Kruissnelheid

BadEend

MF veteraan
28 feb 2004
1.491
2
Wat is de kruissnelheid die een motor langdurig kan aanhouden en waar is dit allemaal van afhankelijk?
 
Lijkt mij nogal afhankelijk van het type motor, maar 75% van de max. zou toch wel kunnen :?
 
Volgens mij zijn dat wel snelheden die jij waarschijnlijk niet langdurig vol zal houden...ik in ieder geval niet...
 
Tour.. 100km/h op een 80 weg.. Vind de motor ook een lekker cruise snelheid.
Rijdt altijd 20km/h te hard behalve binnen de bebouwde kom.

En sportief nog ietsje harder
O-)
 
och. een hayabusa zal best constant 290+ kunnen rijden tot zijn tank leeg is.
een 25kw kawasaki er5 zal misschien iets meer dan de helft van die snelheid kunnen 'cruisen'.

voor de rest is het net wat de bestuurder prettig vindt. ik rij op mijn R6 op de snelweg meestal niet harder dan 150km/h. gewoon omdat ik mijn rijbewijs nog even wil houden, niet omdat de motor niet harder wil.

waarom stel je deze vraag eigenlijk?
 
ik denk dat de berijder in dit geval de 'zwakste' schakel is. tenzij je op een echte toerbuffel zit (pan, fjr, etc) heb je altijd wel wat wind op je kop/borst. en die hoeveelheid is weer afhankelijk van het postuur van de rijder, type fiets, type ruit, wind van die dag, richting van de wind op die dag, etc. en dan nog, rijwind die voor de ene rijder comfortabel is, hoeft dat voor een andere rijder niet te zijn.
 
hangt er idd van af hoeveel jij kan hebben. als je een beetje windekking hebt is 170 nog wel te doen.

wil je wat voorover bukken dan is 200 nog wel te doen. ga je echt liggen dan is motorisch 240 nog wel te doen voor een langere tijd.

maar in duitsland moet ik toegeven dat ik 2 dagen lang gewoon zo hard heb gereden als ik, mijn motor, en de situatie aankonden. :]
Als je het over van a naar b rijden in NL is 140 een mooie snelheid, undercover wouten laten je soms dan nog net gaan bij 120 wegen.
 
Op de fazer zo'n 140. De XJ houd ik op max 120, meestal zo rond de 110
 
kijk even bi wel toerental je het maximale koppel hebt. meestal vindt de motor het ook extra fijn om rond dat toerental te draaien.
 
Ik bedoel dus niet wat een fijne kruissnelheid is maar wat technisch mogelijk is zonder dat je motor kapot gaat afgezien van de extra slijtage door de hoge snelheid. (langdurige kruissnelheid)
Want bij een auto kan je gewoon uren volgas rijden zonder problemen maar dit komt ook doordat bijna geen enkele auto bij z'n topsnelheid het max toerental draait en de motor zo zie zo minder belast word.
 
Ik bedoel dus niet wat een fijne kruissnelheid is maar wat technisch mogelijk is zonder dat je motor kapot gaat afgezien van de extra slijtage door de hoge snelheid. (langdurige kruissnelheid)
Want bij een auto kan je gewoon uren volgas rijden zonder problemen maar dit komt ook doordat bijna geen enkele auto bij z'n topsnelheid het max toerental draait en de motor zo zie zo minder belast word.

Ho-ho een auto kan óók niet langdurig volgas draaien, hoe kom je daar nou bij? Volgas is nooit goed.

Welke snelheid dat dan is, tsja da's nogal afhankelijk vanw aarmee je rijd. Mijn motor (ZZR1100) kan gemakkelijk langdurig 200+ rijden. Het is alleen heel erg vermoeiend. In de praktijk kan je op mijn motor zo'n 180 wel lang aanhouden, maar zelfs dan nog voel je je nekspieren hoor.

Mazzl,

Roland
 
Ik heb zondag rotterdam-vlissingen gedaan in een krap uur (140 km) en dan zit je constant boven de 200 (ben ook nog even 5 a 10 min gestopt) met de yzf750r. De motor vond het wel prettig, ik echter niet want ik had de kuip er niet opzitten. Ik voel mijn nek nu nog, met kuip was het een stuk makkelijker geweest denk ik. Wat ik wel merkte is dat mijn band leegliep bij een langdurige hoge snelheid. Ook slijt de ketting en tandwielen een stuk sneller.
 
Ik bedoel dus niet wat een fijne kruissnelheid is maar wat technisch mogelijk is zonder dat je motor kapot gaat afgezien van de extra slijtage door de hoge snelheid. (langdurige kruissnelheid)
Want bij een auto kan je gewoon uren volgas rijden zonder problemen maar dit komt ook doordat bijna geen enkele auto bij z'n topsnelheid het max toerental draait en de motor zo zie zo minder belast word.
Hangt van de motor af. De gemiddelde zak-Jappanner zul je ongetwijfeld de hele dag helemaal open kunnen rijden (als je er de ruimte voor zou vinden), in mijn ervaring als je dit met een BMW boxer probeert draai je binnen de kortste keren de interne olie-keerringen aan gort (heb half jaar contract gewerkt, 2x per week Hamburg-Den Haag op-en-neer, 3 cardans en 2 versnellingsbakken naar de vaantjes en 3 veroliede koppelingen...) en op een Buell krijgen je motor-ophangingen het (te) stevig voor de kiezen (4x de voorste steun afgebroken en achter-isolators gescheurd, maar alles OK sinds ik niet meer langdurig 150-160 rijd.. wat wel zo prettig is trouwens op een naked).

Maar in algemeen: Zelfs lesmotoren halen tegenwoordig al 180, de meest andere zitten (ver) boven de 200 en met alle drukte en snelheidscontroles is "veilige kruissnelheid" in Nederland eigenlijk geen thema meer toch?
 
Tijdens een langeduur snelheids recordpoging reden ze met een licht aangepaste RF900 uren lang rond/tegen de 300 km/h.
De beperkende factoren zijn denk ik de achterband, benzine. en misschien (wiel)lagers.
 
Op mijn CBR vind ik 150-160 op een snelweg en 110-120 op een provinciale weg een prettige kruissnelheid.

Met af en toe een uitschieter naar boven, dat dan weer wel. O-)
 
Ho-ho een auto kan óók niet langdurig volgas draaien, hoe kom je daar nou bij? Volgas is nooit goed.

Welke snelheid dat dan is, tsja da's nogal afhankelijk van waarmee je rijd. Mijn motor (ZZR1100) kan gemakkelijk langdurig 200+ rijden. Het is alleen heel erg vermoeiend. In de praktijk kan je op mijn motor zo'n 180 wel lang aanhouden, maar zelfs dan nog voel je je nekspieren hoor.

Mazzl,

Roland


Langdurig volgas rijden met een auto kan wel maar is natuurlijk niet goed vanwege de extra slijtage maar je motor zal er niet van kapot gaan mits goed onderhouden.

 
Hangt van de motor af. De gemiddelde zak-Jappanner zul je ongetwijfeld de hele dag helemaal open kunnen rijden (als je er de ruimte voor zou vinden), in mijn ervaring als je dit met een BMW boxer probeert draai je binnen de kortste keren de interne olie-keerringen aan gort (heb half jaar contract gewerkt, 2x per week Hamburg-Den Haag op-en-neer, 3 cardans en 2 versnellingsbakken naar de vaantjes en 3 veroliede koppelingen...)
Maf. BMW geeft volgens mij op dat max. kruissnelheid op 7000 toeren ligt (en rode lijn op 7200...). En meestal zijn ze redelijk conservatief bij BMW.
 
Terug
Bovenaan Onderaan