Krijg voorremleiding niet op druk na revisie remklauw

FalcoBas

MF veteraan
1 jul 2005
1.035
5
Ik heb mijn voorremklauw gereviseerd (schoongemaakt, nieuwe seals erin) en nu ben ik al de hele middag bezig om druk op te bouwen, maar de zuigers komen er maar niet uit.

Na de revisie heb ik de zuigers er helemaal ingeduwd, omdat je anders heel veel extra lucht in je systeem hebt. Slangetje aan de bleednippel in een jampotje met remvloeistof, alles volgens het boekje dacht ik.

full


De motorfiets is een Husky supermotard, en heeft dus een vrij lange remleiding (140 cm), dus ik kan me voorstellen dat het even duurt voordat je voldoende druk hebt. Als ik nu tig keer mijn remhendel inknijp en ingeknijpt houd, en ik draai de bleednippel open, dan komen daar geen luchtbelletjes meer uit. Wel borrelen er minieme luchtbelletjes naar boven in het remvloeistofreservoir elke keer dat ik knijp.

full


Wat misschien ook meespeelt is dat de remleiding vanaf de rempomp met een boogje OMHOOG en dan naar beneden naar de remklauw loopt. De rempomp is dus niet het hoogste punt van het systeem, maar dit is volgens mij vrij standaard bij cross/off-road/SM motoren, nietwaar?

full


Ik heb nog wel even de remhendel/pomp van het stuur gehaald en omhoog gehouden, zodat evt. luchtbellen naar het reservoir konden ontsnappen.

Waarom duurt het zolang voor ik remdruk heb? De remleiding en seals zijn spiksplinternieuw, er lekt ook nergens vloeistof. Wie kan me helpen?
 
Laatst bewerkt:
-remhendel indrukken en tegelijk banjo lossen aan rempomp wil ook soms helpen(banjo vastdoen voor lossen remhendel natuurlijk..)
-je stuur volledige naar links en naar rechts uitslaan en dan pompen, helpt ook vaak
-blijven pompen, die brembo remklauwen kunnen soms heel lastig zijn, had dezelfde setup op me ktm, heeft lang geduurt maar toch gelukt als je bovenstaande tips regelmatig gebruikt ;) succes
 
Laatst bewerkt:
mmm.... Ik denk tog dat hij te veel omhoog loopt.. Ik heb er zelf geen ervaring met het ontluchten van de rem als leiding eerst omhoog loopt. Maar ik kan me voorstellen dat het mischien niet werkt zo. Als ik op plaatjes kijk op google van dezelfde motor dan zie ik ook niet dat die leiding eerst omhoog gaat. Als ik mijn remmen ontlucht dan komen er altijd ook belletjes bij het reservoir eruit wat nu niet mogelijk is in jou situatie
 
Laatst bewerkt:
anders misschien zuigen aan de ontluchtingsnippel?
heb ik ook wel eens gedaan bij gebrek aan speciaal gereedschap.

even een flesje/potje pakken waar je 2 slangetjes door de deksel steekt (goed krap)
eentje helemaal onderin potje hangen en andere kant naar ontluchtingsnippel.
de andere bovenin potje en daaraan zuigen.

kost wat moeite maar zo zul je waarschijnlijk wel het grotendeel van de lucht uit je pomp krijgen
 
@chuckywiej: De nieuwe remleiding is even lang als de oude, hooguit 1 of 2 cm langer en loopt met dezelfde boog omhoog. Zo zag het er uit toen ik de motor net had gekocht.

full


En dit is een plaatje van een andere Husky. Hier loopt de leiding ook eerst omhoog.

full
 
Je pomp nu de vloeistof naar beneden maar de luchtbellen stijgen op bnaar het hoogste punt en blijven dus in je leiding zitten en gaan er zo nooit uit bij de ontluchtingsnippel.
Schroef je remreservoir van het stuur en houd deze een nacht omhoog ( met een touwtje oid. )DE lucht stijgt dan op en kan zo je reservoir in.
 
Je pomp nu de vloeistof naar beneden maar de luchtbellen stijgen op bnaar het hoogste punt en blijven dus in je leiding zitten en gaan er zo nooit uit bij de ontluchtingsnippel.
Schroef je remreservoir van het stuur en houd deze een nacht omhoog ( met een touwtje oid. )DE lucht stijgt dan op en kan zo je reservoir in.

Ja, dit was dus ook nog het enige wat ik kon verzinnen. Ik heb dit vanmiddag al voor een half uurtje of zo geprobeerd. Zal het nu een hele nacht laten hangen, kijken of dat effect heeft.

Tot zover bedankt voor het meedenken allemaal. Morgen meld ik wel of het geholpen heeft.
 
Wat hij hierboven zegt klopt, wat ook scheelt is dat je ontluchtingsnippel vrij hoog op de klauw zit waardoor er bij de onderste zuiger weinig vloeistof kan komen.
Ik heb dit probleem ook vaak op het werk, van onder uit vloeistof met een grote injectiespuit drukken, kun je bij elke apotheek halen, paar euro's.
Kijk ook of er speling zit op je handle, anders drukt hij misschien net je toevoer half dicht, ook wel eens meegemaakt...
Succes ermee iig!
 
Ja, dit was dus ook nog het enige wat ik kon verzinnen. Ik heb dit vanmiddag al voor een half uurtje of zo geprobeerd. Zal het nu een hele nacht laten hangen, kijken of dat effect heeft.

Tot zover bedankt voor het meedenken allemaal. Morgen meld ik wel of het geholpen heeft.
Maar dan wel met een touwtje om je handel zodat deze half ingeknepen is, anders is er geen open verbinding met je reservoir. ;) 8-) 8-) :] :]
 
juist niet!

de vloeistof komt juist via het compensatie gaatje en eventueel achter de primaire cup langs voor de plunjer.

daarom is het ook altijd handig als je je remklauw eraf haalt om je rem een klein stukje bedient te houden. dan loopt je recervoir niet leeg..
 
juist niet!

de vloeistof komt juist via het compensatie gaatje en eventueel achter de primaire cup langs voor de plunjer.

daarom is het ook altijd handig als je je remklauw eraf haalt om je rem een klein stukje bedient te houden. dan loopt je recervoir niet leeg..
Dit weerspreekt alles wat ik heb meegemaakt/gelezen en laten wij even wachten op een reactie van de TS. ;) 8-) :]
 
Dank voor alle feedback mensen.

Vrijdagavond ben ik verder gegaan nadat de rempomp/reservoir een nacht omhoog heeft gehangen (met de remhendel gewoon in neutrale stand). Heb het dekseltje van het reservoir afgeschroefd en terwijl ik het zaakje in m'n hand hield als hoogste punt van het systeem, ben ik voorzichtig gaan pompen. Er kwamen gelijk heel veel luchtbellen omhoog. Ik moest een paar keer wat vloeistof bijvullen en na een tijdje kwamen de zuigers uit de klauw zetten. Ik ben nog een tijdje doorgegaan maar echt veel druk heb ik nog niet in de leiding zitten. Heb het zaakje weer omhoog gehangen en ben gaan slapen.

Ik ga zo dadelijk weer de schuur in en ga kijken of ik het nu op druk krijg.

@Vmax-Idioot: Goede tip en zo ga ik het voortaan doen. Binnenkort moet ik de rem- en kopp.vloeistof van m'n andere motor verversen en dan kan ik het mooi uitproberen. Grote injectiespuit heb ik nog wel.
 
Nou, ik heb het zaakje redelijk op druk en kan er mee remmen. Ik kan de hendel nu tot halverwege het stuur inknijpen, als ik echt hard doorknijp kom ik wel in de buurt van het stuur. Echt knijterhard is het allemaal niet, een praktijktest moet uitwijzen of het goed genoeg is zo.

Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad voor het zover was. Er bleek toch nog veel lucht in de leiding te zitten. Op een gegeven moment heb ik het zaakje maar leeg laten lopen en toen kwamen er gelijk ook heel veel luchtbellen te voorschijn. Heb daarna van onder af via de bleednippel met een 50cc injectiespuit de remvloeistof erin gespoten. Daarna had ik vrij snel redelijk wat druk.

Bedankt voor alle input.
 
Mooizo. Iemand nog tips waar je zo'n spuit kan krijgen? Ben langs dierenwinkels/apotheken/tuinders/blokker gegaan, maar neeehoor :?


Apotheek. Daar koop ik ze. Gewoon de grootste die ze hebben.

Ze gaan bij mij een aantal maanden mee: dot4 is agressief genoeg om het rubber van de spuit aan te tasten in de loop van de tijd.
 
hallo met een injectie spuit zit je al in de goeie richting
je moet geen remolie via de nippel inspuiten
maar de lucht er uit halen met de spuit
je zuigt dan tevens de remolie aan van uit het potje
dit werkt zeker ik gebruik het al jaren
 
hallo met een injectie spuit zit je al in de goeie richting
je moet geen remolie via de nippel inspuiten
maar de lucht er uit halen met de spuit
je zuigt dan tevens de remolie aan van uit het potje
dit werkt zeker ik gebruik het al jaren
Het vanaf de klauw vullen via de nippel hoor ik al vele jaren, maar jouw oplossing is het eerste wat ik hoor.

P.S. Waarmee ik niet wil beweren dat het niet kan werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan