Kruis

barbara

Die hard MF'er
18 nov 2002
362
0
breda noord-brabant
Staat dit in het goede forum?

Je kent hem misschien wel; het witte kruis op het wegdek voor een oprit etc. Ik dacht altijd dat dit een rechtsgeldig verkeersteken was; je mag daar met je motortje/autootje niet op stil gaan staan i.v.m. het blokkeren van de bewuste op-/uitrit.

Nou hoorde ik van een mevrouw van de gemeente dat dit géén rechtsgeldigheid heeft. M.a.w. je mag er gewoon gaan staan(dus niet strafbaar), maar liever niet. Weet dhr. Baksteen misschien het antwoord op mijn vraag: ben je strafbaar als je op zo'n kruis stil gaat staan?
 
Staat dit in het goede forum?
Je kent hem misschien wel; het witte kruis op het wegdek voor een oprit etc. Ik dacht altijd dat dit een rechtsgeldig verkeersteken was; je mag daar met je motortje/autootje niet op stil gaan staan i.v.m. het blokkeren van de bewuste op-/uitrit.
Nou hoorde ik van een mevrouw van de gemeente dat dit géén rechtsgeldigheid heeft. M.a.w. je mag er gewoon gaan staan(dus niet strafbaar), maar liever niet. Weet dhr. Baksteen misschien het antwoord op mijn vraag: ben je strafbaar als je op zo'n kruis stil gaat staan?

vreemd...de gemeente schildert een wit kruis juist zelf bij aanvraag, enne wanneer je op zo een {kruis} stil gaat staan bij een in of oprit, ben je volgens de wet strafbaar op art: R397b :)

maar inderdaad vraag het maar aan @Baksteen of @Panrider, die schijnen het beter te weten :P
 
je mag dus niet voor een in/uit-op/af rit stil staan omdat je dan het andere verkeer belemmerd. om dit een beetje extra duidelijkheid te geven schilderen ze een mooi wit kruis op de weg, maar dat kruis zelf is dus schijnbaar geen officieel verkeersteken.
 
Wat maakt het nou uit of het wel of niet mag? Je gaat er gewoon niet opstaan punt. Wegversprerringen moet je overlaten aan koekblikkers :X
 
Ik vraag dat omdat wij op mijn werk zo'n kruis voor de deur willen(i.v.m. de kindertjes die over moeten steken naar de ingang van ons kinderopvanggebouw). Wij zitten namelijk naast een school en de ouders die hun kinderen met de auto op komen halen zetten die auto's vaak voor onze ingang neer, waardoor de kinderen niet veilig (rechtdoor)kunnen oversteken maar ook de brandweer bij calamiteiten niet naar binnen zou kunnen.
Mijn baas vind zo'n kruis echter alleen nuttig als het rechtsgeldigheid heeft, want dan kan de politie controleren.

Vandaar.
 
Dat kruis op zich heeft inderdaad geen enkele rechtsgeldigheid. Hier bij m'n werk in de straat staat er zelfs in twee parkeervakken zo'n kruis... ooit eens de bedoeling geweest er een invalidenparkeerplaatsbord (3x woordwaarde!) bij te zetten. Alleen dat zijn ze tot nu toe nog vergeten (al een jaar of drie denk ik). En nog nooit een boete uitgeschreven voor al het blik dat er in geparkeerd staat, terwijl ze daar normaal niet zo moeilijk in zijn.
 
Art. 14 geeft aan dat kruispunten niet door bestuurders mogen worden geblokkeerd. Het begrip ‘kruispunt’ is in art. 1, onderdeel t, RVV 1990 gedefinieerd als een kruising of splitsing van wegen. Volgens de wetgever kan een kruispunt mede worden gevormd door bijv. een kruising van een weg, bestemd voor bestuurders van een motorvoertuig en een trambaan.
Het vorenstaande betekent dat een kruising of splitsing van wegen slechts mag worden opgereden wanneer deze ook weer (vrijwel) onmiddellijk vrijgemaakt kan worden, dan wel dat de mogelijkheid bestaat dat de bestuurder zich tussen de verkeersstromen kan opstellen. Deze regeling dient het blokkeren van dwarsverkeer te voorkomen.
Dat bij het oprijden van kruispunten bijzondere voorzichtigheid wordt betracht is niet uitdrukkelijk bepaald in het RVV 1990. Dit vloeit reeds voort uit het bepaalde in art. 5 WVW 1994.

Ter ondersteuning hier van wordt vaak op een onduidelijke kruising een kruis aangelegd. het is dus wel degelijk strafbaar als het kruis op een kruising ligt.

Groetjes jor
 
Art. 14 geeft aan dat kruispunten niet door bestuurders mogen worden geblokkeerd. Het begrip ‘kruispunt’ is in art. 1, onderdeel t, RVV 1990 gedefinieerd als een kruising of splitsing van wegen. Volgens de wetgever kan een kruispunt mede worden gevormd door bijv. een kruising van een weg, bestemd voor bestuurders van een motorvoertuig en een trambaan.
Het vorenstaande betekent dat een kruising of splitsing van wegen slechts mag worden opgereden wanneer deze ook weer (vrijwel) onmiddellijk vrijgemaakt kan worden, dan wel dat de mogelijkheid bestaat dat de bestuurder zich tussen de verkeersstromen kan opstellen. Deze regeling dient het blokkeren van dwarsverkeer te voorkomen.
Dat bij het oprijden van kruispunten bijzondere voorzichtigheid wordt betracht is niet uitdrukkelijk bepaald in het RVV 1990. Dit vloeit reeds voort uit het bepaalde in art. 5 WVW 1994.

Ter ondersteuning hier van wordt vaak op een onduidelijke kruising een kruis aangelegd. het is dus wel degelijk strafbaar als het kruis op een kruising ligt.

Groetjes jor
Maar het is nog steeds niet rechtsgeldig, het voegt alleen visueel wat toe. Het is sowieso verboden om in bepaalde situaties een kruispunt te bezetten.
De maximum snelheid op een wegdek geschilderd is ook NIET rechtsgeldig zonder verkeersbord, het dient alleen maar als herinnering. Haaientanden, zebrapaden enz. zijn WEL rechtgeldig.
 
Pak je toch gewoon een spuitbus met gele verf en ga je de stoeprand verven. Voordat de gemeente / politie weet dat dit niet van de gemeente uit geplaatst is, ben je al weer jaren verder :+
 
Ik vraag dat omdat wij op mijn werk zo'n kruis voor de deur willen(i.v.m. de kindertjes die over moeten steken naar de ingang van ons kinderopvanggebouw). Wij zitten namelijk naast een school en de ouders die hun kinderen met de auto op komen halen zetten die auto's vaak voor onze ingang neer, waardoor de kinderen niet veilig (rechtdoor)kunnen oversteken maar ook de brandweer bij calamiteiten niet naar binnen zou kunnen.
Mijn baas vind zo'n kruis echter alleen nuttig als het rechtsgeldigheid heeft, want dan kan de politie controleren.

Vandaar.

Kun je volgens mij beter om een zebrapad vragen. Dan weet je zeker dattie rechtsgeldig is.

Mvg
 
Ja? ik d8 altijd dat wanneer je voorrang hebt je het niet altijd mag nemen...of zoiets :?
Als je voorrang hebt, mag je dat gewoon nemen. Of het altijd verstandig is op de motor is nog maar de vraag.
Als je het niet zeker weet, stop je gewoon. Als je het maar niet doet tijdens het afrijden.
 
Barbara,

Als parkeren voor de ingang van de school een probleem is dan vraag je bij de gemeente gewoon een doorgetrokken gele streep voor die lengte die je meent nodig te hebben om veilig van en naar de school te kunnen gaan.

Voor een dergelijk gele streep zijn de volgende regels van kracht:

Besluit Administratieve Bepalingen Wegverkeer (BABW)
Dit besluit zegt daarover:

Hoofdstuk I: Algemene bepalingen

Artikel 1.
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

bevoegd gezag: gezag als bedoeld in artikel 18, eerste lid, van de wet;
wet: Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 1a.

Het is aan anderen dan degenen die daartoe krachtens dit besluit bevoegd zijn verboden op, langs of boven de wegen verkeerstekens aan te brengen, te doen aanbrengen, aangebracht te houden of te verwijderen dan wel de zichtbaarheid van verkeerstekens weg te nemen.
In lekentaal je moet naar de gemeente om het geregeld te krijgen

Voorts zijn van dit BABW van toepassing het uitvoeringsbesluit en dan wel paragraaf 4.2. daarvan:

Paragraaf 4.2 Voorschriften afzonderlijke tekens op wegdek

De gele doorgetrokken streep, zoals bedoeld in artikel 23.1.g van het RVV 1990

Plaatsing: De gele doorgetrokken streep wordt op of langs de kant van de rijbaan aangebracht.

Wat die gele streep betekent is het volgende (artikel 23.1.g van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens)

art. 23 RVV: Verbod tot stilstaan

De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:

....

g. langs een gele doorgetrokken streep.

Praat ook eens met de wijkagent. Die kan een en ander vanuit zijn positie zeker ook begeleiden en indien nodig ook optreden als het ding er ligt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan