Kromme remschijven

ZX Brabo

MF veteraan
17 sep 2002
1.341
0
Roosendaal
Ben inmiddels aan mijn 2e set remschijven bezig. De 1e set (de originele dus) heb ik afgelopen zomer laten vervangen omdat deze bij sterk remmen erg trilden.
Nu is het weer zo ver, en het wordt steeds erger. :(
Mijn motor is net uit de garantie (geb. 6-2001) en dus zou er wat discussie over de kosten kunnen ontstaan bij het vervangen van de 2e set. Heb ik niet zo'n problemen mee. Als het maar goed wordt opgelost zodat ik binnen een jaar niet weer sta. Als er gewoon weer van die k&t-schijven op komen, dan weet ik alvast wat me te wachten staat, dus daarom;
Wie weet hier een definitieve oplossing voor die mij van het probleem af helpt, en voor mijn dealer ook acceptabel is.
Heb het nog niet voorgelegd aan mijn dealer. Gaat wel gebeuren komende week.
:]
 
Ben inmiddels aan mijn 2e set remschijven bezig. De 1e set (de originele dus) heb ik afgelopen zomer laten vervangen omdat deze bij sterk remmen erg trilden.
Nu is het weer zo ver, en het wordt steeds erger. :(
Mijn motor is net uit de garantie (geb. 6-2001) en dus zou er wat discussie over de kosten kunnen ontstaan bij het vervangen van de 2e set. Heb ik niet zo'n problemen mee. Als het maar goed wordt opgelost zodat ik binnen een jaar niet weer sta. Als er gewoon weer van die k&t-schijven op komen, dan weet ik alvast wat me te wachten staat, dus daarom;
Wie weet hier een definitieve oplossing voor die mij van het probleem af helpt, en voor mijn dealer ook acceptabel is.
Heb het nog niet voorgelegd aan mijn dealer. Gaat wel gebeuren komende week.
:]

Waren je vorige schijven óók krom? Is dat trillen bij sterk remmen zeker weten te wijten aan kromme remschijven? Het is niet normaal als ze zomaar krom trekken. Ofwel er is iets mis met je motor (remklauwrivisie?), ofwel je remt telkens knoerthard en lang en blijft vervolgens bij het stoplicht staan met de remhendel ingeknepen, dat veroorzaakt ook kromme schijven, althans, dat hoor ik mensen waarvan ik de indruk heb dat ze er verstand van hebben wel eens zeggen.
 
Ben inmiddels aan mijn 2e set remschijven bezig. De 1e set (de originele dus) heb ik afgelopen zomer laten vervangen omdat deze bij sterk remmen erg trilden.
Nu is het weer zo ver, en het wordt steeds erger. :(
Mijn motor is net uit de garantie (geb. 6-2001) en dus zou er wat discussie over de kosten kunnen ontstaan bij het vervangen van de 2e set. Heb ik niet zo'n problemen mee. Als het maar goed wordt opgelost zodat ik binnen een jaar niet weer sta. Als er gewoon weer van die k&t-schijven op komen, dan weet ik alvast wat me te wachten staat, dus daarom;
Wie weet hier een definitieve oplossing voor die mij van het probleem af helpt, en voor mijn dealer ook acceptabel is.
Heb het nog niet voorgelegd aan mijn dealer. Gaat wel gebeuren komende week.
:]

FF de dopjes ( bukkets worden ze ook wel genoemd dacht ik ??? )vervangen die je schijf zwevend maken en hij is weer top ;)
Deze worden namelijk ovaal :(
Kost bijna niks en blijven langer heel dan origineel
Je kan die kopen bij diversen schijven leveranciers
Ik zelf heb ze net gekocht bij braking in winkel
( http://www.braking.nl )voor mijn ZZR 1100

*D en ze waren weer goed

SUC6
 
FF de dopjes ( bukkets worden ze ook wel genoemd dacht ik ??? )vervangen die je schijf zwevend maken en hij is weer top ;)
Deze worden namelijk ovaal :(
Kost bijna niks en blijven langer heel dan origineel
Je kan die kopen bij diversen schijven leveranciers
Ik zelf heb ze net gekocht bij braking in winkel
( http://www.braking.nl )voor mijn ZZR 1100

*D en ze waren weer goed

SUC6


Dus 't ligt volgens jouw niet aan de schijven dat deze krom zijn , maar aan de 'buckets' ???

mvg Niels
 
Waren je vorige schijven óók krom? Is dat trillen bij sterk remmen zeker weten te wijten aan kromme remschijven? Het is niet normaal als ze zomaar krom trekken. Ofwel er is iets mis met je motor (remklauwrivisie?), ofwel je remt telkens knoerthard en lang en blijft vervolgens bij het stoplicht staan met de remhendel ingeknepen, dat veroorzaakt ook kromme schijven, althans, dat hoor ik mensen waarvan ik de indruk heb dat ze er verstand van hebben wel eens zeggen.

Klopt helemaal. De volledige schijf wordt gekoeld door de buitentemperatuur behalve het deel dat door de remklauw wordt omvat. Ook als je de de rem niet inknijpt treedt dit effect op. Situatie verergert indien je een paar keer van heel hard naar 0 gaat. Temperatuur loopt dan enorm op. Het enige dat soelaas beidt is dan een beetje voor en achteruit bewegen. Niet handig maar wel een oplossing.
 
Ik heb op het circuit als ik hard moet remmen ook last van een trillende voorkant, maar dat zijn echt niet de schijven. Lijkt mij de voorvering.
Mosselman had er ook last van bij zijn 99'er ZX6R en heeft er 105 wp veren op laten zetten. Nu is het helemaal weg.

Als je schijven krom waren zou je het toch altijd moeten merken tijdens het remmen lijkt mij.
 
Ik heb op het circuit als ik hard moet remmen ook last van een trillende voorkant, maar dat zijn echt niet de schijven. Lijkt mij de voorvering.
Mosselman had er ook last van bij zijn 99'er ZX6R en heeft er 105 wp veren op laten zetten. Nu is het helemaal weg.

Als je schijven krom waren zou je het toch altijd moeten merken tijdens het remmen lijkt mij.
Hoeveel ?? 105 veren ? tjeez, dure fiets...


:+
 
Als je schijven krom waren zou je het toch altijd moeten merken tijdens het remmen lijkt mij.
Ik merk het alleen bij sterk aangrijpen. Zeg maar aan het einde van het rechte stuk; ram, nou mot ik remme, anders red ik het niet.
En de snelheid hoeft niet eens zo hoog te zijn. Sterk afremmen voor een scherp bochtje van bijv. 80 naar 50 kmpu geeft het verschijnsel al.
Afremmen voor een afritje vanaf redelijke snelheid O-) terug naar bijv. 100 kmpu is ook een gegarandeerde trilpartij.
 
FF de dopjes ( bukkets worden ze ook wel genoemd dacht ik ??? )vervangen die je schijf zwevend maken en hij is weer top ;)
Deze worden namelijk ovaal :(
Kost bijna niks en blijven langer heel dan origineel
Je kan die kopen bij diversen schijven leveranciers
Ik zelf heb ze net gekocht bij braking in winkel
( http://www.braking.nl )voor mijn ZZR 1100

*D en ze waren weer goed

SUC6
Zou het dan zijn dat ze slecht zijn gecentreerd of zo?
 
Ik heb op het circuit als ik hard moet remmen ook last van een trillende voorkant, maar dat zijn echt niet de schijven. Lijkt mij de voorvering.
Mosselman had er ook last van bij zijn 99'er ZX6R en heeft er 105 wp veren op laten zetten. Nu is het helemaal weg.

Als je schijven krom waren zou je het toch altijd moeten merken tijdens het remmen lijkt mij.
Zit wat in.
Toch is het dan vreemd dat na het vervangen van de schijven (afgelopen zomer) mijn fiets weer helemaal ok was. En nu voelt het (voor zover mijn gevoel een betrouwbare referentie is...)hetzelfde aan als vorig jaar. Zouden die buckets ook worden vervangen bij zo'n actie?
 
ik had een tijd geleden ook last van (1) kromme schijven.
dat was bij 1 schijf ook tezien. op een bepaald punt ligt de rem schijf niet gelijkt met het hard(naafdeel)van de schijf.
Op zaterdag 09 augustus 2003 01:25 schreef Turbo Bul het volgende:FF de dopjes ( bukkets worden ze ook wel genoemd dacht ik ??? )..........
je kan ook zien dat die "bukkets" zijdelings onder spanning staan tov remschijf/hard(naafdeel)van de schijf.

het effect was dat bij rustig remmen het trillen heftiger was dan bij stevig remmen. (semi-ABS :? )
nu heb ik uit voorzorg beide schijven vervangen (en remblokjes) om gelijke remkracht tebehouden.

meest bekende oorzaak van kromme schijven is na hard(heet) remmen de rem bij stilstaand voertuig de rem vast houden zodat de schijf in de verkeerde stand afkoeld en vervolgens daarin blijft staan.
 
Als ze kromtrekken door de koeling die ze misschien is het dus noodzaak om te zorgen dat ze ten alle tijden niet aanlopen neem ik aan..
Mijne doen dat een beetje namelijk.
 
ik weet niet of het is gezecht, want ik ga niet alles nalezen, maar bij een beetje sportief rijden worden die remblokken loeiheet en bij het stilstaan trekt die hitte alleen in dat deel van de schijf waardoor hij kan kromtrekken.

Laatste stukje rustig rijden (en niet te lang achter elkaar remmen) om af te laten koelen -of- bij stilstaan motor een beetje heen en weer rijden tot ze wat zijn afgekoeld.
 
als ik rem met mijn voorrem trilt ook de voorkant van de motor fiets dit duid volgens de dealer op kromme schijven, dat schijnt nogal schering en inslag te zijn op de monsters uit 2000 omdat de schijven gewoon veel te star aan de kern geklonken zijn, het verschil in uitzetting van de kern (alu) en de schijf (staal) zorgt dat deze dus krom wordt :( en wordt nu steeds erger kost, lijkt mij toch een productie fout van brembo dus zullen hun moeten dokken, of een deel vergoeden, maar is nu ouder dan 2 jaar dus wordt erg moeilijk, zal de portomonee wel wat verder open moeten trekken om mijn voorvorkkeringen te sparen :r
 
als ik rem met mijn voorrem trilt ook de voorkant van de motor fiets dit duid volgens de dealer op kromme schijven, dat schijnt nogal schering en inslag te zijn op de monsters uit 2000 omdat de schijven gewoon veel te star aan de kern geklonken zijn, het verschil in uitzetting van de kern (alu) en de schijf (staal) zorgt dat deze dus krom wordt :( en wordt nu steeds erger kost, lijkt mij toch een productie fout van brembo dus zullen hun moeten dokken, of een deel vergoeden, maar is nu ouder dan 2 jaar dus wordt erg moeilijk, zal de portomonee wel wat verder open moeten trekken om mijn voorvorkkeringen te sparen :r


Ik zou toch eerst die Floaters/Bugets vernieuwen
Deze worden 0vaal en veroorzaken trillen
Een paar tienden van een mm is al genoeg om ze te doen trillen :(
 
Je remschijf bestaat uit 2 delen
De kern ( die op je wiel vas zit )en de ring waar je op remt met je remblokken
Deze 2 zijn met dopjes (bugets ) met elkaar verbonden

Deze kan je met er uithalen ( slijptol ) en vervangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan