigeerd)

Kan het daarmee te maken hebben, of moet ik het echt in de veervoorspanning en demping hebben aan de voorzijde? Het gaat overigens over een RF900 bj. '96, veer en demperinstellingen nog op fabriekswaarde.

Bij mijn oude GSX had ik het andersom, voorband makkelijk tot aan de rand, echter achter steeds 0,5 cm over :P. Wil nu wel eens het hele profiel gaan gebruiken.


grz Thijs

Edit: voordat de inkoppertjes komen, ben echt niet bang om het ding plat te gooien, maar schijnbaar kan het platter, maar krijg ik die feedback niet van de voorzijde terug. Achter ligt ie als een huis. Heb al wat met de bandenspanning gespeeld, maar dat scheelt niet zo heel veel als ik gehoopt had. Banden zijn Dunlop Sportmax'en.

ik kon mijn rand voor ook wegrijden en achter niet maar daar lag wel een voorband op die platter was dan er eigenlijk ophoorde mischien was dat bij jou gsx ook het geval

dunlop sportmax is even duidelijk als bridgestone bt of michelin pilot
 
Inderdaad!
Het is van belang te weten welk model (dus 1 letter plus een 3-cijferige code) Sportmax het is.

Het is overigens normaal dat het loopvlak van de voorband een grotere hellingshoek toelaat dan de achterband. Die heb je voor een korte draai ook nodig (voorwiel gaat veel platter dan het achterwiel).

Een 190-band staat heel anders op de standaard 5,5" brede velg dan een 180 band. Hij wordt meer in een omgekeerde paddestoelvorm gedruk, en afhankelijk van de band kan hij daardoor verder naar de rand gebruikt worden.

Daarnaast kan het heel goed dat de vering een probleem is. De veren zijn meestal ingezakt na een paar jaar, en de voorvorkolie zou elke 2 jaar vervangen moeten worden (weten en doen de meeste motorrijders niet).
 
:Z :Z :Z :Z

Boeie, als je het naar je zin hebt is t toch best :? Beetje last van faalangst? (wat zullen de anderen van mn (minimale) schaamranden vinden :?)

:Z Daar gaat het me ook helemaal niet om. Het punt is dat er achter een bredere band op ligt dan dat erop hoort. (180/55x17 ipv 170/60x17) Ik vraag me daarbij af of dat een reden kan zijn waarom ik de voorband niet tot aan de rand krijg. Aangezien ik er bij mijn vorige motor totaal geen probleem mee had om dat voor elkaar te krijgen, en het rijwiel gedeelte van een '86'er GSX is nou niet echt dat je zegt superstevig. (je voelde het frame in de bochten onderhand buigen) Vandaar dus de vraag.

Ik heb het overigens prima naar mijn zin op het ding :P. Wat de mensen denken boeit me geen ene ruk, anders had ik de kuipschade die erop zit ook allang gemaakt, want wat moeten ze wel niet denken :P?

Over de supercorsa's: Supercorsa's schijnen in de regen niet zo fijn te zijn, en aangezien ik er iedere dag woon-werk mee rij heb ik liever een band die het wat beter doet in de regen.

De banden die er nu op liggen zijn Dunlop Sportmax D207 Productie datum 01/98 :X, motor had "even" gestaan toen ik em kocht. Ze zijn echter niet droog, gladde laagje zit zelfs nog op de voorband. (bij de betreffende randen :P))

Enneuh, bij Scheuten wip ik nog wel eens een keertje aan. Ik dacht dat daar niks meer te doen was sinds dat casino daar lag.



grz Thijs
 
Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik krijg mijn voorband niet tot aan het randje gereden.

Moet dat dan ?

Blijf jezelf en word geen showballetje zo van "Kijk mijn band nou eens...ik durf tenminste plat door de bocht..."
ALs je het randje opzoekt dan betekent dat direct dat je risico's gaat nemen met je motor.
Vroeg of laat kun je erop wachten dat je NET over het randje heen bent en je gaat onderuit.
Dat is wel het laatste wat je wilt.
 
Onzin dat je risicos opzoekt.
een motorband is gemaakt om plat te kunnen en niet een gedachte te hebben dan neem je risicos.
Hier 2 x pilot power 2ct.
Voorste rand was er met 2 uurtjes af toen ik de band liet plaatsen achter ook heel snel.
Ik weet niet hoe het met een sport/tour is maar met me xt supermoto duw ik hem zo omlaag door op je stuur te duwen dan ga je van voor wel tot de max.
Betekent dus bij insturen op je linker handvat duwen als je links gaat.


Zoals op deze foto zit je op het randje maar je kan nog wel een stukkie schuiner .

full
 
Laatst bewerkt:
Was eigenlijk al bang om zulke replies te krijgen :X . Schijnbaar blijft het lastig om de post goed te lezen :+.

Mijn vraag was (en is :+) of het ermee te maken kan hebben dat er zo'n rand overblijft omdat er achter een bredere band oplicht dan dat erop hoort. Het gaat me er niet per definitie om dat die rand wegmoet, maar 1,5 cm is wel erg veel. Beetje zonde van de band imho ;).

En dat ze 10 jaar oud zijn hoeft niet per definitie te betekenen dat ze slecht zijn? Ze hebben grip zat, zitten geen droogtescheuren of sporen daarvan op de band, dus waarom zou ik een nagenoeg nieuwe band vervangen? Omdat ze 10 jaar oud zijn? Vind ik een beetje flauwekul eigenlijk.

Is er niemand die wat serieuze opmerkingen kan maken mbt de geometrie verandering in de bocht doordat er achter een te brede band op ligt? De hoek veranderd immers doordat er achter een hoger punt van afsteuning is op het wegdek dan origineel bedoeld. Vraag me dus af of er een verband tussen zit.

Dus de moraalridders mogen effe op hun paard blijven zitten, dan wacht ik wel ff op een paar serieuze replies :P.


grz Thijs
 
Als je nu 1,5cm over hebt en ook nog eens niet merkt dat je banden minder grip hebben dan eigenlijk zou moeten, dan zou ik eens beginnen met gas geven
 
Ik heb laatst een 190 michelin 2ct band gekocht welke eigenlijk breder is dan aanbevolen.
De schaamrand is er zo goed als helemaal af (voor ook). Ik denk dat t dus niet aan de breedte ligt als die rand blijft zitten....
Denk wel dat ik er volgende keer weer 180 op zet, schijnt iets beter te sturen maar kan niet zeggen dat ik er last van heb.
 
Waarom staat er een dot code op de band eigenlijk? :? Banden van 10 jaar oud kunnen ook harder worden en minder grip geven ondanks dat je er nix aan ziet!Je kunt waarschijnlijk goedkoop gaan ryden door te vragen of ze nog een paar erg overjarige bandjes op de plank hebben liggen :Y Het maakt toch niet uit hoe oud ze zijn! :X
 
Was eigenlijk al bang om zulke replies te krijgen :X . Schijnbaar blijft het lastig om de post goed te lezen :+.

Mijn vraag was (en is :+) of het ermee te maken kan hebben dat er zo'n rand overblijft omdat er achter een bredere band oplicht dan dat erop hoort. Het gaat me er niet per definitie om dat die rand wegmoet, maar 1,5 cm is wel erg veel. Beetje zonde van de band imho ;).

En dat ze 10 jaar oud zijn hoeft niet per definitie te betekenen dat ze slecht zijn? Ze hebben grip zat, zitten geen droogtescheuren of sporen daarvan op de band, dus waarom zou ik een nagenoeg nieuwe band vervangen? Omdat ze 10 jaar oud zijn? Vind ik een beetje flauwekul eigenlijk.

Is er niemand die wat serieuze opmerkingen kan maken mbt de geometrie verandering in de bocht doordat er achter een te brede band op ligt? De hoek veranderd immers doordat er achter een hoger punt van afsteuning is op het wegdek dan origineel bedoeld. Vraag me dus af of er een verband tussen zit.

Dus de moraalridders mogen effe op hun paard blijven zitten, dan wacht ik wel ff op een paar serieuze replies :P.


grz Thijs
:W :W :W :W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan