Krijg voorband niet tot het randje

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
12
omg. Venlo
Heej mensen,


Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik krijg mijn voorband niet tot aan het randje gereden.
Nu is het zo dat de vorige eigenaar er achter een bredere band op heeft gelegd dan dat erop hoort. (180 ipv 170, hoogte is wel goed gecorrigeerd)

Kan het daarmee te maken hebben, of moet ik het echt in de veervoorspanning en demping hebben aan de voorzijde? Het gaat overigens over een RF900 bj. '96, veer en demperinstellingen nog op fabriekswaarde.

Bij mijn oude GSX had ik het andersom, voorband makkelijk tot aan de rand, echter achter steeds 0,5 cm over :P. Wil nu wel eens het hele profiel gaan gebruiken.


grz Thijs

Edit: voordat de inkoppertjes komen, ben echt niet bang om het ding plat te gooien, maar schijnbaar kan het platter, maar krijg ik die feedback niet van de voorzijde terug. Achter ligt ie als een huis. Heb al wat met de bandenspanning gespeeld, maar dat scheelt niet zo heel veel als ik gehoopt had. Banden zijn Dunlop Sportmax'en.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was het net andersom, de voorband tot de rand , achter band nog wat over (RD350).
Voorvork was wat aan de (te) slappe kant.
Heeft wss dus iets met rijwielgedeelte/geometrie te maken.
 
Banden die 10 jaar oud zijn moet je echt weggooien. Zelfs bewaard onder ideale omstandigheden zullen ze naar schatting 30 tot 50% grip hebben verloren......
Als je hiermee de grens gaat opzoeken kan ik je garanderen dat je hem ook gaat vinden (op de pijnlijke manier.....).

In motorbanden zitten weekmakers die ervoor zorgen dat een band zich kan vormen naar het wegdek en de uitgeoefende belasting. Weekmakers verdampen en worden afgebroken door zonlicht na verloop van tijd, waardoor de eigenschappen van de band zullen veranderen.

Ik krij zeer regelmatig klanten binnen met oude banden, en de meest gemaakte opmerking is dat de banden niet of nauwelijks slijten...... Logisch, ze zijn gewoon kneppelhard geworden!
Op het moment dat je een noodstop of uitwijkmanouvre moet maken verlies je hiermee gegarandeerd de controle, en zal je hoogswaarschijnlijk crashen....
Het is niet voor niets dat wij geen banden mogen verkopen die ouder zijn dan 5 jaar (en de meesten doen dat al niet met banden van 3 jaar oud).
 
niks beters als 2ct banden :-)
:^

Heb alleen de Pilot Road...


Mja, randen van de band die ik niet gebruik heb ik ook wel. Het wil inderdaad helpen om er een smallere band op te zetten heb ik gehoord, soms wil dat helpen :Y. Maar ze slijten op het loopvlak (rechtuit) toch het snelst, dus of het wat toevoegd dat je de hele band gebruikt is maar afwachten :P
 
Laatst bewerkt:
Was eigenlijk al bang om zulke replies te krijgen :X . Schijnbaar blijft het lastig om de post goed te lezen :+.

Mijn vraag was (en is :+) of het ermee te maken kan hebben dat er zo'n rand overblijft omdat er achter een bredere band oplicht dan dat erop hoort. Het gaat me er niet per definitie om dat die rand wegmoet, maar 1,5 cm is wel erg veel. Beetje zonde van de band imho ;).

En dat ze 10 jaar oud zijn hoeft niet per definitie te betekenen dat ze slecht zijn? Ze hebben grip zat, zitten geen droogtescheuren of sporen daarvan op de band, dus waarom zou ik een nagenoeg nieuwe band vervangen? Omdat ze 10 jaar oud zijn? Vind ik een beetje flauwekul eigenlijk.

Is er niemand die wat serieuze opmerkingen kan maken mbt de geometrie verandering in de bocht doordat er achter een te brede band op ligt? De hoek veranderd immers doordat er achter een hoger punt van afsteuning is op het wegdek dan origineel bedoeld. Vraag me dus af of er een verband tussen zit.

Dus de moraalridders mogen effe op hun paard blijven zitten, dan wacht ik wel ff op een paar serieuze replies :P.


grz Thijs
het zou te maken kunnen hebben met de hoogte van je achterband
een 180-55 is lager dan een 170-60
met een 170 band staat hij dus meer op het voorwiel

wat betreft de michelin pilot power
pp 2ct zit echt in de laatste cm van de band of je dat nu echt nodig hebt
bovendien warmen de normale pp beter op

@ dennis
als je voor en achter alles wegrijd neem je wel degelijk risico's als je moet ook rekening houden met troep op de weg
 
Ligt aan de geometrie van de motor en aan de ronding van de banden.

Voorbeeldje: Ik rij mn MPP's volledig tot op de rand, zowel voor als achter.
De BT014's die er hiervoor oplagen hadden aan de voorkant nog een rand, achter reed ik 'm wel 'rond'.

PS: als je een bredere achterband monteert, zal de wang van de band verder naar buiten staan. Hierdoor veranderd de ronding van de band een beetje, waardoor je waarschijnlijk kleine randjes overhoud.
 
Pfff de zeiksnorren zijn weer goed vertegenwoordigd hier zeg. :r

Thijs,

Ik heb wel eens gelezen dat het fenomeen "tegensturen" in de bocht nog wel eens wil helpen. Je drukt dan de motor nog platter de bocht door. Ik heb er geen (goede) ervaringen mee maar op t forum zijn wel veel mensen die dat aardig onder de knie hebben.

Wie doet het ook heel bewust: tegensturen...

Succes ermee! :]

:Y. Had de moed qua topic al opgegeven :P. Thnx m8! Heb je nog ergens de Engelse link, want die babelfish vertaling wordt ik een beetje leip van :P.

het zou te maken kunnen hebben met de hoogte van je achterband
een 180-55 is lager dan een 170-60
met een 170 band staat hij dus meer op het voorwiel

wat betreft de michelin pilot power
pp 2ct zit echt in de laatste cm van de band of je dat nu echt nodig hebt
bovendien warmen de normale pp beter op


De MPP is dus beter aan te raden dan de MPP 2CT begrijp ik?
Die 0,25 mm zou die het em doen qua hoogte? Ik zat zelf meer aan de hoogte te denken in de bocht, want in principe is de breedte uiteindelijk de hoogte van de band zodra je "plat" ligt.

Anyways, volgens mij is het een kwestie van nog meer wennen. Enneuh voor de moraalridders: die nieuwe banden komen er heus wel.


grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
met hogere snelheid insturen wil wel helpen met het schaamrandjes weg rijden aan de voorzijde. (heb ik gehoord)
Ik ga voor deze verklaring.

Met mn vorige motor op pp 2ct kreeg ik voor de rand ook niet weg. (Niet dat dat persé moest.) Achter wel.

Dagje Assen was wel voldoende, je gaat dan (ik tenminste) een stuk harder bochten door, dus meer in de vering etc.
 
Dat MPP sneller zou opwarmen dan MPP2CT is echt onzin (een sprookje). Dat fabeltje is ooit eens de wereld ingeholpen door iemand die zijn mening als waarheid verkondigde, en klakkeloos overgenomen door anderen.......
De vorm van de band is wel anders (zoals ik al eerder aangaf). De MPP is spitser, en valt sneller de bochten in. De MPP2CT is ronder, en het profiel loopt verder door. Hierdoor lijkt het alsof je minder ver instuurt, maar dat is gezichtsbedrog. Met de 2CT kan je een paar graden meer hellingshoek halen dan met de gewone MPP.
 
Wat een gezwam(vind ik) over SCHAAMRANDJES.
Je hebt een zogeheten schaamrandje op je voorband.
So WHAT, gaat alles hard genoeg??
Wordt je van de weg gereden??
Of ben je gewoon sneller als je vrienden??
Als dit het geval is , Dan is er toch niks aan de hand.
Mensen zonder schaamrandjes Harken vaak teveel, en mensen MET
schaamrandjes rijden vaak soepeler.
Heb een paar jaar geraced, met altijd een schaamrandje aan mn voorband, maar 75%
van de deelnemers zat Zonder schaamrand achter me, en vaak met snellere fietsen.
Dus wat is er nu belangrijk aan een randje,
of bijvoorbeeld zonder schaamrandje in de vangrail, en met randje
als snelste thuis

Heej mensen,


Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik krijg mijn voorband niet tot aan het randje gereden.
Nu is het zo dat de vorige eigenaar er achter een bredere band op heeft gelegd dan dat erop hoort. (180 ipv 170, hoogte is wel goed gecorrigeerd)

Kan het daarmee te maken hebben, of moet ik het echt in de veervoorspanning en demping hebben aan de voorzijde? Het gaat overigens over een RF900 bj. '96, veer en demperinstellingen nog op fabriekswaarde.

Bij mijn oude GSX had ik het andersom, voorband makkelijk tot aan de rand, echter achter steeds 0,5 cm over :P. Wil nu wel eens het hele profiel gaan gebruiken.


grz Thijs

Edit: voordat de inkoppertjes komen, ben echt niet bang om het ding plat te gooien, maar schijnbaar kan het platter, maar krijg ik die feedback niet van de voorzijde terug. Achter ligt ie als een huis. Heb al wat met de bandenspanning gespeeld, maar dat scheelt niet zo heel veel als ik gehoopt had. Banden zijn Dunlop Sportmax'en.
 
Dat MPP sneller zou opwarmen dan MPP2CT is echt onzin (een sprookje). Dat fabeltje is ooit eens de wereld ingeholpen door iemand die zijn mening als waarheid verkondigde, en klakkeloos overgenomen door anderen.......
De vorm van de band is wel anders (zoals ik al eerder aangaf). De MPP is spitser, en valt sneller de bochten in. De MPP2CT is ronder, en het profiel loopt verder door. Hierdoor lijkt het alsof je minder ver instuurt, maar dat is gezichtsbedrog. Met de 2CT kan je een paar graden meer hellingshoek halen dan met de gewone MPP.

En toch is dit niet helemaal waar. Omdat michelin gebruikt maakt van dual compound, zal de gehele band toch minder snel warm worden. Het midden wordt uiteraard sneller warm, maar aan de rand wordt vrij weinig doorgeven.
 
En toch is dit niet helemaal waar. Omdat michelin gebruikt maakt van dual compound, zal de gehele band toch minder snel warm worden. Het midden wordt uiteraard sneller warm, maar aan de rand wordt vrij weinig doorgeven.
En waarom zou dat zo zijn?
Het is juist het buitendeel dat zachter is, en dus eerder warm zou worden. En het is echt niet zo dat de twee compounds helemaal los van elkaar liggen, en dus geen warmte kunnen doorgeven......
Juist doordat de buitenrand zachter is, en (dus) meer grip geeft, kan je er eerder op rijden zonder dat de boel gaat glijden.....
 
Schaamrand? Heeft dat iets te maken met een bikinilijn??

Oké, on tipoc nu...

Met een MPP 2ct reed ik de rand er zo af en met de dunlop sportmax qualifiers ook. Nu heb ik er Diablo corsa's onder liggen en blijft er een halve cm over. Het zal waarschijnlijk t maken hebben met de vorm van de band.

Als het rijden hetzelfde is, je net zo snel met deze banden door de bocht kan als met de andere....... What's the problem?
 
Mijn vraag was (en is :+) of het ermee te maken kan hebben dat er zo'n rand overblijft omdat er achter een bredere band oplicht dan dat erop hoort. Het gaat me er niet per definitie om dat die rand wegmoet, maar 1,5 cm is wel erg veel. Beetje zonde van de band imho ;).

En dat ze 10 jaar oud zijn hoeft niet per definitie te betekenen dat ze slecht zijn? Ze hebben grip zat, zitten geen droogtescheuren of sporen daarvan op de band, dus waarom zou ik een nagenoeg nieuwe band vervangen? Omdat ze 10 jaar oud zijn? Vind ik een beetje flauwekul eigenlijk.
grz Thijs

Nee, de grootte van de schaamrand heeft op zich niets met de breedte van de band te maken.
Het is wel een gegeven dat je nooit te brede banden moet monteren op een velg die daar niet voor geschikt is. De band zal daardoor een andere (bollere) vorm aannemen dan de fabrikant bedoelde met als gevolg slechter sturen, minder rubber op de weg en.... grotere schaamstrips......

10 jaar oude banden zijn gewoon bloedlink, of jij dat nu wilt erkennen of niet......
Zoals Blackbird al aangaf worden ze met het ouder worden steeds harder qua compound. In jouw geval zullen die banden minder dan 50% van de originele grip hebben. De mindere grip merk je vooral bij nat weer of een noodstop......
Los daarvan bieden moderne banden veel meer grip (betere rubbersamenstellingen en opbouw van het karkas) dan banden van 10 jaar geleden. Ook de waterafvoer is verbeterd en de band presteert beter bij extremere temperaturen.
Allemaal redenen om die ouwe banden meteen te vervangen........

Maar het blijft je eigen keus. Als jij je liever druk wilt maken over anderhalve centimeter schaamstrip dan je veiligheid mag dat.......... :X
 
Maar het blijft je eigen keus. Als jij je liever druk wilt maken over anderhalve centimeter schaamstrip dan je veiligheid mag dat.......... :X

Ik rij onderhand een 500 tot 750 km in de week, dus ze zijn gauw genoeg op ;). Had me eerlijk gezegd ook een beetje verkeken op de profieldiepte voor, was nog maar 2 mm op het "rechtop" stuk.

Waarschijnlijk binnen nu en twee weken komen er nieuwe op, en dan zijn ze tenminste ook versleten.

Voor de mensen die teveel over schaamranden zeuren. Ga toch autorijden! Dan ga je gelijk tot de randjes.
:+

Bij mijn auto hou ik altijd het middenstuk over :P. Zijkanten liggen er binnen no time vanaf :P.


grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan