Kroonplaat/T-stuk scheef Thundercat

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Beste MF'ers,

Betreft een Thundercat uit 96. Vandeweek tijdens het uit de schuur halen viel de motor om8)7
Sinds dien staat er iets scheef? Ik voel het in me armen en optisch kan je het ook zien. Als ik rechtdoor rij voel ik dat me linker arm meer gestrekt is dan mijn rechterarm. Vooral met bochtenwerk is dit erorm irritant!
Als ik het wiel recht zet, staat mijn stuur iets naar rechts.
Tijdens het rijden, als ik me handen loslaat van het stuur, blijft de motor keurig rechtdoor gaan. Ik hoef niet tegen te leunen.


Tot nu toe gedaan:

1. De bekende ''CPR" procedure:t Uiteraard ALLES wat nodig is losgehaald.

2. Voorvork aan de onderkant afstand meten en de poten licht draaien in de kroonplaat. Afstand blijft hetzelfde en draaien ook soepel. Iets gezonde kracht nodig om te draaien.

3. Poten tot nét iets onder de bovenste kroonplaat vast gezet om te kijken of de poten goed in de bovenste kroonplaat vallen. (zie foto's)

4. Poten onderste boven tot nét iets in de onderste kroonplaat vast gezet om te kijken of de poten goed in de onderste kroonplaat vallen (zie foto's)

5. Poten over een spiel gerold om te kijken of deze recht zijn. Niks geks opgemerkt.

6. Wielas over de spiegel gerold om te kijken of deze recht is. Niks geks opgemerkt.

7. Trek, beun en duw werk met het voorwiel tegen een muurtje toegepast. Mocht niks uitmaken.

De wielas kreeg ik er amper in na het los halen. Deze zat niet goed voor het gat waar de as in komt aan de andere kant. (dit hoort perfect tegenover elkaar te zitten.):?

Van stap 3 en 4 heb ik foto's. Dit heb ik gedaan omdat ik het vreemd vind dat hier een afwijking te zien is. Ik heb verder (nog) geen ervaring met dit gedeelte, dus graag jullie mening. Ik heb ook het idee dat ik mede door deze afwijkingen moet rommelen met de poten om deze weer in de kroonplaten te krijgen.

linkerpoot bovenkant.jpg

linkerpoot bovenkant

linkerpoot onderkant.jpg

Linkerpoot onderkant

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

rechterpoot bovenkant.jpg

rechterpoot bovenkant
rechterpoot onderkant.jpg

rechterpoot onderkant

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Vooral op de eerste foto is de afwijking goed te zien. Wat moet ik hiermee? Zijn dit kromme kroonplaten? Moet ik dit richten? Zo ja, hoe moet ik dat doen? Of is dit normaal?_O-

Iemand anders nog tips, dingen die ik kan doen of is wegbrengen naar de motorzaak noodzakelijk?

Ik heb me al rot gezocht op internet wat ik nog meer kan doen.. ik weet 't ffe niet meer!
 
Ik kan het op foto's niet zien maar als je vorkbrace hebt (bij je voorspatbord) , zou ik die ook effe lossen. Wellicht is die onder spanning komen staan en dus ook de vork poten 'scheef' houd tov je kroonplaten.
 
Vork brace is een stuk metaal wat de 2 poten onderling verbind anders dan T stuk of kroonplaat.

Zit er niet op zo te zien.

Heb ook lang lopen hannessen en uiteindelijk voor een tweedehands T stuk en kroonplaat gegaan, meteen lager vervangen.

Alles moet gelost worden op het T stuk na, spatbord, kroonplaat, klembouten wielas, wielas, remklauwen ff lossen. Hoeft er niet geheel van af, wel ff handvast zetten (met 2 vingers) dan kijken of het recht te krijgen is en van onder naar boven weer vastzetten op moment.

Met enige voorzichtigheid, want de poten zitten alleen met frictie klem op jet T stuk. Kan best wat hebben maar wel als het op moment vast zit.

Desnoods ff een spanbandje ter beveiliging aan de achterzijde maken naar beneden (paal o.i.d.).

Dan nog scheef: alles los halen en controleren / nameten.
Dus kroonplaat, T stuk, vork poten meten. Bij twijfel poten uit elkaar en binnenpoten rollen over een vlakke (glas) plaat met een lamp er achter.

Doet verzekering niet toevallig iets?
 
Vork brace is een stuk metaal wat de 2 poten onderling verbind anders dan T stuk of kroonplaat.

Zit er niet op zo te zien.

Heb ook lang lopen hannessen en uiteindelijk voor een tweedehands T stuk en kroonplaat gegaan, meteen lager vervangen.

Alles moet gelost worden op het T stuk na, spatbord, kroonplaat, klembouten wielas, wielas, remklauwen ff lossen. Hoeft er niet geheel van af, wel ff handvast zetten (met 2 vingers) dan kijken of het recht te krijgen is en van onder naar boven weer vastzetten op moment.

Met enige voorzichtigheid, want de poten zitten alleen met frictie klem op jet T stuk. Kan best wat hebben maar wel als het op moment vast zit.

Desnoods ff een spanbandje ter beveiliging aan de achterzijde maken naar beneden (paal o.i.d.).

Dan nog scheef: alles los halen en controleren / nameten.
Dus kroonplaat, T stuk, vork poten meten. Bij twijfel poten uit elkaar en binnenpoten rollen over een vlakke (glas) plaat met een lamp er achter.

Doet verzekering niet toevallig iets?
Thanks!

Net weer bezig geweest zonder succes..
Alles lossen op het T stuk na is al gedaan.
Ik kan wel alles lossen, de boel met tegengewicht recht zetten en tijdens het op spanning houden snel alles vast zetten. Lijkt me niet de bedoeling aangezien alles op spanning staat dan:N

Alles rollen over een vlakke spiegel ook gedaan. Niks op de zien. Wel gedaan toen de poten nog in elkaar waren.

Net ook geprobeerd om het T-stuk te richten doormiddel van de poten zodat de poot weer goed uitkomt bij de bovenste kroonplaat. Geen beweging In te krijgen helaas.

tevens goed gebeund tegen een muur. Ook niks..
 
Dan maar hopen dat je geen slag in je wiel hebt nu :)

Dan alles los en meten helaas..
Evt poten in de werkbank zetten (ff op een oortje, niet de buis zelf vastklemmen) en de binnenpoot draaien met een vast punt er naast om te controleren op uitslag.
 
Thanks!

Net weer bezig geweest zonder succes..
Alles lossen op het T stuk na is al gedaan.
Ik kan wel alles lossen, de boel met tegengewicht recht zetten en tijdens het op spanning houden snel alles vast zetten. Lijkt me niet de bedoeling aangezien alles op spanning staat dan:N

Alles rollen over een vlakke spiegel ook gedaan. Niks op de zien. Wel gedaan toen de poten nog in elkaar waren.

Net ook geprobeerd om het T-stuk te richten doormiddel van de poten zodat de poot weer goed uitkomt bij de bovenste kroonplaat. Geen beweging In te krijgen helaas.

tevens goed gebeund tegen een muur. Ook niks..
Soms moet het goedkoop. Onderste kroonstuk kan je richten met een oude vorkpoot er net in gestoken. Vast zetten en de kant op trekken die die moet. Dus alleen een klein stuk in de onderste kroonplaat. De bovenste zie ik eigenlijk nooit krom gaan.
 
Thanks!

Net weer bezig geweest zonder succes..
Alles lossen op het T stuk na is al gedaan.
Ik kan wel alles lossen, de boel met tegengewicht recht zetten en tijdens het op spanning houden snel alles vast zetten. Lijkt me niet de bedoeling aangezien alles op spanning staat dan:N

Alles rollen over een vlakke spiegel ook gedaan. Niks op de zien. Wel gedaan toen de poten nog in elkaar waren.

Net ook geprobeerd om het T-stuk te richten doormiddel van de poten zodat de poot weer goed uitkomt bij de bovenste kroonplaat. Geen beweging In te krijgen helaas.

tevens goed gebeund tegen een muur. Ook niks..
Is je kroonplaat er nou al eraf geweest,is die niet verdraaid ten opzichte van het t-stuk?
Hij is neem ik aan op je stuur terecht gekomen en die zit volgens mij gemonteerd bovenop je kroonplaat.
 
Tot in de late middag bezig geweest. Ook de kroonplaat er af gehaald en de poten bekeken.

Ze liepen niet gelijk.
Met wat gezonde kracht heb ik het T stuk kunnen buigen en de poten gelijk kunnen krijgen!
Rondje gereden, paar keer goed geremd, alles weer los gehaald. Ook los stond alles nog perfect. Niks op spanning.

Iedereen bedankt voor het meedenken!:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan