kromme remschijven

distefano

Rookie
30 jan 2004
6
0
Hoorn
Mijn motor, een Honda VFR 800i blijkt kromme remschijven te hebben. Bij de aankoop heb ik het niet gemerkt. De motor is ingevoerd en tijdens de korte proefrit heb ik het niet gemerkt. Bij het aanremmen voel je een licht trilling in het stuur/voorwiel. Wel vond ik mijn vorige Yamaha 750 YZF veel beter remmen, maar dat kan ook het verschil van de motor zijn. Bij Motoport constateerde men echter dat de schijven ( de één wat meer dan de ander) krom zijn. Ik vraag mij af, of het kwaad kan. Vervangen is een dure aangelegenheid heb ik gemerkt.
 
Schijven kan je alleen laten richten als het hard krom is en de schijf niet (b,v, na een val) Als je schijf zelf krom is dan kan je het vergeten.
 
Idd, richten is in ditgeval een onbegonnen werk, je kunt het wel proberen maar ik geef je een kleine kans dat het goed gaat. Die prijs die je noemde van 240 euro is dat niet per/stuk?
 
Mijn motor, een Honda VFR 800i blijkt kromme remschijven te hebben. Bij de aankoop heb ik het niet gemerkt. De motor is ingevoerd en tijdens de korte proefrit heb ik het niet gemerkt. Bij het aanremmen voel je een licht trilling in het stuur/voorwiel. Wel vond ik mijn vorige Yamaha 750 YZF veel beter remmen, maar dat kan ook het verschil van de motor zijn. Bij Motoport constateerde men echter dat de schijven ( de één wat meer dan de ander) krom zijn. Ik vraag mij af, of het kwaad kan. Vervangen is een dure aangelegenheid heb ik gemerkt.
Dat doet de mijne ook, ik rijd er voorlopig maar mee door. Het stoort me niet echt en hij remt goed genoeg :)
 
het trilt bij het remmen, meer doet het eigelijk niet.
maar het vermindert je remkracht ook en belast je klauwen een pak harder, vervangen is dus wel best.
hoop overigens niet dat je vfr beter gaat remmen dan je yzf750, die yzf's hebben behoorlijk goei freins, van motorblokken hadden ze bij yam zo geen kaas gegeten in die tijd maar van freins des te meer :)
 
Ik zou er gelijk wat aan laten doen!!
by rustig remmen kan het allemaal wel meevallen maar by noodsituaties kom je gewoon remvermogen te kort!
dit word veroorzaakt doordat de "kromme"remschyf ook je remzuigers naar buiten duwt en dus de reactietyd tussen remmen en beweging van de zuiger langer wordt!
het gaat misschien om tienden van seconden maar dit kan van levensbelangzyn!
daarby is de feedback tussen stuuren/remmen en bestuurder ook minimaal! je hebt totaal geen gevoelprobeer het maar eens.....


bezuinigen op remmen is bezuinigen op jou en andermans veiligheid! ;)
 
Sorry hoor, maar jij gaat lekker doorrijden met kromme remschijven :? :?

Rij je dan ook door met een versleten ketting of bv kale banden :?
Denk even na en doe er wat aan svp. Dit gaat primair over je veiligheid en dan kan/mag je maar één ding doen naar mijn mening: vervangen of laten maken!

maar iedereen denkt er anders over natuurlijk :z
 
Bij Motoport waren er 2 monteurs voor nodig om überhaupt te ontdekken dat de remschijven krom waren. Ik ben dus niet zo achterlijk Sander, om met een onveilige motor te gaan rijden. DAt doe je wel met gladde banden. Ook zij gaven aan, dat vervangen niet direct noodzakelijk was. Het rijcomfort wordt er echter wel door beïnvloed. Ik wilde alleen ervaringen van anderen horen.
 
Ik heb ook trillende remmen gehad en had het wel op tijd geconstateerd zodat ik ze kosteloos heb kunnen laten maken.
In eerste instantie hebben ze de schijven gericht, ik heb het geprobeerd en het bleek iets erger te zijn dan eerst. Ben toen teruggegaan en toen hebben ze de schijven iets afgedraaid en toen bleek het wel goed te zijn en idd met trillende schijven kom je toch een hoop remvermogen te kort.
Ik hoop dat je aan deze informatie wat hebt.
 
bij auto's kunnen (beperkt)kromgetrokken schijven afgedraaid worden,schijf is wel merkelijk dikker dan de exemplaren bij een motorfiets
heb dus mijn twijfels of dit afdraaien wel kan bij een moto
ook opletten dat een dunnere afgedraaide schijf sneller opwarmt
 
Het schijnt dat ze inderdaad recht gemaakt kunnen worden. Echter dit hebben ze bij mijn schijfremmen geprobeerd (was garantie na aankoop) met als resultaat dat het alleen maar erger was geworden. Bij de motorzaak gaven ze overigens ook aan dat ze er slechte ervaringen mee hadden. Dus mijn advies is zowieso nieuwe schijven en niet proberen recht te laten maken (daarmee worden ze overigens dunner!).

Een andere optie die je kunt bekijken is van Spiegler. Daar kun je ook alleen nieuwe kransen er op laten zetten. Dit kan zowel volledig zwevend alsook semi-zwevend en diverse materialen schijven (gietijzer, RVS). Dat heb ik bij mijn vorige motor (een YZF750R) laten doen en was daar zeer tevreden over. Ik heb toen gietijzeren gehad volledig zwevend (dus lichte roestvorming als ie in de regen had gestaan, maar dat is er na 1x remmen weer af). Volledig zwevend zou ik je alleen adviseren als je het gerammel (qua geluid) aan je voorvork bij rustig rijden geen probleem vindt. Meer info op www.spiegler.de. Is een Duitse website, maar ook hier in Nederland kun je er gewoon voor terecht.
 
ik heb 1 schijf die 3 honderdste van een millimiter een "slag" heeft. Mij is ook gezegd van er gewoon mee te blijven rijden, dat dit wel wegslijt na een tijd (omdat het maar 3/100ste mm is), of je kan ze idd laten afslijpen.
 
Richten kan alleen binnen bepaalde grenzen, 1mm slag is VEEL. En nadat de slag erin is gekomen (motor gevallen, ongeluk) niet meer mee rijden. Zogauw als je weer gaat rijden worden de schijven op een bepaalde plek van de slag WEL warm en op andere plekken juist niet. Als je dan gaat remmen wordt het alleen nog maar erger met de warmte-verdeling en slijten de schijven ook onregelmatig. Dit werkt interne spanningen in de schijf alleen maar in de hand en deze spanningen zijn blijvend waardoor het niet mogelijk is om de schijf (goed) te richten.
Doe je dit wel, dan komt de schijf wel recht van de richtbank af, maar zogauw ie de eerste keer weer warm wordt, komen die spanningen weer vrij en is ie weer krom. Ook naslijpen helpt hierbij niet.
Enige optie is dan nieuwe schijven aanschaffen.
 
Richten kan alleen binnen bepaalde grenzen, 1mm slag is VEEL. En nadat de slag erin is gekomen (motor gevallen, ongeluk) niet meer mee rijden. Zogauw als je weer gaat rijden worden de schijven op een bepaalde plek van de slag WEL warm en op andere plekken juist niet. Als je dan gaat remmen wordt het alleen nog maar erger met de warmte-verdeling en slijten de schijven ook onregelmatig. Dit werkt interne spanningen in de schijf alleen maar in de hand en deze spanningen zijn blijvend waardoor het niet mogelijk is om de schijf (goed) te richten.
Doe je dit wel, dan komt de schijf wel recht van de richtbank af, maar zogauw ie de eerste keer weer warm wordt, komen die spanningen weer vrij en is ie weer krom. Ook naslijpen helpt hierbij niet.
Enige optie is dan nieuwe schijven aanschaffen.
klinkt aannemelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan