Kromme remschijven, of toch wat anders?

Iris91

MF'er
20 feb 2021
37
4
's-Hertogenbosch
Beste motorrijders!

Ik heb mijn Yamaha TDM850 (1997, 4TX) ruim twee jaar geleden gekocht. Deze had toen al kromme remschijven. Dat wist ik toen nog niet, maar heb ik later geleerd. Mijn ervaring is dat bij het remmen de motor dan best flink gaat 'bokken' door het onregelmatige remmen. Ook voel je feedback in je remhendel. Ik kon hier prima mee remmen, maar het is verschrikkelijk irritant. Ik had twee opties: nieuwe aftermarket remschijven (duur!), die veel minder snel kromtrekken, of een tweedehands set van deze remschijven vinden die niet krom zijn. De remschijven voor deze motoren zijn schijnbaar berucht voor kromtrekken. Aangezien ik weet dat kromtrekken voornamelijk kan gebeuren als je hard remt (schijf warmt op) en je houdt dan bij stilstand je rem vast (ongelijkmatige afkoeling onder de remklauw/blokken en daarbuiten), en ik dat volgens mij nooit doe, koos ik voor tweedehands remschijven die ik na lang zoeken kon vinden.

Het probleem was voor een tijd weg (heerlijk!), maar nu is mijn motor bij het remmen weer net een hobbelpaard. Ik betwijfel echter of het de remschijven zijn, want ik voel de feedback in mijn remhendel niet zoals ik mij die herinner van voorheen. Verder voelt het wel hetzelfde, de motor gaat er namelijk erg van 'bokken'. Ik wordt er echt gek van, maar door het gebrek aan feedback in de remhendel twijfel ik echt of mijn remschijven het probleem zijn.

Heeft iemand een idee wat nog meer dit gedrag kan veroorzaken? Of moeten dit echt de remschijven zijn? Het probleem zit in de voorremmen, en het is gewoon heel duidelijk als ik afrem, dat iets voor onregelmatigheid zorgt waardoor ie steeds in de voorvorkvering valt, en dat zorgt voor het 'bokken' of het hobbelen, hoe je het noemen wil.

Alvast bedankt!

[edit] toevoeging:
Ik vond zojuist dit topic: Trillende voorvork bij remmen . Dat had ik eerder niet gevonden omdat ik andere zoektermen had gebruikt. Ik twijfel echter of de TS van deze thread hetzelfde bedoelde als ik nu. In ieder geval, alle suggesties zijn nog altijd welkom!
 
Zijn de remzuigers soepel en gangbaar? Zijn de remblokken in goede staat en niet verglaasd? Zijn de remslangen in goede staat, komt er geen zooi uit als je de vloeistof doorspoelt?
 
Hoi Iris,

Heb je de remschijven al eens schoongemaakt met remmenreiniger. En zijn het vast remschijven of (semi) floatend.
Bedankt voor je suggestie! Ik heb de schijven nog niet schoongemaakt, dat zou ik zeker eens kunnen proberen. Van vaste of zwevende remschijven had ik nog nooit gehoord, maar ik heb het opgezocht. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ik zwevende heb. Zie foto:
remschijf.png


Zijn de remzuigers soepel en gangbaar? Zijn de remblokken in goede staat en niet verglaasd? Zijn de remslangen in goede staat, komt er geen zooi uit als je de vloeistof doorspoelt?
De remzuigers en slangen zou ik moeten controleren. De remblokken zijn naar mijn weten in goede staat. Ik zal kijken of ik dit binnenkort allemaal kan controleren. Bedankt voor je suggesties!
 
Op de foto lijkt er een groot verschil te zijn in de spleten tussen het hart en het buitenste deel van de schijf. Dat wijst op spanning en/of vervorming.
Inderdaad, onderaan lijkt de spleet helemaal dicht. Mogelijk helpt t 'lossen' van die bussen tussen het hart en de remschijf ook aan t opheffen/verminderen van de trillingen. Een How to heb k hier wel ns gelezen, waarschijnlijk in het Techniek-forum. Succes!
 
Kromme remschijven kun je zien door het wiel rond te draaien en de afstand tussen schijf en de vorkpoot in de gaten te houden.

grtz,
Cees
Deze meneer heeft een pen aan zijn schokbreker getaped om langs te kijken, dan kun je ook op de 0.1mm nauwkeurig zien of de schijf beweegt/krom is. ( kan uiteraard ook een ander voorwerp zijn. )
Nog mooier is natuurlijk zo'n meetklokje, maar om die nou aan te schaffen voor een keer meten.

 
Ik had ook last van bokkende schijven.

Voelde als speling op het balhoofdlager, maar bleek speling op de schijf te zijn. De schijf zelf kon verdraaien ten opzichte van het hart.
Zo ziet dat er uit:
https://www.motor-forum.nl/threads/het-grote-gsx-f-topic-deel-13.433803/post-31110779
Ik heb voor €60 per stuk nieuwe schijven gekocht, in de uitverkoop bij Bolski.

Ik zou kijken naar (niet in bepaalde volgorde):
Speling op het balhoofd (geeft ook dit gevoel).
Speling op remschijf (voor/achter is slecht, links/rechts is goed)
Schijf krom of recht.
 
motor inderdaad even opbokken en iemand achterop laten zitten, voorwiel een zwengel geven en kijken hoeveel slag de schijf heeft ten opzichten van remklauw/blokken. Dat mag niet heel veel zijn, als je duidelijk beweging ziet is het vaak al teveel, maar een filmpje plaatsen kan ook, dan zullen de experts hier vast goede suggesties hebben :+
 
Op de foto lijkt er een groot verschil te zijn in de spleten tussen het hart en het buitenste deel van de schijf. Dat wijst op spanning en/of vervorming.
Scherp! Nu je het zegt zie ik dat ook.

Kromme remschijven kun je zien door het wiel rond te draaien en de afstand tussen schijf en de vorkpoot in de gaten te houden.

grtz,
Cees
Dat weet ik, maar ik had het idee dat dat moeilijk te zien is op het oog en op de motor. Ook heb ik geen middenbok. Wel een standaard thuis, maar die tilt de achterbrug op en dan staat het voorwiel dus nog op de grond.

Inderdaad, onderaan lijkt de spleet helemaal dicht. Mogelijk helpt t 'lossen' van die bussen tussen het hart en de remschijf ook aan t opheffen/verminderen van de trillingen. Een How to heb k hier wel ns gelezen, waarschijnlijk in het Techniek-forum. Succes!
Ik zal er naar kijken, bedankt voor de tip!

Deze meneer heeft een pen aan zijn schokbreker getaped om langs te kijken, dan kun je ook op de 0.1mm nauwkeurig zien of de schijf beweegt/krom is. ( kan uiteraard ook een ander voorwerp zijn. )
Nog mooier is natuurlijk zo'n meetklokje, maar om die nou aan te schaffen voor een keer meten.

Ik zal de video eens bekijken, maar ik heb zelf geen goede middelen om het voorwiel van de grond te hebben. Heb alleen een jiffy, en thuis wel een standaard maar die tilt de achterbrug op.

Ga naar de garage en laat het checken. De hoeveelheid experts hier is zodanig overweldigend dat je overladen wordt met advies, dat heb je niet nodig. Liever één tegelijk, met meteen de skills en spullen om je te helpen.
Ik laat eigenlijk altijd (bijna) alles door een garage doen. Maar ik was toch zelf ook benieuwd omdat ik niet echt helemaal de vinger kan leggen op wat er nu gebeurt, en al een keer mijn remschijven had vervangen enzo.

Zo duur is een setje schijven toch niet? Gezien de leeftijd zal de TDM er waarschijnlijk toch wel aan toe zijn.
Dat valt op zich wel mee, maar ze zijn moeilijk te krijgen en ik heb dus niet lang geleden al een 'nieuw' setje erop gezet. Aftermarket schijven waren, zover ik mij kan herinneren, flink aan de prijs.

Ik had ook last van bokkende schijven.

Voelde als speling op het balhoofdlager, maar bleek speling op de schijf te zijn. De schijf zelf kon verdraaien ten opzichte van het hart.
Zo ziet dat er uit:
https://www.motor-forum.nl/threads/het-grote-gsx-f-topic-deel-13.433803/post-31110779
Ik heb voor €60 per stuk nieuwe schijven gekocht, in de uitverkoop bij Bolski.

Ik zou kijken naar (niet in bepaalde volgorde):
Speling op het balhoofd (geeft ook dit gevoel).
Speling op remschijf (voor/achter is slecht, links/rechts is goed)
Schijf krom of recht.
Ik ga het bekijken, bedankt voor de suggestie!
 
motor inderdaad even opbokken en iemand achterop laten zitten, voorwiel een zwengel geven en kijken hoeveel slag de schijf heeft ten opzichten van remklauw/blokken. Dat mag niet heel veel zijn, als je duidelijk beweging ziet is het vaak al teveel, maar een filmpje plaatsen kan ook, dan zullen de experts hier vast goede suggesties hebben :+
Ja dat zou leuk zijn, maar gaat dus helaas niet... Ik heb alleen een jiffy, en thuis wel een standaard maar die tilt de achterbrug op en dan kun je dus niet het voorwiel van de grond krijgen.
 
Je hebt semi-floaters zo te zien. Op mijn RSV 1000 heb ik ook semi floaters van Brembo die trilden. Een bekend fenomeen bij dit type, dit trillen. Vaak helpt het om de floaters met remmenreiniger los te maken, dit kun je doen door ze in te spuiten en vervolgens de floaters met een schroevendraaier rond te draaien.

Bij mij hielp dit telkens tijdelijk, ik heb er daarom full floaters van gemaakt door de lipjes van de borgringen aan de achterzijde iets om te buigen. Remmen zijn sindsdien trillingsvrij.

Uiteraard moeten de harten waar de floaters inzitten niet te veel uitgesleten zijn.
 
Ga er gewoon mee naar de garage , waar je altijd dus heen gaat.
Je kunt de motor voor al niet opbokken , wat wou je dan doen met je waarschijnlijk kromme remschijven ?
En bereid je voor op een stel nieuwe remschijven. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan