Kromme remschijf KTM Duke 390

Krakert

Rookie
29 okt 2018
10
3
Beste motormuizen,

Zelf ben ik in het bezit van een KTM Duke 390 uit het jaar 2013. En rij hier al ruim 1.5 jaar lang op met plezier.
Afgelopen vakantie ben ik naar de alpen geweest en heb hier heerlijk mogen rijden. Echter begon mijn voorrem na 5 dagen opeens te trillen.
Dit verpeste soms wel een beetje de fun omdat hij (de motor) normaal echt top remt.

Eenmaal thuis gekomen heb ik de micro meter er bij gepakt. En er bleek 0.3 mm slag in de schijf te zitten.
Door de tijd heen heb ik nog wat onderdelen kunnen scoren voor de motor onder andere, schijfremmen. Deze schijven zijn ook gemonteerd geweest en vervolgens ook gemeten.
Het gaat in totaal om 4 schijven.. alle schijven hebben een slag in de schijf. Variërend van 0.1mm tot een half mm (0.5mm).

Deze afwijkingen zijn natuurlijk super veel. En daarom met deze rede een nieuwe EBC schijf besteld. Na montage gelijk gemeten en hier bleek ook 0.3 mm slag in te zitten.
Nu begon ik echt te twijfelen. Alle voorgaande schijven waren allemaal al tweedehands. '' En ja.. het kan best zijn dat die echt krom zijn.'' Alleen nu ook met een nieuwe schijf het zelfde gezeur.

Daarom heb ik vervolgens het wiel gemonteerd zonder schijf en alleen de zitting van de remschijf gemeten (flens). En hier uit blijkt dat de zitting al niet helemaal snor is.
Zelf heb ik ook drie voorwielen liggen (Altijd handig een extra wiel 8)7):
Wiel #1: 0.03mm afwijking
Wiel #2: 0.05mm afwijking
Wiel #3: 0.15mm afwijking (wat te zien is de video)

Wiel #3 met nieuwe EBC schijf gemonteerd (misschien wat onstabiel gefilmd, sorry daarvoor)

Dat laatste wiel is by far the worst, en ik kan me dan heel goed voorstellen als de flens niet goed is dat de schijf een nog grotere afwijking zal hebben. Nu wil ik de wiel flens zelf opnieuw slijpen om zo de afwijking tot vrijwel 0 te krijgen.

Nu zit ik zelf wel met de volgende vragen.

1.) Als je erop let.. dan heeft denk ik wel 80% van alle motor een zweefden schijf, is dit zodat de zitting van het wiel minder nauwkeurig hoeft te zijn of is het echt omdat ze zoveel beter zijn. Zelf wil ik nog niet aan zo`n schijf beginnen aangezien de prijzen te hoog zijn.
2.) Zijn er mensen die zelf ook dit soort gezeur hebben meegemaakt met een KTM of met een andere motor.

Tip en ideeën zijn altijd welkom en ik hoop van jullie te mogen leren.

Alvast bedankt, Stefan
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Hetzelfde probleem doet zich ook voor bij de 1290 Superduke R. Heb er zelf een hoop onderzoek naar gedaan. Het probleem ontstaat doordat de montage flens waar de schijf op wordt gemonteerd niet vlak is, je hebt dat zelf ook gemeten. Die mag echt niet meer dan een paar honderste slingeren, deze afwijking wordt vermenigvuldigd naar het einde van de schijf.

Als dit ook hier het geval is.... hoe is dat dan ontstaan ?

Hij heeft er tenslotte al 40.000 mee gereden zonder problemen.


TS: je bent er druk genoeg mee, dan is die nieuwe schijf monteren niet zoveel moeite, probeer het aub toch eens uit.
 
Als ik jou was zou ik eerst even de dikte opmeten van de schijf over de gehele omtrek met een micrometer. Hier mag echt geen honderdste verschil in zitten, dat voel je. Meet steeds op dezelfde radius op de schijf, anders meet je een dikte verschil van binnen naar buiten. Laat even weten wat eruit komt.


Heb de schijven eerder laten controleren bij een automaterialen zaak, hier hadden ze een tool om schijven na te kunnen meten. Als de nieuwe EBC schijf hier gemeten wordt, dan zit hier 0,06mm slag in, en een oude schijf vertoond 0,1mm slag. Dus eigenlijk wijkt een nieuwe schijf nier heel veel af van een oude.

Vandaag eens naar de dikke van de schijven gekeken.

Nieuwe schijf VS oude schijf metingen:
#1: 5,04mm 4,75mm
#2: 5,05mm 4,77mm
#3: 5,049mm 4,75mm
#4: 5,045mm 4,76mm

De oude schijf vertoond duidelijk meer hoogte verschillen dan de nieuwe schijf.

Monteer nou gewoon die EBC schijf, en kijk hoe dat remt.

Ik had hier een beetje een hard hoofd in, want ik heb hem vandaag nogmaals gemonteerd en gemeten..Beter dan 0,1mm kreeg ik heb niet gemonteerd. Echter remt m`n motor weer super strak. Daarbij een nieuwe ketting gemonteerd de motor loopt weer als nieuw.:)

Geen twijfel over je bevindingen.. Maar wat apart joh.. lijkt me dat het zo niet uit de fabriek komt. Mede door de kilometerstand van Krakert. Vervormd de flens op het wiel door te hoog aandraai moment?

Het probleem is een beetje dat je niet weet hoe het was.. Niemand die aan een schijf rem gaat meten als ie goed remt. Misschien is een slag in een schijf niet al te erg.. Nu zit er als nog 0,1mm in.. misschien zat die er ook al in toen ik hem kocht. Altijd lastig te zeggen. Het lijkt me sterk dat de flens vervormd.

Alleen zit ik nog steeds met de vraag hoe kan zo`n dikte verschik nu in de schijf ontstaan?!
 
TS: je bent er druk genoeg mee, dan is die nieuwe schijf monteren niet zoveel moeite, probeer het aub toch eens uit.
Wel zonde van een nieuwe remschijf als dat het niet is..?

Dit was ook een beetje de rede dat ik niet met nieuwe schijf de weg op wilde.. Daar gaat je geld dan. Maar ik vindt het gewoon heel tegenstrijdig.. ook al zit er een slag in van 0,1mm.. toch remt het super. voor me gevoel moet je gewoon geen 0,01 slag meten in je remmen. Maar blijkbaar luistert het niet allemaal zou nou.
 
Alleen zit ik nog steeds met de vraag hoe kan zo`n dikte verschik nu in de schijf ontstaan?!

De stroefheid van het remoppervlak komt mede door materiaal afzetting van de remblokken. Als die afzetting ongelijk verdeeld is dan wisselt de stroefheid, krijg je trillingen.

Das ongeveer in het kort wat je kunt lezen als je zoekt naar “stoptech warped disc myths”.
 
Wel zonde van een nieuwe remschijf als dat het niet is..?

Daarom ook "probeer".
Ik beoelde niet: zet m erop en blijf er 5.000 km mee rondrijden voor je een oordeel vormt :P




Ik had hier een beetje een hard hoofd in, want ik heb hem vandaag nogmaals gemonteerd en gemeten..Beter dan 0,1mm kreeg ik heb niet gemonteerd. Echter remt m`n motor weer super strak. Daarbij een nieuwe ketting gemonteerd de motor loopt weer als nieuw.:)


Alleen zit ik nog steeds met de vraag hoe kan zo`n dikte verschik nu in de schijf ontstaan?!

Ik zou het ook willen weten. Soms vind ik dat belangrijker als het eindresultaat :X maar in dit geval zou ik het resultaat voor laten gaan en genoegen nemen met de theorieën die anderen nog gaan noemen :+



 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik dacht dat ik dat al had uitgelegd hierboven, maar dat komt dus doordat de schijf in eerste instantie met een slingering wordt gemonteerd. De schijf loopt altijd een heel klein beetje aan tegen de blokken op de hoge punten, en slijt daar dus iets meer dan op andere plekken. Dat duurt heel lang, maar 40.000 km zoals in jouw geval is dus voldoende om dat te veroorzaken. Als de schijf zonder slingering zou worden gemonteerd zou deze veel langer trillingsvrij blijven.


Trouwens wel apart dat je dikte verschil meet op een nieuwe schijf, dat zou echt op een honderdste mm vlak moeten zijn. Heb je dit met een micrometer gemeten?
 
Ik dacht dat ik dat al had uitgelegd hierboven, maar dat komt dus doordat de schijf in eerste instantie met een slingering wordt gemonteerd. De schijf loopt altijd een heel klein beetje aan tegen de blokken op de hoge punten, en slijt daar dus iets meer dan op andere plekken. Dat duurt heel lang, maar 40.000 km zoals in jouw geval is dus voldoende om dat te veroorzaken. Als de schijf zonder slingering zou worden gemonteerd zou deze veel langer trillingsvrij blijven.

Afgelopen vakantie ben ik naar de alpen geweest en heb hier heerlijk mogen rijden. Echter begon mijn voorrem na 5 dagen opeens te trillen.

Stoptech zei:
.....When these pads reach their effective temperature limit, they will transfer pad material onto the disc face in a random and uneven pattern. It is this "pick up" on the disc face that both causes the thickness variation measured by the technicians and the roughness or vibration under the brakes reported by the drivers.

PDF
 
Loki, nog even reageren op dit berichtje: het overbrengen van het materiaal op de schijf gebeurt bij extreem remmen bij circuit gebruik, dat staat er ook: “when these pads reacht their effective temp limit they will transfer pad material to the disc”. Dat is een temperatuur die op straat nooit bereikt zal worden.
Daarnaast hebben de meeste motoren gesinterde remblokken, deze zorgen voor slijtage van de schijven, en hierbij zal er nauwelijks materiaal op de schijf afchter blijven. Bij organische blokken slijten de blokken zelf sneller en laten materiaal op de schijf achter.
Je kunt aan een schijf heel eenvoudig zien of het schijfoppervlak schoon is (dus geen residu van de blokken heeft), en de schijf zelf op sommige plaatsen meer is gesleten dan op andere, en dus dikte variatie heeft van het staal van de schijf zelf. Overigens kun je het rem materiaal vrij eenvoudig verwijderen van de schijf mbv scotch brite, en dus de dikte vd schijf meten.
 
Loki, nog even reageren op dit berichtje: het overbrengen van het materiaal op de schijf gebeurt bij extreem remmen bij circuit gebruik, dat staat er ook: “when these pads reacht their effective temp limit they will transfer pad material to the disc”. Dat is een temperatuur die op straat nooit bereikt zal worden.
Behalve in de bergen, wanneer je verkeerd remt (lang slepend) of als een idioot rijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
.. met een enkele remschijf waarvan het remoppervlak meer lijkt op dat van narrowband superbike schijven (a 6mm dik) dan standaard remschijven op de meeste motoren. Als de rem dan nog wat sleept ofzo.. zou de temperatuur best eens hoog op kunnen lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan