kromme krukas

melliw

MF'er
4 jul 2006
36
0
nunspeet
Het betreft een dnepr k750 uit 1963.Weer een krukas krom. Blok volledig gereviseerd. Nieuwe skf-lagers , nieuwe krukas van de oldtimergarage , nieuwe zuigers.
Blok in elkaar gezet en alles zat honderd procent recht en duwend en trekkend aan de drijfstangen liep het volkomen soepel. Ook het vliegwiel ging mooi recht en in balans mee. Hier kan volgens mij en een paar andere kenners van motoren die ik erbij heb gehaald theoretisch niets mee gebeuren omdat de krukas volledig zit ingesloten in nieuwe lagers. Blok gemonteerd en aan het lopen gekregen. Ik heb er een paar rondjes mee in de buurt gereden en hem een aantal keren stilstaand laten draaien om hem af te stellen. Vorige week weer een halve kilometer gereden en ik moet zeggen dat de cilinder aan de rechter kant wel behoorlijk heet werd. Heb de motor toen een half uurtje laten afkoelen en toen trapte ik hem weer aan en BOEM VAST. Blok weer op de werkbank en toen ik de versnellingsbak eraf haalde zag ik dat het vliegwiel tegen het karter aanliep en de oorzaak was dat die was vastgelopen. Echter er was niets losgetrild dus toen had ik de kater al weer te pakken omdat ik er geen lekker gevoel bij had . Vliegwiel eraf , lagerhuis eraf en ja hoor draaien maar , maar dan wel een halve centimeter om zijn aslijn. Krom Dus. Overal navraag gedaan maar hier snapt werkelik niemand iets van.

Hoeveel geduld moet je hebben met zo'n kutding?

Als iemand weet wat er aan de hand is wil ik dit graag weten.

Als die krukas zo makkelijk krom gaat krijg ik hem ook wel weer recht. Heb hier al naar geinformeerd.

Maar wat ik graag wil weten is de REDEN waarom die krom getrokken is.

Misschien dat jullie een soortgelijk geval kennen.

Groetjes Willem
 
Laatst bewerkt:
Zijn ze na het draaien en slijpen van de krukas niet domweg vergeten het ding te harden ? Of dit niet o de juiste maniet gedaan ?
Kan me zoiets vooral met russisch spul wel indenken. Je kan ook gewoon een bmw blok in dat ding prutsen, loopt het gelik een stuk bedrijfszekerder
 
Tis natuurlijk wel moeilijk om hier vandaan achter het toetsenbord een oorzaak aan te wijzen. Met het motorblok in je handen gaat het iets gemakkelijker.
Dit zijn wat theoretiese mogelijkheden die in me opkomen heb je het vliegwiel weer op de zelfde plaats gemonteerd zoals het er af kwam ivm balans en dergelijke. Een andere mogelijkheid is de krukas draait rond en wordt plotseling geblokkeerd dit kan veroorzaakt worden een blokkering vanuit je versnellingsbak of vastlopende zuiger. Nog een, komt er wel olie bij de lagers van de krukas of is bij het monteren gelet op de juiste speling kijk eens of de boel niet blauw geworden is. Meer weet ik niet zo even snel te bedenken hoop deze suggesties je in de goede richting wijzen.
Hoop later nog wel even te lezen wat de oorzaak nou geweest is als je het gevonden hebt. succes
 
en ik moet zeggen dat de cilinder aan de rechter kant wel behoorlijk heet werd.

even een zaagselspinsel :P
te arm mengsel, zelfontbranding als de temp hoger wordt..
zelfontbranding vóórdat de zuiger boven is.. :X dan krijgt ie ook wel een behoorlijke tik lijkt me -O-


EDIT: die dingen zullen wel zo'n lage compressie hebben dat dat zomaar niet gebeurd :P
 
Rikuo wat bedoel je met de juiste speling? De speling van de krukas tussen de lagers (lagerhuizen). Zoja dat betekent dan toch dat of de lagers los in het lagerhuis zitten of de lagers (binnenring ) los over de as kan bewegen.

Het vliegwiel is op dezelfde manier gemonteerd

Groet Willem
 
Terug
Bovenaan Onderaan