kromme remschijven YZF 750R? hoe zie je dat dan?

crmtd

Rookie
30 mei 2004
24
0
Purmerend
Hallo luitjes,

Hierbij mijn 2e vraag.
Op Zandvoort heb ik in september lekker gestuurd, maar heb tot 2 keer toe een blokkerend voorwiel gehad.
Nu ga ik er vanuit dat dit vooral komt door mijn eigen enthousiasme, zeg maar overschatting van eigen kunnen.
Uiteindelijk ging het allemaal goed, maar ik heb zo hier en daar ook gelezen dat speling in balhoofd en kromme schijven eufels van de yzf zijn.
Nu de winter er weer aan komt is het misschien leuk om te kijken of de schijven echt krom zijn, maar hoe doe je dat?
Gewoon wiel eruit en schijven op een of andere vlakke ondergrond leggen?
Er zal vast wel iemand zijn die het weet, alvast bedankt.

Rob
 
kromme remschijven ? als je het hele circuit lang je rem in houdt en dan met stalen leidingen stilstaand een paar minuten uit volle macht gaat knijpen.. misschien.
balhoofd heeft volgens mij alleen te lijden van wheelies (of te hard vastdraaien)
 
Kromme schijven merk je aan trillen tijdens het remmen, daarbij hoef je niet eens hard te remmen.
Balhoofd speling kan je voelen, als het balhoofdlager een zwaar punt heeft merk je dat meestal met wegrijden. De motor wil dan niet in een rechte lijn wegrijden.

tlh
 
Die schijven vallen dus wel mee, dan zelf maar wat beter worden, jammer, het is wel zo makkelijk om de techniek de schuld te geven,

Bedankt.
ik denk toch dat je schijven krom zijn ,ik heb zelf ook 2 x YZF-R gehad in 1993/1995en kromme schijven alleen dat van mij was steeds garantie. de schijven werden gewoon te warm ,zachte remblokken schijnen goed te helpen(SBS-race gesinterde blokken,niet carbon )
 
ik denk van niet. Kromme schijven zou je onmiddelijk bij de eerste keer remmen al moeten voelen. Je remblokken worden dan door je slingerende schijf naar buiten gedrukt, en door je remkracht weer naar binnen, weer naar buiten, weer naar binnen enz. Dit resulteert dus in een bibberend en trillend gevoel in niet alleen de remhendel maar waarschijnlijk ook de rest van de motor.
En balhoofdspeling is makkelijk te meten. En een niet goed werkend balhooflager zou je volgens mij ook bij het sturen moeten merken. Al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
 
Hallo luitjes,

Hierbij mijn 2e vraag.
Op Zandvoort heb ik in september lekker gestuurd, maar heb tot 2 keer toe een blokkerend voorwiel gehad.
Nu ga ik er vanuit dat dit vooral komt door mijn eigen enthousiasme, zeg maar overschatting van eigen kunnen.
Uiteindelijk ging het allemaal goed, maar ik heb zo hier en daar ook gelezen dat speling in balhoofd en kromme schijven eufels van de yzf zijn.
Nu de winter er weer aan komt is het misschien leuk om te kijken of de schijven echt krom zijn, maar hoe doe je dat?
Gewoon wiel eruit en schijven op een of andere vlakke ondergrond leggen?
Er zal vast wel iemand zijn die het weet, alvast bedankt.

Rob
[/quote]



Waarschijnlijk zit je dan aan je einde van de veerweg van de voorpoten. Check of je genoeg vorkolie hebt. Dit gebeurde zeker bij het aanremmen voor de Tarzan bocht?
Van kromme remschijven gaat je voorwiel niet bokken!
 
En een niet goed werkend balhooflager zou je volgens mij ook bij het sturen moeten merken. Al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

een wereld van verschil :)

ouwe lager leek prima (minimaal stug stukje en klikje bij remmen) maar met de nieuwe stuurt ie als een scheermes!

Wat ik graag zou willen weten (naam topic), hoe je ziet of een schijf krom is??

Had destijds bij aanschaf op de xj kromme schijven en merken doe je het wel en zien ook. Wil nu voor de katana een andere tweedehands achterschijf op de kop zien te tikken. Hoe zie ik aan een losse schijf of die recht is?
 
Schijf op een glasplaat leggen en kijken of je er ergens een voelermaatje onder kan schuiven, zoja istie krom.

Oke dat is duidelijk :)

Als ik dus op de sloop een schijf op de kop tik en navraag of die recht is dan zal ik daar vanuit kunnen gaan? Kan moeilijk een glasplaat in de rugzak meenemen op de motor ;)

Vermoed het zo op het oog niet te kunnen zien namelijk en zou vervelend zijn na alles gedemonteerd en weer gemonteerd te hebben thuis, om er dan achter te komen dat ie alsnog krom is.
 
Voorwiel van de grond, een stangetje tegen je vorkpoot houden, waarvan het einde tegen je remschijf drukt.
Wiel draaien.
Als er op verschillende momenten druk wordt uitgeoefend op het stangetje (voel je meteen), heb je een kromme schijf.

Maar zoals gezegd: als je kromme schijven hebt, voel je dat ook meteen in het remmen: je remhendel gaat dan trillen.

Ik denk dat een van de voorgaande posters hier gelijk heeft: je hebt een goede kans dat de vorkpoten tegen de eindstop slaan.

Ff checken met een tie-wrapje om de vorkpoot. Kijken hoever die uitslaat. En uiteraard bandenspanning en veervoorspanning goed instellen.
 
Oke dat is duidelijk :)

Als ik dus op de sloop een schijf op de kop tik en navraag of die recht is dan zal ik daar vanuit kunnen gaan? Kan moeilijk een glasplaat in de rugzak meenemen op de motor ;)

Vermoed het zo op het oog niet te kunnen zien namelijk en zou vervelend zijn na alles gedemonteerd en weer gemonteerd te hebben thuis, om er dan achter te komen dat ie alsnog krom is.

Het gaat hier om een achterremschijf??
Ten eerste denk ik dat die niet zo snel krom zijn, aangezien ze een stuk kleiner zijn en beter beschermt zitten.
Maar iets volledig vlaks als een glasplaat of een spiegel ter grootte van een achterremschijf is toch niet zo heel moeilijk mee te nemen in de rugzak??
Oke een beetje link als je valt, maarja als he......
 
Terug
Bovenaan Onderaan