Kroatië 2019

Jan quequin

Rookie
31 dec 2018
1
1
Beste, voor 2019 plannen we onze reis naar Kroatië,
Graag info over de beste aanlooproutes en rijden, eten en slapen onderweg.
We plannen 9 á 10 dagen heen en terug.
We zijn een toerrijdend koppel dus geen schrik voor serieuze dagtrips, welzouden we verkiezen om in Kroatië vanuit een centrale plaats te vertrekken.
Qua eten en slapen hebben we de voorkeur voor hotels of b&b style.
Groeten
Jan en nancy
 
Zelf al e.e.a. onderzocht? Wat had je zelf in gedachten?

Probeer wat betreft overnachting Airbnb toe te voegen, veel mensen onderschatten dit.
 
Naar mijn idee is Kroatie er niet echt geschikt voor om vanuit één centrale plaats te verkennen, daarvoor is het een beetje te groot. Ook zijn er in het binnenland niet zo gek veel wegen, dus de afstanden worden daardoor al snel vrij groot.
 
We zijn er 2 jaar geleden geweest , weliswaar met de wagen.
In augustus , vreselijk warm was het er toen.
Geen vignet nodig op de autostrade , wel tol.
Ik herinner me nog , kwamen aan zo'n tolpoortje en staat daar een dame.
Die neemt mijn betaalkaart aan en stopt deze in het toestel.
Dat is nog eens service !
Hier vind je eventueel wat algemene info over het mooie land.
Overzicht landen | Landenkompas
Booking.com
Altijd zeer handig.
 
Hi,

Afgelopn jaar in Kroatie geweest, met de auto.
eind juli, begin augustus, niet normaal warm
Ik zat in Split, was redelijk centraal gelegen, aan zee, met prachtige bergwegen naar o.a. gebieden waar Game of Thrones is opgenomen.
Ik had een huisje via micazu. Mocht je in een stad gaan zitten, houd rekening met parkeerruimte e.d.
 
Ik ben drie maal in Istrië geweest.

En ik zou zo weer gaan.

Booking.com for the win

Er naar toe kan op 2 manieren: zo snel mogelijk, veel km's, houten reet.
Of onderdeel vd reis, route maken, tussendoor lokaties boeken.

Heb beide gedaan, kan niet vertellen wat voor anderen het beste past.

Istrië is niet heel groot. Maar goed te rijden. Rabac in t oosten, Porec in t westen, Pula in t zuiden, Koper in t noorden.

Genoeg vertier, mooie routes, en goed eten voor weinig.

En daarnaast is er nog veel meer Kroatië, en liggen Italië en Slovenië om de hoek.
 
Ik heb me laten vertellen dat dit land wel erg, erg touristisch is, dat houdt me wat tegen..
In Slovenië vond ik 't al zo wat..
 
Als je buiten het seizoen gaat zal het ongetwijfeld minder druk zijn.
Ook is een optie om de drukke plaatsen ( de kust ) te vermijden en meer landinwaarts te rijden en zal ook ongetwijfeld mooi zijn.
 
Ik heb met een paar vrienden afgelopen jaar een rondje Kroatie, Bosnie en Slovenie gedaan. Omdat we beperkt tijd hebben, hebben we de autotrein Dusseldorf-Innsbruck genomen. Vandaar een beetje een omweg de Stelvio, omdat we de laatste keer vanwege hevige sneeuwval hier niet over konden. Twee dagen door Italie traverse, daarna door Slovenie naar Kroatie. In Kroatie gedurenden drie dagen de kust gevolgd tot Dubrovnik. Van Dubrovnik twee dagen door Bosnie gestoken via Mostar naar Bugonjo en daarna via Bihac weer Kroatie in de Plitvicka watervallen. Vandaar uit twee dagen Slovenie. Tenslote van Slovenie weer naar Insbruck op de autotrein huiswaarts. Routes staan hier. Verhalen moet ik nog uitwerken, druk druk maar bottom line, erg mooie omgeving met veel historie.
Op de website vind je ook de foto's.
img_20180706_115357.jpg
 
Ik heb me laten vertellen dat dit land wel erg, erg touristisch is, dat houdt me wat tegen..
In Slovenië vond ik 't al zo wat..

Hangt er een beetje vanaf welk deel je zit, en welke periode. Met name Istrië, en de kuststreek van het vaste land zijn inderdaad erg druk en toeristisch, maar zodra je iets verder het binnenland in bent kom je zowat geen toerist meer tegen. Ik vond dat erg opvallend, langs de kust drukte met hotels en terrasjes, maar zodra je iets verder het binnenland in gaat waan je je gelijk in een andere wereld. Veel niet afgebouwde en verlaten huizen, ruïnes en zelfs nog mijnenvelden, en nog wat verder richting grens met Bosnië nog veel herinneringen aan de oorlog. Ga je daarentegen naar toeristische oorden als de Plitvice meren dan struikel je over de Aziaten, maar waar is dat tegenwoordig niet zo?
 
Hey wij gaan ook naar kroatie toe, alleen wij gaan met 6 man,3 koppels en 5 motors en we doen er lekker rustig aan binnendoor 17 dagen over.
mijn schoonzus woont daar net voorbij zadar dus lekker onderin ,we blijven hier en daar 2 dagen en bezoeken onderweg ook bv de plitvice meren en de krak watervallen etc en zit bij bled meer en Dolomieten de passen rijden etc etc kortom alhoewel mijn man en ik al zon 10 jaar motorvakanties doen ,is het voor degene die met ons meegaan een hele mooie ervaring ...en inderdaad de snelwegen net zoals in oostenrijk en slovenie zijn tolwegen....daarom rijden wij dus alles binnendoor......
Ik heb alle routes al klaar ,zodra in mei /juni de passen open zijn kan ik de puntjes nog op de i zetten.. *Den 19 juli :]

Mijn schoonzus verhuurd er een leuk huisje en de motors kunnen in tegenstelling tot een auto wel op eigen terrein....


Mala Kuca Indiaanse stijl, Lađevci, Kroatië

Wij zitten zelf hier met ons gezin een week in oktober ,met onze motorvakantie in juli zitten we in een ander appertement omdat we met 6 volwassenen zijn...
maar op booking.com vind je genoeg,en gratis annuleren tot een bepaalde datum ...ik doe niks anders meer,ja soms rechtstreeks bij de bekendere motorhotels zoals in Araba en in het zwarte woud etc

En als je via deze link boekt krijg jij 15 euro korting en ik ook.....;)



Booking.com: The largest selection of hotels, homes, and vacation rentals

succes
 
Ik heb met een paar vrienden afgelopen jaar een rondje Kroatie, Bosnie en Slovenie gedaan. Omdat we beperkt tijd hebben, hebben we de autotrein Dusseldorf-Innsbruck genomen. Vandaar een beetje een omweg de Stelvio, omdat we de laatste keer vanwege hevige sneeuwval hier niet over konden. Twee dagen door Italie traverse, daarna door Slovenie naar Kroatie. In Kroatie gedurenden drie dagen de kust gevolgd tot Dubrovnik. Van Dubrovnik twee dagen door Bosnie gestoken via Mostar naar Bugonjo en daarna via Bihac weer Kroatie in de Plitvicka watervallen. Vandaar uit twee dagen Slovenie. Tenslote van Slovenie weer naar Insbruck op de autotrein huiswaarts. Routes staan hier. Verhalen moet ik nog uitwerken, druk druk maar bottom line, erg mooie omgeving met veel historie.
Op de website vind je ook de foto's.

Hoe is de trein bevallen? Ik overweeg dit van het voorjaar ook de toen, maar ik vind het nog vrij prijzig. Hoe zijn die slaapcoupes? Voor de snelheid hoeft het eigenlijk ook niet, want als je er even voor gaat zitten rij je in één dag ook zelf wel naar Innsbruck, dan ben je er dus eigenlijk nog sneller. Hooguit is het met de trein wat relaxter, maar of ik daar nou 250 euro (enkele reis) voor over heb... Ook zou Dusseldorf - Villach gunstiger zijn als je naar Kroatië wil, maar die gaat alleen in het hoogseizoen.
 
Ik heb vorig jaar de nachttrein genomen van Dusseldorf-Innsbruck maar mij is het niet bevallen.
Wij hadden een eigen slaapruimte, met 3 man, waar 6 bedden in geplaatst zijn.
- Het was die periode erg warm dus dat hielp niet.
- Trein staat halve nacht stil.
- Geen douches aan boord, toiletten waarvan de helft maar werkt. Resultaat is dat er in de wasruimtes in de wasbak gepist wordt.
- Geen restauratie
- Je kunt wel wat drinken kopen bij een obertje wat er rondwandelt.
Het is dat ik een reisgenoot had die geen lange afstanden meer kan rijden.
Mijn eerste keus zal het nooit meer worden.
 
Hoe is de trein bevallen? Ik overweeg dit van het voorjaar ook de toen, maar ik vind het nog vrij prijzig. Hoe zijn die slaapcoupes? Voor de snelheid hoeft het eigenlijk ook niet, want als je er even voor gaat zitten rij je in één dag ook zelf wel naar Innsbruck, dan ben je er dus eigenlijk nog sneller. Hooguit is het met de trein wat relaxter, maar of ik daar nou 250 euro (enkele reis) voor over heb... Ook zou Dusseldorf - Villach gunstiger zijn als je naar Kroatië wil, maar die gaat alleen in het hoogseizoen.
Het is niet als of je in een hotels slaapt maar het is ok, je komt ontspannen in Innsbruck aan. Enne de trein rijdt 's nachts daar kun je volgens mij niet tegen rijden. Het is bovendien een tijd dingetje. We willen onze reis in 10 tot 12 dagen doen. Nu konden we uitgerust genieten van de Dolomieten.
 
Grootste ding voor mij vind ik dat ik het vooral te duur vind. Lijkt me op zich best een relaxte manier van reizen, maar de kosten wegen voor mij niet op tegen de baten.
 
Grootste ding voor mij vind ik dat ik het vooral te duur vind. Lijkt me op zich best een relaxte manier van reizen, maar de kosten wegen voor mij niet op tegen de baten.
Heb je al bij de Oostenrijkse baan gekeken? Wij waren 296 euro kwijt voor een retour ticket. Als je dan niet alleen de brandstof maar ook twee overnachtingen, banden en ketting rekent dan valt het verschil wel mee. Nogmaals voor ons is het meer een besparing in tijd. We hebben ook vaker alleen de terugreis met de trein gedaan.
 
Direct via de Oostenrijkse baan is iets goedkoper inderdaad, maar dat scheelt weinig. Waarschijnlijk alleen de opslag van de externe boekingssite.
 
Ook dat, dus als ik het al had gedaan was het sowieso alleen voor de heenweg. Daar kan je wel naar plannen, voor de terugweg wil ik niet gebonden zijn aan tijden of locaties

Ik heb al zeker 10x gezocht naar treinritten richting het zuiden in de afgelopen jaren, maar het is in mijn optiek allemaal zeer beperkt.

Mocht het passen in je vakantie dan ben je spekkoper want de slijtageslag op je fiets is redelijk als je 2K+ snelweg/onzin routes pakt, maar voor de meeste onder ons past het niet in hun agenda.
 
Terug
Bovenaan Onderaan