Kroonplaat/T-stuk scheef Thundercat

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Beste MF'ers,

Betreft een Thundercat uit 96. Vandeweek tijdens het uit de schuur halen viel de motor om8)7
Sinds dien staat er iets scheef? Ik voel het in me armen en optisch kan je het ook zien. Als ik rechtdoor rij voel ik dat me linker arm meer gestrekt is dan mijn rechterarm. Vooral met bochtenwerk is dit erorm irritant!
Als ik het wiel recht zet, staat mijn stuur iets naar rechts.
Tijdens het rijden, als ik me handen loslaat van het stuur, blijft de motor keurig rechtdoor gaan. Ik hoef niet tegen te leunen.


Tot nu toe gedaan:

1. De bekende ''CPR" procedure:t Uiteraard ALLES wat nodig is losgehaald.

2. Voorvork aan de onderkant afstand meten en de poten licht draaien in de kroonplaat. Afstand blijft hetzelfde en draaien ook soepel. Iets gezonde kracht nodig om te draaien.

3. Poten tot nét iets onder de bovenste kroonplaat vast gezet om te kijken of de poten goed in de bovenste kroonplaat vallen. (zie foto's)

4. Poten onderste boven tot nét iets in de onderste kroonplaat vast gezet om te kijken of de poten goed in de onderste kroonplaat vallen (zie foto's)

5. Poten over een spiel gerold om te kijken of deze recht zijn. Niks geks opgemerkt.

6. Wielas over de spiegel gerold om te kijken of deze recht is. Niks geks opgemerkt.

7. Trek, beun en duw werk met het voorwiel tegen een muurtje toegepast. Mocht niks uitmaken.

De wielas kreeg ik er amper in na het los halen. Deze zat niet goed voor het gat waar de as in komt aan de andere kant. (dit hoort perfect tegenover elkaar te zitten.):?

Van stap 3 en 4 heb ik foto's. Dit heb ik gedaan omdat ik het vreemd vind dat hier een afwijking te zien is. Ik heb verder (nog) geen ervaring met dit gedeelte, dus graag jullie mening. Ik heb ook het idee dat ik mede door deze afwijkingen moet rommelen met de poten om deze weer in de kroonplaten te krijgen.

linkerpoot bovenkant.jpg

linkerpoot bovenkant

linkerpoot onderkant.jpg

Linkerpoot onderkant

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

rechterpoot bovenkant.jpg

rechterpoot bovenkant
rechterpoot onderkant.jpg

rechterpoot onderkant

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Vooral op de eerste foto is de afwijking goed te zien. Wat moet ik hiermee? Zijn dit kromme kroonplaten? Moet ik dit richten? Zo ja, hoe moet ik dat doen? Of is dit normaal?_O-

Iemand anders nog tips, dingen die ik kan doen of is wegbrengen naar de motorzaak noodzakelijk?

Ik heb me al rot gezocht op internet wat ik nog meer kan doen.. ik weet 't ffe niet meer!
 
Het enige wat je hoefde te doen is de motor op de bok zetten, de onderste kroonplaten iets loshalen, dan het stuur beetpakken met het voorwiel tussen de benen en dan het stuur even wrikken van links naar rechts. Dan weer de onderste kroonplaten even vastzetten. Denk erom dat kroonplaten nooit te vast mogen zitten.
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat je hoeft te doen is de motor op de bok zetten, de onderste kroonplaten iets loshalen, dan het stuur beetpakken met het voorwiel tussen de benen en dan het stuur even wrikken van links naar rechts. Dan weer de onderste kroonplaten even vastzetten. Denk erom dat kroonplaten nooit te vast mogen zitten.
Ga er opzitten en zet 'm langs de stoeprand. En echt de bouten maar heel ietsje lossen.
 
ALS het getordeerd is kan je de bovebste kroonplaat verwijderen, het voorwiel verwijderen, spatbord verwijderen en eventuele stabilisators, de voorpoten even lossen en weer vastdraaien zonder dat ze eruit donderen en dan beoordelen of de poten parallel lopen. En evenwijdig
 
Oké!

Morgen bovenste kroonplaat verwijderen en kijken of de poten parallel lopen.

Zo niet, de poten buigen bij het T-stuk zodat ze weer uitkomen bij de bovenste kroonplaat?
Jahoor, je poten buigen.

Nee je buigt het T-stuk terug. Maar eerst effe lossen he. Dan blijkt of je tstuk getordeerd is.
 
Oké!

Morgen bovenste kroonplaat verwijderen en kijken of de poten parallel lopen.

Zo niet, de poten buigen bij het T-stuk zodat ze weer uitkomen bij de bovenste kroonplaat?
Niet de poten buigen maar met behulp van de poten het T-stuk buigen.
Eerst voorzichtig proberen. Sommige buigen veel makkelijker dan je zou verwachten.
Zo buigen dat ze onder de kroonplaatgaten uitkomen.
 
Niet de poten buigen maar met behulp van de poten het T-stuk buigen.
Eerst voorzichtig proberen. Sommige buigen veel makkelijker dan je zou verwachten.
Zo buigen dat ze onder de kroonplaatgaten uitkomen.
:^ dat gaat trouwens ook in één keer goed als je m losjes inelkaar zet en de stoeprand / muurtje methode gebruikt...
Ik blijf het brrrrr vinden...
 
:^ dat gaat trouwens ook in één keer goed als je m losjes inelkaar zet en de stoeprand / muurtje methode gebruikt...
Ik blijf het brrrrr vinden...
Dat gaat als hij verdraait is zonder te verbuigen. Als hij wel krom is zet je de zaak onder spanning bij het tegen de stoeprand rechtzetten. Als je dan een paar keer remt komt het weer terug
 
Hahah ik bedoelde ook niet de poten buigen_O- zou wat zijn..

Dus morgen. De boel lossen en een mooie muur opzoeken. Even beunen, mocht dit lukken vervolgens rondje rijden en paar keer goed remmen.

bovenste kroonplaat eraf en de poten kijken of ze scheel staan
Mocht dit niet lukken poten monteren zoals de foto’s en T-stuk buigen zodat ze bij de kroonplaat uitkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan