Krijg voorremleiding niet op druk na revisie remklauw

FalcoBas

MF veteraan
1 jul 2005
1.035
5
Ik heb mijn voorremklauw gereviseerd (schoongemaakt, nieuwe seals erin) en nu ben ik al de hele middag bezig om druk op te bouwen, maar de zuigers komen er maar niet uit.

Na de revisie heb ik de zuigers er helemaal ingeduwd, omdat je anders heel veel extra lucht in je systeem hebt. Slangetje aan de bleednippel in een jampotje met remvloeistof, alles volgens het boekje dacht ik.

full


De motorfiets is een Husky supermotard, en heeft dus een vrij lange remleiding (140 cm), dus ik kan me voorstellen dat het even duurt voordat je voldoende druk hebt. Als ik nu tig keer mijn remhendel inknijp en ingeknijpt houd, en ik draai de bleednippel open, dan komen daar geen luchtbelletjes meer uit. Wel borrelen er minieme luchtbelletjes naar boven in het remvloeistofreservoir elke keer dat ik knijp.

full


Wat misschien ook meespeelt is dat de remleiding vanaf de rempomp met een boogje OMHOOG en dan naar beneden naar de remklauw loopt. De rempomp is dus niet het hoogste punt van het systeem, maar dit is volgens mij vrij standaard bij cross/off-road/SM motoren, nietwaar?

full


Ik heb nog wel even de remhendel/pomp van het stuur gehaald en omhoog gehouden, zodat evt. luchtbellen naar het reservoir konden ontsnappen.

Waarom duurt het zolang voor ik remdruk heb? De remleiding en seals zijn spiksplinternieuw, er lekt ook nergens vloeistof. Wie kan me helpen?
 
Laatst bewerkt:
Het vanaf de klauw vullen via de nippel hoor ik al vele jaren, maar jouw oplossing is het eerste wat ik hoor.

P.S. Waarmee ik niet wil beweren dat het niet kan werken.

Neehoor,gewoon slangetje op de ontluchtings nippel,injectie spuit eraan,genoeg lucht/olie in het reservoir,en trekken maar (aan die injectiespuit :P )als ie op zijn eind is nippel dicht en olie uit de spuit drukken en de gehele procedure weer herhalen tot er geen lucht meer uitkomt.
Wel regelmatig reservoir bijvullen ;) .
 
Laatst bewerkt:
Het vullen en grotendeels onluchtten van remsystemen doe ik al jaren via de ontluchtings nippels met een speciaal daarvoor gereserveerde schone oliespuit.

Gaat vrijwel altijd goed ff nog een beetje naontluchten de dag erna.

En het kan idd goedkoper met een grote injectiespuit zodat het duurdere ontluchtings gereedschap overbodig is.
Koop er een kleinere spuit bij om de remvloeistof uit het reservoir te kunnen zuigen.
 
@Wemalin / downsider: Is het nodig om je remzuigers eerst weer helemaal terug te duwen in de klauw, zodat je minder kans hebt op luchtbellen in de klauw, of zuig je dat er ook uit?

Zit te denken om het toch maar nog een keer opnieuw te doen, ben nog niet tevreden over de 'hardheid' in het remhendel.

@Martell: Gewoon je spuit na gebruik schoonmaken/uitspoelen, dan gaat 'ie jaren mee.
 
Ik duw meestal de zuigers terug
maar als ik gewoon rem olei vervang laat het zoals het is
werkt ook prima
Let wel op regelmatig je remolie vervangen om de 2 jaar
want remolie is vocht aantrekkend daarom gaan zuigers oxideren
en je remcilinders
wacht je te lang dan kun je alles beter uit elkaar halen
 
Jullie zijn de grootste strijders die ik ken.
Ik had het probleem met de remmen niet op druk krijgen al een maand, tot dat ik jullie advies aan het lezen was. Bedankt allemaal voor jullie advies!!!
 
Zo doe ik het. Bij Gamma een rood of blauw oliekannetje met slangetje en spuitnippel gekocht.
Nippel eraf geknipt en tube op ontluchtingsnippel van remklauw proppen NADAT eerst verse olie in kannetje gedaan hebt en knijpen totdat lucht uit tube is.
Dan ontluchtingsnippel opendraaien met steeksleutel maar druk houden op het kannetje. Nippel weer dichtdraaien en kannetje weer op druk brengen, nippel weer opendraaien,enz,... Zo pomp je van onder af naar boven.
Wel voorzichtig en doek boven om reservoir doen tegen in geval van overstromen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan