kroonplaat

sw567

MF'er
19 aug 2012
95
0
breda
Hoi

Heb een andere suus gekocht een Bandit maar nu wil ik de kroonplaat loshalen om de originele koplampbracket er weer op te zetten om er weer de originele koplamp op te zetten, maar weet niet of dat veel werk is en/of moeilijk is is. :? :?
Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt
Nieuwe aanwinst ;)
.
full
 
Laatst bewerkt:
- Draai de bouten van de klemringen los.
- Laat je voorpoten zakken.
- Haal de koplampbracket weg.
- Plaats de originele bracket.
- Schuif de voorpoten weer naar boven.
- Draai de bouten van de klemringen weer vast (op juist moment).
 
- Draai de bouten van de klemringen los.
- Laat je voorpoten zakken.
- Haal de koplampbracket weg.
- Plaats de originele bracket.
- Schuif de voorpoten weer naar boven.
- Draai de bouten van de klemringen weer vast (op juist moment).

Goed advies hierboven:

- Draai de bouten van de klemringen los
- Zie vol bewondering hoe je motor naar beneden valt en vervolgens ompleurt....
 
Maar dus wel opkrikken of ondersteunen anders kan je hem van de grond rapen.

Pootjes van de vloer door iemand achterop te laten zitten of gewicht achter neer te leggen kan ook op de middenbok
 
Laatst bewerkt:
Ja dat begrijp ik inderdaad, wat ik niet begrijp is dat ik bovenop dus ook een moer heb zitten en ik neem aan dat ik die ook los moet draaien want anders zakt de voorvork niet of zie ik dat fout????
 
Ja dat begrijp ik inderdaad, wat ik niet begrijp is dat ik bovenop dus ook een moer heb zitten en ik neem aan dat ik die ook los moet draaien want anders zakt de voorvork niet of zie ik dat fout????

Is die moer niet om de voorspannings instelling aan te passen?

Maak anders ff een detail foto.

En inderdaad moet je de groene pijl losdraaien. Vergeet overigens niet de bout op de onderste kroonplaat/T-stuk niet. Anders zakt je poot niet naar beneden.
 
Laatst bewerkt:
Die grote moer bovenop is om bijv. je veren te vervangen of olie, of keerringen/stofkappen te verversen.

In dat geval zou de volgorde zijn *ondersteunen*, bovenste klem los, moer kwartslag los, onderste klem los, poot er uit en dan pas de grote moer geheel losdraaien.

Iig zo wanneer je geen slagmoersleutel hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ok dat is duidelijk, is toch wel een aardig werkje denk ik om de originele bracket erop te krijgen.
Kan ik misschien beter laten doen als ik de voorpoten wil voorzien van nieuwe olie en keerringen enz.

in ieder geval bedankt voor de info hier kan ik mee vooruit.

:t :t
 
Het kan aan mij liggen maar als je nu alleen de kroonplaat er in zijn geheel eraf haalt (met stuur en al.) Dus de groene pijl en de balhoofdmoer (voor de kijkers links, in het midden en voor de kijkers rechts ook in het midden.) Dan schuif je die koplampbrackets er toch zo af.

Eventueel slijp je deze eraf en bestel je klemmen die je er zo op kan monteren.
 
@ maximus dat zat ik ook al te denken om gewoon de oude eraf te slijpen en dan aftermarket klemmen erop en lamp ertussen dan hoeft er in principe op dit moment niets los. :t

@ deeffox ga ik inderdaad maar eens mijn licht opsteken :t
 
Ik snap het probleem niet. Een kroonplaat loshalen is toch geen rocket science?

Je hoeft helemaal niets te ondersteunen zolang je het T-stuk (zeg maar, de onderste "kroonplaat" met rust laat.
Die klemt de poten namelijk nog dus die gaan nergens heen als je geen rare dingen doet. Klemmetjes vervangen zijn doorgaans geen dingen waardoor deze dan opeens gaan verschuiven zegt mijn verbeelding.

Als zijn alle boutjes los dan moet je vaak nog het nodige "gewiebel" toepassen om zo'n poot er uit te trekken dus lijkt mij sterk dat je voor deze werkzaamheden daar aandacht aan moet besteden.


Balhoofdmoer loshalen, de boutjes die de poten klemmen loshalen en je trekt zo (met wat wiebelen) de kroonplaat er af.

Nu heb ik enkel motoren gehad met clip ons en deze zitten onder de kroonplaat. Bij een Bandit zit er een stuur boven op de kroonplaat dus in het slechtste geval zal je het stuur van de kroonplaat los moeten halen als deze niet met kroonplaat en al er af kan.

Ik zou eerst proberen zonder dit te doen (misschien kan iemand met een Bandit aangeven of dit nodig is).

Dit klinkt zo simpel dus wat mis ik waardoor dit een ingewikkeld verhaal is geworden?


Anyways... als je deze loshaalt dan heb je aanhaalmomenten nodig om deze weer vast te zetten en dus ook goede momentsleutels. Vooral voor die kleine boutjes, want die zullen niet heel strak aangedraaid moeten worden, vermoed ik.

De balhoofdmoer zou ik ook op moment aandraaien!
 
Laatst bewerkt:
Zou wel ff de motor op de middenbok zetten en mbv een krikje de druk van het voorwiel af halen. Anders krijg je na het verwijderen van de kroonplaat en het plaatsen van de ori koplamporen misschien de bovenste kroonplaat niet meer terug.
 
Anyways... als je deze loshaalt dan heb je aanhaalmomenten nodig om deze weer vast te zetten en dus ook goede momentsleutels. Vooral voor die kleine boutjes, want die zullen niet heel strak aangedraaid moeten worden, vermoed ik.

De balhoofdmoer zou ik ook op moment aandraaien!

Momentsleutel voor balhoofdmoer en boutjes kroonplaten vind ik een tikkeltje ver gezocht en overdreven als ik zo vrij mag wezen ;)
 
Momentsleutel voor balhoofdmoer en boutjes kroonplaten vind ik een tikkeltje ver gezocht en overdreven als ik zo vrij mag wezen ;)

Ach,in werkplaatshandboeken staan daar de momenten voor aangegeven waarom zou je daar geen gebruik van maken.Kroonplaat zit vast door middel van klemming en dat is vrij gevoelloos met aandraaien als je dat nog nooit gedaan hebt.
Misschien slecht voorbeeld maar zie de monteurs in de MotoGP nooit zonder momentsleutel werken als ik de beelden bekijk tijdens de raceweekenden.
Ik heb zelf een IMA kroonplatenset op mijn fiets en daar zit er op de onderste plaat al 8 klembouten van M6 en mogen maar met 6nm aangedraaid worden,doe ik ook liever met momentsleutel.
 
Laatst bewerkt:
Momentsleutel voor balhoofdmoer en boutjes kroonplaten vind ik een tikkeltje ver gezocht en overdreven als ik zo vrij mag wezen ;)

Dat mag jij.

Als ik de TS zijn verhaal echter zo lees dan heeft er nog minder sleutelervaring als dat ik heb.

Draai die balhoofdmoer maar aan met 200nm omdat je geen idee hebt. Stuurt lekker :9

Ik zou dat zo iemand dus wel aanraden. Zelf doe ik het overigens ook. Draai tegenwoordig nagenoeg alles op moment aan.
 
Laatst bewerkt:
Moet eerlijk bekken dat ik dat nog nooit heb gedaan (de boel loshalen zonder ook deze moer dan los te moeten halen). Als dat zo is dan maakt het vanuit dat oogpunt niets uit.

Veranderd overigens weinig aan het feit iemand te adviseren om de aanhaalmomenten te hanteren die in het werkplaatshandboek staan vind ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan