Kruisjes langs de kant van de weg

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.368
172
Veghel
Net was er op Omroep Brabant een stukje over een gedenkteken voor een verkeersslachtoffer aan de kant van de weg. Wat vind jij ervan dat overal van die monumentjes komen?

Voor mijn part ruimen ze alles op. Er vallen honderden verkeersslachtoffers per jaar, je kunt toch niet voor ieder slachtoffer een monumentje neerzetten? Wat bloemen neerleggen na een ongeluk is prima, maar om nu tot in de lengte van jaren zo'n ding in stand te houden vind ik belachelijk.

Mocht ik vroegtijdig aan m'n eind komen: voor mij hoeft het niet ...
 
Staan er in Duitsland en Oostenrijk daarom zoveel Chritussen aan het kruis langs de weg?
 
kijken of je nog zo praat als er iemand uit je omgeving zich dood rijdt.
misschien sta je dan zelf wel met een hamer een kruissie in de berm te slaan B|
amen
 
Ik heb er geen moeite mee, geen last van. Als ze maar niet AAN de weg staan.

Maar voor mij hoeft het ook niet.
 
Iedereen verwerkt een verlies op zijn eigen mannier.
Voor het slachtoffer hoef je geen monumentjes opterichten want die is er immers niet meer.
Maar sommige nabestaanden hebben er nu eenmaal behoefte aan om ergens heen te gaan en bloemen te leggen ofzo.
Vanmij hoeft dat allemaal niet zo, maar zoiets is natuurlijk heel persoonlijk.
Om die monumentjes permanent te laten staan is natuurlijk van de zotte, op een gegeven moment is de rouwperiode afgesloten en zal je toch verder moeten.
Die mensen kunnen later toch altijd nog het graf bezoeken (indien die persoon begraven is dan) of niet soms. :?
 
Wat ik wel een probleem vind: sommige van die monumentjes leiden de aandacht behoorlijk af. Je kijkt er toch naar. Als jij het niet doet, dan een ander wel.....
Dan vraag ik me af: ik begrijp het verdriet dat er achter zit.
Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat een ander zich daar ook te pletter rijdt juist vanwege de aanwezigheid van die monumentjes????
 
Voor mij liever niet hoor... Zag gisteren in "Op Weg" dat item van die man en z'n vrouw die een soort half graf in de berm bij hielden, 1 bij 2 meter tig bordjes, knuffels speeltjes en andere prullia...met een heel hekje eromheen.

Dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik hoop niet dat mijn ouders zoiets gaan doen wanneer ik me dood rijd... moet er niet aan denken, allemaal borden : "hier reed Thunderer zich dood" en dan mijn pantoffels in een vitrine kast ernaast ofzo als gedenk teken...
 
Maar sommige nabestaanden hebben er nu eenmaal behoefte aan om ergens heen te gaan en bloemen te leggen ofzo.



Ik kan begrijpen dat je in het begin op de plaats van het ongeluk bloemen legt, maar na een tijdje denk ik dat je bloemen bij het graf legt en niet meer op de plaats van het ongeluk.
 
Mijn zusje is onder een vrachtwagen gekomen op een doorgaande weg hier in het dorp. Voor mij hoeft er geen kruis of hele poppenkast te staan om haar in gedachte te houden. Ze zit in mijn hart voor altijd en denk iedere dag aan haar. Een gedenkteken brengt haar ook niet meer terug.

maar ja ieder het zijne
 
denk niet dat je er veel aan hebt...

het klinkt misschien een beetje stom en respectloos (dat eerste zal het ongetwijfelt ook zijn, en dat 2e onbedoelt ook).., maar als ik zo'n kruisje zie denk ik eerder, wat voor een malloot is hier nou weer met z'n bezopen kop tegen een boom geknald, dan ooh ik zal misschien maar wat rustiger rijden als ik hier langs kom.....

(niet bedoelt om mensen die vrienden of familie hebben verloren voor het hoofd te stoten)
 
verbieden moeten ze het
het leid af en het is gewoon niet nodig
als het goed is bestaat er altijd nog een begraafplaats
dat is er voor de nabestaanden en het slachtoffer
punt uit
 
verbieden moeten ze het
het leid af en het is gewoon niet nodig
als het goed is bestaat er altijd nog een begraafplaats
dat is er voor de nabestaanden en het slachtoffer
punt uit

en ik dacht nog, zal het even genuanceerd en beschaafd houden :P lama te laat
 
Vandaag naar de crematie geweest van mijn neef, motorrijder, vader van 2 kids en voetballer bij HsV-hoek.........een gedenkteken hoeft ook voor mij niet, een foto van hem en fijne herineringen zijn voldoende.
R.I.P. Eddy Breepoel ')
 
verbieden moeten ze het
het leid af en het is gewoon niet nodig
als het goed is bestaat er altijd nog een begraafplaats
dat is er voor de nabestaanden en het slachtoffer
punt uit
Beetje kortzichtig, een van de zware kanten van mijn beroep is het contact met gezinsleden/familie/bekenden van door een ongeluk overledenen. Zij hebben vaak wel steun aan het bezoeken van de ongevalsplek en ik kan me voorstellen dat ze daar even een plek willen hebben om naar toe te kunnen gaan en daar een soort gedenkteken te plaatsen. Al dat die mensen helpt, waarom niet. Moet het niet 5 jaar na dato nog steeds een "kermisstand" zijn maar dat regeld zichzelf meestal wel en anders in goed overleg. Laat die mensen hun verdriet op eigen wijze beleven, ieder zijn manier en je hebt er toch geen last van??
En na verloop van jaren zie je dat familie meestal zelf ook vind dat t zo genoeg is en blijft er niets of bijna niets meer over.
 
en ik dacht nog, zal het even genuanceerd en beschaafd houden :P lama te laat
hahaha
ik ben soms wat bot
wat gebuerd er al er een aantal mensen (nabestaanden)in de berm staan om ditgebeuren te onderhouden en iemand ziet dat en er gebeurd en ongeval
wie denk je dater aanspakelijk gesteld wordt of nog erger die mensen worden dood gereden
daar moet men is over nadenken
 
Denk dat hget niet handig is (voor lange termijn),

1 het leidt best wel af
2 als iemand er langs rijdt die ook iemand verloren heeft, en het ziet, raakt er misschien van van slag

Op korte termijn kan/mag het best
 
nou zeg je kijkt wel veel om je heen! :? :? :? :?
wat bedoel je dan :?
is mijn mening en verder heb ik niks te melden er over
meestal zijn het eenzijdige ongevallen op plekken waarvan je zegt dat het eigen schuld is
maar dit hoeft niet zo te zijn
wat is er onder tussen gebeurd
je bent een kilometer verder met je gedachten ergens anders dan het verkeer
 
wat bedoel je dan :?
is mijn mening en verder heb ik niks te melden er over
meestal zijn het eenzijdige ongevallen op plekken waarvan je zegt dat het eigen schuld is
maar dit hoeft niet zo te zijn
wat is er onder tussen gebeurd
je bent een kilometer verder met je gedachten ergens anders dan het verkeer
je zin loopt niet is klote lezen,svp verbeteren!
en ik dacht dat ik bot was valt dus wel mee of niet!
 
op sommige van die plaatsen denk ik bij mezelf: hoe kan je hier in hemelsnaam van de weg raken?

Met bijzonder hoge snelheden of drank/drugs?

Ik vind ook dat je dit soort dingen in de privesfeer moet houden, dus gewoon thuis gedenken. Tegenwoordig word overal zo overdreven sentimenteel mee omgegaan, alles en iedereen mag in andermans leed meedelen.
Flink zijn en je verdriet zelf waardig dragen.

ps: Joris, je onderschrift "ik heb een traag hok", leg eens uit :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan